recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Teori vs praksis med to subs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Teori vs praksis med to subs

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Teori vs praksis med to subs
    Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 08:14
Én ting er teori, en anden er praksis. Så, inden jeg går ud og investerer i endnu en dyr subwoofer vil jeg lige spørge:

Hvis du kun har én sub, og med REW tager en måling med din sub på placering nr. 1 og dernæst flytter den samme sub til placering nr. 2 og tager en ny måling ... kan man så på nogen måde antage, at gennemsnittet af de to målinger giver en indikation af, hvordan to subs ville performe i rummet? Eller går al teori fløjten, når begge subs spiller, i stedet for blot én ad gangen?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 09:28
Prøv at se om du ikke kan finde svaret her. Der er en masse links omkring multi subwoofers, teori vs målinger osv.

Du kan også prøve med REW Room Simulator. Eventuelt kan du lave en måling af din nuværende subwoofer placering og sammenligne med samme placering i REW, for at se om der er sammenhæng imellem de to inden du begynder at tilføje flere subwoofers i REW.

Min erfaring med flere subwoofers er, at det som virkeligt giver god bas i flere sidde positioner er brug af DSP, som f.eks. MSO (link ovenfor).

Jeg vil dog tro at du kan opnå noget tæt på virkeligheden ved at måle to positioner i REW og så summere dem.

Har du en anden subwoofer eller mulighed for at låne en? Den behøver ikke være magen til den anden for at du eventuelt kan tage et par målinger eller forsøge dig med MSO.


Redigeret af Eeyore - 18-Oktober-2021 kl. 09:46
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 09:52
Tak for råd og links. Jeg har allerede brugt meget tid på REW, både Room Sim og faktiske målinger, og selvom jeg godt kan genkende hvad jeg ser i Room Sim ved jeg også, at den kun giver "et kvalificeret bud", da det er umuligt at simulere de faktiske forhold i mit rum. Så jeg ved ikke, om jeg tør stole på Room Sim. Det var derfor jeg tænkte, om to separate målingers gennemsnit overhovedet kan bruges til noget. Umiddelbart ser det meget lovende ud, men .... én ting er teori. Håber du har ret i, at det ikke er helt ved siden af praksis.

Har en Anti-mode, som jeg helt sikkert vil få glæde af med to subs, men eftersom jeg allerede har en Umik-1 overvejer jeg at bytte den til en MiniDSP.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 09:56
Hahahaha ... er du ikke snart færdig med at tilføje nyt til dit svar??LOLLOL

Jo, jeg har en 21 år gammel B&W ASW-500 oppe i stuen. Den er dog portet, hvor min bio-sub er sealed, så er ikke sikker på det ville give et realistisk billede?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 09:58
Jeg bruger selv en miniDSP og MSO sammen med mine 4 subwoofers. Det virker fantastisk og jeg har opnået et resultat som jeg aldrig ville have kunne have opnået "manuelt" uanset hvor lang tid jeg så end have brugt på at flytte rundt og måle.
Jeg var også lidt låst, da min subs er "indbygget" i bafflewalls og ikke bare lige er sådan at flytte. Jeg bruget REW Room Simulator til at finde en fornuftig placering til subs inden de blev bygget ind.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 15:11
Det er jo enlig i sig selv et interessant spørgsmålSmile

Du skal prøve at bruge room simulatoren i REW og plotte dine mål og placeringer/afstande ind, sætte pref. som f.eks. crossover - åben eller lukket subs etc. så kan du hurtig se indvirkningen på grafen når du flytter rundt på parameter.

Nok er mine 4 subs kompakte, men de vejer 60-65kg. stykket og er i piano lak man vil jo også gerne passe på dem....
Jeg har købt en møbelhund til at sætte under subs så jeg kunne flytte rundt på dem i stuen, og ud fra crawl i stuen og REW med sim og mic kom placeringerne med frekvenser i et sweep fra 18-130hz. på plads.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Én ting er teori, en anden er praksis. Så, inden jeg går ud og investerer i endnu en dyr subwoofer vil jeg lige spørge:

Hvis du kun har én sub, og med REW tager en måling med din sub på placering nr. 1 og dernæst flytter den samme sub til placering nr. 2 og tager en ny måling ... kan man så på nogen måde antage, at gennemsnittet af de to målinger giver en indikation af, hvordan to subs ville performe i rummet? Eller går al teori fløjten, når begge subs spiller, i stedet for blot én ad gangen?

Jeg har to identiske subs og når jeg med den ene fandt en måling som jeg ville gå videre med og lod den stå, for så at flytte den anden rundt til jeg fandt en måling som jeg mente ville supplere den anden godt, så er det hos mig at teorien er bedre end virkeligheden.
Frank
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Du skal prøve at bruge room simulatoren i REW ...

Tak, det har jeg gjort, står i mit svar længere oppe Tongue

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

... så er det hos mig at teorien er bedre end virkeligheden.

Tak, Frank, ja, det er jo også lidt dét jeg er bange for. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 17:49
Start med da at måle subben de steder den kan/må stå. Det er jo ikke sikkert du har har et problem som skal løses, bare fordi du kun har een sub. Det er heller ikke sikkert at du kan løse evt udfordringer med en eller to subs mere. - Slet ikke hvis du er begrænset til receiver auto eq. Mere er ikke nødvendigvis bedre :-)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Start med da at måle subben de steder den kan/må stå. Det er jo ikke sikkert du har har et problem som skal løses, bare fordi du kun har een sub. Det er heller ikke sikkert at du kan løse evt udfordringer med en eller to subs mere. - Slet ikke hvis du er begrænset til receiver auto eq. Mere er ikke nødvendigvis bedre :-)

Mefisto, tak, og jeg ved du bare prøver at hjælpe, men ... du svarer som om jeg er totalt blank. Det er jeg ikke Smile

Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 18:09
Ok, held og lykke :-)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ok, held og lykke :-)

Tak skal du have. Men det er ikke sådan, at du evt. har et bud på mit spørgsmål?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu