recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til opgradering søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til opgradering søges

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Råd til opgradering søges
    Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 12:07
Hej

Jeg søger nogle gode råd ift. hvilken vej jeg bør gå, for at forbedre mit setup.

Jeg har 6-7 år haft et 5.0 setup bestående af:
Receiver: Yamaha RX-V1073
Gulvhøjtalere: XTZ 99.36
Center + bag: Miller & Kreisel K5

Til film synes jeg egentlig det fungerer ganske udmærket. Jo der mangler selvfølgelig noget dyb bass men ellers lyder det OK efter min mening. 

Til gengæld synes jeg musik lyder meget fladt, helt uden overskud og særligt bass'en er rigtig dårlig. Mangler punch og ender med at lyde mudret. Jeg bliver lynhurtig træt af at høre på det. Jeg hører derfor stort set altid kun musik i mine headphones eller på mit billige logitech 2.1 system på kontoret, og ja, det lyder markant bedre.

Jeg har ikke en subwoofer da jeg ikke umiddelbart har pladsen, med mindre den skal placeres et sted i stuen der vil gøre kabelføringen meget besværlig. Min stue (27,5m2) er generelt noget besværlig ift. at lave den optimale indretning, og det har selvfølgelig også noget at sige ift. den lydkvalitet jeg oplever.... Plantegning kan ses her: https://ibb.co/nCqPxJq

Der er kørt Room IQ flere gange og der høres musik i stereo. Ret sikker på at min opsætning er korrekt.

Da jeg købte XTZ'erne havde jeg godt læst flere steder, at de godt kan være lidt svære at trække. Jeg har derfor haft mistænkt om de simpelthen mangler watt, og overvejede længe at købe en effektforstærker, men dels kan jeg ikke finde rundt i dette marked, og dels er jeg nok ikke helt overbevist om at det vil gøre SÅ store en forskel som jeg søger?

Jeg hører musik med gang i den - trance, house, rock osv. 

Bør jeg kigge mig om efter nye højtalere eller hvad ville I gøre i min situation? Eller bør jeg gå efter en bedre receiver ? (den har jo heller ikke 4k osv., så der er måske flere årsager til at gøre dette). 

Hvilken vej bør jeg kigge?

På forhånd tak og god søndag derude :)


Redigeret af Hanga - 31-Oktober-2021 kl. 12:18
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 13:45
Der kan være mange ting. Synes du der er mere bas andre steder i rummet? End der hvor du lytter. For så kan det være at du sidder i et nul punkt

Men en eller to subwoofer vil gøre underværker, da Subwoofer er skabt til at spille de dybe toner. Og kan tages over der hvor receiver eller højtaler ikke kan følge med.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Men en eller to subwoofer vil gøre underværker, da Subwoofer er skabt til at spille de dybe toner. Og kan tages over der hvor receiver eller højtaler ikke kan følge med.

Med to XTZ 99.36 i et 27 m2 rum, er der rigeligt bas!
En eller to subs oveni vil kun ødelægge det endnu mere……


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Men en eller to subwoofer vil gøre underværker, da Subwoofer er skabt til at spille de dybe toner. Og kan tages over der hvor receiver eller højtaler ikke kan følge med.


Med to XTZ 99.36 i et 27 m2 rum, er der rigeligt bas!
En eller to subs oveni vil kun ødelægge det endnu mere……


Klaus
jeg ved godt du aldrig har været fan af subwoofer til musik. Og vi aldrig bliver enige omkring dette. Men vi skal op i en seriøs forstærker for at opnå sammen punch som ved en subwoofer med egen forstærker.

Så det ville klæde dig, Hvis du kom med nogle gode råd til trådstarter

Redigeret af T-Duck - 31-Oktober-2021 kl. 22:22
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

jeg ved godt du aldrig har været fan af subwoofer til musik. Og vi aldrig bliver enige omkring dette. Men vi skal op i en seriøs forstærker for at opnå sammen punch som ved en subwoofer med egen forstærker.


Fire 6,5" enheder i et sæt gulvhøjttalere i 27 m2 stue er rigeligt......

At koble 500W eller mere i røven af en 10-12" enhed gør ikke noget godt, med mindre at man samtidig skærer bassen væk fra højttalerne og dermed ikke udnytter højttalernes potentiale.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:


Til gengæld synes jeg musik lyder meget fladt, helt uden overskud og særligt bass'en er rigtig dårlig. Mangler punch og ender med at lyde mudret. Jeg bliver lynhurtig træt af at høre på det. Jeg hører derfor stort set altid kun musik i mine headphones eller på mit billige logitech 2.1 system på kontoret, og ja, det lyder markant bedre.

Det burde det ikke......
Dine XTZ (med mindre at de decideret er defekte) bør udspille dine Logitech til enhver tid!
Det kan også være at du finder dine Logitech bedre, fordi de kører med en frekvenskorrigering der fremhæver øvre bas og diskant.



Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Plantegning kan ses her: https://ibb.co/nCqPxJq


Puha....
Hvor meget luft har du mellem højttalere og væg?


Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Der er kørt Room IQ flere gange og der høres musik i stereo. Ret sikker på at min opsætning er korrekt.

Næste gang du skal lytte til musik, så få den over i "Pure direct".
Lyden vil sikkert blive ganske anderledes, men ikke nødvendigvis ringere....

Hvad er din kilde til musikken?


Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Da jeg købte XTZ'erne havde jeg godt læst flere steder, at de godt kan være lidt svære at trække. Jeg har derfor haft mistænkt om de simpelthen mangler watt, og overvejede længe at købe en effektforstærker, men dels kan jeg ikke finde rundt i dette marked, og dels er jeg nok ikke helt overbevist om at det vil gøre SÅ store en forskel som jeg søger?

Jeg hører musik med gang i den - trance, house, rock osv. 


Din forstærker mangler ikke nødvendigvis watt, men kan have mange andre "mangler".
Hvad har du af budget til at forbedre din lyd?

Jeg ville starte med at finde en god kraftig stereoforstærker med "Home Theater input" og prøve med den.

Og så ville jeg kigge på akustikken i stuen, måske endda se om det kan lade sig gøre at flytte rundt, så højttalerne får mere fri luft omkring sig. Du kan jo altid prøve at flytte den en halv meter ud fra væggen og se om det ændrer noget. Derefter kan du tage stilling til om hvad der så skal gøres.

En løsning kunne jo være at skifte dine store højttalere ud med noget mindre, der er lettere at integrere og supplere med en sub, i forhold til den bas du kommer til at mangle ved eksempelvis reolhøjttalere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 12:08
Din stue ser rigtigt nok lidt besværlig ud, men det er nok ikke der hele problemet ligger. Dog forestiller jeg mig du ikke hører bassen så tydeligt fra din højre front, fordi den står lige ved indgangen til køkkenet. Den optimale lytteposition er spidsen af en retvinklet trekant, hvor dine fronter er placeret i de 2 andre spidser, så i din stue bør det være lidt ved siden af midten af sofabordet. Det er kun en tommelfingerregel, men du kan nemt risikere at basfrekvenserne opfører sig meget forskelligt adre steder i rummet. Har du prøvet at bevæge díg rundt i forskellige positioner, mens du lytter til musik?

Hvordan en højttaler skal placeres korrekt, varierer fra Højttaler til højttaler og selvfølgelig fra rum til rum, men generelt er min erfaring at der kommer en mere præcis bas når de er rykket godt væk fra væggen, så der er lidt et kompromis i en almindelig stue mellem præcis bas og hvor meget gulvplads den skal tage.

Min erfaring er også at mere effekt giver en mere kontrolleret bas, men det er den dyre løsning og ikke sikkert det løser problemer for dig.

Med den type musik du lytter til er det ikke sikkert det er de rigtige højttalere for dig. den der "Umpf" fornemmelse man får ved musik er ikke i de lave frekvensområder som typisk bliver overtaget af en sub, så jeg er ikke sikker på en sub vil hjælpe.

Jeg vil nok også forsøge mig med source direct, så du slår room EQ fra. Det er ikke altid at Room EQ på en surroundreceiver gør noget positivt for stereolytning
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
TG80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TG80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 13:06
Jeg vil lige dele mine oplevelser.

Jeg har i mange år kørt med et 5.1 setup med XTZ 99.36 som fronter, 99.25 som center og 99.26 bag samt en 10.16 sub. Det bliver drevet af en Marantz SR7005.

Min subwoofer bruger jeg faktisk kun til actionfilm. Til musik har jeg ikke oplevet at mangle nogen form for dybde eller bass. Så jeg tænker at du burde kigge efter en ny forstærker eller effekt...
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 13:21
Tak for alle tilbagemeldingerne.

Ja, min stue er noget bøvlet... Højtalerne har dog fint med luft så det er ikke der problemet er. Hvorvidt de 6,5" enheder er nok til at levere den bass der skal til har jeg ikke meget viden om. Den subwoofer der er i mit logitech setup er 8" og den spiller rigeligt fint, og kan levere en helt helt anden punch og kontrol end mine XTZ'er, selvom det lidt er noget billigt skrammel. Som sagt synes jeg at lyden er enorm flad og helt uden dynamik, så det er ikke kun bass'en der er problemet, det er hele lydspektret. Som om at lyden slet ikke rigtig kommer ud og fylder rummet, men i stedet spiller meget i kabinettet og uden at være åbnet op. Og bunden mangler virkelig at kunne levere tilstrækkelig punch på bassen uden at blive mudret. Bassens karakteristik ændrer sig naturligvis alt efter hvordan man placerer sig, men det bliver aldrig rigtig godt.

Det er ikke kun i trance musik og lign., også rock lyder fladt og tyndt. Mere stille musik lyder bedre.

Min kilde er primært streaming fra min PC (wav og flac), omen også tidal hifi har været prøvet. Ellers youtube og lign. Uanset hvad jeg smider på lyder det ikke imponerende. Jeg har prøvet pure direct, det synes jeg egentlig kun gør det værre. Den bedste setting har jeg umiddelbart opnået ved at lave min egen EQ hvor der bliver skruet godt op for bass og treble. Jeg har også leget med den konfiguration jeg kan lave på højtalerne, de er pt. sat med +3b på bass.

Min receiver har okay med watt på papiret og er vel en midrange surround receiver (mener den kostede 6000-7000 kr.) ? Hvis jeg skal ud og købe en ny virker det til at man skal meget op i budget for at få lidt ekstra watt?

Hvis jeg skulle koble en effekt eller stereoforstærker på (hvordan gør man det rent praktisk?) hvad bør jeg så gå efter? Gerne noget hvor man kan købe og prøve det af, f.eks. hifiklubben. Så kan jeg få konstateret om det gør en væsentlig forskel.

Mit budget ved køb af en ny forstærker er max. 10k.

Hvis jeg i stedet skulle forsøge nye højtalere ville jeg nok godt kunne gå op i 12-13k. Jeg har selv kigget lidt på Klipsch rp-8000f eller måske Dali Oberon 7/9 Eller en reolhøjtaler med subwoofer men igen bliver det noget bøvlet med placering og kabelføring.



Redigeret af Hanga - 01-November-2021 kl. 13:29
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 14:44
Hvor får du musikken fra?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Højtalerne har dog fint med luft så det er ikke der problemet er. Hvorvidt de 6,5" enheder er nok til at levere den bass der skal til har jeg ikke meget viden om.

Lidt matematik:
En subwoofer med en 8" enhed har et overfladeareal på 314cm2.
En 6,5" enhed har et overfladeareal på 207cm2 - dem har du så 4 af i stuen og dermed en basmembran på 828cm2, eller mere end 2,5 x størrelsen på den i subben.

Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Hvis jeg i stedet skulle forsøge nye højtalere ville jeg nok godt kunne gå op i 12-13k. Jeg har selv kigget lidt på Klipsch rp-8000f eller måske Dali Oberon 7/9 Eller en reolhøjtaler med subwoofer men igen bliver det noget bøvlet med placering og kabelføring.


Jo, men jeg tror næppe at dine højttalere er defekte og nye højttalere vil nok nærmest opføre sig på samme vis.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Lidt matematik:
En subwoofer med en 8" enhed har et overfladeareal på 314cm2.
En 6,5" enhed har et overfladeareal på 207cm2 - dem har du så 4 af i stuen og dermed en basmembran på 828cm2, eller mere end 2,5 x størrelsen på den i subben.

[

Klaus

Matematikken kan både være vejledende og vildledende her. Overfladeareal er ikke hele historien. Magnetens styrke og hvor langt enheden kan vandre spiller også ind her.

@Hanga
Du virker til at have styr på det, men jeg vil alligevel spørge om du er sikker på at dine højttalere er i fase? 
Jeg spørger kun fordi din beskrivelse af lyden fik mig til at tænke på om de var forbundet i modfase.

Hvis du er interesseret i mere effekt, så kan du nøjes med at købe en kraftig stereoeffektforstærker til dine XTZ. Den kan du nemt tilkanle da din Yamaha, så vidt jeg kan se, har preout.
Jeg har selv forbundet en XTZ A100D3 stereoforstærker til mine fronter, for bedre lyd. Jeg har valgt denne løsning for at få mere power til fronterne og fordi A100D3 har en rigtig god indbygget DAC, flere digitale indgang og en Phonoindgang til den pladespiller jeg har af nostalgiske årsager, men er det bare power du mangler så er en effektforstærker rigeligt. 

Ønsker du så god lyd fra dine fronter som muligt så er 10000 til en effektforstærker efter min mening en helt skæv prioritering. Taler vi stereomusik, så er højttalerne den del af kæden der har LANGT mest betydning for lyden og udgiften til højttalere bør efter min mening optage mindst 50% af det samlede stereobudget, så vil du have bedre lyd for 10000 så er det ikke det hele du skal bruge på en effektforstærker. IMO.

Hvis du er til brugt, så vil jeg anbefale effektforstærkere fra Nad eller Rotel, hvor man kan få mange gode watt for under 3000. Dog vil jeg ikke gå efter klasse D modeller fra Rotel


Redigeret af slumbert - 01-November-2021 kl. 15:42
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu