recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til opgradering søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til opgradering søges

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvor får du musikken fra?
Vil/kan du ikke svare på det?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvor får du musikken fra?
Vil/kan du ikke svare på det?

Primært Waw og Flac har trådstarter skrevet
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvor får du musikken fra?
Vil/kan du ikke svare på det?

Jojo det kan jeg fint :)

Jeg har en større samling af wav, flac og mp3 (320 kbps) filer på min pc. De er blandt andet købt digitalt eller rippet fra CD. Ligeledes havde jeg Tidal hifi i en periode, hvor jeg så streamede over chromecast, bluetooth eller DLNA. Jeg har ingen CD afspiller men kan da godt teste ved at smide dem i min ps3 og afspille, men jeg tror ikke at kilden er problemet.

Jeg hører primært min musik i Beyerdynamic DT 1990 hovedtelefoner og de afslører hurtigt hvis det er kilden den er galt med.


Redigeret af Hanga - 01-November-2021 kl. 16:07
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvor får du musikken fra?
Vil/kan du ikke svare på det?

Primært Waw og Flac har trådstarter skrevet
Ok tak, synes ellers jeg havde skimmet tråden. Det er bare så vigtigt at musik kilden gir det der skal til for at give en dynamisk bas. Jeg kan kun være enig i at arealet på membranen ikke er altafgørende for basgengivelsen, magneten og spolen er lige så vigtig. Hvis man gerne vil ha et godt punch i bassen, kommer man ikke uden om 8 tommer bashøjttalere, der er en verden til forskel til 6,5 tommer som ikke kan gi et dybt hug, men selvfølgelig spiller bas. Så det afhænger af hvad man er til, og ikke mindst hvad naboer kan acceptere.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Matematikken kan både være vejledende og vildledende her. Overfladeareal er ikke hele historien. Magnetens styrke og hvor langt enheden kan vandre spiller også ind her.

Det er vi enige om.
Men 4x 6,5” versus 1x8” i en Logitech sub, der er der ikke stor forskel i subbens favør.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

[QUOTE=KlausDM]


@Hanga
Du virker til at have styr på det, men jeg vil alligevel spørge om du er sikker på at dine højttalere er i fase? 
Jeg spørger kun fordi din beskrivelse af lyden fik mig til at tænke på om de var forbundet i modfase.

Hvis du er interesseret i mere effekt, så kan du nøjes med at købe en kraftig stereoeffektforstærker til dine XTZ. Den kan du nemt tilkanle da din Yamaha, så vidt jeg kan se, har preout.
Jeg har selv forbundet en XTZ A100D3 stereoforstærker til mine fronter, for bedre lyd. Jeg har valgt denne løsning for at få mere power til fronterne og fordi A100D3 har en rigtig god indbygget DAC, flere digitale indgang og en Phonoindgang til den pladespiller jeg har af nostalgiske årsager, men er det bare power du mangler så er en effektforstærker rigeligt. 

Ønsker du så god lyd fra dine fronter som muligt så er 10000 til en effektforstærker efter min mening en helt skæv prioritering. Taler vi stereomusik, så er højttalerne den del af kæden der har LANGT mest betydning for lyden og udgiften til højttalere bør efter min mening optage mindst 50% af det samlede stereobudget, så vil du have bedre lyd for 10000 så er det ikke det hele du skal bruge på en effektforstærker. IMO.

Hvis du er til brugt, så vil jeg anbefale effektforstærkere fra Nad eller Rotel, hvor man kan få mange gode watt for under 3000. Dog vil jeg ikke gå efter klasse D modeller fra Rotel

Dumt spørgsmål men hvad menes der med om de er i fase ? At jeg har byttet rundt på +/- ? Skal tjekke når jeg kommer hjem men det er jeg 99% sikker på ikke er tilfældet.

Hvis jeg skulle prøve at købe en stereoforstærker eller en effekt, er der så nogle konkrete modeller I vil foreslå? Gerne hvor der er mulighed for "buy and try".

Eller bør jeg i stedet gå efter at skifte min receiver, for der er jo også andre overvejelser her, primært at den mangler 4k?
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Matematikken kan både være vejledende og vildledende her. Overfladeareal er ikke hele historien. Magnetens styrke og hvor langt enheden kan vandre spiller også ind her.

Det er vi enige om.
Men 4x 6,5” versus 1x8” i en Logitech sub, der er der ikke stor forskel i subbens favør.


Klaus

Det eneste jeg kan sige er, at bassen er MARKANT bedre i logitech subben. Den har langt mere punch og kontrol. Det er en helt anden oplevelse end ved XTZ'erne. Den skal dog også "kun" spille et kontorrum op på en tredjedel af stuens størrelse, så det betyder selvfølgelig en del. Måske jeg skulle prøve at rykke det setup ud i stuen og se hvad der sker.


Redigeret af Hanga - 01-November-2021 kl. 16:43
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

[Måske jeg skulle prøve at rykke det setup ud i stuen og se hvad der sker.

Det var da en oplagt mulighed som ikke koster ekstra!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:


Dumt spørgsmål men hvad menes der med om de er i fase ? At jeg har byttet rundt på +/- ? Skal tjekke når jeg kommer hjem men det er jeg 99% sikker på ikke er tilfældet.

Hvis jeg skulle prøve at købe en stereoforstærker eller en effekt, er der så nogle konkrete modeller I vil foreslå? Gerne hvor der er mulighed for "buy and try".

Eller bør jeg i stedet gå efter at skifte min receiver, for der er jo også andre overvejelser her, primært at den mangler 4k?

At højttalerne er i fase betyder sådan set bare at de er forbundet ens. Det vil sig at du bare lige skal sikre dig at + på forstærkeren er forbundet til + på højttalerterminalen. Det samme gælde for - (minus). Ofte er terminalerne rød/sort men ikke altid:-)
På det fleste højttalerkabler er der på den ene leder en streg, noget skrift eller en anden markør der gør du kan kende forskel på de 2 ledere.

Hvis du forbinder den ene højttaler +/+,-/- og den anden højttaler +/-, +/-, så spiller højttalerne i modfase og udligner i princippet hinanden. I teorien så vil der være næsten stille når de er forbundet i modfase, hvis du stiller dem mod hinanden, fodrer forstærkeren med et monosignal og skruer op.

Jeg vil derfor anbefale du lige tjekker om dine højttalere er korrekt forbundet, før du går ud og bruger mange penge


Redigeret af slumbert - 01-November-2021 kl. 17:11
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:



Jeg vil derfor anbefale du lige tjekker om dine højttalere er korrekt forbundet, før du går ud og bruger mange penge

De var "heldigvis" forbundet korrekt (havde været småpinligtLOL)

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

[Måske jeg skulle prøve at rykke det setup ud i stuen og se hvad der sker.

Det var da en oplagt mulighed som ikke koster ekstra!


Klaus

Det får jeg lige prøvet en af de næste dage.
Det kan alene teste om det er rummet den er galt med, for jeg tror ikke den kan kobles på det eksisterende setup. Sub'en fungerer som modtager for PC'ens lyd og fordeler så fra den ud til de to små satelitter. Der er ingen alm. sub indgang på den.





Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 17:52
man kan godt vænne sig til for meget bas. Sådan et logitech sub/sat system kan fint have et ekstra boost i bassen og man skal nok op i at bruge rigtig mange penge hvis man skal have et stereoanlæg det matcher lydkvalitet og baspræcision i et sæt Beyerdynamic, som dem du har.

Det kræver vel ikke det store at flytte dit Logitech ind i stuen og forbinde til din mobil eller en bærbar. Jeg forestiller mig det vil lyde ret anderledes i et større lokale
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

De var "heldigvis" forbundet korrekt (havde været småpinligtLOL)

https://ing.dk/artikel/spoerg-scientariet-hvorfor-kan-nogle-mennesker-ikke-hoere-om-stereolyd-er-i-fase-eller
Læs svar nummer to.



Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Det får jeg lige prøvet en af de næste dage.
Det kan alene teste om det er rummet den er galt med, for jeg tror ikke den kan kobles på det eksisterende setup. Sub'en fungerer som modtager for PC'ens lyd og fordeler så fra den ud til de to små satelitter. Der er ingen alm. sub indgang på den.


Det du skal, er at forbinde pre out L og R til dine Logitech computerhøjttalere og pille de normale højttalerkabler fra.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu