recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til opgradering søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til opgradering søges

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 20:17
Som sagt så er højtalerne tilsluttet med korrekt fase. Det er ret nemt at se da mit højtaler kabel har en hvid og en blå leder, og den blå går i + på både højtaler og receiver og hvid i -.

Jeg prøvede at rykke mit logitech 2.1 setup ind i stuen... Resultatet er rimelig klart - ja, stuens akustik er noget dårligere, men den lille subwoofer leverer en markant bedre dybde og meget mere punch. Det er dog ret afgørende hvor den bliver placeret, og den lød bedst når den kom ud i siden af stuen (hvilket desværre gør kabelføringen umulig). Men uanset placering og hvordan jeg bevægede mig rundt i stuen, var der mærkbar forskel.

Jeg bemærker i øvrigt også at den suger meget mere luft ind end XTZ'erne, men det er måske normalt?

På Logitech sættet er knappen der styrer bass og treble sat lige i midten, og at jeg absolut er mener der kan blive for meget bass. Husk på at jeg primært hører musik i DT 1990 der måske nok har en rigtig god bass, da den er punchy, kan gå dybt, men ikke gør det i for store mængder, da den trods alt stadig skal være en nogenlunde analytisk headphone.

Tak for alle svarene og hjælpen i øvrigt :)


Redigeret af Hanga - 01-November-2021 kl. 20:20
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 21:28
Har du skumpropper i dine XTZ?

har du prøvet at flytte den ene XTZ til den position, hvor subben lyder bedst?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har du skumpropper i dine XTZ?

har du prøvet at flytte den ene XTZ til den position, hvor subben lyder bedst?


Klaus

Ja det gør ikke en ret stor forskel, som sagt er det lidt ligegyldigt hvor man placerer sig ift. højtalerne.

Jeg har skumprop i én af de to nederste indtag.

Fra user manual "with one bass plug in the lower gates you have the deepest possible bass, which may be suitable for smaller rooms. This is under the condition that the bass level is set at mode 3 (+3db) (hvilket den er).

Igen, jeg er altså ret sikker på at mine opsætninger er korrekt og at det ikke er en lille ting der gør forskellen.

Min fornemmelse er klart at der enten mangler power, eller også at højtalerne simpelthen har for små bass enheder til min musiksmag.


Redigeret af Hanga - 01-November-2021 kl. 22:01
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 22:29
Hvis du har så sæt daft punk på med nummeret doin All right på. For den har lidt basgang, og kan tydeligt hører Hvis den dybe bas bliver lavere end resten af nummeret. Eller Noget så utraditionelt Fiffig Jørgensen temaet fra Nissebanden i Grønland. Den har fin kontrabas, der gør dybt ned. Hvis bassen er er på niveau med resten af nummeret, så lyder det som det burde gøre

Redigeret af T-Duck - 02-November-2021 kl. 06:06
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Min fornemmelse er klart at der enten mangler power, eller også at højtalerne simpelthen har for små bass enheder til min musiksmag.

Jeg lider af det samme som dig - hang til techno og lignende.
Jeg savner ikke bas med mine DLS R66 som også har 2x6,5” enheder.
 
Lytter til gerne til Infected mushroom og soundtracket til “the knick” (Cliff Martinez).



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 09:22
"Der er kørt Room IQ flere gange "

Jeg ville prøve at slå auto eq fra. Min Yamahas EQ gør ikke noget godt for lyden. I hvert fald ikke af sig selv. Du kan evt notere afstand og level og sætte det ind manuelt.
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 10:37
Jeg kender ikke den receiver du har nu og hvilken prisklasse den ligger i. Men min egen erfaring med Receiver er, at det godt kan betale sig at ofre noget på en god receiver.

Jeg har selv i mange år haft receiver i 4-5000 kr. klassen (forskellige modeller bl.a. Pioneer og Yamaha). De har fungeret fint til film, men ikke særlig godt til musik. Jeg holdt nærmest op med at høre musik. I år har jeg skiftet til en anden kategori af receiver (NAD T778) og nu har jeg fået glæden ved at høre musik tilbage. Den er nok over dit budget, men du kunne f.eks. prøve at lytte til NAD T758. 
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 09:12
Hvis nu jeg skulle prøve at smide en effekt på mit system, hvilke modeller bør jeg så gå efter?

AV Connection har f.eks. Emotiva BasX A2 (2x 160w) til 4799 kr. eller Marantz MM7025 (2x 140w) til 7.899 kr., Hifiklubben har f.eks. NAD C275BE til 9999 kr.
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 09:53
Du jagter din egen hale hvis du ikke identificierer problemet før du forsøger at løse det. En ekstra amp vil ikke ændre frekvensresponsen en tøddel og det vil (bortset fra forventningsbias) lyde 99% på samme måde. Sandsynligvis bruger du heller ikke mere end 10W pr kanal alligevel, med mindre du har for vane at spille hamrende højt. Så selv en atomkraftværk-amp vil hverken gøre fra eller til.

Imo totalt spild af tid og penge at opgradere amps i blinde.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 10:16
I øvrigt er den højttaler en 2.5 vejs onstruktion med alle klemmerne ført ud. Så du kan adskille den nederste bas fra bas/mellemtone og diskant ved at hjerne nogle af bøjlerne. Sætter du din Yamaha til biamp og tilslutter den med to kabler, - et til bassen og et til bas/mellemtone og diskant, har du fire forstærkere der hver kigger ind i ~8 ohm, mod normalt to forstærkere der kigger ind i 4 ohm.

Ikka et jeg tror man kan høre forskel, men på papiret et det nok lidt bedre .. :-)
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har du skumpropper i dine XTZ?

har du prøvet at flytte den ene XTZ til den position, hvor subben lyder bedst?


Klaus

Ja det gør ikke en ret stor forskel, som sagt er det lidt ligegyldigt hvor man placerer sig ift. højtalerne.

Jeg har skumprop i én af de to nederste indtag.

Fra user manual "with one bass plug in the lower gates you have the deepest possible bass, which may be suitable for smaller rooms. This is under the condition that the bass level is set at mode 3 (+3db) (hvilket den er).

Igen, jeg er altså ret sikker på at mine opsætninger er korrekt og at det ikke er en lille ting der gør forskellen.

Min fornemmelse er klart at der enten mangler power, eller også at højtalerne simpelthen har for små bass enheder til min musiksmag.
I den rumstørrelse du beskriver, hvor dine højttalere spiller, ville jeg ikke bruge skum plugs. De er beregnet til små rum, så rummet ikke yderligere forstærker bassen.
I store rum, som dine 27m2 er, kan rummet sikkert uden problemer med for meget / påtrængende bas være en del af forstærkningen. Så her ville de plugs ligge på en hylde, og ikke sidde i højttaleren.
Anbefalingen i manualen med plugs henvender sig til små rum, hvor dybest mulige bas med plugs opnås, uden dit rum spiller med og forstærker bassen, i dit store lytterum har du måske unødigt begrænset din basgengivelse.



Redigeret af JeTex - 03-November-2021 kl. 11:55
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2021 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Du jagter din egen hale hvis du ikke identificierer problemet før du forsøger at løse det. En ekstra amp vil ikke ændre frekvensresponsen en tøddel og det vil (bortset fra forventningsbias) lyde 99% på samme måde. Sandsynligvis bruger du heller ikke mere end 10W pr kanal alligevel, med mindre du har for vane at spille hamrende højt. Så selv en atomkraftværk-amp vil hverken gøre fra eller til.

Imo totalt spild af tid og penge at opgradere amps i blinde.

Det er derfor at jeg skrev at der skal være buy&try option... hvilket både hifiklubben og AV Connection har. Jeg synes jo netop at jeg derved kan få afklaret, om det er mangel på watt eller hvad det er. Hvis ikke det gør en væsentlig forskel, kan jeg leverer tilbage.

Jeg spiller ikke specielt højt, men manglende watt kan vel også give sig udslag i dårlig lyd selv ved lavere volume?

Ift. alle de her mulige konfigurationer jeg kan lave med højtalerne, skumpropper, sound mode, equalizer osv. - Tro mig, jeg har prøvet alle mulige konstellationer, og det jeg kører med nu er det der fungerer bedst.

Bi-amping  har også været prøvet, synes ikke det gjorde den store forskel.


Redigeret af Hanga - 03-November-2021 kl. 13:32
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu