recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indbygningshøjtaler - Surround eller stereo par?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indbygningshøjtaler - Surround eller stereo par?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mesterbob Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mesterbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Indbygningshøjtaler - Surround eller stereo par?
    Sendt: 21-December-2022 kl. 19:31
Jeg har meget svært ved at forstå tale når jeg ser fjernsyn og bliver derfor nødt til at skrue forholdsvist højt op.

Jeg vil ikke have flere ting hængende på min væg så en Soundgarden eller lignende er nogo.

Har så leget lidt med tanken om at få nogle indbygningshøjtalere af en bedre kvalitet end de indbyggede men er lidt i tvivl om jeg er nødt til at kigge efter Surround så jeg dår centerkanalen med eller om jeg bør kunne nøjes med et ok stereo par.

Derudover hvis det f.eks skulle være Surround med centerhøjttaler hvad er der så af nemme løsninger der ikke fylder for meget (skal kunne gemmes af vejen) og kan i anbefale indbygningshøjtalere som er fornuftige til prisen? 

På forhånd tak. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2022 kl. 20:47
Du kunne vælger en soundbar, eller hvis det var mig der stod i den situation med at få bedre dialog, så at købe to gode bogreols højtalere og så en lige så god senter, og kører 3 kanals stereo
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 10:58
Et sæt stereohøjttalere er fint - alm. eller indbygning. Til dit behov er der ingen grund til surround.
Du får altid "centerkanalen" med, da lyden derfra blot afspilles i stereohøjttalerne.



Redigeret af Flippo - 22-December-2022 kl. 10:58
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Du kunne vælger en soundbar, eller hvis det var mig der stod i den situation med at få bedre dialog, så at købe to gode bogreols højtalere og så en lige så god senter, og kører 3 kanals stereo

3-kanals stereo? Den må du lige forklare...
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Du kunne vælger en soundbar, eller hvis det var mig der stod i den situation med at få bedre dialog, så at købe to gode bogreols højtalere og så en lige så god senter, og kører 3 kanals stereo


3-kanals stereo? Den må du lige forklare...
det hedder 3 kanals stereo. At den så kun matrixer dialogen til center som det er med surround sound er hvad det vil være. Men så har man stadig stereo effekten, men dialogen for sig.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det hedder 3 kanals stereo. At den så kun matrixer dialogen til center som det er med surround sound er hvad det vil være. Men så har man stadig stereo effekten, men dialogen for sig.

Hvor har du det udtryk fra?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 det hedder 3 kanals stereo. At den så kun matrixer dialogen til center som det er med surround sound er hvad det vil være. Men så har man stadig stereo effekten, men dialogen for sig.
Skal det forståes sådan at du også vil have en surround forstærker med i setup?? 
Mvh. JørgenT
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det hedder 3 kanals stereo. At den så kun matrixer dialogen til center som det er med surround sound er hvad det vil være. Men så har man stadig stereo effekten, men dialogen for sig.

Hvor har du det udtryk fra?


Klaus
fra Yamaha, pioneer, ps audio osv.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

fra Yamaha, pioneer, ps audio osv.

Okay, det har jeg ligegodt tilgode at læse om.
Kan ikke finde det nævnt i manualerne til de par Pioneer og Yamaha forstærkere jeg læste manualer fra.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2022 kl. 20:58
Ja jeg har heller ikke hørt om 3 kanal stereo før nu, men det lyder plausibelt.

LCR systems have become increasingly popular in live installed sound because they provide more articulate panning control throughout the stereo field by adding a discrete center channel. In a traditional stereo configuration, each channel can be panned between the left and right sides. As the signal is panned toward the left, for example, its level increases in the left speaker while decreasing proportionally in the right until it reaches the full ‘hard’ left position. At this point, the signal can only be heard in the left side of the bus.

When a channel in a stereo bus is panned center, on the other hand, it is sent equally to both the left and right speakers. This creates a ‘phantom’ center image. Depending on how the left and the right sides of the sound system are positioned relative to the listener, it can be difficult to discern the exact position of the center image.


Redigeret af Munch - 22-December-2022 kl. 21:02
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu