recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer på et lavt budget
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer på et lavt budget

 Besvar Besvar Side  <1 45678 9>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Er faktisk billigere i danmark end på thomann.de (= hurtigere fragt og jeg støtter en dansk butik)


Svensk butik.....

Men det er da en sød lille let bashøjttaler - 7,4 kg.
1,4 kg mere end mine små køkkenhøjttalere med en 5" bas.


Klaus
 

De har en butik i københavn
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Og den lave vægt skyldes også en lav vægt på magneten på 8 tommer bashøjttaleren. Det er ikke en rigtig subwoofer i min bog. Find 1000 kr mere og køb den her, der er en verden til forskel i dyb bas på de to. Det er spild af penge at købe den du linker til.

Den er solgt, når det er en stor tung vare vil de fleste ikke sende og jeg har ikke mulighed for at hente
Der står da ikke solgt. Og selvfølgelig vil han sende. Istedet for begrænsning, så se en fordel i at få en rigtig god sub til en lav pris. Hvis ikke jeg havde min XTZ, så købte jeg den Wink

Den vejer 15,5 kg med kasse og fylder ca 45 cm på alle ledder. Koster 99,- at få sendt med pakkelabel.


Redigeret af Munch - 15-April-2023 kl. 13:39
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Og den lave vægt skyldes også en lav vægt på magneten på 8 tommer bashøjttaleren. Det er ikke en rigtig subwoofer i min bog. Find 1000 kr mere og køb den her, der er en verden til forskel i dyb bas på de to. Det er spild af penge at købe den du linker til.

Den er solgt, når det er en stor tung vare vil de fleste ikke sende og jeg har ikke mulighed for at hente
Der står da ikke solgt. Og selvfølgelig vil han sende. Istedet for begrænsning, så se en fordel i at få en rigtig god sub til en lav pris. Hvis ikke jeg havde min XTZ, så købte jeg den Wink

Den vejer 15,5 kg med kasse og fylder ca 45 cm på alle ledder. Koster 99,- at få sendt med pakkelabel.


Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3311
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 14:46
Hvad med denne Dali SW-A12 til 750kr. har dog ikke selv nogen erfaring med den, men jeg tror der andre her på forum som har.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvad med denne Dali SW-A12 til 750kr. har dog ikke selv nogen erfaring med den, men jeg tror der andre her på forum som har.


High pass filter er på 150hz
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 15:28
Du har måske skrevet det, men denne tråd er ret forvirrende...

Hvorfor er high-pass så vigtigt for dig? Du har nogle højttalere som har en naturlig afrulning og den Dali subwoofer (feks) har et low-pass filter som er justerbart og du kan sætte den til præcis den frekvens du vil mellem 50hz og 150hz.
Sætter du subwooferens low-pass filter til at stemme med højttalernes naturlige afrulning så får du en fin overgang mellem højttalere og sub. Du kan bruge en y-splitter til at splitte signalet fra din forforstærker.

EDIT: Bare så jeg er sikker på, at alle snakker samme sprog:



Redigeret af Jonas_h - 15-April-2023 kl. 15:33
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 15:42
Den gir bedre lyd med high pass filter til fronthøjttalerne, men også mindre belastning af bas,mellemtone enheden når der spilles højt

Når nu man også kan få bedre lyd fra fronthøjtalerne, hvorfor så ikke prøve at få en subwoofer  med high pass filter ?

Tænker ikke prisen er lavere eller højere uden eller med high pass filter.

Altså at prisen for 2 ca tilsvarende gode subwoofer ikke er anderledes fordi den ene ikke har eller har high pass filter
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Og den lave vægt skyldes også en lav vægt på magneten på 8 tommer bashøjttaleren. Det er ikke en rigtig subwoofer i min bog. Find 1000 kr mere og køb den her, der er en verden til forskel i dyb bas på de to. Det er spild af penge at købe den du linker til.

Den er solgt, når det er en stor tung vare vil de fleste ikke sende og jeg har ikke mulighed for at hente
Der står da ikke solgt. Og selvfølgelig vil han sende. Istedet for begrænsning, så se en fordel i at få en rigtig god sub til en lav pris. Hvis ikke jeg havde min XTZ, så købte jeg den Wink

Den vejer 15,5 kg med kasse og fylder ca 45 cm på alle ledder. Koster 99,- at få sendt med pakkelabel.


Sorry for your loss Cry
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 15:59
High pass filter til fronterne er rigtig som på billedet

Med line out fra subben uanset om der er filter på eller det er fuldt niveau skal jeg kun bruge et kabel til subwooferen og et fra subwooferen til min aktive fronthøjttalere. yspillter er nok nemmest i det der ikke er så meget plads hvis jeg skal have en adapter til 2 sæt kabler

Har en ultra kompakt rør forforstærker, 1 sæt ind og 1 sæt udgange med opgraderede rør og en ifi ipower strømforsyning af den gamle model der var på tilbud da den er ved at udgå

Den kombination prøvede jeg istedet for min ultra store monitor kontroller (fra den ene uderlighed til den anden) og har ikke haft behov eller lyst til at skifte tilbage



Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Og den lave vægt skyldes også en lav vægt på magneten på 8 tommer bashøjttaleren. Det er ikke en rigtig subwoofer i min bog. Find 1000 kr mere og køb den her, der er en verden til forskel i dyb bas på de to. Det er spild af penge at købe den du linker til.

Den er solgt, når det er en stor tung vare vil de fleste ikke sende og jeg har ikke mulighed for at hente
Der står da ikke solgt. Og selvfølgelig vil han sende. Istedet for begrænsning, så se en fordel i at få en rigtig god sub til en lav pris. Hvis ikke jeg havde min XTZ, så købte jeg den Wink

Den vejer 15,5 kg med kasse og fylder ca 45 cm på alle ledder. Koster 99,- at få sendt med pakkelabel.


Sorry for your loss Cry


Der masser at vælge imellem, det bare et spørgsmål om at vælge det som der er inden for min pris og som passer bedst, indtil videre af nye er der en presonus eris sub 8 til 1500kr og en krk s8.4 til 2200kr, ved der måske kommer lidt ekstra oven i som lidt fødder f.eks 100kr og 200-250kr for kabel og så blir prisen lidt højere da jeg ikke er 100% sikker på jeg har kabler med den rigtige længde (har subwooferkabel og lange alm rca til rca kabler).

Indtil videre er det personus subben der tiltaler mig bedst pga den lave pris og gode anmeldelser på thomann.de, men ud for erfarringen med krk  og andre subs tror jeg af de 2 at krk'en lyder bedst, men koste en del mere end presonus subben.

Desværre har jeg ikke mulighed for at lytte på begge subs da borg sound i Odense ikke har nogen af dem, faktisk har de ikke nogen subs der passer med billige studio monitors, de har kun dyre modeller


Redigeret af gasolin - 15-April-2023 kl. 16:16
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Den gir bedre lyd med high pass filter til fronthøjttalerne, men også mindre belastning af bas,mellemtone enheden når der spilles højt

Når nu man også kan få bedre lyd fra fronthøjtalerne, hvorfor så ikke prøve at få en subwoofer  med high pass filter ?

Tænker ikke prisen er lavere eller højere uden eller med high pass filter.

Altså at prisen for 2 ca tilsvarende gode subwoofer ikke er anderledes fordi den ene ikke har eller har high pass filter

Du er i kompromissernes land uanset. Og hvem siger at det er bedre? Hvad hvis high pass filteret i subben er noget skrammel som degraderer lyden i dine fronter?

Efter min mening vil den Dali uden high pass give et overall bedre resultat end den lille 5kg kasse med high pass... 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3311
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2023 kl. 17:09
@gasolin af nysgerrighed, er det dig der har en ældre tråd på nerds.dk som minder lidt om det her?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu