recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket kabel mangler jeg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket kabel mangler jeg?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Neglen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2020
Sted: Kbh V
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Neglen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket kabel mangler jeg?
    Sendt: 13-September-2023 kl. 12:31
Jeg er absolut ikke kyndig i teknik, men nu har jeg alligevel købt en brugt projektor, så ungerne kan se film. Egentligt medfulgte der et sæt fine Argon surroundhøjttalere, men jeg tror fint jeg kan klare mig med mine små B&W inkl. sub, som blot er tilsluttet en lille Denon CEOL Piccolo reciever. Recieveren kan modtage bluetooth, og jeg skal se film via Apple-TV, som jo også er bluetooth-kompatibel, men jeg kan ikke parre dem!? Dvs. Apple-TV’et kan ikke se recieveren. Nogle gode råd…?

HVIS det nu ikke lykkes mig at koble via bluetooth, hvilket audio-kabel skal jeg så bruge mellem projektor og reciever? Jeg skal gerne have et billigt kabel på 5 meter - nogle anbefalinger?


Mvh. Kasper
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2023 kl. 12:46
Du skal ikke have et lydkabel fra projektor til receiver, du skal have lyden hen til receiveren på en anden måde, før billedet sendes til projektoren.

Som jeg forstår det er Apple TV kun lydkompatibel med bestemte apparater, og derfor gider den ikke snakke med din Denon.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2023 kl. 13:58
Hvad du skal bruge afhænger af hvad det er for en projektor? ´

ATV har kun HDMI udgang og ceol har hverken HDMI ind eller ud, så opstillingen må i blive,

ATV -> Projektor -> Ceol

Det forudsætter at din projektor i det hele taget har en lydudgang. Har den det, må du oplyse hvilken projektor det drejer sig om, ellers kan vi ikke vide hvad der passer.

Hvis ikke din Projektor har lydudgang kan du sikkert bruge en HDMI audio extractor.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2023 kl. 14:53
Det smarteste ville være at smide en HDMI Audio extractor ind, mellem ATV og projektor. Den forbinder du så med alm. RCA-kabel, til din CEOL.
Til top
Neglen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2020
Sted: Kbh V
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Neglen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 13:04
Tak for svarene hidtil - jeg ville egentlig poste billeder af både ind-/udgange på CEOL og projektor, men det er lettere sagt end gjort her på recordere…-måske virker de her links:


Jeg har desuden skrevet til AV-Cables. De foreslog et kabel med minijack i hver ende…?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 13:20
Du kan tilsyneladende godt trække lyd ud af projektoren, men det er langt nemmere at sætte en HDMI audio extractor ind i kæden, eventuelt der hvor HDMI-kablet alligevel er tættest på Denon-apparatet.

Da projektoren kun er 1080p er det ikke svært at finde en. Jeg bruger selv en af nedenstående type, og har til tider haft to kørende i mit setup. De fungerer rigtig godt.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07KRWYN4R/

Fra den skal du så tage optisk lyd ud til Denon-forstærkeren. F.eks. med nedenstående.

https://www.av-cables.dk/optisk-kabel/optisk-toslink-digital-kabel-1-m.html
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 13:21
Det vil sige at du skal bruge et ekstra HDMI-kabel, et optisk lydkabel og en audio extractor af en art.

Da vi, igen, kun har med 1080p at gøre, er det ikke svært at finde et HDMI-kabel på 5 meter der kan klare skærene. Det kan selvfølgelig anbefales at købe noget der er en smule bedre end det aller-allerbilligste.

Redigeret af Naiera - 14-September-2023 kl. 13:24
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Neglen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2020
Sted: Kbh V
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Neglen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 13:36
uaaargh - det lyder bøvlet og dyrt! Mit ATV og projektor står ca. 4-5 meter fra min Denon CEOL, så det er måske i virkeligheden det optiske lydkabel, der skal være langt?

Kan jeg ikke bare forbinde projektoren direkte til recieveren?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 13:48
Som jeg "satte det sammen" burde det koste nogle få hundrede kroner. Måske en plov?

Du kan sagtens forbinde lydudgangen på projektoren direkte til receiveren. Ser det i hvert fald ud til.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Neglen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2020
Sted: Kbh V
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Neglen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 14:07
Ja, nu er alt jo relativt, men 500 kr. vil jeg helst bruge på andet end kabler Wink

Hvilket lydkabel skal jeg bruge, for at forbinde projektoren til recieveren?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 14:16
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Neglen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2020
Sted: Kbh V
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Neglen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2023 kl. 14:37
Se nu snakker vi - det er lige inde for budgettet Smile Virker det ikke fint nok?

Oplever jeg forskel mellem det helt billige og det lidt dyrere kabel?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu