recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?

 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
Forfatter
Besked
GuggiZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-December-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GuggiZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2023 kl. 12:57
Jeg var den meget lykkelige ejer af en NAD 3080, der bare lød fantastisk. Som I andre også har beskrevet det, så var det en meget fyldigere, varm lyd end de forstærkere jeg har haft siden. Jeg gik endda skridtet længere og brugte min elskede loudness knap på 3080'eren, og gav den så til gengæld en ekstra tand med diskanten. Den "stramme" naturtro bas og klare lyd fra top til bund har jeg ikke oplevet siden, trods flere forsøg.

Jeg havde et par Technics SL 1200 pladespillere, og kan tydeligt huske min kæmpe skuffelse da jeg investerede i CD'ere og CD afspiller. En direkte test mellem LP og CD (ENYA Orinico Flow) afslørede CD'ens særdeles tynde lyd.

Gud hvor ville jeg ønske at jeg havde en ikke udpakket NAD 3080, en Technics 1200 og min gamle samling af LP'ere stående på loftet. At kunne tage det ned, sætte det op og så gå på opdagelse i LP samlingen, ville være som sendt fra guderne. 
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2023 kl. 18:00
nu har jeg en ældre pioneer vsa 701 vs forstærker og har efterfølgende prøvet nyere modeller men disse lyder alt for digitalt i lyden ifh til den gamle jeg pt har,  så ja det gamle er bedre i lyden ligsom en forstærker med radiorør er bedre 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2023 kl. 00:05
Det et spørgsmål om synergy at det hele passer sammen
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2023 kl. 13:24
Udstyr der er 30-40 år gammelt er ikke bedre end det moderne. Det må vi simpelthen slå fast, med syvtommer søm.

Forvrængningen i moderne forstærkere og højttalere er ganske enkelt blevet lavere med tiden. Mindre støj pålagt musikken giver bedre lyd. Det er et faktum.

At nogle mennesker har været vant til at lytte på ældre udstyr og derfor har en anden holdning til hvordan DE syntes, musikken skal lyde, er en HELT anden snak.

For ja, lyden er blevet anderledes, og oftest mindre varm at lytte på, med nyere udstyr.

For nogle mennesker, er det en kæmpe omvæltning at skifte benzinbilen ud med en elbil, men hvis man giver det et skud, vil man nok blive mødt af, at udviklingen faktisk har gjort det bedre af at skifte. Det samme gælder audioaudstyr. Prøv engang at væn dig til en ny lyd, med en fremhævet mellemtone uden forvræning og en mere fast bas, og læg mærke til detaljerne i musikken.
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2023 kl. 13:41
Wacko
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2023 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af micker micker skrev:

Udstyr der er 30-40 år gammelt er ikke bedre end det moderne. Det må vi simpelthen slå fast, med syvtommer søm.

Forvrængningen i moderne forstærkere og højttalere er ganske enkelt blevet lavere med tiden. Mindre støj pålagt musikken giver bedre lyd. Det er et faktum.

At nogle mennesker har været vant til at lytte på ældre udstyr og derfor har en anden holdning til hvordan DE syntes, musikken skal lyde, er en HELT anden snak.

For ja, lyden er blevet anderledes, og oftest mindre varm at lytte på, med nyere udstyr.

For nogle mennesker, er det en kæmpe omvæltning at skifte benzinbilen ud med en elbil, men hvis man giver det et skud, vil man nok blive mødt af, at udviklingen faktisk har gjort det bedre af at skifte. Det samme gælder audioaudstyr. Prøv engang at væn dig til en ny lyd, med en fremhævet mellemtone uden forvræning og en mere fast bas, og læg mærke til detaljerne i musikken.
Jeg er enig i, at lyden er blevet renere, med færre uønsket artifacts og mere flad frekvenskurve, men det er slet ikke det samme som bedre, for mig. Måske er jeg farvet af hvad jeg er vant til, men efter mange timers lytten til, og ejerskab af, ældre og moderne udstyr har jeg valgt kun at beholde en moderne'ish surround receiver, og leder efter den helt rigtige ældre stereoforstærker. Jeg synes, at lydprofilen (hvis man kan sige det sådan) er for det meste enten kedelig eller øreskærende på morderne udstyr. På ældre udstyr (med lidt tonekontrol, UDEN laudness) bliver jeg opslugt af og omfavnet af lyden. Jeg skal anstrenge mig mindre for at få en klar og spændende oplevelse. Musikken kommer mere frit ud.... bare min oplevelse.

Edit: Men jeg vil oprigtigt gerne høre lidt mere om hvad jeg skal lytte efter for at lægge mærke til forskellen og forbedringen. Sagt på en anden måde, hvordan lyder det bedre, hvor er forskellen?


Redigeret af HessiDude - 06-Oktober-2023 kl. 16:19
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2023 kl. 21:17
*slettet*


Redigeret af buenso80 - 29-Januar-2024 kl. 06:08
Til top
larxxor73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-September-2018
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larxxor73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2023 kl. 15:26
Det er populært at købe LED lys med en særlig variant af gulligt varmt lys. Hvorfor egentlig? Jo, det er fordi glødepærer oprindeligt var glødende metaltråde. 

Sollys er helt anderledes i komposition...

Men man vælger det man er kodet til at lide igennem opvækst. Mine forældre vælger svagt gulligt lys.
Jeg vælger noget lidt hvidere. Mine børns præference er nærmest ovre i det blålige.

Folk der er vokset op med LP'er og rørforstærkere har det svært med en helt lige frekvenskurve. Det er en smagssag. 
Hvad den korrekte gengivelse er, det er eksakt videnskab og kan måles. Hvad du har vænnet dig til at kunne lide er individuelt.

Heldigvis er lydbranchen leveringsdygtig i snart sagt alle tænkelige varianter.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2023 kl. 15:57
Nej det er ikke bare sådan det er! Vi er ikke alle vanedyr, men følger interesseret med i innovativ udvikling.

Jeg er opvokset med LP’er, spolebånd og cassettebånd, alt det analoge. Jeg skiftede til CD’er i 1989 da afspillerne var blevet bedre og billigere, og har ikke kigget mig tilbage siden, ud over en enkelt afprøvning af mine gamle LP’er for ca 12 år siden. Og den lyd sagde mig ikke noget mere.

Jeg har også røget cigaretter i 50 år, men er holdt op. Jeg har også haft fastnet tlf i 30 år, men har kun en iPhone i dag.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
larxxor73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-September-2018
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larxxor73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2023 kl. 16:16
Hovhov, jeg mente ikke at det var en 100% sandhed - men kun at det måske kunne forklare forskel i smag.

Dejligt at du kan udvikle dig! Prøver at gøre det samme selv.
Til top
Leo P Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2020
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2023 kl. 18:03
jeg har haft min luxman 550  i 20 år og købte for et par år siden en audiolab 6000A som nu er skiftet ud til en 8300A.
Synes at audiolab 6000A spiller klart bedre end min 550
Har set 550 sat til salg til 10.000 kr og mere, mens du kan købe en ny audiolab for 4295 kr, så lidt sjovt at høre nogle sige at nye gode forstærkere
er alt for dyre.
Synes lige netop omvendt at vintage anlæg står til fantasi priser.
Min første dyre forstærker var en luxman L58 , dem ser man også tit
til mange penge, men det var min største skuffelse hvad hifi angår
nogensinde eller på højde med skuffelsen jeg havde over Buchardt s300 højtalerne



Redigeret af Leo P - 11-Oktober-2023 kl. 18:10
Til top
Audiospace Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-December-2023
Sted: Djursland
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Audiospace Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2023 kl. 06:14
Hej Forum og tak for at lukke mig ind.Smile
Spændende tråd som jeg har læst med stor interesse. Jeg har nemlig også selv været på rejsen ind i nye moderne musikformidlere og er røget noget tilbage igen. Der forsvandt nemlig noget meget svært forklarligt hen ad vejen samtidig med at lyden utvivlsomt blev mere og mere moderne og jeg har de senere år haft tendens til at tillægge det tiltagende dårlig hørelse. På den anden side synes jeg, at jeg nu og da møder magien igen, fx i gode høretelefoner eller i et særligt lækkert rum med lækker akustiske egenskaber og dejligt udstyr. 
Ja altså- for mig er musik kunst. Den smukkeste form som mennesker har opfundet til at kommunikere på. Den spændende debat bør egentlig ikke farves af sekundere værdier som inflation og flade frekvenskurver. Det handler vel bare om, om man kunne lide den gamle varme lyd bedre end den nye "forbedrede" lyd. Eller jeg tænker ihvertfald at det var den originale tanke fra TS. 
Er vild med sammenligningen med el-biler vs fossilbiler. Det er nemlig imho et virkelig godt eksempel på hvordan ting kan forbedres til det næsten uigenkendelige, og samtidig sidder der nogle som ALDRIG kan opleve samme køreglæde på et batteri, som i en gammeldags bil. Dem der er stærkest i troen er jo mest lykkelige bag rattet i en gammel støjende Amazone med 4 gear fx. En moderne plug-in eller ren el er jo et sikkerhedsmæssigt, komfortmæssigt og miljømæssigt udstyrsstykke, og man kan på den måde sige, at de på alle måder er bedre biler end en Amazone, men det er egentlig ikke det det handler om, vel. Lytteglæde/køreglæde. Et hæderligt fotografi viser jo også virkeligheden mere nøjagtigt end et maleri, men mange af os har dog stadig meget glæde ved olie på lærred, selvom Starry Night af Van Gogh er noget smatteri i sammenligning med et fotografi af nattehimlen. 
Hav en glædelig Jul.Star
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu