recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er high end, hvor starter prisen ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er high end, hvor starter prisen ?

 Besvar Besvar Side  <12345 16>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 13:15
Hvad dælen er de røde kabler, er det stel forbindelse eller bi amping,bi wiring ? (fra nr 2 videoen)






Redigeret af gasolin - 06-Marts-2024 kl. 13:16
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 13:12
Er high end så også  20-20.000hz, ikke bare på papiret men også når man måler det

Alt andet som under 20hz f.eks 120 db er ofte kun super biograf nørder og dem med millioner på kontoen


Endnu et eksempel på en en hifi nørd der store højttalere der burde kunne spille bas, men som skal have, har subwoofere
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

nu kan det godt lade sig gøre at få 20hz -3db for mindre end 30000kr

Gætter på den her kan gøre det https://high-performance.dk/kef-kf92

Off topic: Du kan ikke bruge de data til noget som helst, hvilket spl har den ved 20hzWink

Selv en B&W DB3D er opgivet til 10hz. ved -3DB med 2x500watt. Jeg har dog ikke hørt den.

Men jeg har hørt - og ikke mindst købt og målt på overståendes stor, storbror, 2 stk. B&W DB1D og de kan også gå ned 10hz. ved -3db. iht til deres spec.

Jeg kan sige dig, at en B&W DB1D med 2x 12"/  2 x 1000watt levere ikke et spl niveau over 95db. ved 20hz. in-room fra 15cm. afstand til subberne. Men godt spiller deSmile


Redigeret af Potter - 06-Marts-2024 kl. 13:01
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19227
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

entry level high end

Og mid High end og high high end?

Hvad så med high mid High end?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

nu kan det godt lade sig gøre at få 20hz -3db for mindre end 30000kr

Gætter på den her kan gøre det https://high-performance.dk/kef-kf92
Fuldstændig irrelevant. Du forholder dig ikke til de ting der skrives.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 11:45
nu kan det godt lade sig gøre at få 20hz -3db for mindre end 30000kr

Gætter på den her kan gøre det https://high-performance.dk/kef-kf92
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Skrev 2 sekunder hurtigere fra 0-100

Måske kan man køre en bane 5 sekunder hurtigere, men er det så 500.000kr værd ?

Lidt som at ofre f.eks  30.000kr på bedre bas fordi højttaler kun går ned til 30hz -3db istedet for 20hz -3d
Du misforstår hele pointen... Det er 100% subjektivt om det er dét værd - det er fuldstændig personafhængigt.

Min bil går fra 0-100km/t på ca. 3 sekunder. For mig var det pengene værd at prøve det, men min kone synes det var tosset. Der findes mange der vil være enige med mig og mange der vil være enige med hende. 

Samme med dit baseksempel: For mig er det uden tvivl alle 30.000kr værd at sikre at mit system kan spille ned til 20hz. Det lyder ikke som om du er enig i det... Igen: Subjektivt!
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 11:30
Skrev 2 sekunder hurtigere fra 0-100

Måske kan man køre en bane 5 sekunder hurtigere, men er det så 500.000kr værd ?

Lidt som at ofre f.eks  30.000kr på bedre bas fordi højttaler kun går ned til 30hz -3db istedet for 20hz -3d
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Tror meget high end er overpriced hvor det ikke gir det ekstra i forhold til merprisen man forventer

Hvis man skal have en bil der køre 2 sekunder hurtigere fra 0-100 og med en topfart der er 50kmt højere og skal betale 500.000kr mere for det end den bil man har, er den måske ikke merprisen værd når begge som standard  køre rigtig godt.
At det bliver dyrere og dyrere at opnå forbedringer, betyder da ikke at det er overpriced. Det er alment kendt, at jo bedre ting bliver, jo dyrere er det at forbedre det (Google "Law of diminishing returns"). 

Hvis man gerne vil nå 100km/t på 2 sekunder og gerne vi betale 500.000kr ekstra for det, så er det vel også merprisen værd? 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:58
Selv om der stor forskel på prisen kan noget billigt sagtens være high end, det så bare entry level high end som audiolab 6000a, rega brio r eller f.eks måske  et sæt ADAM Audio A7V til ca 10000kr for et sæt, som (inden for sin genre) er noget af det bedste

Tror meget high end er overpriced hvor det ikke gir det ekstra i forhold til merprisen man forventer

Hvis man skal have en bil der køre 2 sekunder hurtigere fra 0-100 og med en topfart der er 50kmt højere og skal betale 500.000kr mere for det end den bil man har, er den måske ikke merprisen værd når begge som standard  køre rigtig godt.

Det ekstra man nogen gange skal betale for det dyre high end kan man ofte forbedre det man har strøm,kabler,rack,afkobling,rummet med mere og så stadig have sparet mange pengr i forhold til at gå en serie op f,.eks kef r serien istedet for reference eller Kef ls 50 wireless istedet for KEF Reference 1 Meta eller kef r11 meta istedet for kef reference 3 meta som koster det dobbelt af kef r11 meta


Redigeret af gasolin - 06-Marts-2024 kl. 11:22
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Men hvis vi ikke kan blive enige om en fælles, konkret og målbar definition, giver det heller ikke mening at diskutere hvor high-end starter.
Præcis som skrevet i post nr. 5 - det oprindelige spørgsmål giver ingen mening og der kommer aldrig et fornuftigt svar ud af tråden Smile 

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Men lad mig så spørge (alle generelt), ville i kalde et højttalersæt til 6000 kr. for high-end, hvis det lyder lige så godt, og er lige så lækkert, som et højttalersæt til 100.000 kr., og som bliver kaldt high-end? Smile
Dit spørgsmål forudsætter, ligesom trådstarter, at alle har samme definition af hvad high-end er og derfor vil du få svar i øst og vest.

Nogle synes high-end er et "lækkert kabinet", nogle synes det er pris, nogle synes det er ud fra performance, og nogle synes det er brand-afhængigt. 

Jeg synes ASKF har det bedste bud på en definition: "...of superior quality or sophistication and usually high in price". Det er dog stadig subjektivt hvad "superior quality" måles på i sidste ende.


Redigeret af Jonas_h - 06-Marts-2024 kl. 10:57
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

No offence, men jeg vælger, ligesom Google, at stole på Oxford som autoritet på det engelske sprog, frem for en hi-fi webside der sandsynligvis har en agenda med alt hvad de kommunikerer udadtil.

Og desuden, så mener jeg (ja, det er en mening og ikke faktuelt) at de såkaldte eksperter (anmeldere) vil give dig en nedre grænse for prisen hvis du spurgte dem off the record (uforpligtende, så de ikke skal hænges op på det).

Det kan godt være man synes eller mener high-end skal betyde noget andet/mere, eller man fortolker det, men det ændre altså ikke på en meget klar og entydig definition.


I følge Meriam Webster blev det første gang brugt i 1952, hvor betydningen var "of superior quality or sophistication and usually high in price".

Nu er det sådan med ordbogsdefinitioner at de ændres i takt med at brugen ændres og i dette tilfælde hvor du refererer til Oxford Dictionary, er det den typiske britiske brug af ordet der er sat som definition. Meriam Webster har gerne den typiske brug af ordene i USA. De fleste ord er derfor også defineret ud fra hvordan den tidligere brug har været og er ikke opdateret på hvordan den nutidige brug er.

Det vi har brug for er den typiske brug indenfor Hi-fi og ikke nogen generel definition, da man indenfor mange områder alene refererer til prisen (biler, tøj, smykker mm.), mens man indenfor andre områder alene referer til kvaliteten (måleudstyr, værktøj, o.a.). For nogle områder følges pris og kvalitet, for andre er det nærmest ren branding der sætter prisen (man kan købe dyre designervarer, hvor kvaliteten er meget ringere end for de masseproducerede mere eller mindre generiske brands, men logo/design giver prestige for kundesegmentet - tænk tøj, sko og smykker, som eksempler).

Indenfor Hi-fi er der tydeligvis uenighed om brugen, så derfor giver det ikke mening at holde sig strengt til en bestemt ordbogsdefinition, når flere toneangivende ordbøger er uenige.

Indenfor Hi-fi er det også værd at huske, at selvom et High-End produkt er noget af det ypperligste indenfor komponenter, design og har den højeste pris, så kan det sagtens være ulideligt at lytte til, selvom det endda også har de bedste målinger. De fleste bliver nemlig hurtigt lyttetrætte af en kold klinisk neutral lyd.

For mig er High-End indenfor Hi-fi den definition Meriam Webster benytter og det er den definition jeg lærte at kende i firserne, da jeg begyndte at interessere mig for emnet (indtil da betragtede jeg et godt anlæg, som noget der blot kunne spille højt uden at forvrænge).
Vi ved jo alle at amerikanerne har voldtaget og fortsat voldtager det engelske sprog. Tongue LOL

Pjat... Ja, der er forskellige definitioner af det. Men hvis vi ikke kan blive enige om en fælles, konkret og målbar definition, giver det heller ikke mening at diskutere hvor high-end starter.

Men lad mig så spørge (alle generelt), ville i kalde et højttalersæt til 6000 kr. for high-end, hvis det lyder lige så godt, og er lige så lækkert, som et højttalersæt til 100.000 kr., og som bliver kaldt high-end? Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu