recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er high end, hvor starter prisen ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er high end, hvor starter prisen ?

 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 16>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2024 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

No offence, men jeg vælger, ligesom Google, at stole på Oxford som autoritet på det engelske sprog, frem for en hi-fi webside der sandsynligvis har en agenda med alt hvad de kommunikerer udadtil.

Og desuden, så mener jeg (ja, det er en mening og ikke faktuelt) at de såkaldte eksperter (anmeldere) vil give dig en nedre grænse for prisen hvis du spurgte dem off the record (uforpligtende, så de ikke skal hænges op på det).

Det kan godt være man synes eller mener high-end skal betyde noget andet/mere, eller man fortolker det, men det ændre altså ikke på en meget klar og entydig definition.
Mit link er ikke til en oversættelse af high end, det tror jeg de færreste har problemer med.
Mit link beskriver forskellen på hi-fi og high end, helt som trådstarter efterspørger. Der sættes ikke priser på forskellen, men oplyses, at high end koster mere og hvorfor det koster mere. Så her ser jeg hverken spøgelser eller anden form for salgssnak.
Der findes jo ikke en fast start pris på high end, og der findes jo heller ikke kun en high end producent. Og helt som hi-fi, forskellige kvaliteter på slutprodukt og dermed også forskellige priser.

Det var nu heller ikke oversættelsen jeg snakkede om, men nærmere beskrivelsen af ordets betydning, uanset sammehæng og kontekst.

Dit link starter med at beskrive hvad hi-fi er og hvad high-end er, for derefter at fortælle der er forskel på hi-fi og high-end.

Først kan det siges at high-end er også hi-fi, blot i den dyreste ende, hvor kvaliteten og ydelsen typisk følger med uden at det er garanteret.

Beskrivelsen af Hi-fi kan jeg godt æde, omend den er lidt mangelfuld, men beskrivelsen af high-end er decideret forkert ifølge definitionen. Der skulle de bare have skrevet at det betyder at det er noget af det dyreste, men at kvalitet og ydelse typisk følger med.

Forstå mig ret, jeg synes også deres beskrivelse af high-end giver mere mening (dog ikke at der er forskel på hi-fi og high-end), men den er ikke korrekt, ifølge definitionen.
Hvad er det du ikke vil godtage/forstå omkring beskrivelsen af high end og hi-fi i nedenstående tekst. Den redegører jo for det, du hele tiden skriver om. 
Hvad er det der er forkert ved beskrivelsen af high end, at det er den dyreste uden restriktion på pris, og giver større hi-fi oplevelse, men at det hele afhænger af din økonomi eller behov.
 
“The difference between Hi-Fi and High-End systems can be evaluated in terms of material quality and price. Among these parameters, High-End systems are more dominant. However, both options play an important role in the music listening experience and the preferred choice can vary depending on your individual needs and budget. When we say High-End, they are luxury products where the best components are used for a high-fidelity music listening experience and there is no budget constraint on design.”
Først vil jeg ikke godtage at der er forskel på hi-fi og high-end. Hi-fi er det hele, også high-end, og high-end beskriver noget om hi-fi. High-end adskiller sig kun på pris, ifølge definitionen, ikke også kvalitet og ydelse. Det er “blot” et typisk resultat af den højere pris. High-end er ikke en garanti for, at det er lavet med bedre, mere luksuriøse og sjældnere materialer, og ej hellere, at det giver “større hi-fi oplevelse”. Det eneste det garantere er, at prisen er meget høj kontra øvrige lignende produkter.

Jeg har ikke nævnt noget med at være uenig omkring budget og behov.


Redigeret af HessiDude - 03-Marts-2024 kl. 13:24
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2024 kl. 18:24
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2024 kl. 21:22
Hihiii… funny. LOL

Den rammer så plet.

Jeg kan ikke slippe det helt, især når det lyder helt skrækkeligt… i alles øre. Men jeg kan mærke jeg bliver mere og mere ligeglad med udstyrets påståede mangler, så længe det lyder fornuftigt, og nyder musikken i stedet. Det er nok også fordi hørelsen og tålmodigheden med sådan noget ikke længere er hvad det har været, og prioriteterne har ændret sig. Big smile

Meeeen… LOL


Redigeret af HessiDude - 03-Marts-2024 kl. 21:24
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2024 kl. 21:47
Grundlæggende skal det spille så man for lyst til at høre musik og har man tendenser til det skal være højt (høj alder eller bare generalt) så skal det selvfølgelig kunne spille højt, også så det ikke lyder helt forfærdeligt

Min tur i hifiklubben i torsdags lyttede jeg også til VESTLYD V15C + Denon PMA-900hne

Følte lyden var meget mørk eller super neutral, så den skulle have max diskant og så var der bedre balance, toppen var helt blød behalig at lytte til, trods det den var maxet ud, den kunne selvfølgelig spille højt og fornuftig bund

Måske ikke det bedste hifi til prisen, men for ca 20000kr var der masser af sjov for pengene, det er sjovt at have lidt ekstra power,bass, om det stadig er ok efter nogen måneder og når man har lyttet til musik en halv dag, skal jeg ikke kunne sige




 


Redigeret af gasolin - 03-Marts-2024 kl. 21:48
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2024 kl. 10:08
high end starter ved en 500000 kr. og slutter ved en mia , det er derfor at mange ikke har det, der hjemme, tænk så på surround sound som idag har 16 højttaler i et rum , magico rundt og storm audio i hardware man har lov til at drømme, det bliver det for de fleste JBL sentysis system af de helt store , steinway lyngdorf. 
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

No offence, men jeg vælger, ligesom Google, at stole på Oxford som autoritet på det engelske sprog, frem for en hi-fi webside der sandsynligvis har en agenda med alt hvad de kommunikerer udadtil.

Og desuden, så mener jeg (ja, det er en mening og ikke faktuelt) at de såkaldte eksperter (anmeldere) vil give dig en nedre grænse for prisen hvis du spurgte dem off the record (uforpligtende, så de ikke skal hænges op på det).

Det kan godt være man synes eller mener high-end skal betyde noget andet/mere, eller man fortolker det, men det ændre altså ikke på en meget klar og entydig definition.


I følge Meriam Webster blev det første gang brugt i 1952, hvor betydningen var "of superior quality or sophistication and usually high in price".

Nu er det sådan med ordbogsdefinitioner at de ændres i takt med at brugen ændres og i dette tilfælde hvor du refererer til Oxford Dictionary, er det den typiske britiske brug af ordet der er sat som definition. Meriam Webster har gerne den typiske brug af ordene i USA. De fleste ord er derfor også defineret ud fra hvordan den tidligere brug har været og er ikke opdateret på hvordan den nutidige brug er.

Det vi har brug for er den typiske brug indenfor Hi-fi og ikke nogen generel definition, da man indenfor mange områder alene refererer til prisen (biler, tøj, smykker mm.), mens man indenfor andre områder alene referer til kvaliteten (måleudstyr, værktøj, o.a.). For nogle områder følges pris og kvalitet, for andre er det nærmest ren branding der sætter prisen (man kan købe dyre designervarer, hvor kvaliteten er meget ringere end for de masseproducerede mere eller mindre generiske brands, men logo/design giver prestige for kundesegmentet - tænk tøj, sko og smykker, som eksempler).

Indenfor Hi-fi er der tydeligvis uenighed om brugen, så derfor giver det ikke mening at holde sig strengt til en bestemt ordbogsdefinition, når flere toneangivende ordbøger er uenige.

Indenfor Hi-fi er det også værd at huske, at selvom et High-End produkt er noget af det ypperligste indenfor komponenter, design og har den højeste pris, så kan det sagtens være ulideligt at lytte til, selvom det endda også har de bedste målinger. De fleste bliver nemlig hurtigt lyttetrætte af en kold klinisk neutral lyd.

For mig er High-End indenfor Hi-fi den definition Meriam Webster benytter og det er den definition jeg lærte at kende i firserne, da jeg begyndte at interessere mig for emnet (indtil da betragtede jeg et godt anlæg, som noget der blot kunne spille højt uden at forvrænge).
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

No offence, men jeg vælger, ligesom Google, at stole på Oxford som autoritet på det engelske sprog, frem for en hi-fi webside der sandsynligvis har en agenda med alt hvad de kommunikerer udadtil.

Og desuden, så mener jeg (ja, det er en mening og ikke faktuelt) at de såkaldte eksperter (anmeldere) vil give dig en nedre grænse for prisen hvis du spurgte dem off the record (uforpligtende, så de ikke skal hænges op på det).

Det kan godt være man synes eller mener high-end skal betyde noget andet/mere, eller man fortolker det, men det ændre altså ikke på en meget klar og entydig definition.


I følge Meriam Webster blev det første gang brugt i 1952, hvor betydningen var "of superior quality or sophistication and usually high in price".

Nu er det sådan med ordbogsdefinitioner at de ændres i takt med at brugen ændres og i dette tilfælde hvor du refererer til Oxford Dictionary, er det den typiske britiske brug af ordet der er sat som definition. Meriam Webster har gerne den typiske brug af ordene i USA. De fleste ord er derfor også defineret ud fra hvordan den tidligere brug har været og er ikke opdateret på hvordan den nutidige brug er.

Det vi har brug for er den typiske brug indenfor Hi-fi og ikke nogen generel definition, da man indenfor mange områder alene refererer til prisen (biler, tøj, smykker mm.), mens man indenfor andre områder alene referer til kvaliteten (måleudstyr, værktøj, o.a.). For nogle områder følges pris og kvalitet, for andre er det nærmest ren branding der sætter prisen (man kan købe dyre designervarer, hvor kvaliteten er meget ringere end for de masseproducerede mere eller mindre generiske brands, men logo/design giver prestige for kundesegmentet - tænk tøj, sko og smykker, som eksempler).

Indenfor Hi-fi er der tydeligvis uenighed om brugen, så derfor giver det ikke mening at holde sig strengt til en bestemt ordbogsdefinition, når flere toneangivende ordbøger er uenige.

Indenfor Hi-fi er det også værd at huske, at selvom et High-End produkt er noget af det ypperligste indenfor komponenter, design og har den højeste pris, så kan det sagtens være ulideligt at lytte til, selvom det endda også har de bedste målinger. De fleste bliver nemlig hurtigt lyttetrætte af en kold klinisk neutral lyd.

For mig er High-End indenfor Hi-fi den definition Meriam Webster benytter og det er den definition jeg lærte at kende i firserne, da jeg begyndte at interessere mig for emnet (indtil da betragtede jeg et godt anlæg, som noget der blot kunne spille højt uden at forvrænge).
Vi ved jo alle at amerikanerne har voldtaget og fortsat voldtager det engelske sprog. Tongue LOL

Pjat... Ja, der er forskellige definitioner af det. Men hvis vi ikke kan blive enige om en fælles, konkret og målbar definition, giver det heller ikke mening at diskutere hvor high-end starter.

Men lad mig så spørge (alle generelt), ville i kalde et højttalersæt til 6000 kr. for high-end, hvis det lyder lige så godt, og er lige så lækkert, som et højttalersæt til 100.000 kr., og som bliver kaldt high-end? Smile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Men hvis vi ikke kan blive enige om en fælles, konkret og målbar definition, giver det heller ikke mening at diskutere hvor high-end starter.
Præcis som skrevet i post nr. 5 - det oprindelige spørgsmål giver ingen mening og der kommer aldrig et fornuftigt svar ud af tråden Smile 

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Men lad mig så spørge (alle generelt), ville i kalde et højttalersæt til 6000 kr. for high-end, hvis det lyder lige så godt, og er lige så lækkert, som et højttalersæt til 100.000 kr., og som bliver kaldt high-end? Smile
Dit spørgsmål forudsætter, ligesom trådstarter, at alle har samme definition af hvad high-end er og derfor vil du få svar i øst og vest.

Nogle synes high-end er et "lækkert kabinet", nogle synes det er pris, nogle synes det er ud fra performance, og nogle synes det er brand-afhængigt. 

Jeg synes ASKF har det bedste bud på en definition: "...of superior quality or sophistication and usually high in price". Det er dog stadig subjektivt hvad "superior quality" måles på i sidste ende.


Redigeret af Jonas_h - 06-Marts-2024 kl. 10:57
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:58
Selv om der stor forskel på prisen kan noget billigt sagtens være high end, det så bare entry level high end som audiolab 6000a, rega brio r eller f.eks måske  et sæt ADAM Audio A7V til ca 10000kr for et sæt, som (inden for sin genre) er noget af det bedste

Tror meget high end er overpriced hvor det ikke gir det ekstra i forhold til merprisen man forventer

Hvis man skal have en bil der køre 2 sekunder hurtigere fra 0-100 og med en topfart der er 50kmt højere og skal betale 500.000kr mere for det end den bil man har, er den måske ikke merprisen værd når begge som standard  køre rigtig godt.

Det ekstra man nogen gange skal betale for det dyre high end kan man ofte forbedre det man har strøm,kabler,rack,afkobling,rummet med mere og så stadig have sparet mange pengr i forhold til at gå en serie op f,.eks kef r serien istedet for reference eller Kef ls 50 wireless istedet for KEF Reference 1 Meta eller kef r11 meta istedet for kef reference 3 meta som koster det dobbelt af kef r11 meta


Redigeret af gasolin - 06-Marts-2024 kl. 11:22
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Tror meget high end er overpriced hvor det ikke gir det ekstra i forhold til merprisen man forventer

Hvis man skal have en bil der køre 2 sekunder hurtigere fra 0-100 og med en topfart der er 50kmt højere og skal betale 500.000kr mere for det end den bil man har, er den måske ikke merprisen værd når begge som standard  køre rigtig godt.
At det bliver dyrere og dyrere at opnå forbedringer, betyder da ikke at det er overpriced. Det er alment kendt, at jo bedre ting bliver, jo dyrere er det at forbedre det (Google "Law of diminishing returns"). 

Hvis man gerne vil nå 100km/t på 2 sekunder og gerne vi betale 500.000kr ekstra for det, så er det vel også merprisen værd? 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 11:30
Skrev 2 sekunder hurtigere fra 0-100

Måske kan man køre en bane 5 sekunder hurtigere, men er det så 500.000kr værd ?

Lidt som at ofre f.eks  30.000kr på bedre bas fordi højttaler kun går ned til 30hz -3db istedet for 20hz -3d
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Skrev 2 sekunder hurtigere fra 0-100

Måske kan man køre en bane 5 sekunder hurtigere, men er det så 500.000kr værd ?

Lidt som at ofre f.eks  30.000kr på bedre bas fordi højttaler kun går ned til 30hz -3db istedet for 20hz -3d
Du misforstår hele pointen... Det er 100% subjektivt om det er dét værd - det er fuldstændig personafhængigt.

Min bil går fra 0-100km/t på ca. 3 sekunder. For mig var det pengene værd at prøve det, men min kone synes det var tosset. Der findes mange der vil være enige med mig og mange der vil være enige med hende. 

Samme med dit baseksempel: For mig er det uden tvivl alle 30.000kr værd at sikre at mit system kan spille ned til 20hz. Det lyder ikke som om du er enig i det... Igen: Subjektivt!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu