recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audessey og Dirac, uden app/pc-program
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audessey og Dirac, uden app/pc-program

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Audessey og Dirac, uden app/pc-program
    Sendt: 26-Februar-2024 kl. 22:34
Hej,

Kan man bruge Audessey (MultEQ XT32) og Dirac (Live og Live Bass Control) til noget uden at købe deres respektive apps eller PC program? Altså direkte fra receiveren.

På min Denon AVR-3808 (med effekter og DLS R55 tilsluttet) har jeg prøvet Audessey autokalibrering, og sat den EQ til, som den laver ud fra målingerne, og det var elendigt. Jeg har ingen erfaring med Dirac, så ved ikke engang om det samme kan lade sig gøre.

Mange tak. Smile
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2024 kl. 09:02
Dirac foregår via en PC hvor resultatet efterfølgende oploades til AVR hvis det er Denon/Marantz.

Har ikke prøvet Audessey via app men check diverse Youtube kanaler for deres resultater. Du skal dog sikre dig at Audessey app'en er kompatibel med din receiver.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2024 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Dirac foregår via en PC hvor resultatet efterfølgende oploades til AVR hvis det er Denon/Marantz.

Har ikke prøvet Audessey via app men check diverse Youtube kanaler for deres resultater. Du skal dog sikre dig at Audessey app'en er kompatibel med din receiver.

Jeg ved at med Audessey behøver du ikke nødvendigvis en app/er program. Der er noget på receiveren, som kan lave en meget begrænset rumkorrektion eller eq for dig. Jeg ville finde det meget besynderligt hvis Dirac ikke virker lidt på samme måde, men jeg har som sagt ingen erfaring med Dirac.

Har tjekket YouTube ret meget, synes jeg, men ikke fundet noget hvor de viser Dirac autokalibrering, uden app/program, så man kan få en begrænset korrektion eller eq. Som sagt ville det undre mig meget hvis ikke de tilbyder det, ligesom Audessey.

Det er alligevel ret meget ekstra man skal spytte ud for fuld funktionalitet via en app/et program.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2024 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Har tjekket YouTube ret meget, synes jeg, men ikke fundet noget hvor de viser Dirac autokalibrering, uden app/program, så man kan få en begrænset korrektion eller eq. Som sagt ville det undre mig meget hvis ikke de tilbyder det, ligesom Audessey.

Det er alligevel ret meget ekstra man skal spytte ud for fuld funktionalitet via en app/et program.

Dirac kalibrering skal som sagt foregå via en PC og herefter uploades til din receiver. Det er ikke receiveren selv der kan foretage målinger og beregning.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2024 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Har tjekket YouTube ret meget, synes jeg, men ikke fundet noget hvor de viser Dirac autokalibrering, uden app/program, så man kan få en begrænset korrektion eller eq. Som sagt ville det undre mig meget hvis ikke de tilbyder det, ligesom Audessey.

Det er alligevel ret meget ekstra man skal spytte ud for fuld funktionalitet via en app/et program.

Dirac kalibrering skal som sagt foregå via en PC og herefter uploades til din receiver. Det er ikke receiveren selv der kan foretage målinger og beregning.

Vildt nok. Det er da noget af en barriere for at prøve Dirac. Programmet er halv dyrt.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 17:53
Jeg har Dirac i versionen der følger med Nad C-658 (fra 500 Hz er ned) Og bruger det ikke. Jeg kan ikke flytte øverste  frekvens på de 500 ned og kan ikke selv lave min egen EQ. Kan i hvert fald ikke finde ud af det. Default kan jeg ikke lide lyden fra Dirac (eller Audyssey eller Lyngdorf som jeg udmærket kender..). Dirac gør stereoperspektivet til 2 højttalere og ikke i "væg foran af lyd".. Og så fjerner det varmen/fylden i øvre bass. Det er som om det er målinger og ingeniører der vælger lyden og ikke ører. Jeg gider i hvert fald ikke høre på det. For lyst, neutralt, kedeligt. Har også prøvet Lyngdorf og var ikke bedre. Så rumkorrektion er ikke for alle, selvom det lyder til at være den hellige gral. 
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg har Dirac i versionen der følger med Nad C-658 (fra 500 Hz er ned) Og bruger det ikke. Jeg kan ikke flytte øverste  frekvens på de 500 ned og kan ikke selv lave min egen EQ. Kan i hvert fald ikke finde ud af det. Default kan jeg ikke lide lyden fra Dirac (eller Audyssey eller Lyngdorf som jeg udmærket kender..). Dirac gør stereoperspektivet til 2 højttalere og ikke i "væg foran af lyd".. Og så fjerner det varmen/fylden i øvre bass. Det er som om det er målinger og ingeniører der vælger lyden og ikke ører. Jeg gider i hvert fald ikke høre på det. For lyst, neutralt, kedeligt. Har også prøvet Lyngdorf og var ikke bedre. Så rumkorrektion er ikke for alle, selvom det lyder til at være den hellige gral. 
Ok. Så de gør ligesom Audessey, giver en meget skrabet version med på receiveren og hvis du virkelig vil gøre noget må du købe deres software. Det gør dem lidt mere konkurrencedygtige i forhold til blot at gøre receiveren klar til Dirac. Havde håbet lidt at det er bedre end Audessey, som alle anmeldere siger. Ouch
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 19:32
Jeg havde også den forventning men nej. Er dog bedre end Audyssey som jeg også syntes stjæler al bas. Jeg vil hellere fortsat rode lidt med rum akustik og få købt mig højttalere som i endnu højere grad passer til mig og rummet. 

Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg havde også den forventning men nej. Er dog bedre end Audyssey som jeg også syntes stjæler al bas. Jeg vil hellere fortsat rode lidt med rum akustik og få købt mig højttalere som i endnu højere grad passer til mig og rummet. 

God idé. Thumbs Up

Mit “lytterum” (læs: vores stues) er bare så elendig indrettet mht. lyd/musik så der skal noget rumkorrektion til enten på den ene eller anden måde. Smile

Tænker jeg skal have sat nogle pæne absorbere op, og måske nogle basfælder. Hvis jeg kan få hustruen overbevist. LOL


Redigeret af HessiDude - 29-Februar-2024 kl. 21:05
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg havde også den forventning men nej. Er dog bedre end Audyssey som jeg også syntes stjæler al bas. Jeg vil hellere fortsat rode lidt med rum akustik og få købt mig højttalere som i endnu højere grad passer til mig og rummet. 

God idé. Thumbs Up

Mit “lytterum” (læs: vores stues) er bare så elendig indrettet mht. lyd/musik så der skal noget rumkorrektion til enten på den ene eller anden måde. Smile

Tænker jeg skal have sat nogle pæne absorbere op, og måske nogle basfælder. Hvis jeg kan få hustruen overbevist. LOL

15-20% af stuens overflade skal behandles. Men noget der har waf, er at købe en subwoofer og placere den så den bølgerne peak på subwooferen er der du har et nul fra dine højttalere, eller hvis har en køb en ekstra og eq dem, det gør underværker og behøves ikke basstrap så
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg havde også den forventning men nej. Er dog bedre end Audyssey som jeg også syntes stjæler al bas. Jeg vil hellere fortsat rode lidt med rum akustik og få købt mig højttalere som i endnu højere grad passer til mig og rummet. 

God idé. Thumbs Up

Mit “lytterum” (læs: vores stues) er bare så elendig indrettet mht. lyd/musik så der skal noget rumkorrektion til enten på den ene eller anden måde. Smile

Tænker jeg skal have sat nogle pæne absorbere op, og måske nogle basfælder. Hvis jeg kan få hustruen overbevist. LOL

15-20% af stuens overflade skal behandles. Men noget der har waf, er at købe en subwoofer og placere den så den bølgerne peak på subwooferen er der du har et nul fra dine højttalere, eller hvis har en køb en ekstra og eq dem, det gør underværker og behøves ikke basstrap så
Undskyld T-Duck, men jeg er ikke helt med på hvad du mener mht. subwooferen. Det jeg tror du mener er at sætte en subwoofer op korrekt, eller hvis jeg har to så bruge en DSP til at lave noget korrektion så jeg minimere peaks og dips. Embarrassed
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2024 kl. 05:29
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg havde også den forventning men nej. Er dog bedre end Audyssey som jeg også syntes stjæler al bas. Jeg vil hellere fortsat rode lidt med rum akustik og få købt mig højttalere som i endnu højere grad passer til mig og rummet. 

God idé. Thumbs Up

Mit “lytterum” (læs: vores stues) er bare så elendig indrettet mht. lyd/musik så der skal noget rumkorrektion til enten på den ene eller anden måde. Smile

Tænker jeg skal have sat nogle pæne absorbere op, og måske nogle basfælder. Hvis jeg kan få hustruen overbevist. LOL

15-20% af stuens overflade skal behandles. Men noget der har waf, er at købe en subwoofer og placere den så den bølgerne peak på subwooferen er der du har et nul fra dine højttalere, eller hvis har en køb en ekstra og eq dem, det gør underværker og behøves ikke basstrap så
Undskyld T-Duck, men jeg er ikke helt med på hvad du mener mht. subwooferen. Det jeg tror du mener er at sætte en subwoofer op korrekt, eller hvis jeg har to så bruge en DSP til at lave noget korrektion så jeg minimere peaks og dips. Embarrassed
jeps
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu