recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 22:39
Jeg både lytter og overvejer.
Jeg skønner virkelig på jeres forslag, men det er ikke nemt at vælge det bedste. Og uden at det koster en bondegård.

Lad os forestille os, at jeg i stedet køber 

1. en benzingenerator med minimum to udgange. Hvilke? Foreslå selv.
2. et batteri, type, Watt mv.?
3. og en ren sinus inverter med hvilke ind- og udgange.

Link gerne til noget udstyr, som I mener passer sammen.

Hvordan får jeg disse enheder til bedst at "passe" sammen i størrelse udgange og indgange? Foreslå bare, hvad I selv ville bruge.

Det er jo kun til brug i en nødløsning. Ikke en erstatning for de daglige normale vaner og forbrug.

Batteriet skal kunne trække fx mit oledTV i tre daglige timer + et par lavenergipærer+ lidt opladning af en PC, to mobiler og to tablets.

Køleskab og fryser behøver jeg vel kun periodevis sætte strøm til, men her kan generatoren vel bruges alene. 

Jo, det er ikke lige til at gennemskue, hvordan vanerne og behovet vil blive, og hvor længe en strømafbrydelse, der sker i det offentlige strømnet vil vare

Hvordan ville jeres eget mulige forbrug se ud i nødsituation?.
Lad os anslå at der går tre dage, inden der atter det normal strøm.








Redigeret af bentpetersson - 05-Marts-2024 kl. 22:44
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 22:38
Ps.
Husk "Benzin Stabilizer", som virker som forebyggende additiv, og altid bør tilsættes hvor brændstof skal opbevares længere end ca 100 dage.
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 22:15
Ro på ro på!!

Det er vel et ok spørgsmål som Bent stiller?
Det er jo ham (og mig) der kommer til at grine, når I andre står uden strøm en dag. :-)

Bent. At oplade med din bil, er nok ikke det smarteste.
Køb hellere en benzin-generator. Denne kan du evt bruge i stedet for batteri/inverter-projektet. :-)

Jeg har en "1500w PowerGenerator" fra powergenerator.dk og jeg kan ikke anbefale denne type generatorer, da de har MEGET svært ved at tage startstrømme/pulserende strømme, uden at spændingen dykker.
Pt. bruger jeg den kun til at lade min powerwall (~15KWh) op med, via en større lader (~1000w lader), for at give den lidt driftstimer. (10-20 min pr gang)
Solcellerne skal gerne stå for 99% af opladningen om sommeren..

Generatoren blev købt, da mit område for 8 år siden havde 2 længerevarende strømafbrydelser (hhv. 13 timer og 8 timer) pga. fejl på transformerstation.
Siden da, har vi kun haft kortere strømafbrydelser, som min powerwall har kunne holde os kørende, uden vi har bemærket noget.

Jeg har generatoren billigt til salg, hvis du vil købe den (sjælland)

Hvis ikke, så kig hellere efter en generator med inverter-teknologi. Denne bør have nemmere ved at levere strøm nok til kompressoren i fryser/køler, samtidig med du kan lade og se tv...
Honda er konge $$$$$$, men der findes også mærker der fint vil kunne klare det du ønsker til en billigere pris.
Jeg har pt. kig på en 1800w generator fra amazon.de, til små 2500 kr, som jeg en dag tænker jeg skal prøve.

Men mht. min forrige besked, så kan en 600w (1200w peak) inverter til 12v sagtens starte køleskabets kompressor, så længe der kan trækkes nok power fra batteriet...

Hvis jeg var dig, så ville jeg gennemtænke hvad du egentlig har behov for, den dag hele el-nettet kollapser.

Lad os sige at vi skal undvære strøm i en lille uges tid, så ville jeg sørge for:
1: at kunne holde fryseren kold (den kan holde 2-3 dage, før der skal køres med kompressoren, hvis man holder den lukket)
2: at holde telefonen "kørende" så den er klar til når der kommer mobilsignal igen (og så kan den bruges som ur og evt. underholdning)
3: lys (vi kan bruge ca. 20-30w på lys til stuen/værelserne)
4: Radio kører på batteri, men hvis de løber ud, så strøm til den.
5: oplade diverse lygter, når alle batterierne er brugt op

Mad laves på gas/sprit, så det trækker ikke strøm.

Jeg vil tro at man kan komme langt med en billig generator og 20L benzin, eks. til at lade et LiFePo4-batteri (til 12v inverter), samtidig med at den kan trække køl/frys og lade mobiltelefoner...

Pøj pøj med jagten.


Redigeret af brafi - 05-Marts-2024 kl. 22:17
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Dog har Mercedesværkstedet for et par uger siden svaret, at de synes, at jeg skal købe en af  lidt større generatorer. De ville personligt ikke bruge bilen som oplader.



Måske du skulle tage svaret fra Mercedes, og de svar du har fået herinde, som et vink med en vognstang Wink
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 20:01
Jeg vender tilbage til de andre svar.
Dog har Mercedesværkstedet for et par uger siden svaret, at de synes, at jeg skal købe en af  lidt større generatorer. De ville personligt ikke bruge bilen som oplader.
Hav en god aften.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

3. Hvordan bør opladning fra min Mercedes til det ny batteri bedst foregå? Med bilen i tomgang, hvorved det bliver bilens generator der anvendes? Batteri uden at bilens motor er sat til. Vel næppe?



Du bør nok undersøge hvor meget strøm bilens generator kan levere i tomgang. Og måske spørge din mekaniker, om han synes det er en god ide at holde i tomgang i timevis med maks belastning på generatoren.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

...
Af hensyn til fintfølende elektronik foretrækker jeg en inverter, derl kan fremstille en ren sinuskurve.
Selv invertere med ren sinuskurve skal man ikke stole på ved kraftig (ON/OFF) skift i belastning.
Se på Youtube hvordan det kan komme til at se ud:
https://www.youtube.com/watch?v=c1QSn3i_IEo&ab_channel=Matthiasrandomstuff


Mvh. JørgenT
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak for jeres inputs.

Til brafi:
1. Omkring 12 V. I en nødsituation vil jeg måske ikke kunne bruge det offentlige elnet. Da kan jeg kun oplade det nye batteri med vore biler. Jeg kan ikke se andre muligheder eller hvordan?
2. Godt link til Inverter ren sinus 12VDV/230 VAC 600W.
Effekten er på 600W. Det må være nok til både mit OLEDTV og lidt lys. Forskellige steder nævnes af inverterens effekt skal være ca 40% større end den anvendte effekt. Hvorfor? Jeg kan ikke lige få øje på prisen og inkl. forsendelse?
3. Hvordan bør opladning fra min Mercedes til det ny batteri bedst foregå? Med bilen i tomgang, hvorved det bliver bilens generator der anvendes? Batteri uden at bilens motor er sat til. Vel næppe?
4. Hvilken fordel er det ved LiFePO4 contra GEL og AGM? 
5. Hvad mener du til Klaus' seneste indlæg?

Til Klaus
Særskilt benzingenerator og ændringer i mit solcelleanlæg er udlukket. Også mht til at lade fra solcelleanlægget på grund af Gr. 6 anvendelsen. 
Fintfølende elektronik må fx betegnes som enheder fra Appl, som der skrives om. 



Jeg gør lige igen opmærksom på, at du i bund og grund beskriver et Ecoflow produkt. Det kan f.eks. være EcoFlow Delta MAX 2000, som kan købes til omkring 12.000 kroner.

Dit problem er, at du stadigvæk ikke har gennemtænkt, hvad du rent faktisk har brug for.

Jeg anbefaler stadigvæk, at du f.eks. researcher lidt mere om Ecoflows produkter (eller lignede), for så får du en meget bedre ide om, hvad du rent faktisk har brug for.

Det er f.eks. ikke bare nok med en 600 watt inverter, når dit køleskab tænder og på nogle få millisekunder overbelaster inverteren, når kompressoren starter. Det ville du vide, hvis du havde lavet lidt research på egen hånd.

Det samme kan siges om LiFePO4 contra GEL og AGM batterier.

LiFePO4 batterier er de eneste som man bør købe i dag med mindre man er fattig, da LiFePO4 kan afgive langt mere strøm og typisk kan oplades/aflades langt flere gange.
Der findes mange steder, hvor du kan researche mere om forskellen på disse batterityper.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 12:38
Til hansie 

PRODUKTTYPER DER IKKE KØRER PÅ EN INVERTER MED MODIFICERET SINUSKURVE
Det er typisk produkter som er kapacitiv eller elektromagnetisk drevet, som ikke kører optimalt på en inverter med modificeret sinuskurve. Det er eksempelvis:
Køleskab og fryser
Mikrobølgeovn
Lysdæmpere
Neonrør
Støvsugere
Teleudstyr med radiosignal (støj)
Kompressorer
De fleste motorer/pumper
Flere oplader til Apple produkter har problemer med modificeret sinus
Disse produkttyper kører enten slet ikke, eller de bliver varmere eller yder mindre end opgivet, da der ikke er så meget energi i den modificerede sinuskurve.

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6991
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 12:33

Fintfølende elektronik må fx betegnes som enheder fra Appl, som der skrives om. 

Der er jo omformer foran som nok kan håndtere det  

Og alt med omformere foran er ikke sart






Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 11:56
Tak for jeres inputs.

Til brafi:
1. Omkring 12 V. I en nødsituation vil jeg måske ikke kunne bruge det offentlige elnet. Da kan jeg kun oplade det nye batteri med vore biler. Jeg kan ikke se andre muligheder eller hvordan?
2. Godt link til Inverter ren sinus 12VDV/230 VAC 600W.
Effekten er på 600W. Det må være nok til både mit OLEDTV og lidt lys. Forskellige steder nævnes af inverterens effekt skal være ca 40% større end den anvendte effekt. Hvorfor? Jeg kan ikke lige få øje på prisen og inkl. forsendelse?
3. Hvordan bør opladning fra min Mercedes til det ny batteri bedst foregå? Med bilen i tomgang, hvorved det bliver bilens generator der anvendes? Batteri uden at bilens motor er sat til. Vel næppe?
4. Hvilken fordel er det ved LiFePO4 contra GEL og AGM? 
5. Hvad mener du til Klaus' seneste indlæg?

Til Klaus
Særskilt benzingenerator og ændringer i mit solcelleanlæg er udlukket. Også mht til at lade fra solcelleanlægget på grund af Gr. 6 anvendelsen. 
Fintfølende elektronik må fx betegnes som enheder fra Appl, som der skrives om. 






Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2024 kl. 22:52
Hvis det skal være 12v invertere, så kig på Victron. Det er kvalitet.
Jeg har selv super god erfaring med denne: https://actec.dk/inverter-ren-sinus-12v-600w
Den bruger mindre tomgangsstrøm end en Victron Phoenix Inverter 12V/500W
(Kig på tomgangsforbrug på inverter)

Men som der skrives, så er effektiviteten på 12v stadig ikke den bedste.

Jeg ville holde mig fra bly-batterier, og kigge på LiFePo4-batterier, som efterhånden kan fås ret billigt.
Hvis LiFePo4 skal lades fra bilen, så husk en DC/DC lader, så ikke du ødelægger generatoren i bilen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu