recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 20:01
Jeg vender tilbage til de andre svar.
Dog har Mercedesværkstedet for et par uger siden svaret, at de synes, at jeg skal købe en af  lidt større generatorer. De ville personligt ikke bruge bilen som oplader.
Hav en god aften.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Dog har Mercedesværkstedet for et par uger siden svaret, at de synes, at jeg skal købe en af  lidt større generatorer. De ville personligt ikke bruge bilen som oplader.



Måske du skulle tage svaret fra Mercedes, og de svar du har fået herinde, som et vink med en vognstang Wink
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 22:15
Ro på ro på!!

Det er vel et ok spørgsmål som Bent stiller?
Det er jo ham (og mig) der kommer til at grine, når I andre står uden strøm en dag. :-)

Bent. At oplade med din bil, er nok ikke det smarteste.
Køb hellere en benzin-generator. Denne kan du evt bruge i stedet for batteri/inverter-projektet. :-)

Jeg har en "1500w PowerGenerator" fra powergenerator.dk og jeg kan ikke anbefale denne type generatorer, da de har MEGET svært ved at tage startstrømme/pulserende strømme, uden at spændingen dykker.
Pt. bruger jeg den kun til at lade min powerwall (~15KWh) op med, via en større lader (~1000w lader), for at give den lidt driftstimer. (10-20 min pr gang)
Solcellerne skal gerne stå for 99% af opladningen om sommeren..

Generatoren blev købt, da mit område for 8 år siden havde 2 længerevarende strømafbrydelser (hhv. 13 timer og 8 timer) pga. fejl på transformerstation.
Siden da, har vi kun haft kortere strømafbrydelser, som min powerwall har kunne holde os kørende, uden vi har bemærket noget.

Jeg har generatoren billigt til salg, hvis du vil købe den (sjælland)

Hvis ikke, så kig hellere efter en generator med inverter-teknologi. Denne bør have nemmere ved at levere strøm nok til kompressoren i fryser/køler, samtidig med du kan lade og se tv...
Honda er konge $$$$$$, men der findes også mærker der fint vil kunne klare det du ønsker til en billigere pris.
Jeg har pt. kig på en 1800w generator fra amazon.de, til små 2500 kr, som jeg en dag tænker jeg skal prøve.

Men mht. min forrige besked, så kan en 600w (1200w peak) inverter til 12v sagtens starte køleskabets kompressor, så længe der kan trækkes nok power fra batteriet...

Hvis jeg var dig, så ville jeg gennemtænke hvad du egentlig har behov for, den dag hele el-nettet kollapser.

Lad os sige at vi skal undvære strøm i en lille uges tid, så ville jeg sørge for:
1: at kunne holde fryseren kold (den kan holde 2-3 dage, før der skal køres med kompressoren, hvis man holder den lukket)
2: at holde telefonen "kørende" så den er klar til når der kommer mobilsignal igen (og så kan den bruges som ur og evt. underholdning)
3: lys (vi kan bruge ca. 20-30w på lys til stuen/værelserne)
4: Radio kører på batteri, men hvis de løber ud, så strøm til den.
5: oplade diverse lygter, når alle batterierne er brugt op

Mad laves på gas/sprit, så det trækker ikke strøm.

Jeg vil tro at man kan komme langt med en billig generator og 20L benzin, eks. til at lade et LiFePo4-batteri (til 12v inverter), samtidig med at den kan trække køl/frys og lade mobiltelefoner...

Pøj pøj med jagten.


Redigeret af brafi - 05-Marts-2024 kl. 22:17
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 22:38
Ps.
Husk "Benzin Stabilizer", som virker som forebyggende additiv, og altid bør tilsættes hvor brændstof skal opbevares længere end ca 100 dage.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 22:39
Jeg både lytter og overvejer.
Jeg skønner virkelig på jeres forslag, men det er ikke nemt at vælge det bedste. Og uden at det koster en bondegård.

Lad os forestille os, at jeg i stedet køber 

1. en benzingenerator med minimum to udgange. Hvilke? Foreslå selv.
2. et batteri, type, Watt mv.?
3. og en ren sinus inverter med hvilke ind- og udgange.

Link gerne til noget udstyr, som I mener passer sammen.

Hvordan får jeg disse enheder til bedst at "passe" sammen i størrelse udgange og indgange? Foreslå bare, hvad I selv ville bruge.

Det er jo kun til brug i en nødløsning. Ikke en erstatning for de daglige normale vaner og forbrug.

Batteriet skal kunne trække fx mit oledTV i tre daglige timer + et par lavenergipærer+ lidt opladning af en PC, to mobiler og to tablets.

Køleskab og fryser behøver jeg vel kun periodevis sætte strøm til, men her kan generatoren vel bruges alene. 

Jo, det er ikke lige til at gennemskue, hvordan vanerne og behovet vil blive, og hvor længe en strømafbrydelse, der sker i det offentlige strømnet vil vare

Hvordan ville jeres eget mulige forbrug se ud i nødsituation?.
Lad os anslå at der går tre dage, inden der atter det normal strøm.








Redigeret af bentpetersson - 05-Marts-2024 kl. 22:44
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 23:15
10.550 fra Amazon, så har du lidt at starte med...

2,5kwh batteri og 1200va Victron inverter med en 30a Victron lader samt generator...

https://ibb.co/D8NHtTp (billede fra amazon kurv)

Eller en billigere måde til 6500 kr 
https://ibb.co/28FryCG (inkl samme generator som før)


Redigeret af brafi - 05-Marts-2024 kl. 23:22
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 23:56
Alt der er brug for er sådan en her og en stor dunk benzin,
https://hondapower.dk/produkter/håndværk/generatorer?recordid1029=358
samt en FM radio du kan lade op med drejehåndtag.

Alt det der inverter og batterihalløj giver kun ekstra tab og svækker strømformåen (starte kompressor i køleskab osv).

Vil su over batteri, så heder det Powerwall, eller lignende løsninger, men som gør at du ikke længere kan køre på din fordelagtige gruppe 6 ordning.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Alt der er brug for er sådan en her og en stor dunk benzin,
https://hondapower.dk/produkter/håndværk/generatorer?recordid1029=358

Her er linket til Hondas Generatorer:


For eksempel støjer EU10i 87 dB:


Og EU22i støjer 90 dB:


Er der nogle der kan huske grænserne for høreværn?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 06-Marts-2024 kl. 10:16
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 10:34
Tak til jer. Tak for links.

Valget bliver en Honda generator. Men jeg vil ikke bruge mere end kr 6000 incl moms og fragt. Det bliver måske problemet. 

Krav: Honda generatoren skal også være godkendt til brug i Danmark.
Den skal også kunne producere med ren sinus.

Måske en brugt Honda eller?

Det vil også være ideelt, hvis generatoren også kan blive forbundet som fx oplader til det rigtige batteri i min projekt kæde (med batteri og inverter).

Tillæg.
Der er som der nævnes fx denne til engros pris. Men stadig dyr. Det er plus moms.

Honda EU10i Benzin generator

6.876 kr.

Fabriksny EU10i Honda benzingenerator spar 18-20% på listeprisen. 230 V - 1,0 kVA - 50 Hz vekselstrøm. 12 V-8,0 A jævnstrøm til batteriopladning. 4-takt luftkølet benzinmotor på 2,1 hk, GXH 50. Et moderne design med en vægt på kun 13 kg samt et meget lavt støjniveau. Er forsynet med tomgangsautomatik. To EU 10I kan parallelforbindes, hvorved der opnås dobbelt ydelse. Fragt i DK kr. 98,00 Prisen er ekskl. moms





Redigeret af bentpetersson - 06-Marts-2024 kl. 10:43
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak til jer. Tak for links.

Valget bliver en Honda generator. Men jeg vil ikke bruge mere end kr 6000 incl moms og fragt. Det bliver måske problemet. 

Krav: Honda generatoren skal også være godkendt til brug i Danmark.
Den skal også kunne producere med ren sinus.

Måske en brugt Honda eller?

Det vil også være ideelt, hvis generatoren også kan blive forbundet som fx oplader til det rigtige batteri i min projekt kæde (med batteri og inverter).

Tillæg.
Der er som der nævnes fx denne til engros pris. Men stadig dyr. Det er plus moms.

Honda EU10i Benzin generator

6.876 kr.

Fabriksny EU10i Honda benzingenerator spar 18-20% på listeprisen. 230 V - 1,0 kVA - 50 Hz vekselstrøm. 12 V-8,0 A jævnstrøm til batteriopladning. 4-takt luftkølet benzinmotor på 2,1 hk, GXH 50. Et moderne design med en vægt på kun 13 kg samt et meget lavt støjniveau. Er forsynet med tomgangsautomatik. To EU 10I kan parallelforbindes, hvorved der opnås dobbelt ydelse. Fragt i DK kr. 98,00 Prisen er ekskl. moms

En brugt på auktion. Står i svenskerland, men ikke så dyr i forsendelse https://www.tradera.com/da/item/343326/624515695/elverk



Redigeret af JørgenT - 06-Marts-2024 kl. 12:23
Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Men jeg vil ikke bruge mere end kr 6000 incl moms og fragt.

Så lad være med at købe noget…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2024 kl. 16:25
Tak for alle svarene.
Jeg har i aften bestilt en ny generator, der leveres på fredag.



Redigeret af bentpetersson - 06-Marts-2024 kl. 22:14
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu