recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crown effektforstærker - indtryk og erfaring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Crown effektforstærker - indtryk og erfaring

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2024 kl. 12:55
Så nu er blæserne i 602’eren frakoblet. Den har stået tændt, skruet helt op for begge kanaler, MEN uden noget sat til, i en times tid. Det bare for at se hvor varm den bliver ved idle. Der er ikke rigtig noget varmeudvikling, så der skal nok noget belastning til. Smile
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2024 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Så nu er blæserne i 602’eren frakoblet. Den har stået tændt, skruet helt op for begge kanaler, MEN uden noget sat til, i en times tid. Det bare for at se hvor varm den bliver ved idle. Der er ikke rigtig noget varmeudvikling, så der skal nok noget belastning til. Smile

Kan du ikke bruge til noget som helst, det IKKE en klasse a forstærker

Det svare til at test hvor mange kilometer pr liter brændstof en benzin eller diesel drevet bil køre når bilen står tændt i tomgang


Redigeret af gasolin - 25-Marts-2024 kl. 14:00
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2024 kl. 16:05
Forstærkeren køre som BCA, balanced current Amp."push Pull" og at den benytter den feedback "energi" som kommer fra den/ de tilsluttede højtaler.

Det må være op til den enkelte om man er til lyden i Class ISmile

I mine øre er det for klinisk m.m. og det bliver meget hurtig trættende og kedeligt at høre på til decideret HIFI lytning hjemme i stuen, faktisk endnu ringere end noget af det man har fra Class d. produkter.

Men til en Bio i klæderen eller lign. vil de gøre det ret godt med masser af effekt til relativ små penge, bonus så kan man måske heller ikke høre blæserne.Embarrassed

Jeg havde lånt en xti 4002 i forbindelse med jeg skulle have effektforstærkere til min stue bio, her syns jeg nu ikke støjen fra blæseren var så voldsom.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2024 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Forstærkeren køre som BCA, balanced current Amp."push Pull" og at den benytter den feedback "energi" som kommer fra den/ de tilsluttede højtaler.

Det må være op til den enkelte om man er til lyden i Class ISmile

I mine øre er det for klinisk m.m. og det bliver meget hurtig trættende og kedeligt at høre på til decideret HIFI lytning hjemme i stuen, faktisk endnu ringere end noget af det man har fra Class d. produkter.

Men til en Bio i klæderen eller lign. vil de gøre det ret godt med masser af effekt til relativ små penge, bonus så kan man måske heller ikke høre blæserne.Embarrassed

Jeg havde lånt en xti 4002 i forbindelse med jeg skulle have effektforstærkere til min stue bio, her syns jeg nu ikke støjen fra blæseren var så voldsom.

Hvilke Class-I har du hørt? Den forstærker trådstarter har købt er ikke Class-I/BCA. XTI4002 er Class A/B.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2024 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Så nu er blæserne i 602’eren frakoblet. Den har stået tændt, skruet helt op for begge kanaler, MEN uden noget sat til, i en times tid. Det bare for at se hvor varm den bliver ved idle. Der er ikke rigtig noget varmeudvikling, så der skal nok noget belastning til. Smile

Kan du ikke bruge til noget som helst, det IKKE en klasse a forstærker

Det svare til at test hvor mange kilometer pr liter brændstof en benzin eller diesel drevet bil køre når bilen står tændt i tomgang
Jeg tror nu nok, at jeg kan bruge det til noget, ellers havde jeg ikke gjort det. Wink
Jeg ved godt, at det ikke er en klasse A forstærker, og hvis man nu ikke var så hurtig på tasterne, så havde man også læst, og forstået, at jeg med vilje ikke havde sat noget til for at få et billede af dens idle tilstand, tændt, som jeg skriver. Wink
Det plejer typisk at være en god indikator for hvor meget varme de kan udvikle. En klasse A/B forstærker har jo også en idle forbrug, og det skaber også en slags varme, ligesom en bil i tomgang også har en slags forbrug og laver en slags varme. Wink
Desuden ville jeg bare gerne være forsigtig, og starte med, at se om den kunne hold til det "at idle".

Redigeret af HessiDude - 25-Marts-2024 kl. 21:24
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2024 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Forstærkeren køre som BCA, balanced current Amp."push Pull" og at den benytter den feedback "energi" som kommer fra den/ de tilsluttede højtaler.

Det må være op til den enkelte om man er til lyden i Class ISmile

I mine øre er det for klinisk m.m. og det bliver meget hurtig trættende og kedeligt at høre på til decideret HIFI lytning hjemme i stuen, faktisk endnu ringere end noget af det man har fra Class d. produkter.

Men til en Bio i klæderen eller lign. vil de gøre det ret godt med masser af effekt til relativ små penge, bonus så kan man måske heller ikke høre blæserne.Embarrassed

Jeg havde lånt en xti 4002 i forbindelse med jeg skulle have effektforstærkere til min stue bio, her syns jeg nu ikke støjen fra blæseren var så voldsom.

Nu ved jeg ikke om de gamle 402'ere og 602'ere har Crown's "Class I" teknologi, men så vidt jeg har forstået er det en nuance af A/B. Af den smule jeg har lyttet til 602'eren, indtil videre, gør den det ret godt, også til hi-fi. Men nu har jeg også pillet blæserne ud af den.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2024 kl. 21:21
Nu har 602'eren kørt et par timer, uden blæsere, i lav til moderat belastning. Det har spillet lidt baggrundstøj, og så har jeg skruet meget højt op en gang i mellem, i meget korte perioder (vil skyde på nord for 90 db), og rocket med. Big smile

Jeg har ikke haft tid til, at lave en A-B-test med de "gamle" effekter, men umiddelbart lyder det væsentlig bedre når jeg skruer op. Desuden spredes lyden MEGET bedre i vores til-formålet-lorteintrettet-stue-alrum-køkken-i-L-form. Jeg kan dog ikke konstatere at det er 602'erens fortjeneste, ikke uden at have lavet A-B-testen, hvor kun, og kun effektforstærkeren bliver skiftet ud. Fordi forforstærkeren er også ny, og væsentlig bedre end alt andet jeg har brugt tidligere, og musikken kommer fra Tidal (16 bit, 44.1 Khz), som er helt ny for mig (ikke kvaliteten, men Tidal), og jeg bruger en discrete DAC, og en lineær strømforsyning til streamer og DAC. Og ikke mindst har jeg været nødt til at flytte lidt på højttalerne, for at tislutte bøjler og testkabler, også for, at undgå, at kablerne der stikker ud af kabelrørerne, i væggen, ikke kortslutter forbindelsen til højttalerne. Det med spredningen må næsten være fordi jeg har flytte lidt på højttalerne.

Til de interesserede...
Streamer: Raspberry Pi 4 model B, med piCorePlayer og Tidal Connect og Spotify Connect.
USB kabel: Billig USB kabel, USB-A til USB-B, fulgte med DAC'en.
DAC: Topping E30ii Lite.
Strømforsyning til Streamer og DAC: ALLO SHANTI Dual Regulated Ultra Low Noise Linear Power Supply 5V 3A / 5V 1A.
RCA phono kabel: Billige noname, lakrids/spaghetti RCA rød og hvid phono kabel (0,5 meter).
Forforstærker: NAD C165BEE.
RCA til XLR: Sweex RCA til XLR 1.5m (købt billigt på dba, bare for at have noget at prøve med).
Effekforstærker: Crown XLS 602 (blæsere koblet fra).
Højttalerkabler: Noname, 2,5 mm2, OFC (oxygenfrie) kobberkabler (8'ish meter per kabel).
Højttalere: Et sæt DLS R55, 4 Ohm.

Jeg synes egentlig, at højttalerne lyder bedre end de nogensinde har gjort. Det lyder mere overbevisende, hvis det giver mening, mere ubesværet, MEN... det er ikke en nat og dag forskel, eller jo, når man skruer op, så er det. Ved lav til moderat belastning/volumen synes jeg ikke, at der er den store forskel, måske Classic 8.0b gengiver detaljer en anelse bedre, men det er fra hukommelse, så tag det med et gran salt. Inden længe laver jeg A-B-testen, men én ting kan jeg da sige med sikkerhed. Min Crown XLS 602 er ikke blevet varm uden blæsere, på de 2½ til 3 timer den har spillet lavt til moderat lydniveay, OG... den hverken suser eller brummer. Smile


Redigeret af HessiDude - 25-Marts-2024 kl. 21:25
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu