recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny projektor eller tv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny projektor eller tv?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2024 kl. 14:03
Og for at projektor skal være rigtig godt skal man også lige have en Lumagen Radiance Pro, som man vist skal være heldig for at finde til mindre end 20k brugt...
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2024 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af kec2 kec2 skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej.


Det må du gerne uddybe.


Det er en religions krig, QLED er dårligt, fordi det er dårligt
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2024 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg beklager hvis du har QLED selv og føler dig truffet

Jeg kan da afsløre, at jeg har OLED, omend det er sagen fuldstændig uvedkommende. Kan også fortælle dig producenten, modellen og størrelsen hvis du gerne vil vide det, det er dog stadig fuldstændig ligegyldig for pointen. Men flot at du så bolden, og ærgerligt, at du gik efter manden.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

men at OLED er bedre behøver jo ikke nogen videre argumentation.

Det gør det bestemt, for dem der ikke følger med, og ikke forstår teknologien lige så godt som du, tydeligvis, gør.


Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det ved alle jo, at det er

Nej, det ved alle ikke.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

og hvis ikke man vil acceptere det, så kan man jo bare købe alt det LCD man har lyst til.
Det handler om at overbevise, med argumenter, selvom det kan være fakta. Men vi kan jo også bare stole blindt på "eksperternes" fortællinger.


Redigeret af HessiDude - 19-April-2024 kl. 12:23
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2024 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

QLED er dårligt, fordi det er dårligt
 Clap
Verdensklasse argumentation. Forstå mig ret, jeg synes ikke QLED er bedre, men heller ikke MEGET værre end OLED. Kunne bare godt tænke mig, at man forklare hvorfor det er bedre, især i konteksten.

Redigeret af HessiDude - 19-April-2024 kl. 12:25
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2024 kl. 08:04
Husk nu, at det er en projektor der skal sammenlignes med.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2024 kl. 11:33
Jeg vil sige at det kommer an på hvor stor dit lærred er.
Hvis det er 100" eller 110" så havde jeg helt klar købt et Hisense 100U7KQ 100" TV i stedet for at købe en ny projektor. Pt kan dette tv fås for 25.000 kr. Det er altså en okay pris for 100"Clap

Det kan godt være at det er QLED men du får et 100x mere lysstærkt resultat med dette tv end du vil få med en projektor med mindre du kaster vanvittige summer efter projektoren, lærredet samt lokalet det hele står i. Plus der er ingen blæserstøj, der er ingen kalibrering af billede og fokusering af billede. Der er højest kalibrering af farverne hvilket du også ville få på en projektor. Og ofte så er fabrikskalibreringen på tv i dag meget god hvis du vælger biograf eller ISF profilen. 

Fordele ved TV:
  • Lysstyrke
  • Pris (Op til 100")
  • Responstid
  • Opsætning
  • Levetid
  • Strømforbrug
  • Ingen blæserstøj
  • Ingen krav til mørklægning af rummet
Fordele ved Projektor:
  • Du kan til en fornuftig pris kommer over 100"
  • Har du trukket kabler og har et fornuftigt lærred i et mørkelagt rum så er du allerede langt.
  • Hvis rummet er i kælderen eller svært fremkommeligt så kan et 100" tv være svær at få ind i rummet. 
  • Du behøver ikke varme i rummet da en projektorlampe kan afgive ret meget varme. Smile


Redigeret af kenneth85 - 23-April-2024 kl. 11:34
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6077
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2024 kl. 15:47
Her er det værd at bemærke, at den fladskærm vejer over 70 kilo...
Uden emballage, nok 90-100 kilo med
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2024 kl. 16:16
Mit lærred er 92".

Nu er "100x" mere lys ikke nødvendig. Jeg har ret godt styr på lyset i min mørklagte bio. Wink
SONY VPL-XW5000ES, levere kalibreret 1600 ANSI lumens, så det skulle vidst være rigligt. 

Jeg ved ikke være meget en laser lampe varmer, men det er knap 300W den kan bruge.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af kec2 kec2 skrev:

Mit lærred er 92".

Nu er "100x" mere lys ikke nødvendig. Jeg har ret godt styr på lyset i min mørklagte bio. Wink
SONY VPL-XW5000ES, levere kalibreret 1600 ANSI lumens, så det skulle vidst være rigligt. 

Jeg ved ikke være meget en laser lampe varmer, men det er knap 300W den kan bruge.

Det lyder til at du har truffet dit valg. :) Smag og behag er jo altid forskelligt og jeg ville som andre også skriver til enhver en tid vælge TV over projektor.

Jeg er selv gået fra at have 110" lærred til nu at have et 77" LG OLED tv. Fordi prisen bare er blevet fornuftig. og med de priser store fladskærme har i dag så kommer jeg aldrig til at gå tilbage til projektor. Smile
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af kec2 kec2 skrev:

Mit lærred er 92".

Nu er "100x" mere lys ikke nødvendig. Jeg har ret godt styr på lyset i min mørklagte bio. Wink
SONY VPL-XW5000ES, levere kalibreret 1600 ANSI lumens, så det skulle vidst være rigligt. 

Jeg ved ikke være meget en laser lampe varmer, men det er knap 300W den kan bruge.

Projektorer kan ikke fremvise HDR, blandt andet pga. den manglende lysstyrke, men også pga. det manglende sortniveau. Alle større film udgives i dag i HDR-format.

Hvis du "kun" søger et billede på omkring 90", så synes jeg du meget seriøst bør overveje et TV, hvilket på næsten alle billedparametre vil være bedre.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 12:09
Jeg må nok erkende jeg selv er ved at overveje om ikke et stort TV vil være næste valg i stedet for projektor. 

Dels pga. HDR, lysstyrke og mindre fan noise, men også fordi min projektor skal være i et rum der har hvide vægge og loft. Og der er nedlagt forbud mod at male væggene sorte etc.

Men en udfordring ved så stort et TV er dog at det kan ses hele tiden og bare er en stor sort plet på væggen.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 12:44
Jeg testede for nylig en af TCLs 98-tommer skærme, som jeg også fik lejlighed til at sammenligne med en laserprojektor, der stod i rummet ved siden af. I testen kommer jeg også ind på projektor vs. TV snakken.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu