recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny projektor eller tv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny projektor eller tv?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 12:54

[/QUOTE]
Jeg er selv gået fra at have 110" lærred til nu at have et 77" LG OLED tv.Smile
[/QUOTE]
Jeg gjorde det samme, da jeg flyttede i mindre lejlighed
Men efter noget tid var 77" OLED bare ikke nok - for stort til serier, for lille til film
Så jeg solgte den store fladskærm og fandt min JVC-projektor frem igen
100" til film i lille stue og 55" OLED til serier, det virker bedre


Redigeret af jake51 - 24-April-2024 kl. 12:55
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

]Projektorer kan ikke fremvise HDR, blandt andet pga. den manglende lysstyrke, men også pga. det manglende sortniveau. Alle større film udgives i dag i HDR-format.

Hvis du "kun" søger et billede på omkring 90", så synes jeg du meget seriøst bør overveje et TV, hvilket på næsten alle billedparametre vil være bedre.


Som tidligere nævnt kræver HDR blot at man smider cirka 20k på en brugt Lumagen Radiance Pro
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg testede for nylig en af TCLs 98-tommer skærme, som jeg også fik lejlighed til at sammenligne med en laserprojektor, der stod i rummet ved siden af. I testen kommer jeg også ind på projektor vs. TV snakken.


Den laserprojektor der er altså noget legetøj sammenlignet med en Sony eller JVC laser.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:


Jeg gjorde det samme, da jeg flyttede i mindre lejlighed
Men efter noget tid var 77" OLED bare ikke nok - for stort til serier, for lille til film
Så jeg solgte den store fladskærm og fandt min JVC-projektor frem igen
100" til film i lille stue og 55" OLED til serier, det virker bedre

Dette var også grunden til at jeg skiftet. Min plan var faktisk den samme. Men da jeg så fandt det 77” TV så valgte jeg at tage mellemvejen. Smile Derved kunne jeg også undgå et bøvlet setup med skift af output device. 
Og “for stor serier” det forstår jeg ikke. Mange serier i dag er jo film kvalitet. Smile


Redigeret af kenneth85 - 24-April-2024 kl. 19:37
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 19:21
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 19:30
Kenneth85

Kan du ikke lige slette dit indlæg, din PC har lagt en masse skrammel på 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 19:38
Det beklager jeg. Jeg svaret bare fra mobilen. Aner ikke hvordan dette skete?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2024 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

]Projektorer kan ikke fremvise HDR, blandt andet pga. den manglende lysstyrke, men også pga. det manglende sortniveau. Alle større film udgives i dag i HDR-format.

Hvis du "kun" søger et billede på omkring 90", så synes jeg du meget seriøst bør overveje et TV, hvilket på næsten alle billedparametre vil være bedre.


Som tidligere nævnt kræver HDR blot at man smider cirka 20k på en brugt Lumagen Radiance Pro

Så bliver et HDR-videosignal mere spiseligt for projektoren, men det hjælper jo stadig ikke på, at en projektor ikke er i nærheden af at fremvise den udvidede lys- og farvedynamik i HDR.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2024 kl. 13:23
Det fungerer fremragende her.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Cableguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2009
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cableguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2024 kl. 13:30
Hey.

Jeg ruller selv med en projektor på et 120" motorlærred i en stue med mørklægning.
Jeg investerede i denne her bandit for et års tid siden og den har et fantastisk billede.


umiddelbart tænker jeg også grænsen er omkring de 100" tommer. Under det ville jeg gå efter en god skærm i stedet for projektor.
Det er i øvrigt svært når kiggeoplevelsen længe har vænnet sig til det store billede.

i øvrigt slipper man jo for pæreskift ved laser, som jo også koster løbende.

;o)

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2024 kl. 13:49
TCLs 115" er på trapperne i Danmark, men det bliver en dyr sag, så ja lige nu vil det for de fleste stadig give bedst mening med projektor, når man kommer 100".

TCLs 115" er dyr, da den lanceres som del af deres dyreste modelserie (miniLED zoner osv.), men mon ikke det går, som det gik med deres 98", at prisen hurtigt falder allerede 2-3 år efter sammen med nye modeller.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2024 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:


Som tidligere nævnt kræver HDR blot at man smider cirka 20k på en brugt Lumagen Radiance Pro
Med nogle projektorer, f.eks de nyere JVC, kommer man langt uden en Lumagen. Så "kræver" skal lige gradbøjes her. Men det optimale er en Lumagen eller MadVR.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu