recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket 48" skal jeg vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket 48" skal jeg vælge?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket 48" skal jeg vælge?
    Sendt: 23-April-2024 kl. 16:41
Det 7 år gamle mid-level Sony er blevet meget sløvt men også buggy i softwaren og det driver os til vanvid på daglig basis.

Vigtigt: 
  • Skal være 48"
  • Skal gerne være OLED
  • Prisen er ikke en begrænsning
  • Gerne Google TV men ikke et krav

Som jeg ser det er der pt 4 muligheder:

Sony A90K
Philips OLED809
LG C4
Samsung S90D

Intuitivt ville jeg vælge Sony, men erfaringer med softwaren skræmmer lidt. Desuden er A90K så vidt jeg kan læse allerede en 2 år gammel model. Vil gerne fremtidssikre og ikke risikerer at skulle købe nyt igen om få år (det gamle Sony blev sløvt efter 4-5 år). Men er det reelt et problem?

Kender ikke noget særligt til LG WebOS eller Samsung Tizen software, performance og opgraderinger.

Hvad skal man vælge?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2024 kl. 16:45
tilslut en ekstern boks til det gamle tv.
Kører selv med et 10 gammelt Samsung og et 4-5 år gammelt Sony.

Det kører super hurtigt med en atv tilsluttet.

Det indbyggede software er forældet / ubrugeligt for mange pr siden, men spiller ingen rolle da det ikke bruges.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2024 kl. 19:13
Samsungs Tizen bliver ikke versions-opgraderet, men derfor kan der godt komme opgraderinger til eksisterende version. Mange apps bliver opgraderet, så de stadig kan bruges på ældre versioner. Det gælder sådan set alle smartTV-systemer

LG's WebOS blev indtil sidste år ikke versionsopgraderet, men nu lover LG fire års opgradering for  bl.a. Oled.

Sony er lidt sløv til at lave nye opgraderinger af Google/Android TV. Så selv om der er potentiale i processor/RAM til opgradering, er det ikke sikkert, at det sker. 2021-modellen AJ80 (Oled) kører fortsat med samme version som ved lanceringen. 

Philips er en anelse bedre til versionsopgraderinger, men der er ingen garanti for antal. Deres 2021 OLED-serie har fx. fået én versionopdatering til Android TV11. 
Philips har desuden lanceret et nyt system, Titan OS, som potentielt kan give dem nogle flere reklamekroner i kassen - og man kunne frygte, at en succes med det, vil gå ud over brugen af Google TV.

Der er heller ingen garanti for langvarig/hyppig opdatering på eksterne bokse, men både Apple Tv og Nvidia Shield får stadig versionsopdateringer +6 år efter lancering.


Redigeret af longjohn2 - 23-April-2024 kl. 19:14
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 08:06
Da jeg stod i samme situation for 3 år siden faldt mit valg på Philips 48OLED935. Det der var udslagsgivende var at det kørte Google, for på det tidspunkt var det nemlig oppe at vende at stor set ingen andre producenter opdaterede deres TV efter det var langet ud over disken. Jeg kikkede også på Sony og LG - som jo er samme panel



Redigeret af kim.t - 24-April-2024 kl. 08:07
Til top
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 10:23
Tak for de hurtige og gode svar. 

Alle dele giver rigtig god mening. Jeg kan godt se ideen med fx apple tv eller google tv dongle og så beholde det nuværende tv. Også specielt i lyset af de opgraderingsbegrænsninger som i nævner. Det er i hvertfald en meget, meget billigere løsning end at købe helt nyt tv med de risici som i nævner.

Når det er sagt, så havde jeg måske alligevel lidt ubevidst sat mig op til at skulle skifte til OLED....

Så hvis vi nu leger med ideen om at købe et af de ovenstående, er der så et af dem som kan anbefales? Vi ser primært serier på Netflix, HBO og DR. Desuden sport som fodbold og cykling og en smugle flow via Allente app. Ingen gaming.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2024 kl. 11:19
Jeg vil også anbefale en ekstern boks. Apple TV 4K er god og opdateres, men rygtet vil vide, at en ny udgave kommer i år. Chromecast med Google TV er billig, men har en del mangler (og kører ikke specielt godt, hvilket du er træt af i dag), men rygtet vil også vide, at der kommer ny i år.

Både Apple TV og Chromecast kan styres med TV'ets fjernbetjening, ligesom Apple og Googles fjernbetjeninger kan tænde/slukke TV'et og styre lydstyrken.

Hvis du bruger de eksterne bokse, så er det reelt også lige meget hvilket styresystem det 48" OLED TV, du bliver lun på, kører.
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2024 kl. 08:17
Jeg har et Sony OLED 55" A85 TV.

Det er snart 3 år gammelt med et tilsluttet Apple TV:

Jeg holdt dog hurtigt op med at bruge Apple TV, da Sony's indbyggede Google TV fungerede nemt og hurtigt - og stadig gør det efter 3 år.

Når TV'et går på pause har jeg sat det til at vise billeder fra albums på min Google Photos konto.
Det gør, at jeg, børn og børnebørn rent faktisk får set de billeder, jeg tager.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2024 kl. 09:50
Blot til venlig info så har Apple TV en lignende funktion til at vise private billeder som screensavere. Der kan også vises de "minder", som iPhone automatisk genererer. Det hele kører på samme Apple ID, så man skal bare skifte væk fra 'luftfotos' til 'mine fotos' i indstillinger på Apple TV under 'Skærmskånertype'.
Til top
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 10:32
Tak for alle input. Jeg har i går købt et Apple TV og umiddelbart virker det rigtig fint. 

Nu må vi se om jeg køber et nyt tv på et tidspunkt inden så længe. Men udfordringer med software på tv'et er i hvertfald løst nu.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2024 kl. 08:49
Et godt første skridt, så du ikke får købt TV-skærm forhastet.

Der plejer at komme gode tilbud her i maj-juli, når sidste års modeller skal væk fra lagrene for at gøre plads til de nye. På næste års modeller, hvis du søger det nyeste, så starter tilbudscyklussen for alvor i november i forbindelse med Black Friday.

Hvis du vil følge med løbende, så tjek Tilbudsjagten på Flatpanels, hvor vi ugentligt samler de bedste TV/AV tilbud med filtre mv: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Til top
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2024 kl. 14:35
hej rasmus,

enig i at at ATV giver tid til at overveje situationen før jeg kaster mig ud i at købe nyt TV. Det fungere virkelig godt indtil videre. 

Men i fht. sidste års modeller vs nye så er jeg ret meget i tvivl om hvor stor forskellen er. Men også mellem modeller i samme sæson. Fx Philips OLED809 som kommer i år. Er det meget bedre end 808 fra sidste år eller 708 fra sidste år. Kan se på dit link at der fx er et OLED708 på tilbud lige nu til en rigtig god pris, men også 808 er til at få til en rimelig pris. Men vil det være værd at vente til 809 kommer? Det samme med LG modellerne.

Det er nærmest umuligt at finde en butik hvor alle modeller kan ses live, og i øvrigt generelt synes der ikke at være ret mange OLED i butikkerne.

Nogen input?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4274
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2024 kl. 14:41
Rasmus’ link er til at klikke videre på dem du er interesseret i, og så kan du selv sammenlige specs. Det ligger også tests af de fleste på flatpanels. 

At bedømme billedekvalitet i en butik, det kan man ikke, da TV’ene er sat i shop mode med ekstra lys på af hensyn til at de skal overdøve butikkens lys.

Generelt er der ikke stor forskel på sidste års modeller vs dette års. Der kan være nye tiltag aht spil folket, men de fremgår af specs.


Redigeret af Munch - 30-April-2024 kl. 14:43
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu