recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alfaview konkurs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAlfaview konkurs

 Besvar Besvar Side  <12345 26>
Forfatter
Besked
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Til FORUD-betaling.....ja

Det lader det dog til, at Alfaview selv var herre over.

De kunder der er kommet i klemme i internet butikken, har fået trukket pengene selvom det ikke var forudbetaling.

  /Lars

Ved det godt-men personligt foretrækker jeg betaling ved modtagelsen-som jeg også valgte da jeg handlede med T.C-selvom de på det tidspunkt var meget "oppe i tiden"-og folk nærmest gik i selvsving over deres fantastiske evner

lrev

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 10:35

Når der først er udpeget en kurrator, så er det stort set umuligt at få noget som helst ud.

Oprindeligt var dankort reglerne forstået sådan at man altid kunne gå ned i sin bank og få pengene retur, og så var det PBS og bankens problem, men den fik PBS sig sneget uden om sidst der var en konkurs.

Når der er udpeget en kurrator, så skal han få så mange penge ind for aktiver som muligt, og herefter bliver der betalt penge tilbage til kreditorer i en bestemt rækkefølge.

Men, da rækkefølgen gør at LG (Lønmodategernes Garantifond) som betaler løn til de ansatte i deres opsigelsesperiode og deres feriepenge m.m., skal have først, så er det sjældent at der er andre end LG der reelt får penge ud.

Så pengene er formentligt tabt for den gemene forbruger.

Mvh

Brian

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
moose Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Marts-2007
Status: Offline
Point: 128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 10:39
De allerførste, der skal have penge, er kuratorerne, andre advokater mv. Hvis de af en eller anden grund ikke får formøblet dem alle sammen til sig selv, så har de lavet en regnefejl
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 10:40

Læs fx. denne her:

http://www.e-maerket.dk/sw919.asp

Der står bla. at "Forbrugeren skal gøre indsigelsen ved at henvende sig til udstederen af betalingskortet, hvilket oftest er forbrugerens pengeinstitut. Pengeinstituttet skal hjælpe forbrugeren med at udfylde en indsigelsesblanket og herefter skal pengeinstituttet uden yderligere stillingtagen til indsigelsen tilbageføre beløbet til forbrugeren."

Og, "Pengeinstituttet kan imidlertid ikke som udgangspunkt afvise forbrugerens ønske om indsigelse."

Hvordan pengeinstitutterne formåede at tørre den af på forbrugeren, det forstår jeg ikke.

Men, de der evt. har betalt med dankort på nettet bør i det mindste gå ned og gøre ovenstående krav gældende over for deres bank.

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Oprindeligt var dankort reglerne forstået sådan at man altid kunne gå ned i sin bank og få pengene retur, og så var det PBS og bankens problem, men den fik PBS sig sneget uden om sidst der var en konkurs.

Pengene skal jo komme et sted fra... Der er trods alt også grænser for hvor meget man kan holde hånden over forbrugerne - der er nu engang en vis risiko ved at leve... (det lyder mere kynisk på skrift end jeg mener det, jeg har absolut medfølelse for dem der mister penge når nogen går konkurs).

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Mad4Real Mad4Real skrev:

det har de så gjort.. d kan min bankdame jo se ! :-(

I forhold til dit spørgsmål i en anden tråd om hvorvidt der er noget at gøre, hvis dine penge hænger fast: Det er der ikke. Hvis banken ikke kan tilbageføre betalingen jvfr. gældende regler for kreditkort (hvilket jeg så ikke skal gøre mig klog på om de kan under omstændighederne, men det burde de jo kunne svare bedst på), så er dine penge tabt.

EDIT: Så ikke lige din sidste mail. Som kunde står du allerbagerst i køen når pengene deles ud, så sandsynligheden for at du får så meget som en krone er yderst lille. Hvis man har penge til at betale sine kreditorer, vil man normalt ikke erklære sig konkurs, så når kreditorerne har været der, er der temmeligt sikkert ikke nogen leftovers.

Når der er indgivet konkursbegæring, så er det på det tidspunkt en grænse. Der MÅ ikke udtales så meget som en femøre i det øjeblik en virksomhed er gået konkurs. Fra det øjeblik konkursen er konstateret, så tager en kurator over og alt står stille, indtil kuratoren har fået overblik over debitore/kreditore. Der må ikke fjernes noget, der må ikke købes eller udbetales noget overhovdet. I princippet er virksomheden sat under administration, og den siddende bestyrelse/ledelse er sat ude af drift.

Så nej, det er IKKE muligt, end ikke for en bankdame, at tilbageføre pengene på det tidspunkt.

Til slutkunden må man nok konstaterer, at løbet er kørt. Der vil oftest står væsentlige vigtigere kreditore med langt flere penge ude og svømme, som nu kæmper for at få det de kan. Men den lille slutkunde skal nok ikke forvente at se noget som helst overhovdet. Som Otto siger, hvis der skulle være penge til alle i en konkurs, så er der ikke tale om en konkurs. Konkurs skyldes jo netop mangel på penge i en meget væsentlig grad.

 

Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:19

Jeg har lavet en indsigelse mod et firma fra Schweiz da jeg ikke fik min vare, men det tager banken 14 dage at behandle den, og til den tid er Alfa View med garanti gået helt ned...

Jeg er ret sikker på at der er en "force majeaure" (eller hvordan det staves) i forbindelse med internetkøb og betaling med kreditcard... Synes det er synd for jeg har også helt og blindt troet at Alfa var et fornuftigt firma (der dog lavede skodskærme) og regnede ikke med at de ville gå nedenom og hjem...

Men der kan man bare se...

Jeg fik en Tosh' fra tyskland og det er jeg glad for... pay on delivery

Mvh.

Casper
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Læs fx. denne her:

http://www.e-maerket.dk/sw919.asp

Der står bla. at "Forbrugeren skal gøre indsigelsen ved at henvende sig til udstederen af betalingskortet, hvilket oftest er forbrugerens pengeinstitut. Pengeinstituttet skal hjælpe forbrugeren med at udfylde en indsigelsesblanket og herefter skal pengeinstituttet uden yderligere stillingtagen til indsigelsen tilbageføre beløbet til forbrugeren."

Og, "Pengeinstituttet kan imidlertid ikke som udgangspunkt afvise forbrugerens ønske om indsigelse."

Hvordan pengeinstitutterne formåede at tørre den af på forbrugeren, det forstår jeg ikke.

I tilfælde af en konkurs, så kan banken intet gøre for forbrugeren. Det skal ske INDEN konkurs begæringen. Dvs. man skal som forbruger reagere meget hurtigt.

Hvis folk har gået i op til flere måneder og ventet på en vare som de har betalt for via internettet, så er det (undskyld mig), satme også for dumt, at de ikke har været i banken for længe siden.

Dels er det totalt uacceptabelt at man trækker penge fra folks konti, før man sender varen. Rent faktisk er jeg næsten ret sikker på, at dette kan ligge meget tæt på katagorien for bedrageri, specielt når/hvis man kan påvise, at virksomheden har haft viden om økonomiske vanskeligheder.
Der er dog ingen tvivl om, at dette stunt som Alfaview står bag, det spolerer fuldstændigt intentionerne med internethandel nu, og bankerne bør nu tage deres procedure meget kraftigt op til overvejelse, så dette ikke sker igen i en anden virksomhed.

Dernæst bør folk sgu være kloge nok til at vide, at hvis pengene er trukket, og varen ikke er dukket op forholdsvis kort efter (alt efter hvor den kommer fra, eller de er informeret omkring atypiske forhold), så er der meget stor grund til at alarmklokkerne bør klinge voldsomt.
Så venter man altså ikke med at få ophævet handlen, uanset hvor godt et tilbud man så end har stået med. For hvor godt er et tilbud, hvis varen aldrig dukker op?

Af hvad jeg har læst og hørt i medierne i denne sag, så mener jeg dog der er nogle der bør overveje en anmeldelse af virksomheden for bedrageri. Det er katastrofalt det der er foregået, efter min mening.

 

Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:47

Well - som jeg forstår reglerne, så skal banken tilbageføre pengene prompte, og så er det ifølge reglerne banken og ikke forbrugeren der kan stille sig op som kreditor i køen...

Det er dermed banken der i princippet skal dække det tab - og det tager _ikke_ 14 dage - ifølge reglerne skal det ske prompte.

Men, sidste gang der var sådan en sag fik de sneget sig uden som, men jeg kan ikke huske hvordan...

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:54

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Som kunde står du allerbagerst i køen når pengene deles ud, så sandsynligheden for at du får så meget som en krone er yderst lille.

Det er nu en tilsnigelse... Konkursloven bestemmer i hvilken rækkefølge de enkelte kreditorer skal have dækning, og kravets størrelse (om det er 10.000 kr eller 50 mill.) har ingen betydning. Den såkaldte konkursorden er beskrevet her
http://www.hhx-erhvervsret.dk/Universalforfoelgning.htm

Visse krav, f.eks. løn til personalet og udgifter til konkursbehandlingen, er privilegerede krav (dvs. de har fortrinsret), men derefter samles alle kreditorer i gruppen simple krav (kunders forudbetaling, kredit fra leverandører, banker, etc). Visse kreditorer kan dog have en ekstra sikkerhed i form at pant i specifike aktiver eller virksomhedspant, ligesom leverandører kan have solgt med ejendomsforbehold.

Bottom line... det er umuligt at vide. Hvis man har forudbetalt, er der ikke andet at gøre end at anmelde sit krav til kurator. Derefter kan kun tiden vise hvad der kommer ud af det. Desværre kan konkursbehandlingen tage flere år.

Disclaimer: IANAL - dette er ikke juridisk rådgivning.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:54

Ahh, ok.

Sidste gang var det fordi det var billetter der var omdrejningspunktet.

Se følgende side:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/ aftaler/00/kortindehavers-indsigelser/

Da der var tale om billetter, så var varen modtaget:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/ aftaler/00/kortindehavers-indsigelser/ finansraadet/

Jeg vil stadig mene at hvis der er betalt med dankort på deres webside, så er det bankens problem at de er gået konkurs, og ikke forbrugerens...

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 11:54

Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Well - som jeg forstår reglerne, så skal banken tilbageføre pengene prompte[...]

Ikke ved konkurs.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu