recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - onboard eller ikke onboard
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketonboard eller ikke onboard

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Dargny Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Emne: onboard eller ikke onboard
    Sendt: 02-August-2007 kl. 12:42

Jeg er ved at bygge en HTPC til digitalt TV (stofaExtra)

Der findes bundkort som har HDMI udgange og Lyd udgang.

Bør man købe lyd og tv-out kort seperat eller er onbord motherboards gode nok?

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2007 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Dargny Dargny skrev:

Jeg er ved at bygge en HTPC til digitalt TV (stofaExtra)

Der findes bundkort som har HDMI udgange og Lyd udgang.

Bør man købe lyd og tv-out kort seperat eller er onbord motherboards gode nok?



Der findes adskillige motherboards med HDMI udgang der også har HDCP understøttelse. De har ikke været på markedet så længe at alle har lagt mærke til dem endnu.

Det er kort bygget over et chipset der hedder G690, det har x1250 grafikkort der er meget velegnet til HTPC. De koster omkring 450-700 kr.

De har lyd i fin kvalitet, som de fleste vil syntes er er god. Fx i 7.1. Nu er det jo ikke i sig selv en garanti for om det også lyder godt, men det gør det faktisk. Der skal et godt selvstændigt lydkort til for at få det bedre.

De klarer sig langt hen af vejen med hensyn til 1080P, men må nok give op i nogle tilfælde. (ikke alle) Heldigvis kan man så blot købe et selvstændig grafikkort til under 400 kr for at løse dette problem, det kan være et 2400pro fra ATI, et af de nye der er kommet. (375kr) Det vil tage sig af decodningen og aflaste den CPU man har valgt. Et sådant kort kan også anvendes med HDMI kabel og har HDCP.

Fremtiden er naturligvis blue-ray eller hd-dvd  drev  og 1080P, men så kan man jo udvide.  Lige nu kan mange klare sig med mindre , så derfor kan et sådant motherboard med en billig opgraderings mulighed i tilfælde af vanskeligheder med 1080P, være det helt rigtige.

Ken_T




Redigeret af Ken_T - 02-August-2007 kl. 16:26
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2007 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Iflg. diverse fora'er (prøv google) er G690 fejl og pestbefængt især på BIOS og folk kæmper dagligt en kamp, hvorfor det absolut ikke kan anbefales.



Nå, ok. Jeg har et MSI K9AGM2 me g690 og kan ikke genkende det du siger. Fatter ikke det du siger. Mit board kører perfekt. Det har der gjort fra starten. Og jeg eksperimenter meget.

Der er andre her inde med et kort fra ASUS og der er nogle med et ABIT bundkort, alle med G690. Hvor er omtalen af de mange problemer du mener der er? Og som altså skyldes bundkortet og ikke selvfremkaldte problemer.

Du kommer nogle andre steder på nettet end jeg? Gad vide hvor det er? Prøv lige at se om du ikke kunne komme det lidt nærmere, da jeg faktisk hele tiden følger op på hvad der skrives på diverse forums. Og jeg ved ikke hvad du snakker om? Der er noget der har forbigået min opmærksomhed? Jeg bruger daglig Google, også omkring G690 og de tilknyttede bundkort, så det er ikke det.

De kort der har G690 chipset er tvært imod de mest roste kort til HTPC brug der findes.

Ken_T
 
Til top
Mlarsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2007 kl. 21:28

Mit forslag er at prøve først med de komponenter der er på bundkortet, hvis de ikke slår til, kan du altid opgradere.

Min forslag til et par media centre bundkort:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4Core1333-FullHD

http://www2.abit.com.tw/page/no/motherboard/motherboard_deta il.php?pMODEL_NAME=Fatal1ty+F-I90HD&fMTYPE=LGA775



Redigeret af Mlarsen - 02-August-2007 kl. 21:29
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2007 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Lige lidt nyt info til debatten:

http://www.theinquirer.net/?article=41419

ja så blev det vist slået fast..

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 03:02
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Det er vist ikke meget GPU'en bidrager med hensyn til decodning var?

"..while H.264 requires that you use 2.4 GHz model (4600+ and above)..."

Må jeg minde om at en Core 2 Duo på 1,8GHz fra Intel kan gøre jobbet  Mne måske skulle jeg hive bundkortet frem igen og se om det holder vand i praksis.

ChrisJJ: Kingston laver også god Ram, men deres Value serie stinker!

en core2duo 1,8 koster også ca det samme eller mere end en 4600+ så det er vel lige godt når det kommer til stykket, CPU'er koster bare ikke mange basseøre idag..

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 05:24
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Kent_t

Har selv prøvet et og skrottet det igen. Negativ omtale og problemer:

http://www.xcpus.com/forums/cpus-mainboards-chipsets/292-amd -690g-chipset-review-2.html

Jeg har læst dit link omhyggelig igennem og kan ikke se det negative du taler om. Det er korrekt at der ikke er meget at hente for en gamer, men det er en HTPC heller ikke beregnet til.

Her er hvad der siges om  det anmeldte motherboad med hensyn til HTPC brug, har du overset det?

"The AMD 690G really shines as an HTPC option. When combined with a 65W X2 CPU, either from the Brisbane core or the Energy Efficient Windsor core models, the system as a whole consumes little power and can be
cooled by fans that are nearly inaudible. The audio quality is fine to my ears, when played through a 7.1 channel receiver connected using optical digital. I have not tried HD-DVD or Blue-Ray playback since I  don't own a player for them, but the 690G handles decoding of standard DVDs well. I am neither an audiophile nor a videophile, but to my eyes and ears the performance of this system is excellent. AMD/ATI AVIVO technology is supported for enhanced quality playback.

Conclusion:

In conclusion, the AMD 690G chipset is a solid choice for an HTPC or a budget-conscious general se machine. Mild gaming is possible using the on-board video, although graphically intense games are not recommended. For what it's meant to do, the 690G chipset delivers the goods. I recommend it for anyone building an AMD system looking for a solid integrated video solution."

http://www.xcpus.com/forums/cpus-mainboards-chipsets/292-amd -690g-chipset-review.html

Skulle man ikke kunne anbefale et sådant motherboardd til HTPC??

Der er en enkelt der har problemer med noget RAM, men husk at der hele tiden kommer bios opdateringer til sådanne motherboards som løser den slags problemer. Til mit board er der kommet 5 eller 6. Har den seneste skønt jeg ikke har brug for de forbedringer der var tale om. Så er der nogle der klager over den gaming performance. Ja, men det er heller ikke hvad man skal bruge.

Mit board kan spille CS 1.6 i højeste opløsning med 60-90 frames. Det er ok. Det er flydende.  Men det kan ikke doom3.  Det skal det heller ikke.

Til mit board hører et program der automatisk opgraderer alt hvad der kommer af nyt, også bios, det kan enten gøres manuelt eller automatisk. Ret smart faktisk.

[/QUOTE]

Afvikler du HDTV indhold på dit MSI board? Hvad har du tilsluttet i den anden ende? (skærm) og hvilken opløsning anvender du?

[/QUOTE]

Jeg har ikke HDTV for øjeblikket, men jeg kan afvikle alt i 720P og 1080i af det jeg har kunnet finde på nettet. Der er nogle ting i 1080P der er for svære. (Nogle klip i h264 som jeg har fundet) Men jeg har heller ikke optimeret min HTPC, fx har jeg en lidt svag CPU og kun en enkelt RAM klods (1GB). Men 720P er ikke noget problem.

Betydningen af 2 stk ens Ram klodser er, at man kører "dual channel", dvs. at rammene samarbejder og der bliver dobbelt så stor båndbredde. Ellers opstår der en begrænsning i læsning til og fra ram. Alle de motherboards jeg kender med G690 har mulighed for dual channel (skal i samme farve  slots for at virke, eller hvis der kun er 2 er det forskellig farve måske) Så hvis jeg fx benyttede endnu en Ram af samme slags, ville jjeg opleve en markant forbedring.

Har en LCD skærm - 1366x768  VGA og HDMI indgang. Lige nu har jeg tilsluttet VGA, da jeg har en anden på HDMI indgangen.



Redigeret af Ken_T - 03-August-2007 kl. 05:25
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 05:29
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Lige lidt nyt info til debatten:

http://www.theinquirer.net/?article=41419



Tak for det meget interessante link CrisJJ, det skal jeg lige checke ud igen.

Jeg har lagt mærke til at grafikkortet kunne firmware opdateres, det er måske her det bruges.  Jeg vil lige se om der er noget nyt. Men det er nu nok blot en Bios update der klarer det.

Jeg så at der var kommet en update til dit bundkort hos Asus, ikke endnu til MSI


Redigeret af Ken_T - 03-August-2007 kl. 06:03
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Jeg syntes at filmen er knækket i denne tråd, da ham der starter den pænt spørger om råd. Han henviser til at han skal på Stofa via Extranet og denne pakke indeholder bla. Highdef herunder Discovery HD.

http://www.stofa.dk/showpage.php?shortcut=highdefpakken

At anbefale et bundkort der ikke kan trække 1080P vil være tåbeligt. Lige så tåbeligt vil det være ikke at tænke på effektforbruget og gå efter en løsning fra Intel på socket 479. (Aopen 945 f.eks.)

Men det er måske de fattesvage børn herinde der gerne vil lege rådgiver? Og som har rigtig mange års erfaring i emnet, herunder udvikling og praktisk erfaring? Nogle tråde udvikler sig til rene varmestuer eller børnehaver!




Til top
Dargny Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 09:07

Det jeg havde i tankerne var:

ASUS M2A-VM HDMI

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373721

Jeg har nu modtaget mit Mcubed kabinet, hvor der er pasiv køling til GPU, CPU og HDD, så jeg satser på at få en lydløs HTPC.

 

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Jeg syntes at filmen er knækket i denne tråd, da ham der starter den pænt spørger om råd. Han henviser til at han skal på Stofa via Extranet og denne pakke indeholder bla. Highdef herunder Discovery HD.

http://www.stofa.dk/showpage.php?shortcut=highdefpakken

At anbefale et bundkort der ikke kan trække 1080P vil være tåbeligt. Lige så tåbeligt vil det være ikke at tænke på effektforbruget og gå efter en løsning fra Intel på socket 479. (Aopen 945 f.eks.)

Men det er måske de fattesvage børn herinde der gerne vil lege rådgiver? Og som har rigtig mange års erfaring i emnet, herunder udvikling og praktisk erfaring? Nogle tråde udvikler sig til rene varmestuer eller børnehaver!



Og din erfaring på området kan jo aflæses af det du siger, ikke? 

Du sagde på et tidligt tidspunkt at der ikke var motherboards med HDCP, ikke?  Du  vidste det  simpelthen ikke.  Din forståelse var forkert.  Og i stedet for at indrømme det kom med med en letgennemskuelig tynd forklaring.

Og 1080P er ikke nødvendig til HDTV, det sendes ikke i 1080P, skønt man kan.  Men det ved du ikke, vel? Det kan jeg høre du ikke gør. Enten sender de i 720P eller i 1080i, sansynligvis det sidste. Ikke i 1080P. Men det ved du ikke. Hvis du overhovedet ved hvad 1080P er? Kender du forskellen på 1080i, 720P og 1080P?

Og en AMD x2 i brisbane (65nm) bruger ikke nødvendigvis mere strøm end en core 2 duo. Du kan ikke bare gå ud fra hvad der bruges i full load som du gør.  En CPU bruger kun full load i særlige situationer.

Kan du måske holde en temperatur på en core 2 duo på omkring stuetemperatur på laveste  load. Det kan jeg. Og det bruger man meget til surf, mail og den slags. Lav temperatur, helt nede på omkring 20-22 grader C, er ensbetydende med med et meget lavt strømforbrug. 9 watt faktisk skulle det være.

Og så har du nok ikke fået fat i at det godt kunne lade sig gøre med 1080P efter den nye Bios updatering på et af de motherboards med G690? Vel? Det fik du ikke fat i, vel? Hvis man havde en x2 4600+.

Er du sikker på at du ikke kom ind med en mangelfuld forståelse og stadig ikke har fået fat i nogle væsenlige ting omkring emnet?

Du kalder andre for fattesvage børn uden erfaring. Du ved jo ikke noget om andres erfaring omkring dette. Du lyser jo ikke ligefrem af erfaring, gør du? Sådan fremstår du ikke.  Du kan godt tillade dig at vise beskedenhed og vise andre respekt. Hvis man bliver grov som du gør, har man tabt.

Der er ingen der siger at Core 2 Duo er en dårlig løsning, det er blot ikke den eneste løsning.  Intels 945 chipset kan ikke klare sig over for AMDs G690 når det handler om afvikling af HD. Men det ved du heller ikke, vel? Siden du anbefaler det. 

Ken_T


Redigeret af Ken_T - 03-August-2007 kl. 12:30
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 12:15

Nu vil jeg også lige blande mig i denne diskution 690G bundkort er fint til en billig HTPC, men det onboard grafikkort kan ikke bruges når vi snakker BlueRay / HD-DVD her vil det være ren CPU afhænging.

Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

De fleste onboard GPU'er er ikke stærke nok til at vise HD-indhold. Nogle håndtere fint 720P men ingen går op i 1080P. Der skal du have et seperat grafikkort (GPU).

Enig, onboard GPU'er vil være afhænging af ren CPU power, som skal lave alt arbejdet. (Har godt set den nye BIOS til 690G, men med en 4600+ som krav, snakker vi vidst primært CPU decoding!

Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

HDMI er ikke = kvalitet! Mange gange er du bedre tjent med VGA på f.eks. Samsungs modeller, og de helt nye M86/87'er der får du det bedste signal med DVI udgang til HDMI-2 indgangen på fjernsynet. Mange har problemer med fuld overscan på HDMI men det er næsten altid et spørgsmål om hvordan HDMI er implementeret af producenten.

Da de færreste skærme kan køre 1:1 pixel mapping på HDMI/DVI vil VGA typisk give et bedre billede. Skærme der understøtter 1:1 pixel mapping digital står godt men langt fra alle skærme der gør dette.

Hvis lyden køres direkte til en surround receiver vil DVI være lige så godt som HDMI.

Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Angående lydkort, ingen onboard er i mine øjne og øre gode nok. Ikke selv om du blot vil anvende digital udgang (COAX eller Optisk) da alt resamples fra oprindelige KHz til 48KHz og det lyder på godt udstyr aldrig godt i toppen.

Jeg vil ikke kunne anbefale noget bestemt da du ikke angiver nogen pris, og dem jeg vil anbefale svinger fra 900,- og op til 12.000,-.

Dette er jeg ikke enig i, med mindre man har meget gode ører og meget dyrt anlæg + højttalere vil et onboard HD Audio codec være rigeligt til de fleste.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

De klarer sig langt hen af vejen med hensyn til 1080P, men må nok give op i nogle tilfælde. (ikke alle) Heldigvis kan man så blot købe et selvstændig grafikkort til under 400 kr for at løse dette problem, det kan være et 2400pro fra ATI, et af de nye der er kommet. (375kr) Det vil tage sig af decodningen og aflaste den CPU man har valgt. Et sådant kort kan også anvendes med HDMI kabel og har HDCP.

HD2400 / GF8500 er ikke brugbart til 1080P (BlueRay / HD-DVD)

Se: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3047

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Og en AMD x2 i brisbane (65nm) bruger ikke nødvendigvis mere strøm end en core 2 duo. Du kan ikke bare gå ud fra hvad der bruges i full load som du gør.  En CPU bruger kun full load i særlige situationer.

Kan du måske holde en temperatur på en core 2 duo på omkring stuetemperatur på laveste  load. Det kan jeg. Og det bruger man meget til surf, mail og den slags. Lav temperatur, helt nede på omkring 20-22 grader C, er ensbetydende med med et meget lavt strømforbrug. 9 watt faktisk skulle det være.

Selv AMD's 35W bruger mere under load / idle end en E4300. (Dog har bundkort / chipset noget at skulle have sagt) fra: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3003

Men dette er en Core 2 Duo Desktop mens ctacta snakker om Core 2 Duo mobile hvilket har et endnu lavere forbrug. (Kan slet ikke sammenlignes her)

Ken_T har før kommenteret dine CPU temperatur målinger og betragter dem stadigvæk som urealistisk. Du har aldrig svaret på det.. må skyldes fejl på bundkortet eller software da det ikke er muligt at holde en CPU på stuetemperatur med luft.. med mindre man har så kraftige blæsere at kassen kan flyve.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Og så har du nok ikke fået fat i at det godt kunne lade sig gøre med 1080P efter den nye Bios updatering på et af de motherboards med G690? Vel? Det fik du ikke fat i, vel? Hvis man havde en x2 4600+.

Med så stor en CPU kan det vel lade sig gøre med alle grafikkort, selv et gammelt X300 - Alligevel CPU'en der laver alt decoding. Sjovt nok er X1250 onboard grafik et neddroslet version af X700 core. (Lavere hastighed, færre shader)

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Der er ingen der siger at Core 2 Duo er en dårlig løsning, det er blot ikke den eneste løsning.  Intels 945 chipset kan ikke klare sig over for AMDs G690 når det handler om afvikling af HD. Men det ved du heller ikke, vel? Siden du anbefaler det. 

AMD 690G vil være okay for nogle, men Blue-Ray / HD-DVD vil det kræve en stor CPU eller et grafikkort f.eks HD2600 eller GF8600. Godt bundkort til sin først HTPC, man kan udbygges senere med et grafikkort.

Core 2 Duo + grafikkort vil dog være en bedre løsning i mine øjne. Denne løsning er dog dyre end AMD's, men man får en mere effektiv CPU + lavere strømforbrug.

Hvis man skifter helt over til Core 2 Duo mobile, er der vidst slet ingen tvivl ang. strømforbrug, køling, støj.

Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

PS: det pisser mig voldsomt af når jeg ser folk rådgive andre herinde når de ikke har et overblik eller aner hvad de snakker om (det tror de så og det gør det svært at overbevise dem om at de tager fejl, men ligesom alkaholikeren, så skal man erkende før man kan modtage hjælp.)

Enig, alle kan tage fejl og have sine forskellige holdninger - Dette er også tilladt. Men fordi man har bygget sin første HTPC og den virker betyder ikke man er verdensmester og ens komponent vælg er det bedste. At man kan afspille 1080P trailer betyder heller ikke at ens maskine nemt kan trække 1080P.. Test med en Blue-Ray / HD-DVD ellers har det intet med den rigtige bitrate at gøre. En Pentium III kan vel også afspille 1080P hvis bitraten er lav nok

Generelt lad være med at rådgive hvis du ikke kender svaret og kun tror - Så skriv det i det mindste: "jeg tror det måske er fordi... men ikke sikker"



Redigeret af Karlshoj - 03-August-2007 kl. 12:19
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu