recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt bundkort til HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt bundkort til HTPC

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JCH911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt bundkort til HTPC
    Sendt: 03-August-2007 kl. 22:18

Hej

Håber jeg kan få lidt input her til hvilket bundkort jeg skal købe til min HTPC. Jeg har i øjeblikket et Gigabyte GA-965P-DS4, men har en masse problemer med onboard lydkort, samt problemer med at afvikle bestemte programmer. Jeg har fået byttet mit bundkort flere gange, men uden held. Har formateret HDD og geninstalleret Win - også uden held og nu er min tålmodighed ved at være brugt op.

Bundkortet skal installeres i et M-station HT-1100 kabinet (std. ATX), med Imon fjernstyring og VFD display. Der skal være optisk digital lydudgang på bundkortet  og det skal benyttes sammen med en E6300 processor.

Til top
JCH911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 17:24
jo tak :-) men det kommer jeg jo ikke nærmere med mit valg af bundkort
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 17:31

Jeg bruger et Asus P35 P5K, sammen med en E6600 og et ATI HD2600 XT

Fungerer perfekt

http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&a mp;a mp;l4=0&model=1637&modelmenu=1

PS: Jeg har iøvrigt aldrig oplevet at problemer med afvikling af bestemte programmer skulle være relateret til bundkortet - men det er så en helt anden snak.

 



Redigeret af spawn - 04-August-2007 kl. 17:33
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
JCH911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 17:38
Nej, jeg er heller ikke sikker, men synes der er noget der tyder på en eller anden HW fejl, når systemet crasher med en helt ny installation af Win.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 18:25

Ja- crasher det allerede ved installationen af Windows, eller crasher selve windows ofte efter installationen, er det meget sandsynligt der er en hardware fejl. Men det behøver ikke være bundkortet.

Hvis du har fået byttet bundkort flere gange uden det har hjulpet, kunne det lyde somom der var noget andet man skulle kigge efter. Måske dårlige RAM, kølingproblemer eller andet.

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
JCH911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 19:22
Det er ikke selve Win der crasher, men nogle bestemte programmer, som jeg gerne vil bruge. Et program er eksempelvis Imedian (Win media center brugerflade). Hver gang jeg vil afspille film lukker programmet ned. Jeg har ikke problemer med at afspille film i Mediaplayer. Det andet problem jeg har er lydkortet. Der er en underlig knitrende lyd når der afspilles lyd. Eksempelvis når win åbnes og lukkes. Dette problem er der med en helt ny installation af Win uden installation af nogle programmer. Derfor har jeg mistanke om HW fejl. Jeg har prøvet at skifte ram - uden held. Ligeledes har jeg udskiftet HDD, med en velfungerende Windows installation - ligeledes uden held.
Til top
JCH911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2007 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg bruger et Asus P35 P5K, sammen med en E6600 og et ATI HD2600 XT

Fungerer perfekt

Lige et spørgsmål. Har ovennævnte bundkort optisk udgang? Det er lidt tvetydigt på Asus´ hjemmeside.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2007 kl. 14:36
Jeg har hørt at nogle har problemer med gigabyte og ikke vil bruge dem, men det er nok svært at sige om det skulle gælde generelt. Når du har byttet bundkort har det været samme GA-965P-DS4, igen? Der kunne godt være en fejl på netop det bundkort.

Men lydkort på bundkort opfører sig faktisk sjældent problemfrit, det kan især høres med hovedtelefoner af typen der kan gengive alt. Da er der i mange tilfælde overførsler af uønskede hvislelyde fra harddisk og andet.  Det er ikke mange der har styr på det, hvis nogen. Kan normalt ikke høres ud på et anlæg.

En løsning er et selvstændigt lydkort, der er gjort mere ud af at bortfiltere uønsket støj. Især de nyere.


Redigeret af Ken_T - 05-August-2007 kl. 14:37
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2007 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg bruger et Asus P35 P5K, sammen med en E6600 og et ATI HD2600 XT

Fungerer perfekt



Uden at komme for langt bort fra tråden , kunne du så fortælle om du oplever problemer med støjreduktion på dit 2600XT kort? Kan sikkert besvares kort.


Til top
JCH911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2007 kl. 14:57

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Jeg har hørt at nogle har problemer med gigabyte og ikke vil bruge dem, men det er nok svært at sige om det skulle gælde generelt. Når du har byttet bundkort har det været samme GA-965P-DS4, igen? Der kunne godt være en fejl på netop det bundkort.

Men lydkort på bundkort opfører sig faktisk sjældent problemfrit, det kan især høres med hovedtelefoner af typen der kan gengive alt. Da er der i mange tilfælde overførsler af uønskede hvislelyde fra harddisk og andet.  Det er ikke mange der har styr på det, hvis nogen. Kan normalt ikke høres ud på et anlæg.

En løsning er et selvstændigt lydkort, der er gjort mere ud af at bortfiltere uønsket støj. Især de nyere.

Jeg har to gange fået byttet mit bundkort ud med et magen til. Leverandøren har hver gang accepteret at der var et problem, men de er ikke i stand til at forklare mig hvad der var galt, kun at jeg kunne få et nyt (jeg bor i Tjekkiet og taler ikke sproget).

Er godt klar over at onboard lydkort ikke er det bedste, men når jeg nu kun ønsker at bruge det digitale signal og så konvertere det på mit stereoanlæg, så burde det være tilstrækkeligt.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2007 kl. 16:35
Det med dine programmer der går ned, kunne være 2 programmer der konflikter med hinanden , der  forkommer af og til. Muligvis tilhørende codec. Og det syntes tit at knytte sig til videoafspilning, hvis man har flere programmer installeret på en gang. Men det har du selvfølgelig set på.

Når jeg kigger på det med din lyd igen som du siger det, så tror jeg også der er noget galt med lydkortet. Du har selvfølgelig prøvet andre drivere, det er ikke altid de nye der dur.

Jeg tror jeg har hørt mindst 15 forskellige lydkort på bundkort (altså hørt nærmere på, har selvfølgelig hørt endnu flere) men det er kun under særlige omstændigheder der er problemer. Man skal lytte kritisk og via hovedtelefon. Men ellers er de nyere indbyggede lydkort ret gode faktisk.

Du kunne da godt anvende SPDIF i stedet for optisk (toslink), men du har måske lige det kabel. Ellers er lyden via spdif ikke dårligere, det er jo digitalt begge dele.  Jeg har forresten selv et ASUS bundkort med både Toslink og Spdif ud. Og begge kabler. Men kortet er til AMD. 


 
Til top
JCH911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2007 kl. 17:25

Jeg synes efterhånden jeg har prøvet en del forskelligt. Problemet har efterhånden stået på i 6 måneder, med enkelte pauser hvor bundkortet var sendt ind :-) Nu er min tålmodighed brugt op. Hvis det hjælper mig at montere et nyt bundkort i min PC, så er jeg villig til at smide de 1000.- kr efter denne løsning. Lige nu står jeg jo med en betydelig større inv. som jeg ikke kan bruge.

Så tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Hvad for et bundkort skal jeg købe??

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu