recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BFE har ikke styr på dansk digitalisering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBFE har ikke styr på dansk digitalisering

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Emne: BFE har ikke styr på dansk digitalisering
    Sendt: 02-September-2007 kl. 05:13

Jeg fladt lige over denne artikel http://www.pcworld.dk/art/8951?a=rss&i=0

Niels Jørgen Langkildes (branchedirektør i BFE) udtalelse undrer mig meget.

"Han understreger samtidigt, at mange også er i gang med at udskifte den gamle analog-flimmerkasse med en ny toptunet fladskærm for at være parat til digitaliseringen af danske sendenet i 2009."

Det er da rent ud sagt til grin at den mand ikke engang har styr på hvordan det ser i med ændringen i det danske sendenet i 2009, og slukningen af det nuværende i 2012.
Som det er lige nu er der jo ikke en eneste faldskærm på markedet der er klar til at modtage MPEG-4 signal. Er klar over at nogle har mulighed for CI-slot (eller hvad det nu hedder) opgradering, men det er jo ikke alle, og det er noget de fleste alm. kunder ikke ved noget som helst om.
her er lidt mere om ændringen i sendenettet http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/faq.asp



Redigeret af hyldig87 - 02-September-2007 kl. 05:17
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2007 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Niels Jørgen Langkildes (branchedirektør i BFE) udtalelse undrer mig meget.

"Han understreger samtidigt, at mange også er i gang med at udskifte den gamle analog-flimmerkasse med en ny toptunet fladskærm for at være parat til digitaliseringen af danske sendenet i 2009."

Det er rigtigt nok, at man ikke slipper for en ny H.264 kompatibel settop box.

Men han har ret for såvidt, at den settop box nok får HDMI udgang, og så kommer det nye flad-tv til sin ret. Ikke mindst på DR's HD kanal.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2007 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det er rigtigt nok, at man ikke slipper for en ny H.264 kompatibel settop box.

Men han har ret for såvidt, at den settop box nok får HDMI udgang, og så kommer det nye flad-tv til sin ret. Ikke mindst på DR's HD kanal.

  /Lars

Det er rigtig, men det kræver jo stadig ekstra investering.

Jeg arbejder selv som sælger. Og han har helt ret i at kunder køber nu fordi de tror skærmene er klar til 2009.
Det kommer bare bag på ca. 90% af kunderne at skærmen ikke er nok i sig selv for at være klar til 2009, men at de faktisk skal ud og investere igen til den tid, enten i en box eller en dekoder til CI slottet.

Så sys stadig det er enormt vildledende at udtale sig som han gør.



Redigeret af hyldig87 - 02-September-2007 kl. 14:18
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2007 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det er rigtigt nok, at man ikke slipper for en ny H.264 kompatibel settop box.

Men han har ret for såvidt, at den settop box nok får HDMI udgang, og så kommer det nye flad-tv til sin ret. Ikke mindst på DR's HD kanal.

  /Lars

For det foerste vedroerer slukningen af analogt TV i 2009 kun den del af seerne, der pt. forsynes via de eksisterende TV master,.

KabelTV kunder direkte fra TDC, Stofa mfl eller indirekte via antenneforeninger, der faar signalet fra TDC, Stofa mfl beroeres IKKE.

Det siges det kun er omkring 20% af seerne der beroeres direkte,

Kabel og satellit seerne kan glemme alt om slukningen af analogt TV i 2009 - punktum.

Der er alle muligheder for  at den modtager der skal bruges til jordbaseret digitalt TV bliver anderledes end alle modtagere der pt. saelges.

Fx ser det ud til at DVB-T2  snarere vil give 50% mere kapacitet end de 30% som hidtil har vaeret omtalt.  Der er gode indikationer for at den tekniske tidsplan holder helt fint.

Men for dem der skal sikre julesalget 2007 gaelder maaske  andre regler.

Lars     

 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Mike S. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 13:19
Enig Lars...

Og som jeg har sagt før så pisser det mig af når jeg er med på en lytter i en Fona eller anden elektronik butik at sælgeren står og siger:

Sælger: "For at få digtial tv skal du have DVB-T"
Kunden: "Virker det også med TDC kabel-tv/stofa?"
Sælger: "Nej du kan kun få digital tv via DVB-T"

Jeg har hørt det flere gange - jeg bliver ofte så sur jeg afbryder og opdrager på sælgeren eller bagefter går over til kunden og forklarer dem tingene...
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 22:14

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

For det foerste vedroerer slukningen af analogt TV i 2009 kun den del af seerne, der pt. forsynes via de eksisterende TV master,.

KabelTV kunder direkte fra TDC, Stofa mfl eller indirekte via antenneforeninger, der faar signalet fra TDC, Stofa mfl beroeres IKKE.

Lige det emne tror jeg at jeg kunne debatere i timevis - men jeg tager den hurtige version her

Her er min vision for de kommende år:

Kabel-TV verdenen vil ikke stå stille, mens resten af verden udenfor skifter. Kabel-Tv vil også blive MPEG-4 H.264 på de digitale kanaler - på bekostning af de analoge kanaler der gradvist udfases til der til sidst kun er nogle få public service kanaler tilbage.

Kabel-TV operatørene vil også have brugerne over på digital TV. Og de vil benytte digitaliseringen af det almindelige sendenet som en "undskyldning" for at tage første skridt.

Hvorfor?  En af grundende er at der kan være mange flere kanaler i kabel-tv anlægget, når de udsendes som MPEG-4. Og der bliver brug for mere plads, for der kommer fortsat TV-kanaler til og i fremtiden vil der komme mere HDTV også. En enkelt analog kanal optager samme plads som 6-8 kanaler i MPEG-4 (standard kvalitet) eller 2 HDTV kanaler H.264.

Så nej - jeg tror ikke du har ret i at kabel-tv ikke berøres. Det kommer til at ske ting og sager dér også.

  /Lars



Redigeret af Lars - 03-September-2007 kl. 22:17
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2007 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

For det foerste vedroerer slukningen af analogt TV i 2009 kun den del af seerne, der pt. forsynes via de eksisterende TV master,.

KabelTV kunder direkte fra TDC, Stofa mfl eller indirekte via antenneforeninger, der faar signalet fra TDC, Stofa mfl beroeres IKKE.

Lige det emne tror jeg at jeg kunne debatere i timevis - men jeg tager den hurtige version her

Her er min vision for de kommende år:

Kabel-TV verdenen vil ikke stå stille, mens resten af verden udenfor skifter. Kabel-Tv vil også blive MPEG-4 H.264 på de digitale kanaler - på bekostning af de analoge kanaler der gradvist udfases til der til sidst kun er nogle få public service kanaler tilbage. .

Kabel-TV operatørene vil også have brugerne over på digital TV. Og de vil benytte digitaliseringen af det almindelige sendenet som en "undskyldning" for at tage første skridt.

Jeg tror faktisk ikke, vi kommer til at debatere i mange minutter herom.

For selvfølgeligt vil kabelkunderne på et tidspunkt blive tvunget over på  'selector' kanaler.  Faktisk er arbejdet med end ny DVB-C2 standard netop påbegyndt.  Motivet er helt klart behovet for endnu mere båndbredde til flere TV programmer, til  HDTV og til Internet mm.

Det har alså bare INTET - udover din nævnte "undskyldning" - med omstillingen af det jordbaserede net at gøre

Det har heller intet med hvilket TV, man skal købe nu " for at være klar" - det er marketings spam !   

 

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hvorfor?  En af grundende er at der kan være mange flere kanaler i kabel-tv anlægget, når de udsendes som MPEG-4. Og der bliver brug for mere plads, for der kommer fortsat TV-kanaler til og i fremtiden vil der komme mere HDTV også. En enkelt analog kanal optager samme plads som 6-8 kanaler i MPEG-4 (standard kvalitet) eller 2 HDTV kanaler H.264.

En DVB-C  8 MHz kanal kan overføre lige under 40 Mbps (QAM64)  og det er med MPEG-4 snarere 10-15   SDTV kanaler eller 4-5 HDTV kanaler.  QAM256 kan nå op på 50 Mbps.

DVB-C2  forventes at give mulighed for op til 62 Mbps (QAM1024) og evt. op til ca 75 Mbps, hvis QAM4096 kan anvendes. 

http://http://www.cableeurope.eu/uploads/documents/pub-38_en -cablenews_nr2.pdf

Disse højere bitrater vil, udover at kræve bedre FEC, muligvis også kræve en kraftigere bærebølge og  at der derfor skal slukkes  for nogle evt. mange af de analoge kanaler i kabelnettet.

Bemærk " EuroCableLabs expects DVB-C2 to be introduced in the 2nd half of 2008."

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Så nej - jeg tror ikke du har ret i at kabel-tv ikke berøres. Det kommer til at ske ting og sager dér også.

  /Lars

Som skrevet ovenfor, er vi næppe ret uenige; men jeg tror dog  ikke, fx. TDC  vil tvinge brugerne  i større tal over på digitalt TV sådan på en bestemt dato.  Og jeg tror bestemt  ikke, de vil forsøge lige omkring 1 nov 2009 og slet ikke før.   

Når vi kun er få analoge seere tilbage - ja så ryger 'strømmen' jo nok.

Jeg tror snarere, at der tilbydes nye kanaler eller visse kanaler skifter til kun HD eller .... og derfor kræver en 'Selector' .

Der skal ikke mange 'sure' analoge grund- eller mellempakke kunder til, før det er billigere for TDC at fortsætte med de analoge signaler 'lidt endnu'

TDC skal vel også lige have lidt teknisk kvalitet og stabilitet  i deres selectorbokse. 

De bør også arbejde hårdt på boksenes  Zap tider.  Det er alså rigtigt mange, der ser TV alene, som zapper meget og irriteres af alt andet end  et øjeblikkeligt Zap. 

Lars    



Redigeret af reslfj - 04-September-2007 kl. 18:29
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

De bør også arbejde hårdt på boksenes  Zap tider.  Det er alså rigtigt mange, der ser TV alene, som zapper meget og irriteres af alt andet end  et øjeblikkeligt Zap.


Definer øjeblikkeligt zap? Du er nødt til at vente på en I-frame, og typisk er der et halvt sekund mellem hver I-frame (GOP size). Jo større GOPs, desto mere effektiv komprimering (sidebemærkning: det er bl.a. derfor at XviD video kan se så godt ud ved bitrater omkring 1 Mbit). Digitalt TV kan aldrig blive som på gammeldags analogt TV.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 01:23

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

En DVB-C  8 MHz kanal kan overføre lige under 40 Mbps (QAM64)  og det er med MPEG-4 snarere 10-15   SDTV kanaler eller 4-5 HDTV kanaler.

Ja - hvis man er ligeglad med kvaliteten. Men jeg vil betegne den type udregninger som "sælgertal" og ikke noget der bare minder om den analoge kvalitet som de erstatter.

Oprindeligt skrevet af reslfjSom skrevet ovenfor, er vi næppe ret uenige; men jeg tror dog  ikke, fx. TDC  vil tvinge brugerne  i større tal over på digitalt TV sådan på en bestemt dato.  Og jeg tror bestemt  ikke, de vil forsøge lige omkring 1 nov 2009 og slet ikke før.[/QUOTE reslfjSom skrevet ovenfor, er vi næppe ret uenige; men jeg tror dog  ikke, fx. TDC  vil tvinge brugerne  i større tal over på digitalt TV sådan på en bestemt dato.  Og jeg tror bestemt  ikke, de vil forsøge lige omkring 1 nov 2009 og slet ikke før.[/QUOTE skrev:

Det skal også mere læses som et kig ind i fremtiden.

DR begynder nu at snakke år 2012 får en HD kanal, så de skift vil nok ikke ske imorgen. Men jeg anser det som overordentligt sansynligt at analog TV er på vej ud (uanset modtage form) - uden at jeg dog tør sætte dato på.

Det skal også mere læses som et kig ind i fremtiden.

DR begynder nu at snakke år 2012 får en HD kanal, så de skift vil nok ikke ske imorgen. Men jeg anser det som overordentligt sansynligt at analog TV er på vej ud (uanset modtage form) - uden at jeg dog tør sætte dato på.

PS. Det er ikke uden grund at de uafhængige Fællesantenne anlæg nu går sammen om et fælles selskab til digital TV. De formoder at år 2009 kan blive skelsættende.

 

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 10:27

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

  irriteres af alt andet end  et øjeblikkeligt Zap.


Definer øjeblikkeligt zap? Du er nødt til at vente på en I-frame, og typisk er der et halvt sekund mellem hver I-frame (GOP size). Jo større GOPs, desto mere effektiv komprimering (sidebemærkning: det er bl.a. derfor at XviD video kan se så godt ud ved bitrater omkring 1 Mbit). Digitalt TV kan aldrig blive som på gammeldags analogt TV.

Rigtigt og forkert,  man kan da blot have parralle MPEG4 dekodning af alle kanaler eller måske kun de 10 hyppigst brugte kanaler og lave skiftet på hdmi  siden - men det koster jo list ekstra.  Gerne noget jeg betaler.

Men  ellers er det jo rigtigt, at under næste 'hele' billede - halv I frame afstand - kan man ikke komme og hvis man yderligere skal skifte MUX kommer nødvendigvis også forsinkelserne fra FEC og deinterleave af signalerne.  

Så det bliver nok  ikke  som på gammeldags analogt TV.      

Men jeg personligt synes, det er den væmmeligste mislyd ved hele konstruktionen af Digital TV.  

Lars 

 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 10:44

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Rigtigt og forkert,  man kan da blot have parralle MPEG4 dekodning af alle kanaler eller måske kun de 10 hyppigst brugte kanaler og lave skiftet på hdmi  siden - men det koster jo list ekstra.

Kun de kanaler indenfor samme DVB multiplex. Så det vil være lidt tilfældigt hvilke andre kanaler der er "cached".

Og det ville samtidig betyde, at hvergang du skiftede til en kanal i det område der skulle caches, så ville det tage 10-15-20 sekunder inden der kom billede på for bufferen skulle lige samle data op til det quick-zap først.

Og for hvergang du så har zappet hurtigt, så vil der mangle data i bufferen igen. Den kan jo ikke buffer data hurtigere end realtime - så hvergang pegepinden i bufferen har flyttet sig i forbindelse med et quick-zap, så skal bufferen have nye data (= mere ventetid).

Resultatet er at man næppe kan lave det i praksis. "Fjenden" i sådan en løsning er at alt foregår i realtime når det er live TV.

  /Lars



Redigeret af Lars - 05-September-2007 kl. 11:05
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

En DVB-C  8 MHz kanal kan overføre lige under 40 Mbps (QAM64)  og det er med MPEG-4 snarere 10-15   SDTV kanaler eller 4-5 HDTV kanaler.

Ja - hvis man er ligeglad med kvaliteten. Men jeg vil betegne den type udregninger som "sælgertal" og ikke noget der bare minder om den analoge kvalitet som de erstatter.

Nu kan 3.8 Mbps pr SDTV kanal med MPEG-4 vist ikke betegnes som rene sælgertal.  Det er ikke meget under, hvad MUX1 pt. sender MPEG-2 med. Der mangler nok pt. hardware til max MPEG-4 realtids kodning; men det kommer.

Frankrig sender  HDTV med 3 kanaler i en 24 Mpbs DVB-T, så 4-5 HD kanaler i 38 Mbps er vel heller ikke ren sælgersnak, 5 måske lidt optimistisk. 

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Som skrevet ovenfor, er vi næppe ret uenige; men jeg tror dog  ikke, fx. TDC  vil tvinge brugerne  i større tal over på digitalt TV sådan på en bestemt dato.  Og jeg tror bestemt  ikke, de vil forsøge lige omkring 1 nov 2009 og slet ikke før.

Det skal også mere læses som et kig ind i fremtiden.

DR begynder nu at snakke år 2012 får en HD kanal, så de skift vil nok ikke ske imorgen. Men jeg anser det som overordentligt sansynligt at analog TV er på vej ud (uanset modtage form) - uden at jeg dog tør sætte dato på.

Nu tror jeg, DR af udviklingen - læs alle har et HDready TV i stuen - bliver tvunget til at tænke hurtigere end indtil 2012.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

PS. Det er ikke uden grund at de uafhængige Fællesantenne anlæg nu går sammen om et fælles selskab til digital TV. De formoder at år 2009 kan blive skelsættende.

Her er jeg helt overbevist om, at de har ret.  Rigtigt mange fællesanlæg, der nu modtager fra rigtige antenner,  skal ændres.

De investeringsvalg/leverandørvalg, der skal træffes inden november 2009, vil række mange år ud i fremtiden. 

Den manglende betalingsvilje og manglende forståelse  for - hos mange medlemmer -  at en  ny og langsigtet beslutning skal tages - ikke nu - men i tide inden november 2009 , er helt sikkert er stort problem.

Den demokratiske proces er - desværre - ikke nødvendigvis befordrende på en god, rettidig  og rigtig beslutning.

Mange anlæg vil nu nok kunne køre 6-12 mdr 'over tid'  med en løsning, der som nu blot videresender DR/TV2 , evt. også svensk/tysk uændret DVB-T digitalt; men medlemmerne har jo krav på at vide hvilke typer udstyr de skal efterspørge og en ide om omkostningerne, så i det mindste skal der planer på bordet. 

Lars 



Redigeret af reslfj - 05-September-2007 kl. 11:46
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu