recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af surround-højttalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af surround-højttalere?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af surround-højttalere?
    Sendt: 13-September-2007 kl. 17:27
Her er så emne nr 1000 i 'Surround & Hifi'!

Jeg har endelig fået taget mig sammen til at tage beslutning om at kyle mit gamle stereo i havet, og anskaffe mig noget nyt surround-gear.

Mit budget er ca. 20.000,-

Jeg har kig på Onkyo's 605 (5.000,-), og muligvis kunne jeg hoppe på B&W's MT-20 + 2 ekstra M-1 (ca. 14.000,-) så jeg kan hoppe på 7.1-vognen. Jeg har dog ikke hørt dem endnu. WAF spiller også ind (ergo satellitter).

Her er så mit spørgsmål; jeg tror jeg render ind i nogle problemer mht. opsætningen af baghøjttalere i stuen.  7.1 kræver jo ligesom at der er et par side-højttalere, men indretningen af stuen gør at de bliver nødt til at monteres i loftet. Og bag-højttaleren vil nok komme alt for tæt på sofaen hvis de ikke også hænges i loftet.
Kan jeg alligevel få et nogenlunde lydbillede, med loft-monterede surround højttalere? Vil det hjælpe hvis bag-højttalerne sættes i øre-højde, selv om side-højttalerne hænger i loftet?

Jeg har lavet en utrolig flot(!) tegning så jeg kan vise Jer hvordan jeg forestiller mig det kan se ud... Spørgsmålet er bare om jeg vinder mere ved at montere bag-højttalerne lavere, og altså nærmere den brune klat som skal forestiller en sofa.

Jeg håber I kan komme med nogle gode idéer. Jeg bør jo egentlig nok bare tage springet og høre dem, købe dem, og prøve mig frem, men jeg ville gerne kunne lægge kablerne til det allerede nu hvor jeg endnu ikke har sat gips-plader op.

PS: Er der nogen der har erfaringer med 15m lange HDMI og digital coaxial kabler?



Redigeret af Abolsen - 13-September-2007 kl. 17:38
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 17:36

Cool tegning!

Jeg vil påstå at med sofaen helt oppe ad bagvæggen (sådan ser jeg i hvert fald tegningen?), så vil du aldrig få det 100% optimale ud af 7.1 uanset hvordan du vender og drejer det, men du skal have flyttet højttalerne længere bagud, i forhold til din tegning. "Rear" kanalerne er bogstaveligt talt _bag_højttalere i et 7.1 setup. Derfor skal disse helst placeres tættere, f.eks. med en meters mellemrum, og meget gerne så lavt du kan slippe afsted med. "Side"-kanalerne placerer du så i loftet, en anelse længere fremme end dér hvor du på tegningen har placeret "rear" kanalerne. Side-kanalerne skal ganske vist være placeret i siden, men heller ikke meget længere fremme end lyttepositionen.

Iøvrigt, hvis du alligevel er i gang med at sætte gipsplader op, hvorfor så ikke bruge fire indbygningshøjttalere som bagkanaler?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 17:38

15 m coax digital-kabel er ikke det store problem. Hvis du skal trække 15 m HDMI, så stiller det relativt store krav til kablets kvalitet. Jeg har gode erfaringer med Supra og Audioquest (med Audioquest som de nemmeste at installere uden at ødelægge kablet).

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 17:40
Ja jeg tænkte det jo nok... Bag-kanaler skal være bag mig, men der er ikke plads. Heller ikke til indbygnings-højttalere. Tegningen er ikke helt målfast () og vinduerne fylder hele bagvæggen :-(
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 17:42
Hmm jeg tror jeg bliver nødt til at revurdere indretningen i stuen. Jeg skal jo "bare" lige have min bedre halvdel overtalt...
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 17:42

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

Ja jeg tænkte det jo nok... Bag-kanaler skal være bag mig, men der er ikke plads. Heller ikke til indbygnings-højttalere. Tegningen er ikke helt målfast () og vinduerne fylder hele bagvæggen :-(

OK. Det er ikke så slemt mht. placering i loftet, men hold fast i en placering så tæt på bagvæggen som muligt, med relativt lille mellemrum mellem bagkanalerne, og så side-kanalerne rykket lidt længere bagud end tegningen viser, så de er lige ud for lyttepositionen, eller ganske lidt foran. Når du siger der ikke er plads til indbygningshøjttalere, tænker du så på bagvæggen, eller er det udelukket i loftet også? Det kræver egentlig kun ca. 10 cm dybde.

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 17:49
Altså der er jo egentlig plads over vinduerne, men ryger lyden ikke over hovedet på mig så? Kan man evt. få nogle man kunne "dreje" lidt ned mod sofaen?

Jeg kunne også sætte dem i loftet så tæt på bagvæggen som muligt, men så drøner lyden jo lige ned i hovedet på mig

(man kan godt høre jeg er nybegynder ikke? )

Hvis de sidder sådan relativt højt oppe, hvor skal de så "pege" hen? Jeg har altid været under det indtryk at surround kanalers lyd skal være diffus, og ofte relativt indirekte i forhold til lytte-positionen, men jeg har sikkert ikke "hørt" ordentligt efter i timen. Det betyder selvfølgelig også noget hvor tæt man sidder på højttalerne...


Redigeret af Abolsen - 13-September-2007 kl. 17:57
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 18:35

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

Altså der er jo egentlig plads over vinduerne, men ryger lyden ikke over hovedet på mig så? Kan man evt. få nogle man kunne "dreje" lidt ned mod sofaen?

Jeg kunne også sætte dem i loftet så tæt på bagvæggen som muligt, men så drøner lyden jo lige ned i hovedet på mig

Det er sgu også dét der er meningen!  Seriøst: Lyd går om hjørner, det er ikke sådan at folk bakker snagvendt hvis du vender højttaleren på hovedet... (men det ville ellers være skægt!! ) Hvis man skal sige noget, så skal du netop passe på at lyden fra baghøjttalerne ikke spiller hen over hovedet på dig. Jeg havde engang en 6.1 opstilling hvor det viste sig at lyden fra bag-centeren lød som om det kom direkte forfra, fordi jeg hørte reflektionen fra front-væggen mere end lyden direkte fra højttaleren! Du skal gøre hvad du kan for at baghøjttalerne rent faktisk spiller bag dig, og ikke foran dig.

Dét der betyder noget mht. vinklingen den ene eller den anden vej er primært hvor meget niveau du har i diskanten (og så noget med fase osv), om den spiller højere ved at være placeret sådan er uvæsentligt, det kan du justere for i receiveren.

Jeg tror ved nærmere eftertanke at jeg ville placere alle fire i loftet, så gengivelsen fra dem er så ensartet som muligt.

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:


Hvis de sidder sådan relativt højt oppe, hvor skal de så "pege" hen? Jeg har altid været under det indtryk at surround kanalers lyd skal være diffus, og ofte relativt indirekte i forhold til lytte-positionen, men jeg har sikkert ikke "hørt" ordentligt efter i timen. Det betyder selvfølgelig også noget hvor tæt man sidder på højttalerne...

Du er ikke helt skævt på den, men en stor del af det diffuse ligger netop i at du har flere højttalere. Prøv at kigge på baghøjttalerne næste gang du er i biffen - de er ikke diffuse, der sidder bare som regel 6-8 stykker af dem. Den diffuse gengivelse i hjemmebio-baghøjttalere er først og fremmest designet til at emulere dét at du i biografen har en række baghøjttalere hele vejen rundt. Nu har du jo netop dét, så behøver du ikke i samme grad den diffuse gengivelse (omend dette er åbent for debat...) Kort sagt: Lad dem pege nedad (og derfor peger jeg på indbygningshøjttalere, det er pænere og du vinder 10-15 cm's afstand fra lyttepositionen), evt. vinklet ind mod lyttepositionen.

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 19:02
Jeg vil smutte ud i nogle butikker og høre nogle forskellige indbygningshøjttalere så. Håber jeg kan finde et sted hvor de har nogle i loftet som de kan demonstrere.

Og sjovt nok ser det ud til at der er større muligheder rent lydkvalitetsmæssigt ift. at skulle 'nøjes' med satellitter. Men nu må jeg hellere undersøge markedet lidt. Hvis der er nogen der kan komme med idéer til nogle idéer til nogle i 1500-2000 kr's klassen må I endelig råbe højt.

Tusind tak for hjælpen Otto. Det er ikke utænkeligt at jeg bliver nødt til at få dig på banen igen på et senere tidspunkt i processen
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 21:06

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

Jeg vil smutte ud i nogle butikker og høre nogle forskellige indbygningshøjttalere så. Håber jeg kan finde et sted hvor de har nogle i loftet som de kan demonstrere.

Der er vist ikke så mange butikker der demonstrerer indbygningshøjttalere - alt efter hvor du bor, så prøv Scala Hifi.

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

Og sjovt nok ser det ud til at der er større muligheder rent lydkvalitetsmæssigt ift. at skulle 'nøjes' med satellitter. Men nu må jeg hellere undersøge markedet lidt.

Absolut - langt de fleste producenter laver faktisk indbygnings-versioner af deres almindelige højttalere, og mens det naturligvis koster lidt i bunden, så er kvaliteten af enhederne som regel klasser bedre end i satellit-højttalerne.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2007 kl. 21:52

med den opstilling du har, ville det så ikke være mere praktisk med 5.1 (eller 6.1), end de 7.1 ??

Det jeg mener er, at bag og sidehøjtalerne komme jo til at være så tæt på hinanden, at det bliver svært at høre forskellen.

Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2007 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

med den opstilling du har, ville det så ikke være mere praktisk med 5.1 (eller 6.1), end de 7.1 ??

Det jeg mener er, at bag og sidehøjtalerne komme jo til at være så tæt på hinanden, at det bliver svært at høre forskellen.

Det er meget muligt at jeg er blevet lidt forblændet af 7.1. Hvis forskellen i min relativt lille tv-stue alligevel vil være nærmest uhørlig pga. at sofaen står så tæt på bagvæggen som den gør, kan det godt være at jeg skal nøjes med 5.1.
Ved at spare to surround højttalere kan jeg jo også smide lidt mere efter de andre højttalere.

Jeg har stadig kig på 605'eren (så kan jeg jo altid købe et par ekstra højttalere hvis det bliver nødvendigt), men bliver altså mere og mere forelsket i B&W's CM serie. De scorer bare ikke ret meget på WAF'en derhjemme. :)

Puh det er svært.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu