recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forbrugerklagenævnet ENDELIG SVAR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForbrugerklagenævnet ENDELIG SVAR

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men i mit tilfælde var det ikke udenfor rimelig tid, og igen så er det Panasonic og ikke TC der har valgt Powermill...


Om det er TC, Panasonic eller paven som har valgt Powermill er ligegyldigt. TC har som forhandler ansvaret for at reparationen sker inden for rimelig tid. Ellers må man se på de andre mangelbeføjelser i købeloven (omlevering eller ophævelse).

Og som sagt... hvad der er "rimelig tid" har jeg ikke taget stilling til, og det er også ret ligegyldigt hvad jeg mener.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 20:34

Jeg har, som det tydeligt fremgår af tråden omkring skygger på Pioneer, haft mine problemer med TC.

Jeg tror sådan set ikke, at TCs problem er, at de ikke VIL yde en god service, men de mangler simpelthen de værktøjer der skal til. De mangler helt generelt struktur i deres RMA procedure, herunder håndtering af produkterne fra et lager til reparationsværksted. Har flere gang hørt den undskyldning, at produktet forsvandt på deres lager eller at de benægter at modtaget produktet. Endvidere mangler de at forstå, at løbende underretningen af kunden, gør at kunden har den del mere tolmodighed. Dette skulle der blive arbejdet på, men kan forstå at det ikke er blevet bedre siden vi havde problemerne.

Niaera har selvfølgelig ret i, at TC ikke har de store muligheder for selv at vælge serviceværkstederne, men så må de forsøge at lægge et press på producenten, evt. ved at rette erstatsningskrav mod disse, for ikke at overholde de aftaler, som TC forhåbentlig har med producenten. Men det ændre bare ikke ved, at det er TC der har ansvaret for, at afhjælpningen sker inden rimelig tid og det er det, der er af betydning for kunden.

Angående forbrugerklagenævnet, så er det ikke muligt at fremme en sag, selvom der er mange klager mod den samme butik, ikke engang selvom klagerne angår det samme produkt.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 20:55

Jeg er gået i gang med at indsamle emails til de forskellige ministerier, pressen samt ordførere for partierne i forbindelse med et åbent brev til justitsministeriet, erhvervsministeriet og forbugerministeriet.

Ud over ovenstående er der så andre der kan sendes til? I må gerne komme med forslag til medier det kan sendes til.

Som sagt: det hjælper sikkert ikke, men det ville da være dumt ikke at prøve det. Nu har jeg fået lidt blod på tanden

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 21:56
Bare fordi man har ret til at klage, hvis en frist overskrides, betyder det
ikke, at man som kunde nærmest har pligt til at føre en sag til
menneskerettighedsdomstolen, hvis der er nogle mindre detaljer, der ikke
er som de skal være.

Ligesom det fremhæves gang på gang, at butikkerne burde behandle folk
ordentligt, så vil jeg mene der gælder en forventning om rimelighed den
anden vej. Hvis en label er udfyldt forkert betyder det ikke partout, at
man får ret til hvad som helst, ud over i hvert fald en ny label, der er
korrekt.

Loven siger netop 'rimelig tid', fordi der er tale om en vurdering, hvori
forskellige ting vægtes, herunder - vil jeg gætte på - hvordan vilkårene
for reelt at gennemføre reparationer inden for perioden.

Anyway, jeg synes personligt det er skudt vanvittigt over målet, men hvis
der endelig skulle være noget at komme efter, må det efter min mening
være at få flere ressourcer til at nedbringe sagsbehandlingstiden hos
FKN. Jeg håber i hvert fald ikke, at offentlige gabestokke eller et eller
andet plat forbrugerprogram tager den op, det ville være for tyndt.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 22:11

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Bare fordi man har ret til at klage, hvis en frist overskrides, betyder det
ikke, at man som kunde nærmest har pligt til at føre en sag til
menneskerettighedsdomstolen, hvis der er nogle mindre detaljer, der ikke
er som de skal være.

Ligesom det fremhæves gang på gang, at butikkerne burde behandle folk
ordentligt, så vil jeg mene der gælder en forventning om rimelighed den
anden vej. Hvis en label er udfyldt forkert betyder det ikke partout, at
man får ret til hvad som helst, ud over i hvert fald en ny label, der er
korrekt.

Loven siger netop 'rimelig tid', fordi der er tale om en vurdering, hvori
forskellige ting vægtes, herunder - vil jeg gætte på - hvordan vilkårene
for reelt at gennemføre reparationer inden for perioden.

Anyway, jeg synes personligt det er skudt vanvittigt over målet, men hvis
der endelig skulle være noget at komme efter, må det efter min mening
være at få flere ressourcer til at nedbringe sagsbehandlingstiden hos
FKN. Jeg håber i hvert fald ikke, at offentlige gabestokke eller et eller
andet plat forbrugerprogram tager den op, det ville være for tyndt.

tak for dit indlæg.

Som jeg skriver ser jeg ingen grund til at hænge en forhandler ud ved navn i det omtalte åbne brev. Så jeg giver dig ret i, at det ikke skal være en gabestok. Selve idéen med brevet er jo også at få en debat om fkn's behandlingstider.

Men på den anden side, må man som virksomhed også regne med at ens kunder vil gå videre med en sag hvis man føler sig uretfærdig behandlet.

Det er rigtigt at man som kunde ikke bare skal klage for at klage. Det synes jeg personligt heller ikke jeg har gjort. jeg har klaget fordi jeg mener at der er regler i købeloven der ikke er overholdt. Det har heller ikke hjulpet på sagen at tc absolut ikke forstår værdien af kommunikation.

Til top
Mollerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2007 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Jeg har, som det tydeligt fremgår af tråden omkring skygger på Pioneer, haft mine problemer med TC.

Jeg tror sådan set ikke, at TCs problem er, at de ikke VIL yde en god service, men de mangler simpelthen de værktøjer der skal til. De mangler helt generelt struktur i deres RMA procedure, herunder håndtering af produkterne fra et lager til reparationsværksted. Har flere gang hørt den undskyldning, at produktet forsvandt på deres lager eller at de benægter at modtaget produktet. Endvidere mangler de at forstå, at løbende underretningen af kunden, gør at kunden har den del mere tolmodighed. Dette skulle der blive arbejdet på, men kan forstå at det ikke er blevet bedre siden vi havde problemerne.

Niaera har selvfølgelig ret i, at TC ikke har de store muligheder for selv at vælge serviceværkstederne, men så må de forsøge at lægge et press på producenten, evt. ved at rette erstatsningskrav mod disse, for ikke at overholde de aftaler, som TC forhåbentlig har med producenten. Men det ændre bare ikke ved, at det er TC der har ansvaret for, at afhjælpningen sker inden rimelig tid og det er det, der er af betydning for kunden.

Angående forbrugerklagenævnet, så er det ikke muligt at fremme en sag, selvom der er mange klager mod den samme butik, ikke engang selvom klagerne angår det samme produkt.

TC kunne let løse alle sager hvis de ville, det er bare at sende det defekte udstyr sil servicecenter og betale regningen, men det vil de ikke, pga den måde de har opbygget deres butik på, men det er bedre end i gamle dage da de sat ude bagved og fusket med tingene, uden den store viden.

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2007 kl. 02:05

I forbindelse med min research omkring købeloven mv. kom jeg til at tænke på hvorfor TC ikke har e-mærket på deres hjemmeside.

Et det fordi de ikke selv har valgt det eller fordi de ganske enkelt ikke lever op til kravene?

Lidt ærgeligt at jeg ikke tænkte over det dengang jeg handlede hos dem. Det kunne måske have tændt den første advarselslampe.

Men man bliver jo heldighvis klogere med tiden

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2007 kl. 09:00

I skal nok osse huske den største af reklamationssagerne som også havde et særdeles svært forløb beskrevet i philips tråden og igen tror jeg som sandal osse skriver at jeg tror viljen er der til at løse sagerne bedre men jeg er ikke sikker på at resourserne og måske evnerne er der til at løse de store og komplicerede sager, der er de afhængige af leverandøren, og bakker de ikke op ja så står de alene med problemet.

Såvidt jeg ved endte det med at Philips gik ind og hjælp, men både Pioneer dk og Panasonic dk afviser at hjælpe (Pioneer afviser at anerkende et problem) ja så står TC uden en reel mulighed for at løse problemet, da de deraf skulle evt ombytte skærmen og det kan de jo gøre hvis det bare er en, men rygtes det hvormange kommer så og vil have ombyttet, og deraf kan det blive for dyrt for dem.

Husk iøvrigt på at TC er et personligt ejet selvskab, og såvidt jeg er orienteret så påhviler garantiforpligtelsen faktisk ejeren personligt, så her kan man faktisk gå efter indehaveren og ikke et tomt aps / a/s som der skete med alfaview, hvis det altså kommer så vidt som at firmaet ikke kan/vil opfylde sine forpligtelser. 



Redigeret af rhsin - 19-September-2007 kl. 10:02
Mvh

René
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2007 kl. 12:32

Udkast til åbent brev.

Jeg har forsøgt at lave et udkast til et åbent brev. Jeg har valgt ikke direkte at hænge den enkelte forhandler ud. Hvad siger i tl brevet? Kom med forslag, konstruktiv kritik

 




Åbent brev til:


Forbrugerminister

Carina Christensen


Erhvervsminister

Bendt Bendtsen


Justitsminister

Lene Espersen

Forbrugerklagenævnet håner forbrugerne.


Jeg har valgt at skrive til jer, fordi jeg som forbruger føler at forbrugerklagenævnet, med dens lange sagsbehandlingstider, er med til at sikre de erhvervsdrivende får en fordel over for de handlende.


Ikke nok med, at man som forbruger skal slås med forhandleren, men man skal derefter også slås med urimelige lange sagsbehandlingstider på op til 18 måneder. I de 18 måneder kan forbrugeren være nødt til at undvære det/de produkter han/hun har klaget over. Det medfører, at mange forbrugere simpelthen opgiver at fuldføre en klage, fordi man ikke kan undvære det produkt, man har klaget over, eller simpelthen ikke kan overskue så lang tid.


I forbindelse med min egen klage har jeg modtaget et brev fra forbrugerklagenævnet, hvor det særligt er 2 afsnit, som jeg hæfter mig ved:


..den erhvervsdrivende, som skal have frist til at svare på Deres klage. Derfor går der nemt 2-4 måneder, før De hører fra os igen”


Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det skal være nødvendigt med så lange svartider. Det er jo med til at trække sagen i langdrag. Kan det være rigtigt?


Forbrugerklagenævnet behandler mange sager. Det betyder, at der kan gå 12-18 måneder, fra vi modtager sagen, til De modtager en afgørelse..”


Som jeg ser det, er de 12 – 18 måneders ventetid med til at mange forhandlere ligefrem spekulerer i at kunden giver op. Desuden kan en forhandler, der har mange klagesager, få lov til at forsætte i op til 2 år uden der sker noget. Kan det være rigtigt?


Som jeg ser det, er en af årsagerne til de lange sagsbehandlingstider, manglende bevillinger fra jeres side af, og dermed er I hovedansvarlig for at forbrugerne bliver ladt i stikken. I overskriften skriver jeg ”forbrugerklagenævnet håner forbrugeren”, men er det ikke i realiten jer der håner forbrugerne? Hvad er jeres holdning til dette?


Derudover vil jeg gerne høre jeres mening omkring et meget væsentlig punkt i købeloven. Det er det emne der hedder ”rimelig tid”, altså hvor lang tid en forhandler må være om at udbedre en mangel på en vare. Da der ikke er defineret nogen nærmere ramme i lovgivningen, betyder det at forhandleren kan fortælle forbrugeren, hvad der passer ham, og tage den tid det passer ham. Og forbrugeren har ikke nogen mulighed for at kontrollere dette. Hvad er jeres holdning til dette spørgsmål?


Min egen sag

Til sidst vil jeg lige kort ridse min egen sag op. I forbindelse med en repration af min fladskærm, bliver forhandleren ved med at trække reprationstiden ud, uden overhovedet at informere mig om det eller give mig en forklaring. Dog giver han mig selv noget af skylden, da han mener, det er min skyld at tv'et forsvinder en periode på deres lager. Jeg vælger derfor at indklage sagen til forbrugerklagenævnet. Efter 6 uger får jeg besked fra forhandleren om, at mit tv er klar. Men da jeg har en sag kørende hos forbrugerklagenævnet kan jeg ikke modtage mit tv før om citat ”lang lang tid”. Altså lever han højt på de lange sagsbehandlingstider hos forbrugerklagenævnet.

Jeg ser frem til at I kommer med en forklaring på de lange sagsbehandlingstider, samt hvad I har tænkt jer at gøre ved det.


En frustreret forbruger

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2007 kl. 12:50

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

  men der er stadig ikke meget TC kunne have gjort ved det i sin tid!

3 uger er heller ikke for meget.
Og i det konkrete tilfælde har du da ret i, at det er nok begrænset hvad de kunne gøre. Men det ændre ikke på ansvaret over for forbrugeren. Uanset hvor (u)retfærdigt vi som forbrugere kan synes det er overfor forhandlerne, så er det altså de ting som de bla. skal tage med i deres overvejelser, når de vælger værksted.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2007 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af ha9953 ha9953 skrev:

Udkast til åbent brev.

Jeg har forsøgt at lave et udkast til et åbent brev. Jeg har valgt ikke direkte at hænge den enkelte forhandler ud. Hvad siger i tl brevet? Kom med forslag, konstruktiv kritik

Undlad at brug ord som håner. Det er ikke konstruktivt, og det giver meget sjældent noget effektivt resultat, da du kan være 100% overbevist om, at det er ikke den opfattelse som modtageren har.

Jeg tror heller ikke det er en god ide at bruge dit eget eksempel. Lav brevet som en generel opfordring til politikerne om at tage fat om denne sag, så der kan tildeles flere resourcer til forbrugerklagenævnet. Det er i bund og grund det som er hovedproblemet i denne sag.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2007 kl. 13:04

Måske du skulle ændre overskriften til fællesag for bedre og hurtigere behandlingstider hos forbrugerklagenævnet. Det er ihvertfald mere reelt.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu