recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overspilning fra VHS til DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOverspilning fra VHS til DVD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
janwigh Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Overspilning fra VHS til DVD
    Sendt: 28-November-2004 kl. 16:25
Hej.
 
Jeg blev så glad, da jeg fandt dette forum - har lige købt en Sony RDR-HX1000 og har meget brug for hjælp og vejledning, for jeg synes, der er utrolig meget at sætte sig ind i. Og jeg er totalt nybegynder, når det drejer sig om dvd- og harddiskoptagere.
 
Der er noget, jeg meget gerne vil have hjælp til. Ganske vist har der været indlæg om emnet allerede, men jeg savner en lidt mere systematisk trin-for-trin guide og vil blive utrolig glad, hvis der er nogen, der kan hjælpe og er gode til at forklare tingene enkelt (men alligevel gerne grundigt). Det må gerne være en "teknisk" forklaring, hvis blot den bliver skåret ud i pap.
 
Jeg har en masse videobånd (VHS) liggende, som jeg gerne vil spille over på DVD. Nogle af dem er optagelser fra TV. Andre er optagelser fra familiefester og lignende, foretaget med et analogt videokamera. De er vistnok først optaget på små bånd af den type, der kan være i et videokomera; derefter er de så overspillet til VHS. Jeg vil gøre det på den måde, at jeg først overspiller båndenes indhold til harddisken - og derefter overfører det derfra til DVD.
 
På den ene side vil jeg gerne være helt sikker på, at kvaliteten af den udgave, der kommer til at ligge på DVD'erne, bliver lige så god som kvaliteten af originalerne på videobåndene. Men på den anden side er jeg ikke interesseret i, at optagelserne kommer til at fylde flere DVD'er end højst nødvendigt.
 
Og derfor er jeg totalt i vildrede med, hvilken af de forskellige overspilningskvaliteter jeg bør bruge - ved begge overførsler:
 
Hvilken af de syv mulige kvaliteter (HQ+, HQ, HSP, SP, LP, EP, SLP) skal jeg vælge ved indspilningen fra videobåndoptager til harddisk?
 
Hvilken af de seks mulige kvaliteter (HQ, HSP, SP, LP, EP, SLP) skal jeg vælge ved overførslen fra harddisk til DVD?
 
Venlig hilsen
Jan Wigh Nielsen
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 16:43

 

Du skal overføre dine VHS optagelser til HDD i god kvalitet (HQ) via video Out på VHS til video In på HDD, og så ikke mere end 2 timer måske 2,5 timer på en DVD. Det kan det godt tåle da oprindelsen er VHS.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
OleJ Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2003
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af janwigh janwigh skrev:

 
 
Hvilken af de syv mulige kvaliteter (HQ+, HQ, HSP, SP, LP, EP, SLP) skal jeg vælge ved indspilningen fra videobåndoptager til harddisk?
 
HQ+
 
Oprindeligt skrevet af janwigh janwigh skrev:

Hvilken af de seks mulige kvaliteter (HQ, HSP, SP, LP, EP, SLP) skal jeg vælge ved overførslen fra harddisk til DVD?
 
HQ = 1 time
HSP = 1,5 time
SP = 2 timer
 
LP,EP,SLP vil jeg ikke bruge.
 
Jeg vil sige, prøv dig frem med HQ,HSP,SP, prøv at sammenlige forskellen, du kan bare prøve at optage det samme video klip i f.eks 2 minutter i de forskellige kvaliteter.
 
 
Til top
janwigh Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 16:56
Hej Niels.
 
Tak for dit hurtige svar.
 
Lige et enkelt opklarende spørgsmål. I dit svar til mig bruger du udtrykkene "video out" og "video in". Jeg har forbundet min harddisk-/dvd-optager med videobåndoptager med et scart-kabel. Det er godtnok det, du mener med video out/video in, ikke også?
 
Venlig hilsen
Jan
 


Redigeret af janwigh
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 17:04

 

Ja det er det, en almindelig video understøtter kun CVBS. I øvrigt ved afspilning på din HDD/DVD skal du bruge RGB det giver den bedste kvalitet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
janwigh Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 17:49
Niels, du skriver:
 
"en almindelig video understøtter kun CVBS ..." - Ja, du må undskylde, men jeg minder lige om mine ord i mit oprindelige indlæg: "jeg er totalt nybegynder, når det drejer sig om dvd- og harddiskoptagere". Jeg fatter slet ikke, hvad du skriver om - og håber, du vil skære ud i pap, sådan at også JEG kan forstå det.
 
 
Men i øvrigt er jeg stadig glad for den hurtige respons!
 
Venlig hilsen
Jan
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2004 kl. 18:04

 

Der er 3 signaltyper CVBS= Laveste Kvalitet, S-Video= Mellem og RGB Højeste Kvalitet.

Til sammenligning de forskellige optager typer.

VHS=Lav (CVBS),  S-Video,HI8=Mellem (S-Video),  DVD,DV= Høj (RGB og for DV =  Digital via Firevire).

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu