recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Non-anamorphic DVD’er
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNon-anamorphic DVD’er

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Shaolin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2006
Sted: Valby, Danmark
Status: Offline
Point: 429
Direkte link til dette indlæg Emne: Non-anamorphic DVD’er
    Sendt: 11-November-2007 kl. 23:58

Var lidt usikker på, hvilket forum jeg skulle poste dette emne i, men nu bliver det her, da mit aktuelle problem vedrører min projektor.

Jeg er sikker på det er et generelt problem, men hvordan håndterer I non-anamorphic DVD'er, mht. undertekster?

Lige nu kæmper jeg med reg. 1 DVD'en af "2010". Den er non-anamorphic, 2.35:1, og når jeg smækker engelske undertekster på, bliver halvdelen af den nederste linie skåret væk, så at sige. Mit TV har den fordel at den kan "skubbe" billedet op, og så er det klaret, men det kan min projektor ikke.

Er der nogen der har nogle generelle betragtninger om emnet, da jeg er sikker på "2010" ikke er den eneste DVD der driller på denne måde?

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 01:13

Jeg går ud fra, at dit problem nok skyldes, at du zoomer ind på billedet eller lignende, for at få det til at fylde hele skærmen eller lærredet ud?

I så fald er det vel ganske naturligt, hvis underteksterne kommer til at mangle helt eller delvist på non-anamorfisk billedemateriele. Det er jo dén pris man betaler for at få et fuldt skærmbillede.  Du kunne jo også vælge bare at indstille projektor-billedet til 4:3. Så er der garanteret masser af undertekster.



Redigeret af musicus - 12-November-2007 kl. 01:34
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Shaolin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2006
Sted: Valby, Danmark
Status: Offline
Point: 429
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 08:36

He-he, helt sikkert. Men så kunne jeg lige så godt se filmen på et 20" TV.

Synes bare det er underligt at filmselskaberne ikke har overvejet den slags, når de udgiver DVD'er. Heldigvis bliver der ikke udgivet mange non-anamorphic DVD'er mere, men de eksisterer jo!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Shaolin Shaolin skrev:

Jeg er sikker på det er et generelt problem, men hvordan håndterer I non-anamorphic DVD'er, mht. undertekster?

Om du kan bruge svaret ved jeg ikke, men nu spørger du jo... Filmproducenten har begået en fejl ved at lægge underteksterne for lavt (det er afspilleren der genererer underteksterne, men filmen der bestemmer hvor de skal ligge). Mange TV har mulighed for at løfte billedet op, så du får 2.35:1 billedet øverst i 16:9 feltet, og underteksterne nederst. Det kan mange projektorer ikke. Jeg bruger en scaler til det, så der kan jeg i den slags tilfælde tilpasse zoom-funktionen så den passer til filmen. Det er straks værre hvis det er en 1.78:1 eller 1.85:1 film, som er lavet som letterbox med underteksterne placeret forkert. Her kan du reelt ikke fylde billedet ud, uden at forvrænge formatet. Igen, i scaleren kan jeg designe et kompromis-format, personligt zoomer jeg op så jeg udnytter så meget af billedfladen som  muligt, uden behov for at ødelægge filmens aspect ratio.

Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 15:44

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

(det er afspilleren der genererer underteksterne, men filmen der bestemmer hvor de skal ligge)

Det må da næsten være omvendt? Afspilleren læser underteksterne som et billede fra DVD'en, og det er afspilleren der afgør, hvor de placeres. Som standard placeres de naturligvis hvor DVD-producenten har bestemt de skal ligge, men på nogle DVD-afspillere kan man flytte teksterne op eller ned.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af Shaolin Shaolin skrev:

Jeg er sikker på det er et generelt problem, men hvordan håndterer I non-anamorphic DVD'er, mht. undertekster?


Min Panasonic DVD afspiller kan lave 16:9 letterbox zoom (med anamorphic output) inden der lægges undertekster på. Det løser problemet med underteksterne. Bortset fra tabet af opløsning, ser det ud som normale anamorphic udgivelser.


Redigeret af JesperLund - 12-November-2007 kl. 16:05
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Shaolin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2006
Sted: Valby, Danmark
Status: Offline
Point: 429
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 17:02
Så jeg kan høre jeg først og fremmest lige skal checke min DVD-afspiller efter i sømmene... kan jo være den har en lignende funktion.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 17:40
På min Panasonic DVD afspiller, kan jeg flytte teksten op og ned efter behov
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2007 kl. 17:56

Kan de nu også det?

Underteksterne på min pana (DVD-S97) kan også ganske rigtigt flyttes nedad, men kun i forhold til deres udgangspunkt (position 0) - ikke opad.

Med mindre der da ligefrem skulle være tale om en feature, der er blevet tilføjet de aller-nyeste Panasonic afspillere.



Redigeret af musicus - 12-November-2007 kl. 17:58
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu