recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - forlænge højttalerkabler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketforlænge højttalerkabler?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Direkte link til dette indlæg Emne: forlænge højttalerkabler?
    Sendt: 19-December-2007 kl. 22:26

Jeg står for at skulle flytte mit anlæg. Højttalerne skal dog blive stående, men mine højttalerkabler bliver for korte. Kan de forlænges uden at det går ud over lyden?

Mine fronthøjttalere kan bi-wires. Det har jeg dog ikke udnyttet. Vil der være en fordel i at bruge nogle billigere kabler og så biwire dem, i stedet for at have kun et kabel, som er i bedre kvalitet, men så ingen bi-wiring?

Jørn

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2007 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af joern joern skrev:

Jeg står for at skulle flytte mit anlæg. Højttalerne skal dog blive stående, men mine højttalerkabler bliver for korte. Kan de forlænges uden at det går ud over lyden?

Mine fronthøjttalere kan bi-wires. Det har jeg dog ikke udnyttet. Vil der være en fordel i at bruge nogle billigere kabler og så biwire dem, i stedet for at have kun et kabel, som er i bedre kvalitet, men så ingen bi-wiring?

Jørn

Kablerne bør være uafbrudt.

Du bør ikke gå ned i kabel kvalitet for at bi-wire. Det er bedre at købe et kabel i en god kvalitet til den pris man nu har råd til. Og så på et senere tidspunkt købe et tilsvarende kabel for at bi-wire.



Redigeret af -C5- - 20-December-2007 kl. 08:54
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2007 kl. 11:24

Tak for svaret, så kommer et spørgsmål mere:

Har læst på Hifi4all at der er nogle der har eksperimenteret med solid core installationskabel som højtalerkabel. Er der nogle her der har erfaringer med dette?

Jeg skal bruge 8-10 m til hver højttaler (gange 2 hvis jeg bi-wirer), så hvis jeg kan finde noget der er til at betale vil jeg da være lykkelig

Jørn

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2007 kl. 14:58

Nu vil jeg på ingen måde foregive at jeg er alt vidende på dette område.

Men for det første kan jeg forestille mig at almindelig el kabler, som der jo er tale om, er alt andet end 100% rene kobber kabler. De er formentlig fyldt med alt muligt andet, om det så realt har betydning for din oplevelse af lyden, kan kun du svare på. Men det er da forsøget værd.

Jeg kunne da godt tænke mig at høre din bedømmelse hvis du afprøver det. Der er trods alt mange penge at spare. Hvis det viser sig at de fine dyre højtalerkabler ikke er bedre end et forholdsvist billigt strøm kabel.

En anden faktor er at lydsignalet bevæger sig forskelligt alt efter om kablet består af mange tynde tråde eller om det består af én tyk.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2007 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Nu vil jeg på ingen måde foregive at jeg er alt vidende på dette område.

Men for det første kan jeg forestille mig at almindelig el kabler, som der jo er tale om, er alt andet end 100% rene kobber kabler. De er formentlig fyldt med alt muligt andet, om det så realt har betydning for din oplevelse af lyden, kan kun du svare på. Men det er da forsøget værd.

Jeg kunne da godt tænke mig at høre din bedømmelse hvis du afprøver det. Der er trods alt mange penge at spare. Hvis det viser sig at de fine dyre højtalerkabler ikke er bedre end et forholdsvist billigt strøm kabel.

En anden faktor er at lydsignalet bevæger sig forskelligt alt efter om kablet består af mange tynde tråde eller om det består af én tyk.

 

Kan du ikke smide et link til det du har k´læst på hifi4all?

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2007 kl. 15:42
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2007 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af joern joern skrev:

Jo selvfølgelig. Her det: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24066&P N=1

 

Ja der er jo ikke ligefrem konsensus omkring brugen af El installationskabel som højtalerkabel.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2007 kl. 21:57

Nej, det vil være synd at sige. Det var derfor jeg ville høre om der var nogle der havde erfaringer med det. Det virker dog lidt for usikkert, så jeg finder nok en anden løsning.

Jeg har noget kabel liggende, som kun er 2 x 1,5 (det er højttalerkabel). Vil der være en fordel i at bruge det dobbelt, altså ved at flette de 2 ender sammen, eller er man så nødt til flette det hele?

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2007 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af joern joern skrev:

Nej, det vil være synd at sige. Det var derfor jeg ville høre om der var nogle der havde erfaringer med det. Det virker dog lidt for usikkert, så jeg finder nok en anden løsning.

Jeg har noget kabel liggende, som kun er 2 x 1,5 (det er højttalerkabel). Vil der være en fordel i at bruge det dobbelt, altså ved at flette de 2 ender sammen, eller er man så nødt til flette det hele?

Pas!

Men det vil under alle omstendigheder være en god ide at bi-wire, når du nu har muligheden for det.

Jeg kan også bi-wire, men har dog ikke gjort det endnu. Jeg regner med at få det gjort her i juleferien, så bliver det spændende om jeg kan høre forskel.

Mine kabler består af 9 relativt tykke tråde. Hvilket skulle bevirke en bedre bas gengivelse.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu