recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Danske film og undertekster
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDanske film og undertekster

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Emne: Danske film og undertekster
    Sendt: 17-Januar-2008 kl. 14:29
Det er blevet berørt før, men nu synes jeg det er værd at skabe debat igen.

Nu ser jeg at flere selskaber som f.eks. Scanbox, der har en stor samling danske film klassikere, er begyndt at udgive DVD´er uden danske undertekster.

Hvis det fortsætter, så vil en bestemt del af befolkningen ikke få fornøjelse af danske filmklassikere.
- Bl.a. hørehæmmede, som jeg kender.

Dansk sprog og kultur er del af fællesskabet
- det bør ikke glemmes midt debatten om udenlandske blockbuster og nye formater. (Som jeg også følger med interesse )

Hvis det kun er et spørgsmål om penge, så giv oversætterne nogle flere penge, så alle får fornøjelse af danske film.

Redigeret af T-teknik - 17-Januar-2008 kl. 14:32
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 15:05
Det ér et spørgsmål om penge, men det er ikke (kun) oversætterne.

ScanBox er kendt for at sende middelmådige til dårlige kopier af film mv. ud, og at have absolut intet eller yderst minimalt (trailers) ekstramateriale på deres diske.

Dette gør, at de kan sælge dem til en (forholdsvis) billig penge. Hvis de skulle satse på kvalitet i stedet for kvantitet, og evt. med danske undertekster, så ville prisen blive væsentlig dyrere, hvilket ikke passer ind i deres forretningskoncept...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 15:31
Jeg har tidligere betragtet OnAirVideo som de dårligste på markedet i den henseenden - de har også danske film.

Det giver desværre ikke forbrugeren meget valg hvis det er bestemte danske film klassikere, man er ude efter.
Som evt. VHS fornyelse på DVD.
Hvis det så kun er Scanbox der sidder på rettighederne, er der så nok ikke meget at gøre.

Men det er også kun fornylig jeg er blevet opmærksom på det - tidligere har alt været i orden med dem fra Scanbox.

Så hvis man vil have nogle danske film klassikere med danske undertekster fra Scanbox, kan det være man må være hurtig - og så undgå dem, hvor det ikke er nævnt på omslagene at de indeholder danske undertekster.     
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 15:37
Enig - OnAir Video er endnu værre end ScanBox, men jeg har heller aldrig været imponeret over ScanBox's udgivelser...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 15:41
Jeg kan ikke forstå, hvorfor man behandler danske film på DVD på den måde.
Udbredelsen skal forstærkes - ellers lover det ikke godt for fremtidens formater.
Danske film har lige så meget betydning som udenlandske. Selvom de ikke levnes meget plads i filmdebatten, så er der trods alt en hel del der ser og køber dem.

Fatter ikke hvorfor nogle selskaber sender så mange danske film ud, når de ikke yder dem fuld retfærdighed til at alle kan få fonøjelse af dem.

Nordisk Film kan tildels. WarnerMetronome kan også for blot at nævne nogle.    

Redigeret af T-teknik - 17-Januar-2008 kl. 15:44
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 15:47

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Enig - OnAir Video er endnu værre end ScanBox, men jeg har heller aldrig været imponeret over ScanBox's udgivelser...

nu er onair video så også et søsterselskab til scanbox. et såkaldt billigselskab.

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 10:07
ScanBox er opmærksom på problemet.
Jeg har været i kontakt med dem, og de vil vist i fremtiden tilbyde danske undertekster på DVD´er.

Så er det bare med at holde øje med de andre selskaber.

Et andet ønske er så en udbygning af ekstra materialet til danske filmklassikere, som vi ser det på det udenlandske klassiske filmudgivelser.
Men det er en anden sag, som ligger lidt uden for emnet.    
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Enig - OnAir Video er endnu værre end ScanBox, men jeg har heller aldrig været imponeret over ScanBox's udgivelser...

nu er onair video så også et søsterselskab til scanbox. et såkaldt billigselskab.

OnAir & Scanbox har INTET med hinanden at gøre, det har du misforstået!

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Enig - OnAir Video er endnu værre end ScanBox, men jeg har heller aldrig været imponeret over ScanBox's udgivelser...

nu er onair video så også et søsterselskab til scanbox. et såkaldt billigselskab.

OnAir & Scanbox har INTET med hinanden at gøre, det har du misforstået!

nej det har jeg ikke.

der var nogen af de første onair udgivelser hvor der i hjørnet stod scanbox med småt. men det var måske bare en reklame for et andet selskab?

Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Enig - OnAir Video er endnu værre end ScanBox, men jeg har heller aldrig været imponeret over ScanBox's udgivelser...

nu er onair video så også et søsterselskab til scanbox. et såkaldt billigselskab.

OnAir & Scanbox har INTET med hinanden at gøre, det har du misforstået!

nej det har jeg ikke.

der var nogen af de første onair udgivelser hvor der i hjørnet stod scanbox med småt. men det var måske bare en reklame for et andet selskab?

Du kan faktisk også finde universal-udgivelser hvor der i hjørnet står paramount. Det er et spørgsmål om at man nogen gange sælger retten til at udgive en film for at sikre sig en fortjeneste med det samme selvom den måske kunne tjene lidt mere i det lange løb.

Ikke at hverken Scanbox eller OnAir (ejet af Poulin) har de store titler.

Det mest ærgerlige eksempel jeg lige kan komme på er "En fremmed uden navn" som blev udgivet sidste år i en god version sammen med andre af de gode Eastwood-westerns. OnAir havde af en eller anden grund tidligere fået købt rettighederne til denne i DK så den nye version er uden danske tekster modsat de andre som SF Film udgiver herhjemme........... 

Man kan sige mange ikke så pæne ting om Scanbox men de skal ikke have skyld for OnAir

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Enig - OnAir Video er endnu værre end ScanBox, men jeg har heller aldrig været imponeret over ScanBox's udgivelser...

nu er onair video så også et søsterselskab til scanbox. et såkaldt billigselskab.

OnAir & Scanbox har INTET med hinanden at gøre, det har du misforstået!

nej det har jeg ikke.

der var nogen af de første onair udgivelser hvor der i hjørnet stod scanbox med småt. men det var måske bare en reklame for et andet selskab?

Du kan faktisk også finde universal-udgivelser hvor der i hjørnet står paramount. Det er et spørgsmål om at man nogen gange sælger retten til at udgive en film for at sikre sig en fortjeneste med det samme selvom den måske kunne tjene lidt mere i det lange løb.

Ikke at hverken Scanbox eller OnAir (ejet af Poulin) har de store titler.

Det mest ærgerlige eksempel jeg lige kan komme på er "En fremmed uden navn" som blev udgivet sidste år i en god version sammen med andre af de gode Eastwood-westerns. OnAir havde af en eller anden grund tidligere fået købt rettighederne til denne i DK så den nye version er uden danske tekster modsat de andre som SF Film udgiver herhjemme........... 

Man kan sige mange ikke så pæne ting om Scanbox men de skal ikke have skyld for OnAir

ok. du får ret jeg får fred. så kan de sku lade være med at skrive sådan noget.

men en fremmed uden navn. hvordan kan onair udgive en udenlandsk film uden tekster, det er da noget underligt noget.

Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

men en fremmed uden navn. hvordan kan onair udgive en udenlandsk film uden tekster, det er da noget underligt noget.

Jeg skrev En fremmed uden navn men mente En nævefuld dollars 

OnAir har udgivet En nævefuld dollars (my mistake) i en lousy kvalitet for en del år siden ( og gør det fortsat herhjemme)

Sidste år kom den sammen med Hævn for dollars og Den gode, den onde & den grusomme i en god udgivelse her i Europa men hvor de 2 sidstnævnte udkom med danske tekster kom En nævefuld dollars ikke i DK. Hvis man også køber film udenfor landets grænser vil man kunne finde den sammen med de andre i den gode kvalitet men uden DK-tekster!

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu