recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebygget NAS - til SqueezeCenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjemmebygget NAS - til SqueezeCenter

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebygget NAS - til SqueezeCenter
    Sendt: 02-Februar-2008 kl. 14:00

Jeg har været ved at kikke på at bygge mig en NAS. Min DS-101j er jo ikke kendt for at havde specielt mange kræfter - hverken CPU eller RAM, men jeg bruger den da både som WEB server, photo server, streming server til min TViX og printserver.

Men nu er jeg begyndt at kikker efter en Squeezebox Duet. Men min NAS kan ikke trække hverken SlimServer eller SqueezeCenter. Derfor begyndte jeg at kikke mig omkring.

Jeg har en gammel Durom 700MHz med 768 Mb RAM og 18 Gb HDD. På den har jeg så installeret FreeNAS og SqueezeCenter 7.0. Det kører sådan set fint - prblemet er bare at den larmer som en F-16 - både ATX stømforsyningen, blæseren til CPU'en og HDD'en Og strømforbruget tør jeg slet ike tænke på hvis den skulle stå tændt 24/7.

Så jeg begyndte at kikke mig omkring. Jeg har kikke på et Intel D201GLY2 motherboard som så skulle udstyres med en PicoPSU og et kabinet af typen Morex 3988B kabinet. Men det bliver både en dyr løsning der stadig trækker 30-40w (det er Intel boardet der stadig bruger en del strøm - selv i idle), og sådan en maskine ville måske også være lidt overdimensioneret.

Så begyndte jeg at kikke på et Soekris, men det vil også blive en dyr løsning og ikke særlig fleksibel da man ikke kan skifte RAM.

Jeg tror nok at jeg har fundet en billig løsning nu. Det er en HP T5700 Thin Client som jeg lige har købt på eBay for kr. 500,-

Det er en PC'er som har en Transmeta Crusoe TM5800 1.0 GHz processor med 256Mb DDR SDRAM (kan opgraderes) og den bruger under 10w.

Den har 4 USB porte - dog kun USB 1.1 - men man kan købe et PCI expansion module til den så man kan smide et alm. PCI kort i den. Så kan man evt. smidt et 4 ports USB 2.0 kort i den.

Jeg vil i første omgang kun bruge den som musik server med en 2,5" HDD sluttet til - når det kun er musik behøver jeg ikke en HDD der har mere plads end 160Gb. Der bliver lagt FreeNAS + SlimNAS + nyeste version af SqueezeCenter på den.

Jeg må nok sige at jeg er spændt på hvordan den kommer til at køre. Og når maskinen ikke koster mere end den gør kunne det godt tænkes at jeg kunne finde flere anvendelser for den, så jeg købte en til. 



Redigeret af kim.t - 17-Juni-2008 kl. 10:25
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2008 kl. 20:25

Det lyder rigtigt spændende. Ser frem til at høre hvordan det kommer til at gå.

Hvordan får det til at køre, sådan helt konkret? Er den villig til at boote på en usb-disk, eller er den embeddede XP kraftig nok til at køre dine applikationer?

Hvordan vil du tilslutte din(e) diske? usbkabinet? Det koster jo også et par kroner både i indkøb og strøm.

mvh Mogens

Til top
llr dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2008 kl. 21:17

Jeg synes også den boks lyder rigtig spændende - jeg google lidt og kom frem til denne brugbare side http://blog.mgraves.org/2007/12/17/a-few-words-in-praise-of- something-small/. At dømme efter kommentarerne har kim.t også fundet denne side

Det korte af det lange er, at den kan boote fra de USB porte, der sidder på bundkortet, men ikke fra usb porte på expansion kortet. Desuden kan man vist skifte flashrammen med det embeddede windows xp ud med en 2,5" harddisk ... jeg får pludselig sådan lyst til også at lege med sådan en..

BTW kim.t har du købt den på ebay.com, .de, .co.uk eller andre? 



Redigeret af llr dk - 02-Februar-2008 kl. 21:23
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2008 kl. 21:49

Det var fra UK

Jeg regner med at jeg vil se om jeg kan komme af med XP og få lagt FreeNAS på den (sælgeren skriver at han har restoret det original operativsystem - så det tyder da på at man kan) - ellers er det jo bare at smide det på en memorystick. Når man installere FreeNAS spørger den faktisk om det skal være på HDD eller stick, og den fylder kun 16 Mb.

De har en del HP 5500 på ebay.de (den har kun en 766 Mhz og vist kun 128 Mb), men de tager ikke PayPal.

Jeg tror at man skal have et special kabel for at kunne smide en HDD i internt, og så får man måske problemer med varmen. Og en 2,5" bruger ikke så meget strøm, og det den bruger kan den trække fra USB.



Redigeret af kim.t - 02-Februar-2008 kl. 21:51
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2008 kl. 08:05

Hvis man vil igang med FreeNAS er der en glimrende gennemgang af hvordan man sætter den op her

Det eneste man kan savne er en printserver og en WEB server, men WEB serveren kommer vist i ver 0.7



Redigeret af kim.t - 14-Februar-2008 kl. 12:31
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2008 kl. 17:31

Så har posten været her.

Den jo jo ikke stor sådan en maskine, og det første der slår mig da jeg tænder den er at den er lydløs! Det er jeg ikke just vant til ifm. PC'er. Den starter fint op med XP Embedded. Men det er jo ikke det jeg skulle bruge den til.

Jeg får smidt en CD-ROM til USB porten med en FreeNAS CD og smider et 32Mb kort i USB'en. Til min store overraskelse får je lov til at installere FreeNAS på det interne 256Mb Flash kort - jeg regnede ellers med at det var skrivebeskyttet.

Men det går fint. Jeg har en 250Mb HDD'er liggende som jeg har taget ud af min Synology. Den er formateret i EXT3 og der ligger stadig data på den. Den bliver smidt i USB proten via et IDE-> USB 2.0 kabel og FreeNAS finder den fint og kan også læse data'erne på den (det passer mig fint så behøver jeg ikke kopiere 20Gb musik over på den). Problemet med den er nok bare at den ikke går i dvale når den er tilsluttet via USB.

Næste step er at få installeret Slimnas og SqueezeCenter 7.0 på den.

En ting der slog mig da jeg slettede nogle ISO filer fra HDD'en var at den er langsom - men USB portene på maskinen er jo også kun USB 1.1 (så jeg må se om jeg ikke kan finde den org. PCI expansion Kit så jeg kan få smidt et PCI USB 2.0 kort i maksinen). Jeg smider nok også 512Mb RAM i. De koster dog ca. kr. 200-250,- fordi det er en speciel type. Man kan ikke bare bruge standard SODIMM PC2100 200 pins. Det skal være Kingston KTC-P2800/512. Og så er sprøgmålet også om man skulle bruge en intern 2,5" HDD.

Men ellers kører maskinen fint. Jeg vil som nævnt teste den med SqeezeCenter 7.0 for så måske at købe en SqueezeBox Duet når den kommer.

Det er det interne 256 Flash kort der sidder nede i venste hjørne under PCI bussen. Man kan pille det ud og smide et 44 pin HDD kabel i istedet for.

Den er lidt højere end min Synology, men tyndere.

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 08:01

Jeg har nu haft tid til at lege lidt med den. Jeg har været nød til at formatere den tilsluttede HDD igen - til UTF da NTFS gav en del problemer - Jeg kunne bl.a. ikke får installeret SqueezeCenter rigtigt. (jeg besluttede at droppe EXT3 da jeg håbede at kunne bruge den som alm USB HDD for at kunne tilslutte den til en anden PC'er for at kunne fylde data hurtigere på den). USB 1.1 er simpelthen for langsomt til filoverførsel. Så jeg er igang med at finde et 44pin fladkabel til en 2,5" HDD (vil dog prøve med et 44-pins -> 40 pins i første omgang så jeg ikke skal ud og købe en ny HDD. Men der er efter sigende plads inde i kabinettet til en 2,5" (ved dog ikke hvordan man så sætter den fast).

Nu er min musiksamling ind til videre kun lagt ud i MP3 192 kbit/s og fylder ca. 25Gb så det er lige før man kan køre den fra en USB stick og spare strøm

Jeg har også fundet et brugt 512Mb RAM modul til maskinen som snart kommer med posten.

Jeg har kørt SqueezeCenter og lavet en scanning af biblioteket med ca 4000 musiknumre og maskinen kører fint. RAM forbruget er ikke over 150Mb og processoren har ikke været over 50% belastet. Så det ser lovende ud - selvom den læser fra en HDD som er tilsluttet via USB 1.1

Strømforbruget uden HDD er lige under 10W, med tilsluttet 3,5" HDD'er ligger den på ca 19W, så det er stort set det samme som min Synology DS-101j, men hvis man brugte en 2,5" vil forbruget så falde lidt.



Redigeret af kim.t - 14-Februar-2008 kl. 12:33
Til top
BigBen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 08:26

Hej Kim.t

 

Superflot og interessant beskrivelse. Glæder mig vildt til at følge det videre forløb.

 

Vh/Jan

Til top
KissmeTiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 518
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af BigBen BigBen skrev:

Hej Kim.t

 

Superflot og interessant beskrivelse. Glæder mig vildt til at følge det videre forløb.

 

Vh/Jan

Jeg kunne ikke være mere enig. Godt gået Kim !

Panta rei
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

..HDD (vil dog prøve med et 44-pins -> 40 pins i første omgang så jeg ikke skal ud og købe en ny HDD. Men der er efter sigende plads inde i kabinettet til en 2,5" (ved dog ikke hvordan man så sætter den fast).

...Strømforbruget uden HDD er lige under 10W, med tilsluttet 3,5" HDD'er ligger den på ca 19W....

Det ser ud til at du har succes med den, fedt nok.

Jeg har lige et par n00b spørgsmål, som mest skylde min mangel på viden om nymodens HDD-teknik.

Hvordan får du strøm til en 3.5" disk? Den kræver, så vidt jeg ved, en ekstern forsyning.

Vil en usb-harddisk finde ud af at spinne ned, når den ikke er i brug? Jeg kan ikke helt se om du har prøvet det?

Fik du freenas lagt ind på den indbyggede flashhukommelse? Eller kører du den fra en usb-nøgle lige som bggeren der blev linket til længere oppe?.

De 19 W er det idle eller under drift? 19 W idle er ok synes jeg, ca 250 kr/år.

Jeg synes at det er et fedt projekt, og lur mig om ikke jeg laver noget lignende selv, når jeg synes tiden er inde til at få en NAS i familien.

mvh Mogens

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 16:52

Den 3,5" HDD får strøm via en ekstern strømforsyning. Jeg har købt en IDE-> USB 2.0 kabel (koster ingen penge på eBay - leveret fra Hong Kong!).

 

En 2,5" HDD kan få strøm direkte fra USB eller den får strøm direkte fra fladkablet hvis den sidder i et 44pin stik (skal kun have 5V - en 3,5" skal have 12V).

Når HDD'ern er tilsluttet via dette stik kan den ikke finde ud af at spinne ned, men der findes nogle 3,5" kabinetter som kan stryre det. Det er bla. derfor jeg vil have sat den til internt (både for at få strømstyringen og en bedre hastighed).

FreeNAS blev installeret på den interne Flash HDD, men det kan sagten køre fra en USB nøgle - det kræver max 32Mb. i BIOS'en sætter man boot rækkefølgen op som på en "alm." PC'er.

De 19w er fuldt belastet med ekstern HDD - 11w er fuldbelastet uden HDD (strømmen måles for begge strømforsyninger - altså til T5700 og HDD). Men hvis man kan nøjes med en 2,5" eller bare en stor USB stik er det jo så netop kun de 11w - ca 14W.

Og til dem der vil gå i gang. I kan jo bare downloaded et ISO image fra FreeNAS og brænde det på en CD - boot'e op fra den og installere FreeNAS på en USB nøgle. På den måde kan det prøves uden at man behøver at formatere/slette en HDD'er



Redigeret af kim.t - 14-Februar-2008 kl. 18:27
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2008 kl. 20:34

Tak for svarene.

Jeg har her i eftermiddag hentet virtual pc og freenas, netop for at få lidt føling med det.

Det virker ret overskueligt at få til at virke. Men det kræver bestemt mere opsætning end bare at købe en Synology eller Qnap og smide den i stikket.

Hvis man sætter en 3.5" disk i et helt almindeligt usb-kabinet og sætter den i usb-porten og stikkontakten, kan den så finde udaf at spinne ned? Jeg ved det er et banalt spørgsmål, men jeg har faktisk alrid haft en usb-disk.

Hov, der dukkede lige et spørgsmål mere op: Kunne man ikke bare bruge den pre-installerede embedded-win-xp og installere slimserver/center/twoky/whatever på den? Eller er den for svag?

mvh Mogens

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu