Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jespermart
Guld medlem
Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
|
Emne: Samsung HD YUV eller RGB Sendt: 08-Februar-2008 kl. 16:42 |
Hvad er den foretrukne indstilling hos de forskellige? Out of the ther box er den jo indstillet til YUV på HDMI indgangen er det det korrekte eller skal jeg slå den over til RGB?
Har søgt på nettet men synes ikke jeg er blevet væsentlig klogere. Så ethvert input er velkommen. Har prøvet begge dele men mener ikke at kunne se forskel.
Jesper
|
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 08-Februar-2008 kl. 16:46 |
jespermart skrev:
Hvad er den foretrukne indstilling hos de forskellige? Out of the ther box er den jo indstillet til YUV på HDMI indgangen er det det korrekte eller skal jeg slå den over til RGB?
Har søgt på nettet men synes ikke jeg er blevet væsentlig klogere. Så ethvert input er velkommen. Har prøvet begge dele men mener ikke at kunne se forskel.
Jesper |
Du skal bibeholde YUV via HDMI og RGB via scart
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
weblance
Bruger
Oprettet: 05-Februar-2008
Point: 154
|
Sendt: 08-Februar-2008 kl. 16:48 |
Hother skrev:
jespermart skrev:
Jesper
| Du skal bibeholde YUV via HDMI og RGB via scart |
Hvorfor? YUV signalet bliver lavet fra en RGB kilde, ville det så ikke være bedre med RGB?
|
 |
Rasmus_Jensen
Junior bruger
Oprettet: 15-Februar-2008
Point: 36
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 20:37 |
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen forskel på om samsung boksen er sat til YUV eller RGB (skærm er tilsluttet via hdmi), er der nogle der har lidt tekniske guldkorn at sige om dette spørgsmål?
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 20:50 |
Hej Rasmus, og velkommen til recordere.dk
Her er lidt teknisk, og jeg skal ikke gøre mig klog på det område:
http://en.wikipedia.org/wiki/YUV
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 20:53 |
weblance skrev:
Hvorfor? YUV signalet bliver lavet fra en RGB kilde, ville det så ikke være bedre med RGB? |
Det er IKKE en RGB kilde, det er en YUV kilde, og dit TV ender i RGB på et tidspunkt. Ét eller andet sted skal der altså ske en konvertering mellem dem. Hvor, er i princippet ligegyldigt, bare det gøres rigtigt. Problemet er at visse TV behandler YUV rigtigt, men RGB forkert... Så selv hvis boxen konverterer korrekt til RGB, kan det vise sig at være bedre at køre YUV.
I praksis er YUV det mest "sikre" valg.
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 20:58 |
AV Precision skrev:
weblance skrev:
Hvorfor? YUV signalet bliver lavet fra en RGB kilde, ville det så ikke være bedre med RGB? |
Det er IKKE en RGB kilde, det er en YUV kilde, og dit TV ender i RGB på et tidspunkt. Ét eller andet sted skal der altså ske en konvertering mellem dem. Hvor, er i princippet ligegyldigt, bare det gøres rigtigt. Problemet er at visse TV behandler YUV rigtigt, men RGB forkert... Så selv hvis boxen konverterer korrekt til RGB, kan det vise sig at være bedre at køre YUV.
I praksis er YUV det mest "sikre" valg.
|
Hej Otto, jeg havde håbet at du ville komme på banen - takker. Det du beskriver omkring det "sikre" er også som jeg har forstået forholdet. Men har ikke rigtigt kunnet give en teknisk forklaring
|
|
 |
Rasmus_Jensen
Junior bruger
Oprettet: 15-Februar-2008
Point: 36
|
Sendt: 20-Februar-2008 kl. 12:16 |
Mange tak for svaret og wikia link! Jeg spiller på det sikre og sætter boksen til YUV.
|
 |
Zuluop
Bruger
Oprettet: 18-Juli-2006
Point: 208
|
Sendt: 20-Februar-2008 kl. 13:54 |
jeg spiller på heste normalt, men YUV i dette tilfælde
|
 |
Mr. Pioneer
Guld medlem
Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 693
|
Sendt: 29-Februar-2008 kl. 15:04 |
Hother skrev:
jespermart skrev:
Jesper
| Du skal bibeholde YUV via HDMI og RGB via scart |
Hother du burde vælge RGB da dit pioneer tv kan visse det fulde RGB farvespektrum altså 0-255 istedet for YUV 16-235. sæt den til RGB på HD-boksen og gå der efter ind i Home menu - Valg - HDMI indgang og vælg farve 4 å tv'et, det giver efter min mening et lang bedre billede.
Redigeret af Mr. Pioneer - 29-Februar-2008 kl. 15:41
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8660
|
Sendt: 29-Februar-2008 kl. 15:08 |
Jeg vil tro at du på den måde oplever at tv signalet, der indeholder farver inden for 16-235, strækkes ud til at bruge 0-255.
Det er altså ikke optimalt.
|
 |
Mr. Pioneer
Guld medlem
Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 693
|
Sendt: 29-Februar-2008 kl. 15:09 |
Jeg synes det ser en del bedre ud end YUV, men det er måske en smagssag