recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er sub nødvendig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr sub nødvendig?

 Besvar Besvar Side  123 11>
Forfatter
Besked
fisterolfert Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Emne: Er sub nødvendig?
    Sendt: 15-Februar-2008 kl. 18:13

Hejsa gutter, er lidt forvirret angående nødvendigheden af en subwoffer.

Har 2 store front højtaler med en 15 tommer bas enhed i hver som kan spille ret dybt.

I min manual til min reciever(denon) står at hvis man køre uden sub bliver de dybe toner bare kørt ud på de store front højtalere.

Men det mener de ikke i hi-fi klubben.....

Nogen her der lige kan forklare mig hvad der passer?

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 18:35

 

 Bruger man Sub, så stilles højttalerne til Small, og LF går til Sub. Uden Sub stilles der til Large, og LF går ud på de øvrige HT. Small/large kan stilles seperat for F/R/C.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Foods Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 18:50
Det er ikke helt rigtigt Radiomanden.

På de fleste forstærkere (og herunder de fleste Denon surround-receivere), kan du stille dine forskellige højtalere til "Large" eller "Small". Hvis du ikke har en sub og sætter samtlige af dine højtalere til small vil de dybe toner gå ud over dine front højtalere.

Hvis du derimod har en sub kan du gøre forskellige ting:

1. Sætte fronterne til "Small" og derved køre LFE-sporet ud til subben.

2. Sætte fronterne til "Large" og derved sætte en smule af LFE-sporet til fronterne og resten til subben.

(Visse forstærkere kan følgende):
3. Sætte fronterne til "Large", OG sætte din surroundreceiver ind til at LFE sporet skal være til subben + fronterne, så spiller subben hele LFE-sporet og fronterne så meget som de nu kan.

Det korte af det lange er at hvis du har et sæt fronthøjtalere som har et forholdsvist stort register (her er den dybe del af registeret naturligvist mest relevant), vil en sub være unødvendig - fronterne vil spille LFE-sporet.

(Det at en sub typisk vil være bedre til at gengive det er en helt anden sag)
Mvh.
Til top
nsane206 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 19:25
hvad er så forskellen på LFE og LFE+MAIN?
Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 20:09

Oprindeligt skrevet af Foods Foods skrev:



2. Sætte fronterne til "Large" og derved sætte en smule af LFE-sporet til fronterne og resten til subben.

(Visse forstærkere kan følgende):
3. Sætte fronterne til "Large", OG sætte din surroundreceiver ind til at LFE sporet skal være til subben + fronterne, så spiller subben hele LFE-sporet og fronterne så meget som de nu kan.

Det korte af det lange er at hvis du har et sæt fronthøjtalere som har et forholdsvist stort register (her er den dybe del af registeret naturligvist mest relevant), vil en sub være unødvendig - fronterne vil spille LFE-sporet.

(Det at en sub typisk vil være bedre til at gengive det er en helt anden sag)

Som jeg forstår det, så er det ikke helt rigtigt. LFE sporet er et særligt sub spor som kun gengiver den allerdybeste bas. Som altså kun gengives i subben. Selv om man har nogle store fronthøjtalere vil de ikke kunne gengive den dybeste bas. Der ud over gengiver subben også den øvrige bas. Og gør dette bedre og mere fyldigt end bas enhederne i fronterne.

En aktiv sub aflaster også receiveren, da en aktiv sub er udstyret med sin egen forstærker.

Om man så synes det er nødvendigt med en sub er jo smag og behag.

Min sub spiller i området 26 til 200 Hz og mine front spiller i området 37 til 25.000 Hz. Så uden sub vil jeg gå glip af bassen i området mellem 26 og 37 Hz. Samtidig vil jeg mindste noget dybde og fylde i bas gengivelsen generelt.

Hvad forskellen på LFE og LFE-main er, ved jeg ikke.



Redigeret af -C5- - 15-Februar-2008 kl. 20:11
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Om man så synes det er nødvendigt med en sub er jo smag og behag.

Min sub spiller i området 26 til 200 Hz og mine front spiller i området 37 til 25.000 Hz. Så uden sub vil jeg gå glip af bassen i området mellem 26 og 37 Hz. Samtidig vil jeg mindste noget dybde og fylde i bas gengivelsen generelt.

Jeg kan kun erklære mig enig her. Jeg har en passiv sub tilsluttet mit surround sound anlæg, og kunne f.eks. ikke forstille mig filmlyd uden.

Men - okay - nu gik spørgsmålet vist mere på HiFi(?).
Jeg lytter mest til klassisk musik på stereo-anlægget. Da jeg købte nye stereo-højttalere, gik jeg dermed fra en basgengivelse på helt ned til 20 Hz, og til 'kun' 40 Hz. Klangen var meget bedre i de nye KEF iQ7 højttalere, men samtidig var det også meget tydeligt, at der manglede noget i dybden i forhold til de gamle. Løsningen var at købe en aktiv Sub, og så bare lige skrue en brøkdel op for volumeknappen på den. Så kunne man igen høre kontrabasserne i Beethoven's Femte.

Så i dette tilfælde var der ikke så meget tale om smag og behag, men mere af nød og betryg. "Tæppebanker-musik" - som Jørn Hjorting plejer at kalde det - klarer sig derimod fint nok uden Subwoofer.



Redigeret af musicus - 17-Februar-2008 kl. 20:29
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 20:52

Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Så i dette tilfælde var der ikke så meget tale om smag og behag, men mere af nød og betryg.

Ja jeg er sådan set enig. Jeg vil heller ikke undvære min sub.

Men der er jo også det alle steds nærværende spørgsmål om økonomi. Ikke alle synes de får hvad de betaler for ved køb af en sub.

Jeg er af den opfattelse at en sub skal lægge bunden og give en mere fyldig bas. Jeg bryder mig ikke om at blive rystet fra den ene ende af sofaen ved begyndelsen af en film til den anden ende ved slutningen. Man må gerne kunne mærke subben, men ikke ved et slagsmåls scene. Men ved affyring af kanoner. Som fx i det første søslag i 'Master & commander' subben. I øvrigt en fed film.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Man må gerne kunne mærke subben, men ikke ved et slagsmåls scene. Men ved affyring af kanoner. Som fx i det første søslag i 'Master & commander' subben. I øvrigt en fed film.

Ja, for pokker: Dér kan man næsten selv føle rekylen, når de affyrer kanonerne. En sådan oplevelse ville man næppe kunne opnå uden Sub.

Glæder mig til at gense filmen på BD.



Redigeret af musicus - 15-Februar-2008 kl. 21:09
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
fisterolfert Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 21:30

Er faktisk også mest til film brug jeg oprindelig tænkte. Mine front højtalere spiller ned til 40hz.

Men er det egentlig ikke også der omkring det mennesklige øre kan høre til?

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af fisterolfert fisterolfert skrev:

Er faktisk også mest til film brug jeg oprindelig tænkte. Mine front højtalere spiller ned til 40hz.

Men er det egentlig ikke også der omkring det mennesklige øre kan høre til?

Det er en helt anden type bas der kommer fra en sub. Almindelige højttalere kan slet ikke give den samme dybde i lyden.

Personligt har jeg aldrig savnet en sub til musik. Jeg har altid haft store gulvhøjttalere, hvor der var rigeligt med bas til rock og pop - efter min smag.

Men film får en helt anden dimension med en sub. Alle effekter med dybde, om det er skud, brag, torden, brøl, motorstøj (bil / båd / fly) osv. lyder helt anderledes. Meget mere nærværende og meget mere overbevisende.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 23:13

Jeg er enig med Lars en sub er ikke strengt nødvendig til musik. Hvis man har nogle gode gulv højtalere.

Men ’Pink Floyd’ ’The wall’ lyder nu rigtig godt med subben tændt.

’Star wars I’ Hvor de starter motorerne op til pod race, det lyder fantastisk med en sub.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 23:34
Yep ville heller ikke undvære min sub...

Nogen der kan huske kamp scernerne i Hero , wow. + mange andre seføli
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu