recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er sub nødvendig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr sub nødvendig?

 Besvar Besvar Side  <1 45678 11>
Forfatter
Besked
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Hvis en film ikke gengiver lydende realistisk mister den sin betydning og bliver latterlig. Som når man ser en sloges kamp og det lyder som kanonslag når de slår hinanden. Det er sgu da latterligt.

Så skæld ham ud der har lavet filmen!!!

Det gider jeg ikke bruge min tid på, hvis jeg i stedet for kan få biograferne til at sænke lyden. Alternativt gider jeg ikke gå i biffen, men venter til filmen kommer på DVD / blu-ray.

Den manglende dynamik i lyden vil jo stadig mangle hvis ham der laver filmen skruer ned!

Mener du det er iorden at få høreskader ved at gå i biffen?

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

I know, mange bryder sig ikke om det, det er derfor de spiller for lavt. Jeg mener at hvis man ikke vil opleve filmen som den, så skal man ikke gå i biografen fra starten [...]


Dvs. permanente høreskader skal være en del af biografoplevelsen?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:00

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:


Hvordan ved du at det er biografen som spiller for lavt, og ikke instruktøren som har mixet den til det lydniveau du hører?? (måske syntes han også at de spiller for højt)

Af to årsager: For det første har jeg inside-viden nok til at vide hvad volumenknappen normalt står på i operatør-rummet i de danske biografer, for det andet så lærer man på et tidspunkt at høre forskel på lav lydstyrke og lav dynamik. Hvis lydniveauet generelt er lavt, men mangler dynamik, så er det yderst sjældent instruktørens skyld, men som regel biografens. Men i princippet har du da ret, det kunne godt være instruktørens valg at indspille det lavt. Det lyder bare ikke sådan.

Anyway, jeg skal ikke lyde som en korstogsridder. "Reference level" ER højt, og jeg kan sagtens forholde mig til at man bakker lidt af for dette, især hvis det er en tju-bang-i-90-minutter-i-træk film, så kan det godt blive noget trættende i længden. Problemet er at biograferne ikke gider justere niveauet fra film til film, de sætter den dér hvor de har erfaring med at flertallet er bedst tilfreds. De film hvor jeg savner lydtrykket mest, er pudsigt nok netop ofte IKKE tju-bang-filmene, men drama'er hvor der ind imellem skal leveres nogle pludselige dynamiske udladninger. Tag en film som Cast Away f.eks, der er lyden gennem hele filmen meget subtil, bortset fra en enkelt sekvens, da flyet styrter ned. Hvis dét skal gengives lige så realistisk som dialogen, så skal det saftsuseme sige BANG!

Film er designet til at røre ved os emotionelt. Nogle gange på en rar måde, andre gange på en ikke så rar måde. Hvis vi skal kunne leve os ind i Tom Hanks' karakter, så må vi til en vis grænse få et indblik i hvad han gennemlever, deriblandt et ikke særligt behageligt flystyrt. Hvis vi ikke gengiver dét ordentligt, så lever vi ikke på samme måde ind i filmen. Det kan jeg forholde mig til hvis det er lørdag-aften underholdning og konen sidder og strikker ovre i hjørnet. Men når jeg betaler 70-90 kroner for at se en fremvisning, så forventer jeg også at man fremviser filmen ordentligt.

Desværre tror jeg at mange film, især førnævnte tju-bang-film, i højere og højere grad mixes for højt, for at kompensere for at biograferne spiller for lavt! Hvis action-filmen skal levere en power-oplevelse, og biograferne spiller for lavt, så må man komprimere dynamikken i stedet. Det er bare en MEGET uheldig glidebane, fordi du så netop ikke kan arbejde med den samme volumen på alle film. Det skal naturligvis heller ikke være FOR højt, men jeg har godt nok aldrig oplevet i en dansk biograf at der har været spillet for højt, hvis vi tager udgangspunkt i filmen og ikke i hvad bestemte mennesker synes er for højt.

I Dolby Digital systemet ligger der faktisk en mulighed for at instruktøren kan bestemme hvor højt dit system skal spille forskellige film i forhold til hinanden (og i forhold til reklamerne) - men det kræver jo selvsagt at instruktøren ved hvilket udgangspunkt du starter med.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:06

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



Dvs. permanente høreskader skal være en del af biografoplevelsen?

Hvis filmen er designet ordentligt, så får du ikke permanente høreskader af at høre den ved dét niveau den er designet til. Hvis du gør, så er det ikke biografens skyld, men ham der har lavet filmen. Det samme gælder rock-koncerter, som nævnt: Ham der stiller PA-systemet til rådighed, leverer et system der har headroom nok til at spille meget højere end der er brug for - ellers risikerer man problemer undervejs. Hvis bandet misbruger dét til at skrue volumenknappen op på 11, så er det bandet du skal skælde ud, og ikke ham der leverer PA-systemet. På samme måde, så skal en biograf være i stand til at levere heftige dynamik-udladninger i korte perioder, for at kunne gengive realistiske effekter. Man får ikke permanente høreskader af at blive udsat for 105 dB, eller 115 dB i bassen, i korte udladninger. Hvis filmproducenten så misbruger systemet, og leverer en film hvor lydtrykket ligger på over 100 dB i 90 minutter i træk, så er det filmproducenten du skal skælde ud. Så er det en dårligt designet film, ikke en dårligt designet biograf.

Ville du også synes det er i orden hvis biografen vælger kun at bruge halvdelen af lærredet, fordi dem der sidder på de tre forreste rækker brokker sig over at de får ondt i nakken?

Ja, jeg ved godt det er sat på spidsen, men fakta er bare at jeg mener de fleste biografer i Danmark ikke yder filmene retfærdighed - på en række områder, lydtrykket er kun én ting jeg kan finde på at brokke mig over.

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:10

Endnu en gand Otto.

Synes du det er iorden at man får høreskader af at gå i biffen?

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Det gider jeg ikke bruge min tid på, hvis jeg i stedet for kan få biograferne til at sænke lyden. Alternativt gider jeg ikke gå i biffen, men venter til filmen kommer på DVD / blu-ray.

Så kommer diskussionen så: Når der nu findes en reference for hvordan film skal gengives når man sidder i en biograf, hvorfor er det så mig der skal vente på at filmen kommer på blu-ray for at jeg kan se filmen højt nok, og ikke dig der skal vente på at filmen kommer på blu-ray så du kan se den lavt nok?

Den manglende dynamik i lyden vil jo stadig mangle hvis ham der laver filmen skruer ned![/QUOTE]

NEJ! Lydtryk og dynamik er to forskellige ting. Biografen stiller et bestemt dynamik-område til rådighed, hvor det maksimale lydtryk er 105 dB (hvis vi ser bort fra bassen). Hvis instruktøren vil have dialogen til at ligge på f.eks. 70 dB, så kan han bare indspille den ved -35 dB udstyring, så får han 70 dB i biografen (hvis operatøren passer sit arbejde!). Dét betyder at hvis der skulle være et enkelt pistolskud på et tidspunkt, så leveres dét med et realistisk lydtryk også. Hvis du udstyrer dialogen fuldt ud, og så skruer ned i biografen, så kan dette pistolskud ikke gengives højere end tale. Dét er da ikke "realistisk dialog"? Ala førnævnte eksempel med Cast Away. Hvis dialogen var fuldt udstyret, og biografen skruer ned, så har et flystyrt samme niveau som dialogen. Det er _netop_ det der giver dynamik-komprimering - ligesom når du ser en film, og så kommer der reklame-pause, hvor alting pludselig er helt vildt højt. Det er fordi lyden er dynamik-komprimeret, ikke fordi den gengives for højt.

Lidt at tænke over: Hvis det er fordi instruktørerne selv ønsker at det skal være lavere, undrer det dig så ikke at netop hollywood-biograferne hvor disse instruktører selv kommer, netop er dér hvor man som operatør sætter en meget stor ære i at gengive filmene ved korrekt niveau? Af den simple årsag, at hvis en instruktør/sound designer/whatever sidder ved en premiere og får en forevisning der ikke er sådan som den burde være, så kan han sagtens finde på at gå op i operatør-rummet og skælde ud! Jo længere væk du kommer fra dem der har lavet filmene, jo mere snyder man på vægtskålen. Jeg garanterer for at der spilles ved reference level når instruktøren er til galla-premiere på sin film.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



Dvs. permanente høreskader skal være en del af biografoplevelsen?

Hvis filmen er designet ordentligt, så får du ikke permanente høreskader af at høre den ved dét niveau den er designet til.

Og hvordan kan jeg vide at biografejeren ikke har skruet yderligere op, eller at filmproduceren virkelig har gennemgået en lang uddannelse som ørelæge og er helt klar over hvad der er de farlige niveauer? Jeg er på ingen måde overbevist om at hverken filmproducenterne eller biografejerne har styr på dette. Jeg oplever i øvrigt at det er blevet værre (højere lyd) i de sidste 10 år.

Jeg går ikke til rockkoncerter og stiller mig lige foran højtalerne. Jeg synes at lydniveauet i danske biografer er ubehageligt højt, så derfor holder jeg mig væk. Så slipper jeg for 15 minutters reklamer og høreskader.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Synes du det er iorden at man får høreskader af at gå i biffen?

Det mener jeg at jeg har svaret på. Det er vel hverken mere eller mindre i orden end at man får høreskader af at gå til koncert, men det er heller ikke i orden at levere en handicappet version af en film jeg har betalt 70-90 kroner for at se. Hvis du gerne vil gå i biffen, men ikke bryder dig om dét du får når du går i biffen, så må du jo finde et alternativ.

Igen: Hvorfor er det dig og ikke mig der bestemmer hvor højt der skal spilles? Hvorfor har du mere ret end mig? Pointen er: Det er HVERKEN dig eller mig der skal bestemme hvor højt der skal spilles.

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:27
De fleste større biografer har "Babybio" forestillinger, hvor der netop er skuet ned for lyden - desværre må man trækkes med hylende unger og lys i salen. Og de viser nok heller ikke 'The Texas Chainsaw Massacre'... 

-Kent
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:31

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Og hvordan kan jeg vide at biografejeren ikke har skruet yderligere op,
 

Du kan for eksempel spørge! Det er dét der er så dejligt ved standarder, så gør man det samme hver gang, og ikke bare hvad man lige tilfældigvis har lyst til i dag. Volumenkontrollen i en Dolby controller i biografen er kalibreret sådan at når du sætter volumen på "7", så har du reference level. Så næste gang du er i biografen, så spørg operatøren hvad volumenknappen står på. Står den på "6", så er det lidt lavt, men acceptabelt - ikke noget der skræmmer mig væk, og således et kompromis jeg godt kan leve med (og sandsynligvis dét niveau du mener er for højt, eftersom ret få forestillinger som sagt spilles ved korrekt niveau). Står den på 5-5.5, så er den ved at være gal.

 

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

eller at filmproduceren virkelig har gennemgået en lang uddannelse som ørelæge og er helt klar over hvad der er de farlige niveauer? Jeg er på ingen måde overbevist om at hverken filmproducenterne eller biografejerne har styr på dette. Jeg oplever i øvrigt at det er blevet værre (højere lyd) i de sidste 10 år.

...fordi de skruer op for mixningen, eftersom biograferne skruer ned. Ja, der bliver talt meget om "loudness war" i industrien, og om at film-producenterne konkurrerer lidt for meget om at være dén der har filmen med mest knald på. Som sagt, jeg kan også godt forholde mig til at man skruer lidt ned i forhold til referencen, der skal jo også være nogen tilbage i biografen, så hvis der ud af 100 biografgængere er 5 der synes det er for højt, og 5 der synes det er for lavt, så er det vel meget acceptabelt. Jeg har bare oplevelsen af at det er dén biografgænger der synes niveauet skal være lavest, der får lov til at bestemme - fordi en biografgænger der synes det er for højt, typisk brokker sig mere end én der synes det er for lavt. Det er meget generende hvis det er for højt, men ikke direkte generende hvis det er for lavt - så giver det "bare" ikke den rigtige oplevelse. Så hvis der er 50 der synes det er for lavt, og 5 der synes det er for højt, så får de 5 lov til at bestemme, fordi de 50 nok skal komme igen næste gang, mens de 5 bliver væk hvis der ikke skrues ned.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg går ikke til rockkoncerter og stiller mig lige foran højtalerne. Jeg synes at lydniveauet i danske biografer er ubehageligt højt, så derfor holder jeg mig væk. Så slipper jeg for 15 minutters reklamer og høreskader.

Hvad er der galt med dén løsning, og hvis du ikke mener denne løsning er i orden, hvorfor skal JEG så tvinges til at bruge denne løsning? Min billet koster det samme som din. Hvis jeg ikke kan regne med at når jeg går i biografen, så får jeg filmen præsenteret tilnærmelsesvist som den er designet til at blive, hvorfor hulen skal jeg så overhovedet gå i biografen?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:33

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

De fleste større biografer har "Babybio" forestillinger, hvor der netop er skuet ned for lyden - desværre må man trækkes med hylende unger og lys i salen. Og de viser nok heller ikke 'The Texas Chainsaw Massacre'... 

Hehe... I Hollywood har de SPL nights, hvor de spiller filmene 5-10 dB over reference level - DET synes jeg til gengæld er sygt... I danmark er der vist visse biografer der afholder SPL nights, hvor man rent faktisk gengiver filmene ved reference level... Det burde bare være dét der er udgangspunktet, og desværre er publikummet vist oftest af "hø-hø-hø-nøjjj-det-er-højt" typen, hvilket filmene så afspejler.

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:33

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

så: Når der nu findes en reference for hvordan film skal gengives når man sidder i en biograf, hvorfor er det så mig der skal vente på at filmen kommer på blu-ray for at jeg kan se filmen højt nok, og ikke dig der skal vente på at filmen kommer på blu-ray så du kan se den lavt nok?

Fordi jeg og min slags er i klart flertal. Hvis lyden bliver skruet mere op i biffen, jeg synes altså den er rigelig høj i forvejen, så ville biograferne blive drænet for publikum og på sigt være nødtil at deje nøglen om. Så set med dine øjne er det lose - lose.



Redigeret af -C5- - 19-Februar-2008 kl. 10:41
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu