recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Satellit: Modtag Engelsk FTA i Danmark
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSatellit: Modtag Engelsk FTA i Danmark

 Besvar Besvar Side  123 22>
Forfatter
Besked
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Emne: Satellit: Modtag Engelsk FTA i Danmark
    Sendt: 13-August-2008 kl. 16:50


Der er et par stykker der har spurgt mig om Freesat, 28 Øst iøvrigt og mit system, så jeg tror lige jeg ændrer mit seneste svar til en mini-anmeldelse/guide.

Jeg kan godt forstå hvis nogen er interesseret i Freesat og de åbne Sky kanaler.

Det er en meget interessant samling af gode kanaler af høj kvalitet, med et varieret programudbud, som svarer lidt til:
1. BBC = DR
2. ITV = TV3, 3+, Kanal4 og Kanal5
3. Channel4 = TV2, TV2 Film, Zulu og Charlie

Hovedkanaler (Main Channels)
BBC1+2, CBeebies (for de mindste børn) og CBBC (børn) bliver til henholdsvis BBC3 og BBC4 om aftenen, sender meget nationalt tv, nyheder og national sport dog også Champions league og UEFA Cuppen.
ITV1-4 har en del nationalt tv og egenproduktioner. ITV tilbyder også børnekanalen CITV som sender indtil kl. 19.00 om aftenen.
Channel4 tilbyder en bred vifte af kanaler, udover hovedkanalen Channel4 så er det E4, More4 og Film4.
Channel4 tilbyder bl.a. madprogrammet The F-Word, hvor mesterkokken Gordon Ramsay inviterer berømtheder til at lave mad under hans overvågning, samt Ramsays Kitchen Nightmares, hvor Gordon Ramsay forsøger at hjælpe restauranter i krise.
Hovedkanalerne er de kanaler der ligger på Astra 2D.

Musik
Der er flere musikkanaler af høj kvalitet som The Vault (ældre hits), Bubble Hits (Pop, hits, nyt), Chart Show TV (hitlister, boblere, nyt) og B4U Music UK (Indisk), mens der er en lidt lavere kvalitet, men stadig absolut tilfredsstillende på, Clubland TV (Techno, ønske tv) Flava (hits, R 'n B), Bliss (kærlighed), Scuzz (metal) og Flaunt (Dance, techno).

Der er med andre ord et meget bredt musikprogram på 28 Øst, noget for enhver smag og døgnet rundt.

Film
Udover Channel4's Film4 kanal som sender nyere populære film af en god kvalitet kan nævnes, at for kvinderne er der True Movies 1+2 som sender film baseret på sande historier og for mændene er der Movies4men 1+2, som mest er ældre film i genrene Western, Krig og Action.

Reality TV og rejser
Der er et bredt udbud af Reality TV fra Zone Reality som omfatter den Engelske udgave af Zone Reality, hvilket indholdsmæssigt er meget anderledes (og bedre) end den Europæiske kanal.
Zone Reality tilbyder kanalerne Zone Reality, Zone Romantica, Zone Horror og Zone Thriller, så der er Reality TV døgnet rundt i samtlige genrer man næsten kan tænke sig til.
Der er masser af godt på Travel Channel 1+2 for folk der kan lide at opleve andre steder end blot den lokale skov. Kanalerne sender i en helt fantastisk kvalitet, så rejsen kan næsten klares fra sofaen.

Sport
Hvis man næsten kan tillade sig at kritisere en ting ved Freesat, så må det være udbuddet af Sport. Selvom BBC og ITV sender og kommer til at sende masser af International fodbold og sport iøvrigt, så savner man lidt en enkelt eller 2 sportskanaler, dog skal nævnes at der er dukket en enkelt kanal op, SportsXchange, men indholdet kender jeg endnu ikke.
BBC HD og ITV HD sendte iøvrigt EM2008 og BBC HD sender OL2008.

Børn og voksen
For børn er der, udover BBC og ITV's børnekanaler, bl.a. Popgirl for de 8 til 14-16 årige og Tiny pop for de mindste og skulle far være oppe lidt sent, så bliver han heller ikke snydt for et par voksenkanaler der oftest sender i tidsrummet kl. 22 til kl 6 og når nu far skal have et par eksklusive kanaler, så skal mor ikke snydes, så hun får Wedding TV og The Baby Channel.

Forskudte kanaler
Flere af kanalerne udsender iøvrigt de Satellitpopulære +1 kanaler, som betyder at kanalen kan ses forskudt med 1 time, så kommer du 5-10 minutter for sent hjem, så behøver du ikke frygte det store, det starter igen om 50-55 minutter på +1 kanalen.
Af +1 kanaler er bl.a. ITV 2 & 3, Film4, More4, Zone Reality, Movies4Men, Travel Channel m.fl.

Nyheder og fremtid
Jeg har ikke nævnt alle kanaler her, det vil være for omfattende og selvom Freesat lige nu tæller over 90 kanaler, så er flere kanaler BBC og ITV's områdekanaler i stil med TV2's regioner, så regn ikke med at der er mere end 15-20 kanaler som du absolut skal have programmeret ind og se regelmæssigt, som om det så ikke er nok.
Freesat meddeler at man regner med over 230 kanaler i starten af 2009 og med den seneste aftale med en anden populær kanal Five, dog ikke Fiver og Five US, så kravler Freesat stille og roligt deropad.

20-08-2008
Personal Computer World har testet Freesat og mulighederne for at modtage Freesat gennem computer.
Artiklen indeholder lidt tips og tricks, bl.a. hvordan du koder ITV HD ind.
Læs hele artiklen her:
PCW: Introduction to Freesat

Øvrige oplysninger om Freesat
Freesat's hjemmeside
JoinFreesat: Freesat blog og nyheder
Lyngsat: Programmer på 28 Øst

Tilmeld dig Freesat på Facebook
Log ind på din Facebook konto og klik på dette link: Freesat på Facebook


Mit system

Mine dele

Receiver: Topfield TF7700HDPVR
Skål: Triax TD88 med Triax Flexiblok
LNB'er: 2 stk. Inverto IDLP-40SL+, 0,2 db
DiSEqC: Maximum 2/1 (Bliver nok skiftet til Profiline 5/2)
Kabel: Edision 120 db 3 lags skærm.
Efter montering dækkes stikkene udendørs til med isoleringstape.

Indkøbet er sket hos HM-Sat med undtagelse af Triax TD88, som er købt hos ElDanmark




Skålens størrelse
For at modtage Astra 2D i Danmark skal du have en nogenlunde størrelse skål, dette skyldes at Astra 2D har et footprint der er meget målrettet England.


Jeg modtager både 19 og 28 Øst på en Triax TD88 (87*97 cm., b*h) med 2 LNB'er på en Triax Flexiblok med et godt resultat, men jeg bor også i Midtjylland, godt vest på.

At hente 2 positioner nedsætter naturligvis min optimale modtagelse af Astra 2D, således havde jeg et lidt kraftigere signal da jeg kun havde 1 LNB og parabolen rettet mod 28 Øst alene, men det har vist sig at gå udemærket alligevel.
Så jo længere østpå du kommer, jo større skål og en god vejledning kan ses på denne side: Digitalt TV om 28 Øst

Det er vigtigt at hæfte sig ved at modtagerproblemerne her udelukkende handler om modtagelse af Astra 2D og ikke om modtagelse af Astra 2A+B+C og Eurobird 1. Disse 4 satellitter indeholder utroligt meget godt Engelsk FTA, særligt Eurobird 1 og burde kunne modtages overalt i Danmark med en 50 cm. skål, så selvom man ikke ønsker en stor klodset skål der fylder hele den ene gavl, så er der stadig rige muligheder for Engelsk FTA.
Astra 2D er kun BBC, ITV og Channel4.

Receiver

Jeg valgte en Topfield TF7700HDPVR og fordi mine erfaringer var minimale med satellitmodtagelse, så fulgte jeg et råd.
Jeg havde tænkt på at lave en egentlig test af receiveren, men det bliver nok ikke til noget alligevel, så her er lidt af mine oplevelser efter 1 måneds tid med den.



Da jeg pakkede den ud forventede jeg faktisk en Alufront, men blev mødt af plastik og det skuffede lidt.
Fjernbetjeningen har dog en alutop og det fjerner skuffelsen en anelse når receiveren alligevel står på hylden og ikke mindst fjernbetjeningen gør produktet bedre, for den ligger godt i hånden og knapperne til almindeligt brug ligger indenfor rækkevidde af tommeltotten, så den kræver ikke 2 hænder at betjene.

Receiveren er utrolig pædagogisk og nem at gå igang med og Time Shift Bufferen er ikke kun en uundværlig ting, men også noget man straks kigger efter om den er der, det skal den være i en PVR.
Det er den også, men en ting skuffer mig, jeg kan ikke optage fra den eller klippe i den, som jeg eksempelvis kan fra min Philips DVDR og det må være en fejl som Topfield må arbejde på at få ordnet, ganske enkelt.

Den optager i H.264, hvilket betyder at det du ser, er det den optager, aldrig i en lavere kvalitet, heller ikke ved HD og det er ganske enkelt fremragende, lyden er også det du hører, aldrig andet.
Stikket til computeren er dog en 9-pins COM og eftersom min computer ikke har det, så krævede det et COM til USB kabel eller konverter, ikke optimalt.

Harddisken bruger et formodet Linux format, så den kan ikke overføres til computeren og den eksterne harddisk der kan sættes til USB porten på fronten, skal være formatteret i FAT32, hvilket begrænser filstørrelsen til 4 Gb, hvilket igen betyder at man kan ikke overføre HD optagelser til den, med mindre de er mindre end 30 minutter, da 1½ times HD fylder 11½ Gb.

I kassen:
Receiver
Fjernbetjening med batterier
Brugervejledning på Engelsk og Tysk
HDMI kabel
Componentkabel
Netledning
SATA kabel til harddisk

LNB og Kabel
Intet er bedre end det svageste led, så LNB'erne blev valgt efter læsning af et par tests, hvor de blev testvindere og kablet kostede marginalt mere som 120 db end som 92 db, så der kan jeg ikke sige andet end det er det kabel eller 110 db, man skal købe, det styrker opsætningen og man bliver gladere for det i længden og så kan det købes i løs længde.



Mine modtagerforhold
BBC (alle): Styrke 90-99% og kvalitet 60-65%
ITV (alle, dog ikke ITV2+1 og ITV3+1*): Styrke 90-99% og kvalitet 65-70%
Channel4 (alle): Styrke 90-99% og kvalitet 70-75%
Zone Reality: Styrke 90% og kvalitet 85%
Diverse musikkanaler: Styrke 85-90% og kvalitet 85%

* Ved ITV2+1 og 3+1 får jeg ikke meget mere end 55% kvalitet.

Billede og Mbit
Jeg har ikke tjekket Mbit, jeg ved ikke helt hvordan jeg kan komme til det på min modtager. Jeg tror det ville være nemmere hvis jeg havde signalet ind i min computer.
Men fra et betragtningssynspunkt, så syntes jeg at billedet er langt skarpere end jeg har været vant til, men der er stadig forskel på om det er en nyere eller ældre produktion.
Det første jeg så var en film på Film4 og den var skarp, meget skarp, selvom det var SD, det var nærmest en befriende drøm at se på.

Billedet hakkede og skålens indstilling
Jeg oplevede hakken et par gange, men fandt ud af at LNB-armen på min skål hang en anelse for højt, når jeg satte en finger på den og trykkede lidt ned, så steg kvaliteten og det kunne ikke justeres væk på hældningen. Så jeg skulle lige tvinge (bukke) den 2 cm. nedad og så havde jeg en fantasisk kvalitet på alle kanaler, også 19 Øst.
Jeg har ikke siden haft udfald uanset vejr og vind.

LNB Cover
Det næste jeg vil have investeret i er et LNB Cover, jeg vil prøve om det er noget der virker, da Astra 2D pga. footprintet er en meget følsom satellit at modtage, så håber jeg at det kan give en bedre vejrbeskyttelse og særligt når vi går ind i "istiden".




Engelsk TV Guide
En god TV Guide er DigiGuide som er et windows baseret program, men den koster 10£ årligt, hvilket giver ca. 8 kr. pr. måned, en udgift man må sige er ret overkommelig og så får man et godt overblik over alle de kanaler man ønsker, 14 dage frem i tiden og så behøver man ikke misse noget godt og interessant.

Selve opsætningen
Jeg havde aldrig før arbejdet i paraboler, men havde bestemt mig for selv at installere det og hænge skålen op og det var jeg ærligt talt temmeligt nervøs for udfaldet over.
Men jeg allierede mig med min nabo og så gik vi igang, jeg havde købt kompas og Sat-finder og kompasset viste sig nyttig, mens Sat-Finderen er jeg ikke teknisk dygtig nok til at betjene, i hvert fald fik jeg ikke noget ud af det, men jeg havde frit udsyn til mit tv, så cirkaindstillinger skete med kompas og finjustering ved at sætte receiveren på satellitoplysningerne og så ellers justere indtil den bedste kvalitet var nået.
Det tog overraskende lidt tid, det kunne klares på få timer, hvis man er effektiv og det var vi ikke, hvilket nok hovedsageligt skyldtes mig, men hvis vi ser bort fra mit lille problem med LNB-armens hændning, så tog det vel 3-4 timer eller sådan noget.
Når du skal sætte skålen op, hvilket faktisk kan klares uden kompas, så er Dishpointer uundværelig.
På Dishpointer udvælger du et fixpunkt, som kan være et træ, sigter skålens arm efter træet og justerer hældningen, så har du faktisk allerede grovindstillet skålen, sådan og så let kan det gøres.

Håber det kunne hjælpe nogen der kunne have spørgsmål om 28 Øst modtagelse og har du selv lyst til og mod på at prøve det, så god arbejdslyst og nyd det, når det er færdigt

Det kan forekomme at indlægget opdateres eller ændres.


Redigeret af Kim Jespersen - 31-Marts-2009 kl. 16:54
Til top
Slettegaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Marts-2006
Sted: Nordfyn
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2008 kl. 20:10

Rigtig god information. Tak

Vil det kunne lade sig gøre med en Wave Frontier Toroidal 90cm ?

Mvh Lars.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2008 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Slettegaard Slettegaard skrev:

Rigtig god information. Tak

Vil det kunne lade sig gøre med en Wave Frontier Toroidal 90cm ?

Som du kan se på footprintet på dette link kan det lade sig gøre hvis man bor i midt- eller vestjylland http://digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=1

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af Slettegaard Slettegaard skrev:

Rigtig god information. Tak

Vil det kunne lade sig gøre med en Wave Frontier Toroidal 90cm ?



Det var da ellers noget af et dyr

Men ja, uden den store kendskab til skålen iøvrigt, så vil jeg mene at du kan modtage en stor del af 28 øst med den næsten uanset hvor du bor, men det ser nok lidt værre ud for Astra 2D, der skal du nok en tur til midt/vestjylland, hvis du ikke allerede er her

Så Astra 2D, de kanaler jeg har kaldt hovedkanaler, handler om bopæl og i eksempelvis KBH kræver det omkring en 2 meters skål


Redigeret af Kim Jespersen - 14-August-2008 kl. 00:30
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 07:55

Nogen der kan modtage det på sjælland ?

Og hvilken størrelse parabol bruges der ?

Hans

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 07:55

Tak til Kim Jespersen
 

Fin gennemgang af freesat

Hans

Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 08:21

Rigtig flot gennemgang du har lavet Kim.

2 kommentarer:

Du skriver isoleringstape. Rigtig selvvulkaniserende tape bedre men ok nu er du jo dækket ind med stik med gummitætner.

Hvis du benytter det hvide fladkabel som der er med på billedet, så hold øje med dette efter det har været klemt det nogle gange, ved f.eks. åbne eller lukke vindue. Så kan modtagelsen af dele af frekvensbåndet blive meget dårligere fra LNB til receiver. Jeg har bedre erfaringer med nedenstående.



Redigeret af digitalt.tv - 14-August-2008 kl. 08:22
Til top
thunder2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 09:02
Flot gennemgang ... Jeg er selv ved Aalborg og vil prøve med en 90 cm skål... men forventer måske at investere i en 110cm.

Den skål jeg har købt er faktisk 90 cm bred og 100 cm høj så håber virkelig at kunne om ikke andet modtage bare et lille signal fra Astra 2D bare så jeg ved at den er der og hvad kvaliteten er...

Men tror i ikke at der evt er gode muligheder for at kunne få et signal på den ?
Til top
thunder2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 09:18
Lige en ting til...
Jeg fandt følgende på sky's hjemmeside:
http://www.skysports.com/story/0,19528,12942_2602504,00.html

Det er premier league på sky sports 1+2+3 ... og så på lyngsat at disse kanaler står til free

Eurobird 1 & Astra 2A/2B/2C/2D © Lyngemark Satellite, last updated 2008-08-11 - http://www.lyngsat.com/28east.html
Freq.
Tp

Provider Name
Channel Name

Video
Encryption
SR-FEC
SID-VPID
NID-TID
Audio
Beam Source
Updated
12110 H
tp 21
Sky UK DVB 27500-2/3 2-2021
2B South N Schlammer
080809


Sky Sports 2 Ireland  4208 516  644 E
Sky Sports 1  4214 515  643 E
Sky Sports 3  4219 513  641 E
Sky Bet  4227 519  647 E
FX UK  5515 512  640 E


Kan det virkelig passe? Noget du kan bekræfte Kim?
På www.joinfreesat.com snakker de også om at der nogle sky-kanaler som kan tages gratis lige pt. men kan du fortælle mig om man kan tage dem gratis?
eller skal man have et kort før man kan det? Et kort uden månedligt gebyr?
vil nok godt betale for kortet da jeg også har hørt at man kan købe et kort fra sky som man betaler for en gang og derefter er det bare gratis tv.

Nogen der kan bekræfte kanalerne`?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 09:34

#thunder2008

Kan modtage ovennævnte kanaler...
Det er dog 12109 H.
Kanalerne er klassificeret som krybted, DVBviewer opfatter dem, som det.

Men alligvel, man kan se dem pt. fe.ks. sky sport 1.

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
thunder2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2008
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 09:42
Okay... Jeg bruger også selv DVBViewer...

Men hvordan er udsigterne til at de bliver ved med at være gratis?

Er det bare en fejl eller sender de det f.eks. i en uge som en form for reklame?

Nogen der kender til udsigterne?

Det kunne være totalt fedt med gratis premier league til hele sæsonen !
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 11:10
Du kan nok være 100% sikker på, at det er en midlertidig foranstaltning - enten et reklame-fremstød, et teknisk problem, eller en regulær fejl.

Sky Sports er en af BSkyBs premium kanaler, og de vil miste mange, mange millioner, hvis de ikke længere kan opkræve betaling for den.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu