recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HJÆLP! Min harddisk er død ;-(
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHJÆLP! Min harddisk er død ;-(

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
PluMbE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2008
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: HJÆLP! Min harddisk er død ;-(
    Sendt: 14-August-2008 kl. 23:01
Hej allesammen


Mange tak for at I kigger ind - jeg har desperat brug for hjælp.

Min notebook-HD (fujitsu, 80 gb., model: MHT2080AH) er gået kold. Det begyndte med, at når jeg startede min notebook, startede den op normalt (til at starte med), men pludselig blev skærmen helt sort. Hvis jeg så slukkede computeren helt (ved at hive batteriet ud, el. holde sluk-knappen nede), og prøvede at starte computeren igen, fungerede den nogle gange, andre gange ikke. Oftere og oftere fungerede computeren ikke (over 5 - 7 dage) - til sidst, slet ikke. Computeren starter, men indtil den skal til at læse fra harddisken, går den i stå.

Jeg har så købt en boks som laver min notebook HD om til en ekstern HD, og har forsøgt at sætte den til flere forskellige computere - uden held. De registrerer at det er en disk, men jeg kan ikke få adgang til den.

Under Computeradministration kan jeg til tider ikke få adgang til fanen "lager" når disken er sat til. Hvis jeg er heldig, kan jeg godt, men jeg kan ikke få formateret disken - der kommer en fejlmeddelelse.

Så snart jeg fjerner USB-tilslutningen kommer meddelelsen om "Du skal formatere disken i drev H: før du kan bruge den", frem, men så er det jo for sent og jeg kan naturligvis ikke formatere.


Jeg håber I har nogle råd som kan få den op at køre. Evt. om I kender nogle gode programmer til rep. af diske?

Den indeholder uerstatteligt materiale, så værdsætter naturligvis alle råd.



På forhånd tak :-)
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 23:07
Den er nok ikke så god, og jeg kan desværre ikke lige hjælpe dig, bortset fra at anbefale, at du IKKE følger anvisningen om at formatere disken, hvis du en dag er så heldig at få forbindelse til den. Så mister du jo netop alle data.

Harddiske går desværre ned, og hvis det er mekaniske problemer, kan det være svært (eller meget dyrt) at få data fisket frem
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 23:08

 

 Du må nok indse, at din HDD er død, så er det med stor sansynlighed goodbye. Husk altid at tage backup.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 23:12
Ja, jeg kunne ikke få mig til at sige det så klart som Niels.

Jeg har selv spildt meget tid på en død harddisk - samme historie som din. Så måske skal du bare erkende dødsfaldet, sørge lidt og så komme videre.

Redigeret af ThomasP - 14-August-2008 kl. 23:14
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2008 kl. 23:22

Udfra din besked. bør du prøve følgende.

- Starte maskinen op uden HDD i, og via en start CD, såsom en WinXP CDROM medie, eller en linux CD.. så du kan bekræfte om din maskine virkelig er defekt.
- Finde ud af om din bærbar, som du ikke nævner ved model, om denne krypterer dine data, via hardware.. (som ved Lenovo / LG og andre)
 Så kan disken nemlig ikke bruges som ekstern HDD på anden pc via USB.

Kan du starte din maskine via linux eller et winxp CD medie, kan du altid forsøge at starte op fra din CD, og installere Winxp, og så ignorere "formattering", men installere på eksisterende.

Og ja, du mister eksisterende information omkring winxp, men ingen data som du har gemt i foldere på maskinen udover Windows drivers etc..

 

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af PluMbE PluMbE skrev:


Den indeholder uerstatteligt materiale, så værdsætter naturligvis alle råd.


STOP - STANDS - STÅ STILLE!!!

Hvis harddisken ikke er krypteret og den indeholder UERSTATTELIGT materiale, som du naturligvis ikke ønsker tabt. Så piller du strømmen fra din  harddisk og går ind og læser på IBAS hjemmeside.

IBAS kan restaurere din disk fra bunden, men det kræver at du ikke laver mere skade til dine data, så ikke noget med at installere, formattere eller andet sjov. Det er ikke billigt, men man benytter dem hvis man har ting som man ønsker reddet og som ikke kan erstattes
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 00:07

IBAS kan desværre ikke sådanne tricks.. IBM og andre størrere firmaer har sendt diske til dem som forsøg , og de kunne kun hjælpe hvis prisen blev betalt og her taler vi 100k summer..

Glem IBAS det er spild er penge for private og mindre firmaer.

 

Til top
sodaha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 397
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 08:23

Du kan prøve på en anden computer, at downloade en demo af Data Recovery Wizard www.easeus.com også se om der stadigvæk er liv/forbindelse til din notebook harddisk via din eksterne boks.

Programmet Data Recovery Wizard gå ind og analysere din harddisk for at se om det er muligt at redde data'erne. Det eneste denne demo ikke kan er at recover data'erne, for at kunne dette skal man købe den fulde version til $70.

Programmet er alle pengene vær, jeg reddede selv alle mine fotos + diverse, da min windows ikke vil genkende min harddisk i foråret.

Men husk, du må IKKE gemme eller installere noget på din defekte harddisk !!



Redigeret af sodaha - 15-August-2008 kl. 08:35
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
Til top
PluMbE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2008
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 11:50

Mange tak for jeres råd allesammen.

Mht. IBAS bliver dette nok absolut sidste løsning. Det er ret dyrt kan jeg se, og i øvrigt er jeg meget skeptisk ved at skulle aflevere min HD til andre - uanset om det er firmaer eller ej. Jeg har tidligere set eksempler på, hvor der er blevet kopieret privat data

Jeg prøver engang http://www.easeus.com/ og håber på det bedste - tusind tak for link.

Det lyder ikke som om disken er fysisk gået i stykker. Den klikker ikke, og lyder ganske normalt som andre diske synes jeg.

Hvis der er andre som har forslag, hører jeg selvfølgelig gerne fra flere.


På forhånd, mange tak :-)

Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 12:42
Har du testet om din bærbar kan starte op uden hdd, fra en cdrom nu?
Til top
PluMbE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2008
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 12:45

Pendec ---> Ikke endnu, har ikke været hjemme. Sidder på arbejdet med HD'en koplet til min arbejdsbærbar. Desværre kunne jeg ikke benytte Easues program, men nu har jeg god vind med File Scavenger hvor jeg kan se den allerede har fundet omkring 8500 filer, og der kommer hele tiden flere til... Så nu venter jeg spændt på at den får scannet disken færdigt (hvilket sikkert tager et par timer), så jeg kan begynde at genskabe filerne (forhåbenligt) :-)

Men tak for tippet, jeg prøver det så snart jeg kommer hjem, og giver respons...

Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 18:15

:-) lyder til at disken bare har mistet sin MBR, og derfor måske detajlerne omkring fs.

Så er der håb forude.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu