recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med tertek flagstangs antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErfaringer med tertek flagstangs antenne

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Rantzauer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med tertek flagstangs antenne
    Sendt: 07-September-2008 kl. 23:07
Hej

Håber det er det rette sted at oprette dette spørgsmål.

Jeg har købt en tertek antenne til min 10m høje flagstang, for at slipper af med min gamle, meget grimme antenne mast. Jeg er dog ikke helt tilfreds med resultatet. Jeg bor i Dysted ved Næstved. Jeg har haft den drejet flere gange, for at prøve at fange det bedste signal (lidt besværligt når man skal lægge sin flagstang ned hver gang :-) ), men jeg syntes ikke jeg kan få de digitale signaler ind, så de er stabile. De analoge er fine (dr1 og tv2), men de digitale fryser/hakker med mellemrum, hvilket er irriterende.

Mit spørgsmål er derfor, om der er nogen der kan hjælpe mig med hvor jeg skal pege den imod, for at få det bedste signal, og evt. om I har nogle råd jeg kan prøve.

Er der evt. andre der har haft lignende problemer med Tertek antennen (har ellers kun læst godt om den rundt omkring) ?

Håber I  har nogle råd til mig og forøvrigt tak for et godt site

Med venlig hilsen

Rantzauer
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2008 kl. 07:46
et dumt ? men får antennen strøm 

Redigeret af Benny From - 08-September-2008 kl. 07:47
Til top
Rantzauer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2008 kl. 17:08
Hej Benny

Ja den får strøm som den skal.


Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2008 kl. 19:27

Oprindeligt skrevet af Rantzauer Rantzauer skrev:

Hej

 Jeg bor i Dysted ved Næstved.

Mit spørgsmål er derfor, om der er nogen der kan hjælpe mig med hvor jeg skal pege den imod, for at få det bedste signal, og evt. om I har nogle råd jeg kan prøve.

Det er nok senderen i Vordingborg, men det kan være Jyderup (og endog Nakskov).

På hvilke frekvenser modtager du analogt og på hvilken digitalt ?

Brug earth.google.com til at pejle  mellem din bolig og senderne.

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/stue_storstroem.asp

http://www.digi-tv.dk/Daekningskort/Danmark_udendørs_august% 202006.jpg

Lars

 

 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Rantzauer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2008 kl. 13:32
Hej Lars

Jeg skulle nu, via google earth, have fået den peget mod Vordingborg senderen.
Jeg fanger de digitale på frekvens 834, og min modtager siger en styrke på 64-65% og kvalitet på 99%. Jeg kan tager de normale digitale programmer dr1, dr2, dr update og tv2.

De analoge ved jeg ikke hvordan jeg kan se frekvensen på, men det er også de digitale jeg er mest interesseret i at få til at fungere.

Er der forskel på hvor kraftige signaler de forskellige master sender ud?
Jeg giver det lige lidt tid og ser om den er mere stabil nu.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2008 kl. 15:51

Oprindeligt skrevet af Rantzauer Rantzauer skrev:



Jeg fanger de digitale på frekvens 834, og min modtager siger en styrke på 64-65% og kvalitet på 99%. Jeg kan tager de normale digitale programmer dr1, dr2, dr update og tv2.

De analoge ved jeg ikke hvordan jeg kan se frekvensen på, men det er også de digitale jeg er mest interesseret i at få til at fungere.

Er der forskel på hvor kraftige signaler de forskellige master sender ud?

Ja men det lyder jo godt med kvalitet 99%.  Hvis du nu havde set lidt nærmere på digi-tv.dk websider, ville du ret let have fundet:

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp  eller søgt efter frekvenser på www.dr.dk og fundet

http://www.dr.dk/hjaelp/frekvenser/tv/20070206135144.htm

Du kan se, at der er forskel på sendestyrken, men Vordingborg er en hovedsender, der sender med 50kW. 

De analoge kanaler  kan du måske ikke aflæse på dit tv - nogle viser ikke tal og frekvenser -  men det er nok DR1 på VHF kanal6 fra senderen i Øverup - via en VHF antenne - DR2 kan du vel slet ikke fange analogt og TV2 fra Vordingborg på kanal 58 (og nok ikke fra Nakskov på kanal 52).

Lars  

PS! De analoge signaler holder jo kun 13-14 mdr. mere - så glem dem. 



Redigeret af reslfj - 09-September-2008 kl. 15:58
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Rantzauer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2008 kl. 17:26
Hej Lars

Mange tak for din hjælp. Jeg har set den side med frekvenser, men var i tvivl om hvordan den skulle læses. Som du siger det, så vil senderen i Naksov f.eks. ikke umiddelbart være et godt valg, fordi den kun sender med 16 kW og samtidig ligger længere væk. Er det korrekt forstået?


Desværre så har jeg endnu lidt problemer. Min styrke er faldet til omkring 58% nu, og jeg har kun omkring 70-75% i kvalitet. Den fryser dermed også billedet ind imellem, så det var en lidt kort fornøjelse. Men jeg kan se at bare meget små drejninger af antenne kan giver store resultater, så jeg må ud og prøve at dreje den lidt og se om jeg ikke har ramt den helt præcist.

mvh Rantzauer


Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 12:05
Hvorhenne fremgår det at TerTek antennen er retningsbestemt?   
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 15:41

Oprindeligt skrevet af Rantzauer Rantzauer skrev:

Hej Lars

Mange tak for din hjælp. Jeg har set den side med frekvenser, men var i tvivl om hvordan den skulle læses. Som du siger det, så vil senderen i Naksov f.eks. ikke umiddelbart være et godt valg, fordi den kun sender med 16 kW og samtidig ligger længere væk. Er det korrekt forstået?

Ja og sender fra en lavere mast - men en stor bakke eller et hus eller endog store træer og lidt regn eller ... på signal-vejen fra senderen, kan somme tider gøre, at man skal vælge en anden sender end den mest oplagte.   


Oprindeligt skrevet af Rantzauer Rantzauer skrev:

Desværre så har jeg endnu lidt problemer. Min styrke er faldet til omkring 58% nu, og jeg har kun omkring 70-75% i kvalitet. Den fryser dermed også billedet ind imellem, så det var en lidt kort fornøjelse. Men jeg kan se at bare meget små drejninger af antenne kan giver store resultater, så jeg må ud og prøve at dreje den lidt og se om jeg ikke har ramt den helt præcist.

Det undrer mig lidt, at netop den antenne er så retnings følsom, den er jo netop lavet så den kan modtage fra alle retninger - lidt mere fra nogle end andre - men alligevel.

Har du set på earth.google.com og set efter store forhindringer i rentnig Vordingborg ? 

Jeg synes selv,  tertek er smart og pæn - især naturligvis på flagdage; men det kan jo være, at en 'rigtig' tv antenne  er nødvendig hos dig.

Du kan evt. skrive en e-mail til Tertek og spørge om råd - jeg vil tro, de synes, at det bør være muligt at anvende deres antenne hos dig. 

Lars



Redigeret af reslfj - 10-September-2008 kl. 16:12
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 15:53

Når jeg ikke ved hvordan jeg skal formulere mig, så skal jeg undlade dette.     Hvilket hermed være gjordt.

Til top
fpe123 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 13:04

TerTek kan modtaget signal hele vejen rundt, men den er del på i 8 zoner, hvor den zone der sidder til højre forstækker signal med 28 Db, derefter falder den med 4 Db pr. Zoner.

Jeg boer i Gladsaxe ( mindre en 1 km. ) og der kommer meget sjøj fra den, og havde den del kontakt med Sat-Com.

Meger DVB-T boks er af dårlig i at holder signalet stabil. Her fundet en DVB-T kort fra TerraTec (Cinergy 2400i DT) og det virker rigtig godt med Mediaportal. 

/Flemming

Til top
Rantzauer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2008 kl. 19:21
Hej

Tak For jeres input. Jeg har ikke lige haft tid til at rode mere med den her de sidste dage, men vil snart kigge på det igen, da det er irriterende med de forstyrelser.
Tror jeg vil tage skrive til Tertek som du foreslår Lars og høre hvad de siger.

Moho: Som Flemming skriver så er styrken ikke ens hele vejen rundt på antennen, og derfor kan der være forskel på hvilken vej den skal vende. Jeg er dog også lidt forundret over at det har så stor betydning.

Mvh Rantzauer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu