recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ripning af dvd film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketripning af dvd film

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Stay_Bamboocha Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 956
Direkte link til dette indlæg Emne: ripning af dvd film
    Sendt: 21-September-2008 kl. 07:32

HVORFOR ER DER INGEN SOMBRUGER DVDFAB, DET ER SGU DA I ALL-IN-WONDER PROGRAM. DET KAN ALT NÅR MAN SKAL ALT....!

http://dvdfab.com/dvd-fab-mobile.htm

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 13:03

Jeg vil gerne lige lægge låg på debatten om lovligheden i kopiering af DVD film her i tråden. Den høre som sagt ikke til her, og nu er der oprettet en tråd til formålet, så jeg forventer vi tager det der i stedet.

For at lukke den een gang for alle og forklare lidt om Recordere.dk´s holdning til dette, og ikke mindst hvorfor denne debat udvikler sig, så skyldes det netop de absolut vage formulering i lovgivningen. Der er praktisk talt INGEN som kan sige, hvorvidt man bryder loven eller ej, ved at foretage en kopiering af en kopibeskyttet DVD film, til EGET BRUG i sit hjem vel at mærke.

Årsagen til at Recordere.dk har taget sin egen holdning og dermed fortolkning, er ene og alene for at beskytte forbrugerne og ikke mindst sponsorerene pga. usikkerheden. Det nytter ikke vi får et forum der er fyldt med alskens henvisninger og beskrivelser til ting, fordi vi måske troede, at det ikke var ulovligt. Det er unfair over for forbrugerne og for sponsorerene, da sidstnævnt under ingen omstændigheder kan eller vil bidrage til et forum, som er på kant af lovgivningen. Dette er ganske normalt og forståligt med en sådan holdning.

Indtil der findes en helt klar lovgivning eller svar fra kulturministeriet omkring de ting, som for mange af os (inkl. jeg selv), er åbentlyst galemathias formuleringer og hæmninger af vores retsligt og korrekt indkøbte film, så er vi nødt til at holde os på den helt sikre side, ihvertfald udaftil her på forumet.

Der arbejdes sideløbende med dette, med at få et klart og tydeligt svar. Og skulle det vise sig, at det ikke tolkes som værende ulovligt at kopiere en kopibeskyttet DVD film til eget brug i hjemmet, f.eks i forbindelse med afvikling fra NAS eller Media Center, så VIL Recordere.dk også ændre sine regler på dette punkt. Alt andet vil være destruerende for brugerne.

Spørgsmål og svar til dette henvises til denne tråd herunder.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47219& PN=1&TPN=1

 



Redigeret af Kandersen - 18-September-2008 kl. 13:23
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 02:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Otherwise: Shut the fuck up!

Den der tror jeg lige du skal holde for dig selv. Det er RECORDERE.DK´s regler du omgår. Har du et problem med det, så tag det med Lars eller alternativt må jeg bede dig holde dig væk. Sådan ER det bare HER. Like it or not!

Beklager mange gange.

Det havde jeg ikke i min VILDESTE FANTASI forestillet mig!

Det lyder jo som et ekko af APG, men når du siger det er redaktionens holdning, så tvivler jeg naturligvis ikke på dig!

Og jeg trækker naturligvis mine ord tilbage og udtrykker min uforbeholdne undskyldning for min fejlagtige formodning om, at APG via agenter forsøger at få sin partiske holdning vedr. ophavsret til at fremstå som gældende lov via forumet - når du nu så venligt oplyser mig om, at det er redaktionen der udtrykker sin holdning til hvordan forbrugerne bør forholde sig til brug af deres lovligt indkøbte værker.

I praksis er der jo ingen forskel på det I udtrykker, og på hvordan APG mener loven burde være (uden at der findes retslig præcedens for, at den rent faktisk skal fortolkes sådan som APG ønsker), så jeg håber du på den baggrund kan tilgive mig min fejltagelse...

Mht. om jeg har et problem med det.. altså, problem og problem... jeg forstår det bare ikke, og ser frem til en frugtbar debat om hvad denne holding hos recorede.dk bunder i, i denne tråd som jeg har oprettet på din opfordring. Ser frem til at høre din mere nuancerede argumentation for den udviste holdning, som jeg virkelig finder aldeles mærkværdig - no offence intended!

KH



Redigeret af erla - 18-September-2008 kl. 02:43
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 02:13

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Suk .............................

Jeg FATTER IKKE at folk igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen spørger om hvad man må mht ripning af egne dvd'er.

For 1.000.000.000 gang: så længe man brænder en back-up så ungerne kan spille frisbee med den og ikke originalen og man iøvrigt holder sin kæft med det (og det inkluderer at lade være med at poste idiotiske spørgsmål på messageboards) så bliver man IKKE vækket midt om natten ved at Antiterrorkorpset, hjemmeværnet. livgarden, PET, frømandskorpset, AntiPiratGruppen og Politiet slår døre og vinduer ind i ens hus, smider tåregasgranter, lægger en i benlås, hvisker "kan du huske Benjamin" i ørene på en og slæber en væk for aldrig at blive set igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sagt med andre ord: STOP FOR FANDEN I HELE HULE HELVEDE DENNE TÅBELIGE DISKUSSION! Gør hvad der passer dig indenfor husets 4 vægge og bland os andre langt udenom.

Trådstarteren spørger ikke om hvad han må - men hvordan han gør det!

Recordere.dk's redaktion kommer så og siger, at det er muligt han må, men vi må ikke snakke om det...

Derfor har jeg oprettet denne tråd - da jeg synes det er et meget relevant spørgsmål trådstarter stiller, og ikke forstår hvorfor vi ikke må diskutere det her på forumet.

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 23:00
Suk .............................

Jeg FATTER IKKE at folk igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen spørger om hvad man må mht ripning af egne dvd'er.

For 1.000.000.000 gang: så længe man brænder en back-up så ungerne kan spille frisbee med den og ikke originalen og man iøvrigt holder sin kæft med det (og det inkluderer at lade være med at poste idiotiske spørgsmål på messageboards) så bliver man IKKE vækket midt om natten ved at Antiterrorkorpset, hjemmeværnet. livgarden, PET, frømandskorpset, AntiPiratGruppen og Politiet slår døre og vinduer ind i ens hus, smider tåregasgranter, lægger en i benlås, hvisker "kan du huske Benjamin" i ørene på en og slæber en væk for aldrig at blive set igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sagt med andre ord: STOP FOR FANDEN I HELE HULE HELVEDE DENNE TÅBELIGE DISKUSSION! Gør hvad der passer dig indenfor husets 4 vægge og bland os andre langt udenom.


Redigeret af Stampe - 17-September-2008 kl. 23:01
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 22:08

Ja men nu er vi vel derhenne at så mange af os har overtrådt forumets regler, og derved bliver vi vel alle udelukket fremover?

Hold nu op!

Det skal da være muligt at sige ordet kopibeskyttet eller formulere at et program kan omgå kopibeskyttelse

Lad os nu komme videre som fornuftige personer, der IKKE udveksler ophavsretligt beskyttet materiale og helle ikke henviser til hjemmesider der tilbyder ulovligt materiale. Jeg tror at alle der har deltaget i debatten her, er enige i at kunstnerne skal hav løn for det arbejde de udøver, men vi brugere vil altså også gerne sikre os at den DVD vi har givet 200 kr. for kan afspilles på de platforme vi nu benytter os af

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Kan man så blive dømt til at betale erstatning til rettighedshaveren til CD/DVD'en? Vedkommende kan vel ikke dokumentere et tab!

Krænkelse af ophavsret er et af de få tilfælde, hvor man kan få tilkendt erstatning uden at have lidt et tab. Erstatningen udgør i stedet en betaling for brugen.

Prisen for brugen fastsættes af ophavsretshaveren inden for rimelighedens grænser, hvilket efter retspraksis vistnok er normal markedspris + 100%. De ekstra 100% er betaling for ikke at have spurgt om lov først.
Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 16:14
Jeg mener godt du kan rippe dine film og cd'ere til brug i dit eget hjem,
sålænge det er film du har rettighederne til i forvejen, og ikke fra
biblioteket (det var lovligt før 2001) eller Blockbuster. Sådan har jeg
fortolket lovgivningen.

Årsagen til, at omgåelse af kopispærring blev anset for lovlig, hvis det var
nødvendigt til afspilning af materialet, er en direkte konsekvens af DVD-
Jon afgørelsen i Norge, hvor en 15 årig dreng havde brudt
kopispærringen for at afspille en celine dion cd på sin linux maskine.

Hvilket naturligvis er bullshit, men det illustrerede meget godt
problematikken i emnet, som er, at man bliver bundet til bestemte
operativsystemer osv for at kunne afspille lovligt indkøbt materiale.

Jeg er overbevist om, at APG har (haft) for stor indflydelse på politikerne
og vox populi generelt, og det er irriterende, da de anvender tvivlsomme
metoder til at konstatere overtrædelse af loven, og en ret truende adfærd.

F.eks. afhørte de en 15 dreng efter et LAN party i Esbjerg uden hans
forældres tilstedeværelse fordi han havde brugt en kopieret version af
Doom eller hvad de spillede.

På mit gamle kollegie var der en server med medieindhold, som alle
benyttede sig af (ikke jeg :-)) Min nabo fik et udkast til en stævning vor
han skulle betale 10000 kr for at have hentet ulovligt materiale fra denne
server, og det var APG som selv havde værdisat materialet, f.eks. 12 kr
for et musiknummer, 198,- for en film og 298 for et spil. De her priser
var bullshit dengang, men der var ingen retsafgørelser, da de
truede/lokkede folk til forlig på halvdelen af beløbet, hvilket min nabo
indvilligede i, til min store fortrydelse. Jeg tror nemlig, at APG ikke var
interesseret i en afgørelse, hvor taksterne blev draget i tvivl.

Nok om den juridisk historie.

Jeg er af den opfattelse, at de fleste der ripper film til deres squeezebox
eller lignende, også ripper film de har lejet fra blockbuster eller lånt fra
deres venner. Andet ville være for åndsvagt efter min mening, men
derved bliver det jo ulovligt. Dette skal ikke opfattes som et personligt
angreb på ham der har 3 squeezeboxes i denne tråd.

Jeg har personligt købt Herkules på dvd til mine børn, og den blev ridset i
et omfang, at den ikke kunne afspilles (den blev lagt som mellemlag
mellem en urtepotte og skålen!). Der gik jeg ud og lejede den på dvd,
rippede den, som jeg altid gør med vores indkøbte børnefilm og
afleverede den dagen efter med god samvittighed. At rippe film er ellers
ikke noget man praler med i min faglige omgangskreds...

Det er klart, at det er et lovbrud, men det var nødvendigt for mig, hvis
jeg skulle bevare troen på samfundet. Det er fandenme for surt, at dvd'en
er ødelagt inden jeg ripper den, og jeg har jo købt licensen til filmen en
gang, osv osv.

Undskyld for verdens længste post...
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 16:12
Må jeg så spørge hvorfor AnyDVD er en nyhed man slår op her? Dette program er lavet alene med det formål at omgå krypteret og dermed kopibeskyttet materiale, enten via en egentlig kopi eller ved at omgå HDCP.

Jeg vil da ikke anfægte plausibiliteten i recordere.dk's regelset, men det er da tåbeligt at man ikke må snakke om video komprimering eller lignende fordi der potentielt er tale om noget recorderes redaktion fortolker som værende upassende i forhold til gældende lovgivning.

Såvidt jeg kan vurdere, har recorderes team en skråsikker til tilgang til tingene(både deres egne regler og lovgivningen) som er usammenhængende og dobbeltmoralsk qua nyhedsopslag mv. (I øvrigt har jeg min tvivl om man besidder den tekniske indsigt der skal til for at håndhæve noget der er så håbløst "formuleret") Hvor står brugerne på recordere.dk så ift dette?

Må jeg ikke fortælle y bruger hvordan han afspiller sin BD på sin gamle pc som han har opgraderet med et bluray drev? Må jeg heller ikke fortælle y-bruger hvordan han kan flytte sin DRM beskyttede musiksamling  til en anden (linux)computer?

Hva skal vi så snakke om? Hvordan man bestiller X via EDBpriser...?


Redigeret af Patriarken - 17-September-2008 kl. 17:13
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg finder det dog endnu mere uforståeligt, at brugerne ikke må diskutere et program som AnyDVD - et program som recordere.dk. godt kan omtale og henvise til redaktionelt - det kan jeg altså ikke se logikken i. Derfor fattede jeg ikke, at det var forbudt at diskutere dette program på forumet.

Du må godt henvise til og debattere AnyDVD. Men når/hvis det drejer sig om omgåelse af kopibeskyttelse eller kopiering (som oftest er i relation til kopibeskyttelse, når vi snakker AnyDVD), så må du ikke.

Jeg har stadig svært ved at se konsekvensen mellem hvad der kan omtales og henvises til redaktionelt, og hvad brugerne må diskutere på forumet, jvnf. ovenstående difinition af en skillelinie, og denne artikel:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1781&zoneid=5

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg erkender absolut, at recordere.dk har lov at sætte sine egne regler - men jeg forstår dem altså bare ikke... men det må vi vel heller ikke diskutere og dermed få en forklaring på, udover, at "sådan er det bare !".

Vi kan snildt debattere vores regler. Det har jeg det helt fint med vi gør, og stiller gerne op til debat omkring det. Men det skal IKKE være her og slet ikke i sådan en tråd her. Vi har et område der hedder Generelt, der kan vi tage det, hvis du har lyst.

Tjoh... det kan vi da godt - bare utroligt det skal være så indviklet at give et kort og klart og overbevisende svar, på et så forholdsvist simpelt spørgsmål.

Men okay, jeg har lavet en ny tråd her...

Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 15:36

Blot for at få ilden til at blusse igen: Hvis man antager at man bliver dømt skyldig i at have rippet sine CD/DVD til eget forbrug i eget hjem.

Kan man så blive dømt til at betale erstatning til rettighedshaveren til CD/DVD'en? Vedkommende kan vel ikke dokumentere et tab!

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2008 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg finder det dog endnu mere uforståeligt, at brugerne ikke må diskutere et program som AnyDVD - et program som recordere.dk. godt kan omtale og henvise til redaktionelt - det kan jeg altså ikke se logikken i. Derfor fattede jeg ikke, at det var forbudt at diskutere dette program på forumet.

Du må godt henvise til og debattere AnyDVD. Men når/hvis det drejer sig om omgåelse af kopibeskyttelse eller kopiering (som oftest er i relation til kopibeskyttelse, når vi snakker AnyDVD), så må du ikke.

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jeg erkender absolut, at recordere.dk har lov at sætte sine egne regler - men jeg forstår dem altså bare ikke... men det må vi vel heller ikke diskutere og dermed få en forklaring på, udover, at "sådan er det bare !".

Vi kan snildt debattere vores regler. Det har jeg det helt fint med vi gør, og stiller gerne op til debat omkring det. Men det skal IKKE være her og slet ikke i sådan en tråd her. Vi har et område der hedder Generelt, der kan vi tage det, hvis du har lyst.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu