recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ripning af dvd film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketripning af dvd film

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nagash - Flemming har ret. Så længe vi snakker IKKE kopibeskyttede film, så er det iorden at omtale muligheder for at kopiere DVD film her på forumet. Lovligt eller ej, så er det reglerne for forumet der er gældende, og jeg formoder det er det som Flemming hentyder til.

Det er ikke tilladt at snakke om end henvise til programmer som kan omgå kopibeskyttet film, her på forumet.

Hvorfor tror du jeg henviste til Nero

 

Nu må den hetz af forbrugerne snart høre op - det er aldeles misforstået!

Kulturministeriet har lavet en "infokiosk" der fortæller om hvad du må og hvad du ikke må - under "film og dvd" henvises man til et "spørgsmål og svar" vedr. CD'ere, så man må gå ud fra at det samme gælder for DVD'er:

Spørgsmål og svar

Jeg har købt en cd med en kopispærring, som jeg ikke kan spille på min cd-afspiller – må jeg så godt bryde kopispærringen?

Svar:
Ja, du må godt bryde en kopispærring for at kunne lytte til musikken.

Men du må ikke bryde en kopispærring for at tage en kopi af cd’en.

-oOo-

Loven er omsonst, da det i trådstartes tilfælde er nødvendigt at tage en kopi af værkety, for at kunne afspille det - det kan vi blive enige om.

Men når det nu er en forudsætning for at kunne afspille værket, så kan det kun være lovligt, at foretage denne kopiering, ellers giver undtagelsen til at omgå forbudet ingen mening.

Men det kunne være rart at få en domstolsafgørelse på dette område. Da Kulturministeriet i sin tid bleve forelagt dilemmaet, var svaret nemlig, at det kunne man ikke svare på, men ville lade det være op til en evt. retssag at afgøre. Så der er hverken sagt A eller B fra ministeriets side i denne sag - men hvad tor du en dommer ville sige ?

Må jeg ikke kopiere mine kopibeskyttede CD'ere, så jeg kan afspille dem via min Squeezebox ? Det tvivler jeg stærkt på, at en dommer vil sige.

/erla

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 21:04

Mere fra kulturministeriet:

"... du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter."

-oOo-

Afspilning af DVD'er fra en mediastation hører efter min mening ind under ovenstående...

Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp



Redigeret af erla - 16-September-2008 kl. 21:21
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 21:19

Endnu klarere udtryk her:

" De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp

Så hold nu op med den berøringsangst overfor ripning til mediaafspillere til brug for "privat tilegnelse af et værk" - det er fuldt ud lovligt!

Ellers må der falde en dom der siger andet - og jeg stiller gerne op i en retsag, og erklærer mig skyldig i, at jeg har omgået afskillige kopispærringer på mine CD'ere og har kopieret dem til min SqueezeCenter server, med det formål at afspille dem via mine 3 Squeezeboxe i mit hjem - dette har jeg flere gange erklæret offentligt, men anti-piratgruppen har endnu ikke stævnet mig.

Man kunne godt få den fornemmelse, at der bl.a. på dette forum sidder repræsentanter for APG, som forsøger at skræmme folk til at tro, at de ingenting må - hvis det er tilfældet, så vær så venlig at sende mig en PM, så skal jeg med glæde sende min privatadresse tilbage, så I kan sende mig en stævning!

Otherwise: Shut the fuck up!

/erla

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Der er nu altså masser af kommercielle DVD'ere der ikke er krypteret...

Regionskodningen alene, regnes i lovens forstand for en kopi-spærring, og må som sådan ikke omgås - og så alligevel...

Hmm. nu har jeg læst op på kulturministeriets vejledning, og det ser ikke ud til at regionsbeskyttelse er omfattet om reglerne for omgåelse af tekniske foranstaltninger til beskyttelse imod kopiering - my bad :-(

Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Der er nu altså masser af kommercielle DVD'ere der ikke er krypteret...

Regionskodningen alene, regnes i lovens forstand for en kopi-spærring, og må som sådan ikke omgås - og så alligevel...

Der er stadig mange titler uden regionskode, og uden CSS...

Der er flest uden regionskode, men også mange uden CSS, en del uden det ene eller det andet.

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Der er nu altså masser af kommercielle DVD'ere der ikke er krypteret...

Regionskodningen alene, regnes i lovens forstand for en kopi-spærring, og må som sådan ikke omgås - og så alligevel...

Der er stadig mange titler uden regionskode, og uden CSS...

Der er flest uden regionskode, men også mange uden CSS, en del uden det ene eller det andet.

Men det ændrer ikke ved, at det ikke skal være op til hvilke tekniske foranstaltninger en udgivelse evt. er forsynet med, der skal afgøre om den almindelige forbruger må afspille sit lovligt indkøbte originaleksemplar på sit hjemmeudstyr - det vil simpelthen være urimeligt at forlange!

Det er jo en håbløs situation at sætte forbrugeren i, at man før køb skal finde ud af, om værket er forsynet med en teknisk foranstaltning, som forhindrer at man lovligt kan tilegne sig det via ens afspiller.

Derfor siger kulturministeriet også, at er et værk behæftet med tekniske foranstaltninger, der forhindrer privat tilegnelse, så må disse omås - og det er det væsentlige for mig som (lovlydig) privatforbruger.



Redigeret af erla - 16-September-2008 kl. 21:55
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 21:57

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det er jo en håbløs situation at sætte forbrugeren i, at man før køb skal finde ud af, om værket er forsynet med en teknisk foranstaltning, som forhindrer at man lovligt kan tilegne sig det via ens afspiller.

Problemet er at de ikke er afprøvet i en retsag, og du fortolker det anderledes end producenterne, og kulturministeriet har undladt at svare direkte på de spørgsmål de har fået indeholdende eksempler.

Men argumentet om at det er en håbløs situation at finde ud af holder ikke - samtlige covers har et ikon hvis disken er kopibeskyttet.

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det er jo en håbløs situation at sætte forbrugeren i, at man før køb skal finde ud af, om værket er forsynet med en teknisk foranstaltning, som forhindrer at man lovligt kan tilegne sig det via ens afspiller.

Problemet er at de ikke er afprøvet i en retsag, og du fortolker det anderledes end producenterne, og kulturministeriet har undladt at svare direkte på de spørgsmål de har fået indeholdende eksempler.

Men argumentet om at det er en håbløs situation at finde ud af holder ikke - samtlige covers har et ikon hvis disken er kopibeskyttet.

Så du mener forbrugeren skal forholde sig til ikonerne på coveret ?

Hvad skal de så konkludere, så længe retten ikke har talt ?

Skal de lade sig kue af producenterne, eller tro på at en kommende dom vil være fornuftig overfor forbrugerne ?

Hvordan fortolker du brug inderfor privatfsæren, hvor kulturministeriet klart siger reglerne ikke gælder ?

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det er jo en håbløs situation at sætte forbrugeren i, at man før køb skal finde ud af, om værket er forsynet med en teknisk foranstaltning, som forhindrer at man lovligt kan tilegne sig det via ens afspiller.

Problemet er at de ikke er afprøvet i en retsag, og du fortolker det anderledes end producenterne, og kulturministeriet har undladt at svare direkte på de spørgsmål de har fået indeholdende eksempler.

Men argumentet om at det er en håbløs situation at finde ud af holder ikke - samtlige covers har et ikon hvis disken er kopibeskyttet.

" De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp

Mener du ikke dette betyder, at som privatperson og i forbindelse med privat brug, så har man lov at omgå beskyttelsen, hvis det er nødvendigt for ens private tilegnelse af værkerne ?

Eller tror du en dommer vil dømme anderledes ?

Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 22:10

Jeg tror ikke det er så simpelt som du vil stille det op.

Du har for at kopiere værket haft det igennem en computer hvor du kunne afspille det - jeg mener ikke at du kan konkludere at du må kopiere værket for at afspille det på en eller anden obskur afspiller.

Omvendt mener jeg heller ikke at det nødvendigvis er forkert at du må.

Det jeg siger er at så længe vi ikke kan få et meget konkret svar fra kulturministeriet om hvordan loves skal tolkes, og vi ikke har en afprøvning af loven at holde os til, så kan ingen (heller ikke dig) lave en skråsikker fortolkning....

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Men argumentet om at det er en håbløs situation at finde ud af holder ikke - samtlige covers har et ikon hvis disken er kopibeskyttet.

Jeg sidder nu og hører Hanne Boel / Beware of the dog via min Squeezebox.

Det er en "kopibeskyttet" CD, som det derfor tog mig fire gange så lang tid at rippe, som mine ubeskyttede CD'ere. Ja, der står på coveret at den er kopibeskyttet.

Men mener du, at det er ulovligt det jeg har gjort ?

Det var jo nødvendigt for mig, at finde et program der kunne omgå kopibeskyttelsen, og lave en kopi af den, for at jeg nu kan tilegne mig værket til privat brug via min musikafspiller...

Hvis det lovligt for mig, så er jeg sådan set ligeglad med hvad de skriver på skiverne.

Hvis det er ulovligt, så er der en masse kunstnere der afskærer sig muligheden for at lade mig nyde deres kunst mod betaling.

Det sidste mener jeg ikke kan være hensigten med loven.

Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2008 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Men mener du, at det er ulovligt det jeg har gjort ?

Nej, netop ikke fordi du ikke kunne have afspillet den uden at gøre det.

Men hvis du har to afspillere, den ene kan afspille mediet, den anden kan ikke - så mener jeg det kan være svært at svare præcist på om du må bryde beskyttelsen fordi du insisterer på at ville afspille på den afspiller der ikke kan afspille det...

Men lad være med at angribe mig - jeg er nok ca. 10 gange så træt af den lov og dens mangel på klarhed som nogen anden.

Jeg mener blot at du har en anden fortolkning af den lov end nogle andre har (producenterne), og det er med de mangelfulde svar vi kan få af kulturministeriet og mangel på en precedens retsag umulig at sige hvem der har ret.....

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu