recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afkøling af computer i lukket skab
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAfkøling af computer i lukket skab

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Emne: Afkøling af computer i lukket skab
    Sendt: 21-September-2008 kl. 12:59


Den røde cirkel illustrerer det eneste hul ind til skabet, hvortil kablerne løber til forstærker og tv.

Mit umiddelbare problem er selvfølgelig varmen i skabet. Der sidder 120mm fan og 80mm i kabinettet, men når luften ikke udskiftes er det ikke meget behjælpeligt. Er der nogle løsninger, som ikke involverer at lave flere huller ind i skabet? Støj er reelt intet problem.

Derudover er jeg lidt overrasket over at computerens kerner bliver over 50 grader varme, med helt almindelig windows idle og stående i frit rum. Airflow skulle ikke være problemet, og alle fans kører på maks. Hvis problemet allerede ligger her, er det nok bedst at få computeren ned på en fornuftig temperatur under normale forhold også.
Ideer? Inputs? Eller skal jeg hellere droppe skabsideen?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 13:12

Jeg ville nok prøve at have det der varmer mest nederst, dvs PC og Forstærker. Så ville jeg bore huller i hylderne, så varmen kan stige op.

Så ville jeg fjerne den øverste liste, den som støder mod dæren. Derefter ville jeg frase en kant i toppen  af døren (på bagsiden), så kan luften slippe ud deroppe 

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 13:15
Glemte lige at jeg jeg ville gøre det samme i bunden, så frisk luft kan komme ind
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 13:37
Princippelt optimalt, det eneste problem er at udover det allerede eksisterende hul, må jeg ikke aftage lister eller slibe i døre - bor til leje.
Der er frigang både foran og bagved hylderne, men hvis computeren rykkes længere ned ryger jeg op på 10m DVI/HDMI kabel - og ville være glad hvis mit dyrt indkøbte 7.5m fortsat kunne bruges :D

Hvis det ikke er muligt at lave yderligere hul ind til skabet - er projektet så en dødsejler?
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 13:49

Det er ikke nødvendigvis en dødsejler, du kan jo sætte en spand med tør-is ind i skabet hver dag

Spøg til side, så skal du finde en måde at få cirkuleret frisk luft i skabet, måske kan en lille ventilator (som folk har på deres kontorer) hjælpe, men det komme an på hvor tæt døren egentlig lukker, for frisk luft skal der til.

Til top
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 14:04
Døren lukker forholdvis tæt, så lige nu tænker jeg så det knager. Vil det være bedre at have kabinettop og side på end at tage det af? 
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 14:10

Jeg er overbevist om at det hjælper, men måske ikke nok, at få de varme ting ned i bunden.  Du kunne jo prøve at rykke det derned og så undlade at tilsslutte DVI ledningen. Sætte PCen og forstærkeren til at køre max.

Hvis temperaturen nu er ok, så må du nok have fat i muldvarpen, og investere i et længere DVI kabel.

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 14:19
Forstærkeren står heldigvis ikke inde i skabet. Så eneste varmeafgivende element er PC'en. Lige nu tester jeg temperaturer ved forskellige belastninger, med og uden kabinet og ved forskellige placeringer. Forhåbentlig tegner der sig et mønster og forhåbentlig er der en placering som bare virker.
Til top
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 14:23
Alternativt kunne jeg prøve en lille stand-blæser oppe foran hullet i væggen, som forhåbentlig kunne blæse noget varm luft ud.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 14:41
Du kan købe en dør i  Jem og Fix og save alle de huller i du har lyst til....Den skulle ikke koste dig meget mere end 300kr....
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 14:58
Det var faktisk ikke en helt dum idé, kunne måske bygge et par store 120mm blæsere ind i døren - skulle give minimal støj i stuen,
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2008 kl. 15:25
Du kan også købe en 120mm blæser og et par adaptere fra 60mm>80mm  og fra 80>120mm og så trække frisk luft ind fra det hul der er der... Selv ville jeg overveje døren....Jeg har selv to "serverrum" et i et kalekammer skab, hvori jeg har monteret to stk 120mm blæsere(indsugning og udsugning) Dette skab huser en AV-Reciever og to stk Computere en Zaptorbox og det løse...Der bliver aldrig for varmt 30-40 grader med fuld load.... Det andet er en stor gardarob hvor jeg har min store colorlaserprinter og Auxillary HTPC, samt AV-Reciever...Dette rum har ingen ventilering, men har dog rig lejlighed da varmen kan sprede sig over manger kvardratmeter (Ud over et nedsænket men brandsikret loft)
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu