recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vis mig dit TV/Hifi møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vis mig dit TV/Hifi møbel

 Besvar Besvar Side  <1 2526272829 36>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Jeg synes godt der må komme gang i denne tråd igen, så jeg bumper lige med et spørgsmål til nogle af dem, der har lavet deres eget møbel.
Hvis man skal lave indeliggende låger hvor meget luft skal der så være rundt om lågen?
Hvis rummet der skal laves låge til er 500mm x 500mm, hvor stor skal lågen så være? Svaret er 497 mm
496mm x 496mm, altså 2mm luft hele vejen rundt eller?
Jeg skal have det beklædt med højttalerstof (et lag regner jeg med).

Jeg regner med jeg kan finde et sted hvor jeg kan låne en bordsav til at skære lågen ud i det rette mål.
Men hvordan skærer man bedst den "indre firkant" ud? Svaret er at det gøres med en stiksav, hvor der bores hul til klingen først
Og hvor lidt ramme kan man nøjes med, uden at lågen bliver "flimsy/ustabil"? Svaret er 40 mm

Jeg er ikke den store handyman.

Mvh Michael

Svaret er skrevet ud for ?

Redigeret af Kampus - 05-Februar-2016 kl. 09:49
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Jeg synes godt der må komme gang i denne tråd igen, så jeg bumper lige med et spørgsmål til nogle af dem, der har lavet deres eget møbel.
Hvis man skal lave indeliggende låger hvor meget luft skal der så være rundt om lågen?
Hvis rummet der skal laves låge til er 500mm x 500mm, hvor stor skal lågen så være? 497 mm
496mm x 496mm, altså 2mm luft hele vejen rundt eller?
Jeg skal have det beklædt med højttalerstof (et lag regner jeg med).

Jeg regner med jeg kan finde et sted hvor jeg kan låne en bordsav til at skære lågen ud i det rette mål.
Men hvordan skærer man bedst den "indre firkant" ud? Med en stiksav, hvor der bores hul til klingen først
Og hvor lidt ramme kan man nøjes med, uden at lågen bliver "flimsy/ustabil"? 40 mm

Jeg er ikke den store handyman.

Mvh Michael

Svar!

Her er svaret til alt:



Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Hvis man skal lave indeliggende låger hvor meget luft skal der så være rundt om lågen?
Hvis rummet der skal laves låge til er 500mm x 500mm, hvor stor skal lågen så være?
496mm x 496mm, altså 2mm luft hele vejen rundt eller?
Jeg skal have det beklædt med højttalerstof (et lag regner jeg med).


Svaret er 497 mm

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Jeg regner med jeg kan finde et sted hvor jeg kan låne en bordsav til at skære lågen ud i det rette mål.
Men hvordan skærer man bedst den "indre firkant" ud?


Svaret er at det gøres med en stiksav, hvor der bores hul til klingen først

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Og hvor lidt ramme kan man nøjes med, uden at lågen bliver "flimsy/ustabil"?


Svaret er 40 mm


Så 3mm, dvs 1,5mm mellem låge og skab er luft nok, til at der stadig er plads til et lag højttalerstof, og at lågen ikke går på.
Det lyder lidt "tight" i mine ører.
Andre der har erfaringer?

Stiksav Har jeg ikke den store tiltro til, at jeg kan lave "lige".
Er det muligt, at bruge bordsav på en fiks måde, og så måske kun skulle bruge stiksav i hjørnerne?
Eller kan en bordsav kun bruges til "ydre snit"?

40mm ramme lyder af lidt meget.
Er det et svar baseret på den førnævnte størrelse på 500x500mm?
Er det en formel man kan udregne?
I så fald må tykkelsen af lågen vel også spille ind (har ikke lige tykkelsen ved hånden pt).

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 05-Februar-2016 kl. 18:17
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Maggerholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:


https://en.wikipedia.org/wiki/Phrases_from_The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy



Jeg har selvfølgelig overvejet om svarene kunne være 42. ;-)

Men 42mm luft rundt om en låge lyder ikke helt godt.
Kan heller ikke helt gennemskue, at save et hul med en "42".
Kampus er dog næsten enig i, at rammen skal være 42mm. :-)

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Svaret er skrevet ud for ?


Noget kryptisk, der gik næsten en halv dag, inden jeg opfattede hvad du havde skrevet. Det kan også bare være at jeg er tumpedum?

Du er klar over at du kunne have qouted de to spørgsmål og skrevet dit eget svar, så det var til at se, hvad du svarede?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Svaret er skrevet ud for ?
Noget kryptisk, der gik næsten en halv dag, inden jeg opfattede hvad du havde skrevet. Det kan også bare være at jeg er tumpedum?
Tak Klaus - jeg havde ikke forstået det før nu - undrede mig bare og rullede videre fordi der var jo ikke noget input i dét indlæg...
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Svaret er skrevet ud for ?


Noget kryptisk, der gik næsten en halv dag, inden jeg opfattede hvad du havde skrevet. Det kan også bare være at jeg er tumpedum?
Samme her, så vi er flere i flokken. LOL

Mvh. JørgenT
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 19:28
Så må I komme med et kursus i quote. Aner ikke hvordan det gøres selektivt på iPad, og jeg gider ikke tænde computeren.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 19:30
Maggerholm, det afhænger af tykkelsen af lågen, og om den skal hængsles. Stoffet fylder overraskende lidt, ca 1/4 mm.

Det eneste fornuftige til udskæring af midten, er en stiksav. Det er ikke så svært, øv dig på noget affalds plade.

Ramme lavet af mdf må ikke være smallere end 40 mm, så længe vi snakker pladetykkelser på 10-12 mm, som jeg selv har anvendt til låger. Brugte sort mdf plade udskåret i Silvan.

Redigeret af Kampus - 05-Februar-2016 kl. 19:35
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 20:19
For at live op i tråden kan jeg da bidrage med et nyt møbel. Der er ikke på nogen måde plads til en receiver, men da jeg bruger en soundbar passer det fint. Der ligger en BD-afspiller, en Raspberry Pi2 og en Dune Medieafspiller i møblet (som er fra Naver), som kan tilgås via jalousi-lågerne.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 20:43
Torben, den er megaflot...  ser dyr ud.
Ning
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2016 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så må I komme med et kursus i quote. Aner ikke hvordan det gøres selektivt på iPad, og jeg gider ikke tænde computeren.


Lad være med at bruge mobiludgaven af forum.
Tryk på "svar med citat" knappen.

Så kommer det du citerer frem, det mellem qoute= /qoute er det du citerer.
Du sletter fra qoute= og ned til den tekst du vil citere og sletter det sidste så /qoute kommer op til enden af det du vil citere.
Vil du citere flere ting, kopierer du qoute= og /qoute ind flere steder.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2526272829 36>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu