recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Bi-amp" af 4ohms højtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Bi-amp" af 4ohms højtaler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KristianMO Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Direkte link til dette indlæg Emne: "Bi-amp" af 4ohms højtaler
    Sendt: 03-Oktober-2008 kl. 14:58

Hej

Læste lige et indlæg her inde, hvilket pludselig bragte mig en smule i tvivl.

Har et sæt Jamo 7.7 som front, som jeg har "Bi-ampet" på min Onkyo 805. Dette er en 4 ohms højtaler, og har derfor også sat forstærkeren til 4ohm samt bi-amp.

Men fik den opfattelse af det andet indlæg, at hvis forstærkeren står til 4 ohm og Bi-amp, leverer den så kun 2 ohm...? Som i kan høre er jeg lidt en rookie på området, men håber i forstår :)

på forhånd tak

 

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2008 kl. 17:49

den kan ikke leverer 2 ohm, 2 ohm er den modstand din forstærker vil se.

antallet af ohm skifter med frekvensområdet, men som udgangspunkt kører ingen almindelige recivere i det prisleje under 2 ohm, så hvis din reciever ikke er brændt af ville jeg bare fortsætte som hidtil. 

Crown - there is no substitute.
Til top
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2008 kl. 22:38

Sagt med andre ord, så er det højttalerens impedans vi snakker om.

Onkyo kan indstilles til 6 ohms højttalere eller 4 ohm.

En 4 ohms højttaler vil kræve mere strøm fra din forstærker og det vil forstærkeren kunne levere, men forstærkeren bliver også varmere da der sendes mere effekt ud i en 4 ohms højttaler end en 6 ohms. Da der også afsættes effekt i forstærkerens udgangstrin vil forstærkeren blive varmere ved stor belastning.

Ved at ændre indstillingen fra 6ohm til 4ohm sker der det at spændingen til udgangstrinnet dæmpes. På denne måde begrænses også strøm og effekt ud i højttaleren.

Desværre opnår man også at begrænse dynamikken i forstærkeren, hvorfor jeg kun kan anbefale at køre med indstillingen i 6ohm og samtidigt lade være med at skrue op på fuld styrke.

Nyd din forstærkers kræfter i 6 ohm og hold øje med at den ikke bliver for varm.

 

mvh Peter Harbo

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu