recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - De evige dårlige tekster på NG og Disc.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDe evige dårlige tekster på NG og Disc.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Direkte link til dette indlæg Emne: De evige dårlige tekster på NG og Disc.
    Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 06:33

Så vil jeg da lægge ud med et spørgsmål om noget der længe har undret mig, nemlig hvorfor National Geographics og Discovery ALTID har så store problemer med deres tekster?

I al den tid jeg kan huske de to kanaler, har der været problemer som:

De manglede engang i mellem
ÆØÅ lavede underlige tegn
De frøs og stod i flere min. med den samme tekst
De var forsinket 10 sek. eller forud 10 sek.

Nu har jeg så fået HD-kanaler på selectoren, og der er stadig bøvl!

Hvad er der rent teknisk forskel på netop de to kanaler og alle andre, siden det altid er dem der er problemer med?

Og hvorfor kan man stadig her i snart 2009 have problemer med den slags, og så oven i købet på to videnskabskanaler.


--
Thomas H. - www.thhe.dk


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
opjm2105 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2005
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 09:18

Hej Thomas

Jeg kan løse et af dine problemer Æ-Ø-Å, findes ikke i engelsk og på engelske tastaturer, derfor de underlige tegn en gang imellem.

Det andet kan jeg ikke svarer på.

Venligst

Ole.

venligst
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 12:17
Ole, det var da en dårlig løsning. Jeg vil nærmere kalde det for en forklaring
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 12:22
Jeg er bange for at problemet skal findes et sted i distributionskæden, jeg oplever nærmest aldrig problemer på de 2 nævnte kanaler med undertekster (mindre end 1 gang om måneden)

Til gengæld, bliver det (i hvert fald på mit tv) nærmest altid sendt i et eller andet obskurt format der IKKE er 14:9, og ikke passer med noget som helst, så jeg ender som regel med at se det i 4:3 letter OG pillar box, med sorte striber hele vejen rundt...  (skylder at sige at på dr1 og tv2 er der ingen problemer med formatskift)
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af opjm2105 opjm2105 skrev:

Hej Thomas

Jeg kan løse et af dine problemer Æ-Ø-Å, findes ikke i engelsk og på engelske tastaturer, derfor de underlige tegn en gang imellem.



Dvs. der sidder en englænder der kan dansk og skriver oversættelsen, men han mangler et dansk tastatur? Det lyder ikke helt rigtigt gør det?
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Jeg er bange for at problemet skal findes et sted i distributionskæden, jeg oplever nærmest aldrig problemer på de 2 nævnte kanaler med undertekster (mindre end 1 gang om måneden)

Til gengæld, bliver det (i hvert fald på mit tv) nærmest altid sendt i et eller andet obskurt format der IKKE er 14:9, og ikke passer med noget som helst, så jeg ender som regel med at se det i 4:3 letter OG pillar box, med sorte striber hele vejen rundt...  (skylder at sige at på dr1 og tv2 er der ingen problemer med formatskift)


Ok, hvilke udbyder ser du dem gennem da?

Formaterne er en anden snak, jeg kunne godt tænke mig at blive ved teksterne, måske skulle man skrive til YouSee og spørge, for jeg finder det altså underligt at der selv på deres HD-kanaler er problemer, men jeg har ikke rigtig styr på hvordan sådan nogle bliver lavet, lagt på og udsendt.


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:



Ok, hvilke udbyder ser du dem gennem da?

Formaterne er en anden snak, jeg kunne godt tænke mig at blive ved teksterne, måske skulle man skrive til YouSee og spørge, for jeg finder det altså underligt at der selv på deres HD-kanaler er problemer, men jeg har ikke rigtig styr på hvordan sådan nogle bliver lavet, lagt på og udsendt.



YouSee har ingen indflydelse på hvordan underteksterne ser ud, da de bliver udsendt fra TV stationerne, enten hardmattede som på de fleste kanaler, eller som DVB-Subs hvor TV stationen også bestemmer font og placering.

Den sidste type undertekster bliver udsendt som DVB-subs, men her er det modtagerens indbyggede tegnsæt fra TTV dekoderen som bliver anvendt, og her kan filmen udmærket knække hvis dekoderen ikke har det rigtige tegnsæt, hvilket kan være tilfældet på National Geographic SD, Animal Planet, Viasat History og Explorer, Canal+ og TV1000 filmkanalerne.

Er der knas med disse undertekster, enten i timing eller tegnsæt, er det relateret til modtageren.

Jeg har ingen mærkelige tegn i underteksterne, eller problemer med timing, men bruger heller ikke modtagere fra YouSee.

Mht. Discovery, så anvender begge kanaler hardmattede undertekster, men på HD kanalen kan der forekomme udsendelser uden tekster eller med forskellig størrelser, og det kommer altsammen fra Discovery.


Redigeret af fast2night - 20-Oktober-2008 kl. 19:49
Mvh Hans
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 19:41

 

 På Discovery bruges Hardmatting, på NG er de valgfrie.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 20:49
På Discovery HD via en CD DH-boks, kommer teksterne konsekvent et halvt til helt sekund for sent ift. talen. Møjirriterende, men det må være meningen siden det altid er sådan 
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:


Ok, hvilke udbyder ser du dem gennem da?

Formaterne er en anden snak, jeg kunne godt tænke mig at blive ved teksterne, måske skulle man skrive til YouSee og spørge, for jeg finder det altså underligt at der selv på deres HD-kanaler er problemer, men jeg har ikke rigtig styr på hvordan sådan nogle bliver lavet, lagt på og udsendt.


Skal nok holde mig til Underteksterne, jeg får leveret fra Frederiksholm.net som har Canal-digital som udbyder på de 2 nævnte kanaler
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af opjm2105 opjm2105 skrev:

Hej Thomas

Jeg kan løse et af dine problemer Æ-Ø-Å, findes ikke i engelsk og på engelske tastaturer, derfor de underlige tegn en gang imellem.

Det andet kan jeg ikke svarer på.

Venligst

Ole.



Bogstavet "æ" findes og bruges i engelsk. Men det er så tilpas sjældent, at man åbenbart ikke har gidet gøre plads til det på tastaturet.

Men derudover er jeg enig med Thomas_H i, at din argumentation vedr. tasturet er lidt søgt. Hvis man skriver tekster til danske seere, vil man jo nok forsøge at anskaffe et tastatur med danske tegn.
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2008 kl. 06:35
Oprindeligt skrevet af johnjkj johnjkj skrev:

På Discovery HD via en CD DH-boks, kommer teksterne konsekvent et halvt til helt sekund for sent ift. talen. Møjirriterende, men det må være meningen siden det altid er sådan 



Jeg har optaget en del programmer på NG HD, og på flere af dem kommer teksterne 5-10 sekunder før talen! Det er pænt irriterende da jeg bare ikke kan lade være med at kigge på dem hele tiden, og så hører man ikke rigtig efter og det går helt galt :o(

Og så sidder man og tænker på, at det er en videskabskanal i HD i år 2008 der ikke kan finde ud af det....

--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu