recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Multi Media Center
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt Multi Media Center

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt Multi Media Center
    Sendt: 10-November-2008 kl. 15:45

Hej Alle

Jeg overvejer at gå i gang med at lave et nyt Media Center som skal kunne bruges i hele huset. Spørgsmålet er så om det overhovedet kan lade sig gøre inden for rimelighedens grænser.

Jeg forestiller mig følgende hardwaresetup:

  • 5 touchscreens - 1 i hvert badeværelse, 1 i stuen, 1 i køkkenet og 1 i soveværelset. Skal kunne udvides senere.
  • 1 central dedikeret pc.
  • Højtalere som kan styres seperat i alle ovenævnte rum
    2 flatscreens - 1 i stuen og 1 i soveværelset. Skal kunne udvides senere.

Og følgende funktionalitet:

  • Ved hver touchscreen skal man kunne styre musikken i hele huset på samme tid og seperat. Fx Mozart i hele huset eller fx Mozart i køkkenet samtidig med, at der spilles Bruce Springsteen i badeværelse 1 og blandet pop / rock i stuen og køkken.
  • Ved hver touchscreen skal man kunne styre hvilken film (fra hdd) eller kanal der skal vises på hver er de 2 flatscreens.

Jeg har nada erfaringer med Media Center, men har godt styr på pc'er og netværk, så mine spørgsmål går på om dette overhovedet kan lade sig gøre fra en PC / central styring og om der findes nogen brugerflader, som kan varetage en så differentieret styring.

Kom meget gerne med input, da jeg er på rimelig bar bund

/Iver

Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 16:54
Har du en prisramme?
Hvilke signal har du til TV?
Hvad forventer du af kvalitet på tv?
Hvilket netværk har du i rummene.
Hvor stabilt skal det være?
Er touchscreen er de med indbygget pc?
Regner at du kan bruge den centrale enhed uden
andre clienter/extendere?


Redigeret af Benu - 10-November-2008 kl. 16:58
Den Ben
Til top
luv.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 17:31

Jeg lytter lige med her. Mangler samme løsning hjemme.

 

Havde selv forestillet mig en central server, og så have lokale frontends i hvert værelse og rum.

 

Har selv alm. antenne(forening) eller SAT. Har HW netværk i huset CAT5E til rådighed.

I stuen skal billedet til film være i topkvalitet 1920/1080 i/p.  Der benyttes JVCDIla projektor. Alm. tv og spil bruges blot på alm. fjensyn.

Mht. lyden, er eneste brugbare, i mine øre, loseless/flac, så dette skal understøttes i systemet.

 

 



Redigeret af luv.dk - 10-November-2008 kl. 17:31
Livet er skønt.
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2006
Status: Offline
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

  • Ved hver touchscreen skal man kunne styre hvilken film (fra hdd) eller kanal der skal vises på hver er de 2 flatscreens.


For at være sikker på at du har ambitionerne på plads: Er det nødvendigt at du kan sidde på tønden mm. og styre hvad der bliver set i stuen?
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 19:16
Det du i virkeligheden skal bruge er 5 af disse, som desværre ikke ser ud til at være blevet til virkelighed, men som jeg ser det, er det præcis det du har brug for...

EDIT: bortset fra at det er vistnok præcis det HP's nye touchsmart er? men til 12k stykket...  man skal godt nok ville det... ved ikke hvor meget mce der er i sådan en.. men det kan man vel installere sig ud af

EDIT2: kunne man forestille sig at man kunne lave noget extender ud af sådan en her? måske man skal bruge et linux mediecenter som base dog...


Redigeret af fumper - 10-November-2008 kl. 19:27
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 19:29

Oprindeligt skrevet af Benu Benu skrev:

Har du en prisramme?
Hvilke signal har du til TV?
Hvad forventer du af kvalitet på tv?
Hvilket netværk har du i rummene.
Hvor stabilt skal det være?
Er touchscreen er de med indbygget pc?
Regner at du kan bruge den centrale enhed uden
andre clienter/extendere?

Prisramme - Ja, jeg ved bare ikke endnu hvad den endnu. Det er meget ud fra en cost benefit betragtning. Men en af mine venner har lige fået et bud på en totalløsning fra Russound på en lign. løsning til godt over 300.000 og det er i hvert fald langt over prisrammen

SD lige nu, men det bliver jo lavet om med tiden. Fokus er på distribution af musik og film.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med kval. Det ene tv er et pan th-37px70 og det andet bliver enten et pan th-42px80 eller pan th-42/46pz80. Hvis vi taler signal, ja så er det jo SD lige nu. Det skal siges, at jeg er vant til et rigtig rigtig godt SD signal, når jeg sammenligner med diverse fagbutikker (ikke el-giganten og lign.).

Jeg ved der er netstik i alle rum og hvis det ikke er gigabit, så bliver det det. Derudover kommer der trådløst i hele huset (min b/g og måske n).

Det skal være stabilt! Og selv om jeg i sin tid har været alvorlig pc hardware geek, så har fokuset altid været performance og ikke stabilitet. Derfor er jeg lidt på bar bund der. Jeg tænker dog, at jeg kan klare mig med rigtig solid hardware uden redundante PSU'er og diske. Men kom gerne med input på den front.

Det var ikke meningen, men det kan være en løsning, så er jeg bare bange for at miste kontrollen på tværs af rummene. Det ville jeg være ked af. Ellers ville jeg vel kunne løse det med en filserver og en række klienter, som kun styre deres lokale zone...?

I mit hoved ville det smukkeste være en server med 2-4 videozoner og 6-8 audiozoner, som så kunne tilgås via 5-7 touchscreens (kun skærm) på samme tid uden konflikter. Jeg ved bare slet ikke om den slags software findes eller om jeg kan finde hardware med det ønskede antal zoner.

/Iver

Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

  • Ved hver touchscreen skal man kunne styre hvilken film (fra hdd) eller kanal der skal vises på hver er de 2 flatscreens.



For at være sikker på at du har ambitionerne på plads: Er det nødvendigt at du kan sidde på tønden mm. og styre hvad der bliver set i stuen?
´

Ja, det lyder unødvendigt, men jeg tror, at vi bliver rigtig glade for at kunne stå i køkkenet eller sidde på kontoret og sætte en film i gang for børnene uden at skulle gå derned/-ud for at gøre det.

Ydermere er også lidt et pricipielt behov alene fordi jeg mener, at det bør være muligt med tidens teknologi, men det kan være jeg overvurdere...

/Iver

Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 19:43

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Det du i virkeligheden skal bruge er 5 af disse, som desværre ikke ser ud til at være blevet til virkelighed, men som jeg ser det, er det præcis det du har brug for...

EDIT: bortset fra at det er vistnok præcis det HP's nye touchsmart er? men til 12k stykket...  man skal godt nok ville det... ved ikke hvor meget mce der er i sådan en.. men det kan man vel installere sig ud af

EDIT2: kunne man forestille sig at man kunne lave noget extender ud af sådan en her? måske man skal bruge et linux mediecenter som base dog...

Den Julia ser alt for lækker ud. Den fra asus kunne også bruges. Jeg havde selv kigget på noget så simpelt som en LG touchscreen, men det begynder at gå op for mig, at det slet ikke er nok

/Iver

Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 21:27
Det lyder lidt for ambiøs og jeg tror at du skal starte med at se på de produkter der findes - VMC - Mediaportal - Sagetv - Linux etc. så kan du danne dig et indtryk af hvilke funktionaliteter et mediacenter har.
Et bud kunne være Sagetv, men det er der andre det kender mere til.
Men uanset hvad du vælger skal du have nogle clienter/extendere.

Det er ikke det store problem at kunne have en central server og en række clienter, som kan trække på tv, film etc.

Om det er 100 mbit eller giga er af mindre betydning, koster ikke alverden af opgradere.

Har også lidt svært ved at se nødvendigheden i at kunne styre hvad andre ser i andre rum.


Du kan jo også surfe lidt rundt på nettet, der må være nogle som har haft samme tanker.

 
P.S. Er dine børn så frygtelige at du ikke vil gå indtil dem og sætte en fil på?

Den Ben
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2008 kl. 23:45

teoretisk kan det vel nok lade sig gøre.

Det med den centrale server er vel fint nok, men alle klienterne skal jo være fungerende PC'er, så det bliver ikke en billig løsning.

fjernstyring af den centrale server, er vel muligt via sideshow(eller hvad det nu hedder) mener jeg læste en post om en der kunne styre nogen ting fra sin pda eller telefon med windows mobile på. så findes der vel også noget som kan kører på PC i et andet rum og styre det via netkabel.

at finde dele til det er nok ikke svært, men at finde software der kan de ting du vil, og få det til at virke, det bliver nok noget sværere..

Også er der det med prisen, den HP touchsmart som fumper linker til, til 12000 kr, tja skal man bruge sådan en til alle klienter, så bliver det hurtigt meget dyrt..

Lyder som et sjovt projekt, men ikke noget jeg ville have råd til.. også kommer man ok til at lege med software fejl konstant.

 

EDIT: med hensyn til fjerncontrol af mediecenteret i stuen, så fandt jeg lige det her, som kan virke fra en laptop, så det kan vel også virke fra enhver anden computer.

http://www.downloadsquad.com/2008/02/04/control-your-windows -media-center-pc-without-a-remote-control/



Redigeret af Pizzabager - 10-November-2008 kl. 23:53
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2008 kl. 00:54
HTC ADvantage har en indbygget 5" touch screen med BT og Wireless....Der kan du installere Netremote og Designe dine egne Interfaces osv(Serveren ....Så skal der nogle IR interfaces til...Fx Global Cache Det skulle gøre det med betjeningen....

Så skal du have et par AV-Recievere med multizone og lidt højtalere. Et par Xbox360'ere(eller linksys extendere) og en mother HTPC baseret på Vista MCE som også har Girder...

Dette er ikke et begynder projekt...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2008 kl. 02:18
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Hej Alle

Jeg overvejer at gå i gang med at lave et nyt Media Center som skal kunne bruges i hele huset. Spørgsmålet er så om det overhovedet kan lade sig gøre inden for rimelighedens grænser.

Jeg forestiller mig følgende hardwaresetup:

  • 5 touchscreens - 1 i hvert badeværelse, 1 i stuen, 1 i køkkenet og 1 i soveværelset. Skal kunne udvides senere.
  • 1 central dedikeret pc.
  • Højtalere som kan styres seperat i alle ovenævnte rum
    2 flatscreens - 1 i stuen og 1 i soveværelset. Skal kunne udvides senere.

Og følgende funktionalitet:

  • Ved hver touchscreen skal man kunne styre musikken i hele huset på samme tid og seperat. Fx Mozart i hele huset eller fx Mozart i køkkenet samtidig med, at der spilles Bruce Springsteen i badeværelse 1 og blandet pop / rock i stuen og køkken.
  • Ved hver touchscreen skal man kunne styre hvilken film (fra hdd) eller kanal der skal vises på hver er de 2 flatscreens.

Jeg har nada erfaringer med Media Center, men har godt styr på pc'er og netværk, så mine spørgsmål går på om dette overhovedet kan lade sig gøre fra en PC / central styring og om der findes nogen brugerflader, som kan varetage en så differentieret styring.

Kom meget gerne med input, da jeg er på rimelig bar bund

/Iver

Et af de væsntlige problemer du kommer til at opleve med dette setup er synkronisering. Hvis du, som du, skriver ønsker Mozart i hele huset, så ville det ikke være noget problem i et analogt setup som f.eks. et FM signal. Allle lydkilder ville afspille det samme siganal, samtidigt. Men sådan er det ikke når vi snakker digitalt. Lyd/billede vil blive sendt i pakker til hver enkelt modtager, og det vil sjældent ske synkront. Så resultatet vil være at der vil forekomme echo når du bevæger dig fra lokation til lokation. Dette ekko vil være så generende at det er ubrugeligt.

Et andet problem er energi. Alle dine skærme skal enten være skærme med inbyggede PCer (som HPs nye) eller en separat PC (og hvor skal den så placeres?). De skal jo så, sammen med din Server være tændt 7/24/365, og det lyder dyrt, men har man kassen, er det ikke umuligt.

Men jeg har selv tænkt på samme setup i flere år, så hvis nogen har en rigtig god løsning, så er jeg på. Kan være jeg bare ser problemer, og derfor er blind for løsninger

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu