recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - My New HTPC Build
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMy New HTPC Build

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2008
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Emne: My New HTPC Build
    Sendt: 04-Januar-2009 kl. 12:18

Yes, i det nye år skal jeg have mig en HTPC.

  • XP / MediaPortal / FFDShow bliver brugt som software på maskinen, samt


Har kigget på Asus Eee Box B204, lyder ellers super pga. det lave strømforbrug, men har den power nok til afspilning af HD materiale ?
Det ville ellers være den bedste løsning. Jeg er så tvunget til at ligge mine BlueRay på en ekstern HDD eller jeg skal have et ekstern BlueRay drev.

Har ikke tjekket op på priserne, men vil skyde på at vi ender på den anden side af 3k eller mere og hvad får man ikke for 3-4k hardware 


Den skal være strømbesparende så det bliver AMD,  WesternDigital – GreenDisc og en eller anden effektiv PSU.


Well – Mit udspil lyder sådan her

HardWare:
GigaByte GA-MA78GM-S2H - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433057&am p;Specs=true
Athlon X2 4850e - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=440229&am p;Specs=true
WesternDigital - GreenDisk - ttp://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=390
PioneerBDC-202 - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398373&am p;Specs=true
Har altid haft Plextor men kan spare 500kr og det er Only For Read, Not Write

Kingston HyperX 2x1 GB - DDR2 RAM, 1066Mhz
Tv-turner kort kommer senere og det bliver Hauppauge

Kabinet:
ThermalTake Xaser Mozart Series Media Lab VC4000SNS -
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174427&Sp ecs=true##
Går udfra der er plads nok, da det ikek er et micro ?


PSU ?  
Har kigget på North Q efter som de sammenarbejder med Elsparefonden, men 700kr for en PSU syntes jeg sgu er lidt vanvittigt.. Aner ikke ikke meget om PSU og om andre til billigere penge er næsten lige så effektive.
Udover det, hvor mange watt skal PSU'en yde til mit formål ?
Vil ikke købe noget som er overkill..


Ved der er nogen kloge hoveder end mig herinde, så kom gerne med svar / ændringer  / forslag





Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
Hvedstrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 12:29
Jeg har selv bygget en del HTPC'er, og mener ikke at det er besværet værd længere selv at bygge dem. Det er sandt at der er lidt at spare, men det er ikke meget når man tænker på at der skal købes en Vista/Xp licens ved siden af. For 5000 kan du få det hele.

Overvej denne her acer L5100. Lavt strømforbrug, TV-tuner, HDMI, Støjsvag og kan sagtens klare 1080p hvilket Eee Box slet ikke magter.

Det bedste af det hele? Den virker out of the box!


Redigeret af Hvedstrup - 13-Marts-2009 kl. 00:05
Mvh

Hvedstrup
Til top
Hodor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 12:32
Umiddelbart basere du dig allerede på den hardware som bliver anbefalet mest herinde for tiden.

Med hensyn til PSU, vil jeg tro den NorthQ er fanless. Derfor er prisen ikke for høj. Selv har jeg en Silverstone Nightjar på 350W som fungere fint i en næsten identisk setup (den er dog dyrere end NorthQ).

Kabinet er jo en smagssag, men der er vist masser af plads i det.

Hvad TV-signal skal den modtage? (Analog/DVB-C/DVB-T/DVB-S)
Stol aldrig på Renault forhandleren i Randers... http://www.bilbasen.dk/nyheder/ForumReadPost.aspx?PostId=988 98&Page=0
Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2008
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Hvedstrup Hvedstrup skrev:

Jeg har selv bygget en del HTPC'er, og mener ikke at det er besværet værd længere selv at bygge dem. Det er sant at der er lidt at spare, men det er ikke meget når man tænker på at der skal købes en Vista/Xp licens ved siden af. For 5000 kan du få det hele.

Overvej denne her acer L5100. Lavt strømforbrug, TV-tuner, HDMI, Støjsvag og kan sagtens klare 1080p hvilket Eee Box slet ikke magter.

Det bedste af det hele? Den virker out of the box!



Jeg snakker om Asus Nye EeeBox med HD-Grafik onboard er det noget du har testet, læst review på nettet eller skriver du bare en røver historie ?
Er selv i tvivl og søgt på nettet om kring den lille fucker i laaaaang tid, men kan ikke finde noget troværdig test-info om den endnu-

Der er ingen SPDIF udgang på den Acer, som er et must for mig, da den skal igennem min Denon A1 forstærker og desuden syntes jeg ikek det virker særligt billigt.  Jeg slipper med små 3k for min egen HTPC Build







Oprindeligt skrevet af Hodor Hodor skrev:

Umiddelbart basere du dig allerede på den hardware som bliver anbefalet mest herinde for tiden.

Med hensyn til PSU, vil jeg tro den NorthQ er fanless. Derfor er prisen ikke for høj. Selv har jeg en Silverstone Nightjar på 350W som fungere fint i en næsten identisk setup (den er dog dyrere end NorthQ).

Kabinet er jo en smagssag, men der er vist masser af plads i det.

Hvad TV-signal skal den modtage? (Analog/DVB-C/DVB-T/DVB-S)


Det er det.. Lige nu har mig og tøzen kabeltv, så det er Analog og går med en lejlighed i salgs tankerne og køb af hus senere vil aktuelt og aner så ikke, hvad udfaldet blvier.. MEn det blvier nok DVB-S eller DVB-S dog skal det kunne Decode MPEG4, men er det kommet ? Ellers venter jeg som skrevet.

Vedr. PSU, så tror jeg det blvier CorsAir VX450W og prisen ligger på små 500kr. Det sytnes jeg faktisk er okay.
Syntes bare 450W lyder lige i overkanten, men det er vel hvad den MAX bruger tager efter behov ???
Den er hvertfald 80+ Certfiseret - http://www.80plus.org/manu/psu/psu_reports/CORSAIR_CMPSU-450 VX_450W_Report.pdf

Hvis nogen kender til en mindre PSU der er effektiv, så smid dem i tråden

Redigeret af - Dark Nebula - - 04-Januar-2009 kl. 13:54
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
Hodor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 13:34
350W er det jeg kender, og det fungere for mig.

MAX er jo en relativ størrelse. Er det MAX for hvad du har planlagt at putte i, eller er det MAX for hvad der kan puttes i den?

5 HD's og 2 PCI kort, og så en monster GFX PCIE kort, så er 350W sikkert for lidt. Men det er jo ikke behovet.

Jeg tror 450W er 'sweet spot' mht til pris/ydelse, da det er den de fleste brugere. Meget lavere kan være dyrere pga udbud/efterspørgelse.
Stol aldrig på Renault forhandleren i Randers... http://www.bilbasen.dk/nyheder/ForumReadPost.aspx?PostId=988 98&Page=0
Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2008
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 13:52
Det som PSU'en skal trække er det som er nævnt i tråden + TV-tuner meget mere forventer jeg ikke (selvfølgelig kan opgradering komme på tale, men ændre nok ikke på bund linien).

Det jeg mener er, at PSU'en kun bruger det watt den skal give til hardware og max 450w og vil den bruge samme/mindre strøm for at yde 250w end en X-PSU som yder max 350w ?
Eller er der niveaur den køre i f.eks. low 20%, mid 50% High 100%.. Som sagt, aner ikek en kæft om det


Men senere vil en server komme på tale, hvor alt bliver stream'et fra, det er bare ikke det rigtige valg at gøre nu.. Lidt overkill til mit behov pt... Når huset er i hus kan en server komme på tale.



Redigeret af - Dark Nebula - - 04-Januar-2009 kl. 13:58
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 14:04

Oprindeligt skrevet af - Dark Nebula - - Dark Nebula - skrev:

Det som PSU'en skal trække er det som er nævnt i tråden + TV-tuner meget mere forventer jeg ikke (selvfølgelig kan opgradering komme på tale, men ændre nok ikke på bund linien).

Det jeg mener er, at PSU'en kun bruger det watt den skal give til hardware og max 450w og vil den bruge samme/mindre strøm for at yde 250w end en X-PSU som yder max 350w ?
Eller er der niveaur den køre i f.eks. low 20%, mid 50% High 100%.. Som sagt, aner ikek en kæft om det


Men senere vil en server komme på tale, hvor alt bliver stream'et fra, det er bare ikke det rigtige valg at gøre nu.. Lidt overkill til mit behov pt... Når huset er i hus kan en server komme på tale.

Køb ikke en for stor PSU til et HTPC setup, hvis det skal være lav energi..

Nye gode PSU har en effektivitet på omkring 80% men kræver en hvis belastning for at være effektive. Så det giver ikke et godt resultat at have en 500W PSU og kun trække 100W ud af den, ved denne belastning er den garanteret ikke særlig effektiv. (Så kan man købe sig fattig i grønne diske + CPU for at spare nogle watt, og smide det samme væk i sin ineffektive psu)

Find ud af hvad dit setup kræver + plads til udvidelse. Find en 80+ PSU i det effekt område, læs evt. nogle review eller datasheet hvor effektiv den er ved %load

Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2008
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 14:08
Damn, som jeg tænkte !

Ok, følger op på det senere i dag.. Damen slagter mig snart, hvorfor er det de ikke forstår, at det tager lang tid at sidde foran com. selv bare for at oprette den her tråd og finde info rundt omkring er ikke bedre 

Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af - Dark Nebula - - Dark Nebula - skrev:

Damn, som jeg tænkte !

Ok, følger op på det senere i dag.. Damen slagter mig snart, hvorfor er det de ikke forstår, at det tager lang tid at sidde foran com. selv bare for at oprette den her tråd og finde info rundt omkring er ikke bedre 



Hvis ikke du må sidde foran computeren....Er HTPC builds ikke noget for dig....
Til top
Hvedstrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Marts-2008
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 14:52
Der findes endnu ikke nogen fyldestgørende tests af Eee Box 204/206, men lad os se hvem der ler sidst når du prøver at smide en 1080p x264 .mkv fil efter den.


Mvh

Hvedstrup
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 15:03

Oprindeligt skrevet af Hvedstrup Hvedstrup skrev:

Der findes endnu ikke nogen fyldestgørende tests af Eee Box 204/206, men lad os se hvem der ler sidst når du prøver at smide en 1080p x264 .mkv fil efter den.


Det gør dem der siger den ikke kan

Til top
snuggidk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 19:19
Umiddelbart så burde Eee Box 204/206 godt kunne trække 1080p med hardware-accelerationen på det GFX der sidder på. Min tvivl til når den tid kommer er dog om den lille satan kan trække HTPC-programmerne samtidig med og hvor godt det kører. Ting som Mediaportal og Win MCE har en del features som kommer til at trække nogle krafter i længden og ville være lidt surt hvis det kører af helvede til.

Men lad os nu vente til den kommer ud engang (burde være snart). Mange HTPC-folk som nok skal købe den og teste :)

Er selv ude efter noget nyt grej i ca samme prisklasse som - Dark Nebula - og er da spændt på hvordan det kommer til at funke. :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu