recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crossover frequence!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCrossover frequence!?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Emne: Crossover frequence!?
    Sendt: 09-Januar-2009 kl. 19:28

Hej alle,

Har lige fået ny sub og skal indstille lidt.

Det er en AudioPro B1.28

Højtalerne er:

Front: B&W DM303 (Low freq. 52Hz)

Center: B&W LCR3 (Low freq. 60Hz)

Bag: B&W M-1 (low freq. 80 Hz)

Reciever er Denon 1908

Hvad skal jeg sætte crossover frequencen til??? For alle højtalere fx 80Hz eller skal jeg manuelt sætte crossoveren efter hver højtaler?

Mht. til sub´en skal den sættes til LFE eller LFE+Main i Denon´en??

Og på sub´en skal crossoveren sættes til det samme som på Denon´en (fx 80Hz)

Har ikke meget forstand på lige subs mv., så håber i kan hjælpe lidt

Boogie

Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 14:34
Bump
Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 16:51

Sidder lidt med samme spørgsmål...

Godt nok har jeg Dali Concept 6, Concept CT,  Concept 1+ sub surround, men kan heller ikke helt hitte ud hvad jeg skal indstille precis i crossocver.

Auto setup sætter alle til LARGE på nær mine to front gulvhøjtalere som den sætter til 80Hz. (ved ikke hvorfor den ikke finde disse som large også)

Går ud fra at man skal sætte sub til LFE når man har gulvhøjtalere?

Jo ingen grund til at lade sub spille ALT bas når man nu har nogle gulvhøjtalrre der kan spille lidt af det. 

Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 20:23

Hvis du har store fronthøjtalere skal du sætte subben til LFE,

Hvis du har mulighed for det, så sæt crossover på din reciever, og så sæt den til det højst mulige på selve subben. Recieveren vil så kun sende ud til subben i frekvenser under det du har sat den til.
Hvad du så skal sætte den til i recieveren kommer an på hvilke højtalere du har. 80 Hz er vist en meget "Gylden middelvej".

Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 01:30
Oprindeligt skrevet af Christian H Christian H skrev:

Hvis du har store fronthøjtalere skal du sætte subben til LFE,

Hvis du har mulighed for det, så sæt crossover på din reciever, og så sæt den til det højst mulige på selve subben. Recieveren vil så kun sende ud til subben i frekvenser under det du har sat den til.
Hvad du så skal sætte den til i recieveren kommer an på hvilke højtalere du har. 80 Hz er vist en meget "Gylden middelvej".

Okay får har jeg forstået det rigtigt.

Hvis jeg sætter front speakers til LARGE og sub til LFE så spiller BÅDE sub og front den lave bas??

LARGE = Højtaleren er stor og kan spille de helt lave bas toner (under 40Hz)??

Sættes sub til LFE+ L/R så spiller sub ALT bas, også den som store gulvhøjtalere burde spille???

Ved at sætte front speakers til 80Hz så spiller sub ALT bas under 80hz??Kan nemlig ikke indstille min bas når dette vælges ved front speakers.

CONCEPT 6 SPECIFICATIONS (mine front speakers)

Frequency range+/- 3dB [Hz]:

41,0 - 25.000,0

Betyder det at mine front speakers kan spille bas helt ned til 40Hz og derfor burde sætte crossover til 40Hz, eller er det stadig bedst at lade bassen klare de HELT lave bas områder... skal jo siges at denne gulvhøjtalere ikke er verdens største :-)

 

 

 

 

Front Large =

Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Heschen Heschen skrev:

Okay får har jeg forstået det rigtigt.

Hvis jeg sætter front speakers til LARGE og sub til LFE så spiller BÅDE sub og front den lave bas??
Nej. Så vil subben kun spille når der er et desideret LFE-spor, altså som på film. Her vil dine fronter skulle tage sig af bassen hvis der spilles musik. Dette er oftest også at foretrække hvis altså fronterne er store nok, og kan gå dybt nok. Det tror jeg godt dine kan.

LARGE = Højtaleren er stor og kan spille de helt lave bas toner (under 40Hz)??
Korrekt!

Sættes sub til LFE+ L/R så spiller sub ALT bas, også den som store gulvhøjtalere burde spille???
Her må jeg melde pas, da jeg ikke kender din recievers opbygning, men jeg kunne forestille mig at du har ret i din formodning.

Ved at sætte front speakers til 80Hz så spiller sub ALT bas under 80hz??Kan nemlig ikke indstille min bas når dette vælges ved front speakers.
Ja det skulle jeg mene

CONCEPT 6 SPECIFICATIONS (mine front speakers)

Frequency range+/- 3dB [Hz]:

41,0 - 25.000,0

Betyder det at mine front speakers kan spille bas helt ned til 40Hz og derfor burde sætte crossover til 40Hz, eller er det stadig bedst at lade bassen klare de HELT lave bas områder... skal jo siges at denne gulvhøjtalere ikke er verdens største :-)
Ja det betyder faktisk at de kan gå ned til 41,0Hz, men jeg tror jeg vil anbefale dig at sætte Crossover til 80Hz ved filmbrug, og så slet ikke bruge subben ved musik, da dine fronter gerne skulle kunne trække det nødvendige bas selv.
Har du mulighed for at stille crossover ved hhv. CD, DVD osv.? Eller kan du kun gøre det en gang for alle inputs?

Front Large =



Redigeret af Christian H - 11-Januar-2009 kl. 10:13
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 10:22

Hvis jeg har forstået det korrekt:

Hvis jeg sætter recieveren til fx 60Hz for fronterne (skulle kunne gå ned til 52Hz) Måske 70Hz for centeren (skulle kunne gå ned til 60Hz) Og så 90Hz for baghøjtalerne (skulle kunne gå ned til 80Hz).

Betyder det så, at reciveren spytter bas til subben under de angivne frekvenser altså: hhv. 60Hz, 70Hz og 90Hz?

Og da jeg ikke har store gulvhøjtalere, så skal jeg vel sætte alle til Small i recieveren?

MEN skal jeg med mit setup sætte sub´en til LFE eller LFE+Main i recieveren?

Og et sidste: sub´en kan manuelt reguleres til en crossover ml. 50-150Hz, skal jeg sætte den til max, altså 150Hz?

Boogie

Til top
Andy Brøner Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 10:48
Man kan prøve af følge guiden http://www.frequence.dk/sites/toner.htm


Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Hvis jeg har forstået det korrekt:

Hvis jeg sætter recieveren til fx 60Hz for fronterne (skulle kunne gå ned til 52Hz) Måske 70Hz for centeren (skulle kunne gå ned til 60Hz) Og så 90Hz for baghøjtalerne (skulle kunne gå ned til 80Hz).

Betyder det så, at reciveren spytter bas til subben under de angivne frekvenser altså: hhv. 60Hz, 70Hz og 90Hz?
Lige præcist!

Og da jeg ikke har store gulvhøjtalere, så skal jeg vel sætte alle til Small i recieveren?
Korrekt igen.

MEN skal jeg med mit setup sætte sub´en til LFE eller LFE+Main i recieveren?
I dit tilfælde hvor du IKKE har store gulvhøjtalere så tror jeg du skal sætte den til LFE + Main, da dine fronter ikke er store nok til at trække bassen ved eks. musik

Og et sidste: sub´en kan manuelt reguleres til en crossover ml. 50-150Hz, skal jeg sætte den til max, altså 150Hz?
Nemlig. Subben vil stadig kun spille det den får fra recieveren. Altså hhv. 60, 70 og 90HZ

Boogie

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 11:00
ved small skal den står til  LFE+Main i recieveren, ellers spiller sub ikke stereo. Synes bare det er meget svært og sætte en sub til musik, derfor købte jeg nogle større gulvhøjtalere og spiller musik uden sub.

Og et sidste: sub´en kan manuelt reguleres til en crossover ml. 50-150Hz, skal jeg sætte den til max, altså 150Hz?

har selv min på 80 hz, ellers bliver bassen for dominerende. Volume er sat til 50 procent. Men de fleste sub skal indstilles forskelligt.
er heller 100 procent min er indstillet rigtig
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

ved small skal den står til  LFE+Main i recieveren, ellers spiller sub ikke stereo. Synes bare det er meget svært og sætte en sub til musik, derfor købte jeg nogle større gulvhøjtalere og spiller musik uden sub.

Og et sidste: sub´en kan manuelt reguleres til en crossover ml. 50-150Hz, skal jeg sætte den til max, altså 150Hz?

har selv min på 80 hz, ellers bliver bassen for dominerende. Volume er sat til 50 procent. Men de fleste sub skal indstilles forskelligt.
er heller 100 procent min er indstillet rigtig

Jeg har prøvet med både 80Hz og 150Hz og bassen er, som du skriver, mere dominerende ved 150Hz. Burde det er være ligegyldigt, hvis den bare er sat højere end crossoveren på recieveren? -hvis reciveren kun spytter bas ud under den angivne crossover i recieveren? Er det fordi den står på LFE+Main?

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 11:36
LFE+Main kommer der både lyd i stereo og LFE(digital lyd fra dvd og HD lyd), Jeg er ikke ekspert på dette område, men har bare lyttet mig frem.
min onkyo 806 står til 80 hz lfe og min sub til 80 hz. Det synes jeg lyder fint. Har prøvet og spille så højt at, man kunne høre bassen 50-75 meter væk ude i haven. Allligevel stod min voulme kun på -20 BD.
Men en bas skal ikke bare bulder ved nogle bestemte frekvenser, den skal spille i hele frekvensområdet. Det synes jeg er meget svært og indstille især til musik.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu