recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crossover frequence!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCrossover frequence!?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 23:51

Oprindeligt skrevet af Manic Miner Manic Miner skrev:

Dine egne valg er bedre end receiverens hvad størrelse angår, helt klart.

Generelt så vil du bruge de samme indstillingerne til surround og stereo, måske med undtag af at du vrider nogle db op for subben når du ser film.

Har du mikrofonen præcis der hvor du har dine ører når at du kører autosetup, og hvad står mikrofonen på?

Altså udfra hvad jeg har prøvet kan speaker setup kun sættes på én måde.. forståes på den måde at den bruger samme setup lige meget hvad Input jeg vælger eller om jeg har den sat som sterio, Pro logicII eller DTS.

Ser ikke ud som om jeg kan lave et setup til sterio og et andet til Pro LogicII movie og så kan den selv skifte imellem dem :-(  Og hvis man kan så vil jeg MEGET gerne høre om det.

 

Når jeg køre auto setup så tager jeg to store rygpuder fra min sofa og ligger ned på sofaen og stiller så min mig oven på dem.... den kommer til at være næsten der hvor mit hovede ville være.. måske 10-20 cm længere nede..

Men eftersom min mic ikke indstiller mine speakers korrekt.... altså sætter en 72Hz Center speaker til at være Large (under 40Hz) og sætter min front 41Hz gulvspeaker til 80Hz.....!!!

Og indstiller min venstre front 8db højere end min højre (som nemt kan høres ved sterio lytning)

Under afstande står alle højt til 0mtr afstand... går ud fra det er fordi den selv har sat det op merd auto setup og derfor ikke udfylder dem derinde...

Men med alle de "mærkelige" indstillinger begynder man jo bare at have sin tvivl til ALLE de ting den har indstillet...

 

 

 

 

 

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 00:05
autosetup fra en mikrofonen kan man ikke regne med. Har prøvet forskellige. min onkyo tx-sr806 kom dog meget tæt på.
Hvis jeg indstiller min sub til 120 hz, så er det lige før mine vinduer ryger ud. Ved en volume på halv (sub) og en ca -30 db på forstæker går til +18. 
derfor står min på ca 80-90 hz. Front står til Large, der sidder 8 tommer i.
rambo 4 så kan man godt hører ens sub.


Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 11:34
Heschen, dit sofapude-arrangement kan være noget af grunden for dine besynderlige resultater da målemicen pga refleksioner skal stå så frit som overhovedet muligt.

Men, jeg har aldrig oplevet nogen receiver der sat afstand til at være 0 meter, og med mindre manualen for den receiveren som du har siger at det er normal opførsel, så er der et eller andet galt.

Forsøg først at se om du kan få micen til at stå mere frit og i nøjagtig ørehøjde, og kør autosetup igen. Hjælper ikke det ville jeg ha gået over til sætte afstand og niveau vha målebånd og i mangel af en lydtryksmåler, egne ører.
Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 14:41

Så er der mere nyt fra min front af

Har opgivet at ppsætte mit system med den medfølgende mic og auto program, lyder bedre at køre med det hele som fabriks reset, end med auto setup

Så valgte at gå ned i hifi klubben og låne en DB/lydtryks måler (eller hvad den nu hedder)

Har manuelt målt afstand til alle speakers og indstilt det.

Samme er gjort med Crossover som er sat til 80Hz for alle.

 

Så skruede jeg op på forstærkeren til db måleren stod på 75db ved test tone.... indstillede så alle speakers så ALLE ramte 75db i lydstyrke...Dette gjorde at jeg fik meget mere kraft på min center og mine baghøjt.

Kan kun sige at mit system er blevet et helt andet at høre på.... Selvfølgelig til den posiktive side

 

1000 tak for alt hjælp jeg har fået herinde

 

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 14:45
fint med den medfølgende mic og auto program, de virker bare ikke i praktisk. Dejligt at høre du har fået liv i dit anlæg
Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 18:29
Godt at det endte godt : )

Af nysgerrighed, hvilket niveau endte du med at sætte venstre og højre front til? Og hvilken receiver er det du har?
Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 23:04

Oprindeligt skrevet af Manic Miner Manic Miner skrev:

Godt at det endte godt : )

Af nysgerrighed, hvilket niveau endte du med at sætte venstre og højre front til? Og hvilken receiver er det du har?

Mener det endte sådan her:

Front left: 1db - 3.5mtr

Front Right: 0db - 3.3mtr

Center: -1db - 3mtr

Rear left: 3db - 1.8mtr

Rear right: 2db - 1.5mtr

Sub: 0db - 3mtr

Alle speakers er nu målt til en testtone på 75db når jeg skruer lyden op til 69/100

Går ud fra at alle speakers skal  spille lige høje??? Vil måske prøve at give min center 1db mere for at få lidt mere lyd i den.... men det skal jeg lige teste først.

 

Jeg har en Harman Kardon AVR 355

 



Redigeret af Heschen - 12-Januar-2009 kl. 23:08
Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Heschen Heschen skrev:

Så er der mere nyt fra min front af

Har opgivet at ppsætte mit system med den medfølgende mic og auto program, lyder bedre at køre med det hele som fabriks reset, end med auto setup

Så valgte at gå ned i hifi klubben og låne en DB/lydtryks måler (eller hvad den nu hedder)

Har manuelt målt afstand til alle speakers og indstilt det.

Samme er gjort med Crossover som er sat til 80Hz for alle.

 

Så skruede jeg op på forstærkeren til db måleren stod på 75db ved test tone.... indstillede så alle speakers så ALLE ramte 75db i lydstyrke...Dette gjorde at jeg fik meget mere kraft på min center og mine baghøjt.

Kan kun sige at mit system er blevet et helt andet at høre på.... Selvfølgelig til den posiktive side

 

1000 tak for alt hjælp jeg har fået herinde

 

Det lyder som om det er det helt rigtige du her har gjort

Auto-setup kan være nok så godt men jeg vil altså også til en hver tid vælge selv at indstille det.

Godt at du har fået mere ud af dit anlæg

Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 16:20
Det høres langt mere fornuftigt ud end autoopsettets forslag : )

Selv om alle højtalere i udgangspunktet skal spille lige højt, så kan du fint justere +/- et par db på center, bag og sub, efter smag og behag.
Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 18:02

Ja sidder og retter lidt til så det lyder helt perfekt.

Har haft lidt problemer med min Phase knap på min sub.... men har sat den til 180" da den giver mest "bas" der... håber det er rigtigt.

 

Ellers prøver jeg også at sætte min sub rigtigt... da jeg jo ikke kan indstille crossover på hverken sub eller i forstærker når jeg har valgt en crossover på mine front speakers så regner jeg med at forstærkeren selv klare dette.....

så jeg sidder prøver at få volume sat rigtigt på bas og output + - db på forstærkeren...... syntes dette kan være lidt svært  

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu