recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CD lyd kvalitet COAX vs HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCD lyd kvalitet COAX vs HDMI

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Emne: CD lyd kvalitet COAX vs HDMI
    Sendt: 12-Januar-2009 kl. 19:01

Ved godt det ikke er et HIFI forum men adligevel.

Men jeg har leget lidt rundt med 2 forskellige DVD afspiller som begge har HDMI og COAX udgang, ja den ene har sågar iLink. og lyttede til de 2 afspiller på henholdvis HDMI og COAX udgangen.  Jeg blev mildest talt noget overraskede over at CD lyden var bedre via COAX, det kom faktisk bag på mig ret så meget endda, og jeg har tjekket opsætning og alt det der. Kabler er af høj kvalitet, MIT på COAX og WYRO PRO på HDMI.

Nogen andre der har leget og prøvet noget tilsvarende?



Redigeret af Potter - 12-Januar-2009 kl. 19:04
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 21:14
det har jeg også.Og konklusionene var den samme,coax lyder bedre /anderledes end hdmi.lyden er mere rolig og knap så spids.kilden er en samsung blu-ray afspiller,processoren en audiolab
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 22:08

Super at høre. Har lige siddet og gennem lyttet nogle CDere fra Linn, Sheffield Lab og GRP, syns faktisk at der meget stor forskel, hvilket giver mig stuff til endnu en tanke om, hvor god er lyden på HDMI modulet entlig på de forskellige enheder.

Jeg mener at have læst at Sony har lavet en CD afpiller fra deres ES serie som har HDMI? Ellers må jeg have fat i en audiolab eller en lign. DAC med HDMI, så det kan afprøves noget mere.

Men det kunne være fint at høre fra flere, som har eller vil prøve at lytte efter.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 23:44
Coax har alle dage været at fortrække til lyd frem for HDMI. Så skulle du prøve det samme mellem Coax og Optisk, der er forskellen endnu større.
Til top
Jamic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 00:32

Jeg mener at have læst at det bedste til CD lyd er at bruge de analoge udgange, men det er måske ikke korrekt? (det er måske kun hvis man har en dedikeret CD afspiller?)

Mvh. Jacob 

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af Jamic Jamic skrev:

Jeg mener at have læst at det bedste til CD lyd er at bruge de analoge udgange, men det er måske ikke korrekt? (det er måske kun hvis man har en dedikeret CD afspiller?)

Mvh. Jacob 

det afhænger af om DAC en er bedre i din forstærker eller afspiller.jeg fortrækker DAC en i min processor
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 07:57

Forskellen mellem Coax og optisk kender jeg udemærket til, og køre selv digital balanceret mellem DAC og drevet.

Så håber jeg godt nok at der kommer en bedre løsning med HDMI til surround 5.1/7.1 etc. For hvis HDMI er så dårligt til overførelse af 16 bit 44.1 Khz/ PCM, så er må det også indebære de nye HD lyd formater og så kan det da næsten være lige meget med hvor godt lydsporet er på BD.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
AlJones Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 08:26
HDMI er simpelthen ikke robust nok til at modstå jitter. Det er årsagen til den spidse og hårde klang som man får.

Men det er kun et problem ved HDMI overførsel af PCM lyd, ikke bitstream.

F.eks, hvis du overfører hidef lydformatterne Dolby True HD og DTS HD som bitstream, er de "immune" overfor jitter. Men hvis de "pakkes ud" i afspilleren og overføres som PCM, så påvirkes de af jitter.

Afspillere og processorer med producenternes forskellige "Link" forbindelser (Pioneer, Denon, Accuphase, m.fl.) benytter typisk netværkskabel og stik med re-clocking som kurerer jitter for alle PCM-signaler.

Disse Link er selvfølgelig inkompatible, så man bindes til samme producent for afspiller og processor, hvis man vil have optimal lyd.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 08:57

Oprindeligt skrevet af pr76 pr76 skrev:

Coax har alle dage været at fortrække til lyd frem for HDMI. Så skulle du prøve det samme mellem Coax og Optisk, der er forskellen endnu større.

Er Coax eller Optisk så bedst??

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 08:59
Ja det vil jeg også gerne vide, samt hvorfor 

Redigeret af xcardman - 14-Januar-2009 kl. 08:59
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 09:23

Oprindeligt skrevet af AlJones AlJones skrev:

HDMI er simpelthen ikke robust nok til at modstå jitter. Det er årsagen til den spidse og hårde klang som man får.

Men det er kun et problem ved HDMI overførsel af PCM lyd, ikke bitstream.

F.eks, hvis du overfører hidef lydformatterne Dolby True HD og DTS HD som bitstream, er de "immune" overfor jitter. Men hvis de "pakkes ud" i afspilleren og overføres som PCM, så påvirkes de af jitter.

Det har ganske vist været hævdet flere steder på nettet, at bitstream er imunt, men jeg er ikke enig. I en diskusion på avforums var der også flere posts fra folk, der ligesom jeg arbejder med lyd-hardware, der argumenterede for, at der ingen reel forskel er. Der er intet magisk ved bitstream, det er blot data, der flyttes til en buffer på receiveren. Hvis Der er jitter på clocken, vil det, at dataene først skal dekodes ingen effekt have på jitteren, med mindre man gør noget ved den som eksempelvis re-clocking. Ved PCM data kan man benytte den samme buffer til at gemme lyddata i så man får mulighed til re-clocking.

Så vidt jeg har forstået, findes i HDMI 1.3a en clocking strategi hvor master clocken sidder i receiveren (sink) og hvor clocken i løbeværket kan justeres med "set audio rate" kommandoer. Derved elimineres jitter på clocken til D/A konverterne i receiveren. Jeg er ikke helt sikker på at det er det du henviser til, idet dette ikke kræver ekstra stik, men det findes i hvert fald på Pioneers LX71 bluray-afspiller.

Det virker som om de forskellige mærker har forskellige implementeringer, hvorfor ved jeg ikke. Måske er specifikationerne for løse, eller også ser de det som en mulighed for at tjene flere penge. Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være umuligt at få et acceptabelt jitter niveau over standard HDMI. Jeg har diskuteret det med flere på min arbejdsplads, og vi kan ikke se hvorfor man ikke ved hjælp af en buffer samt en ordentlig PLL ikke skulle kunne opnå en clock hvor mængden af jitter er reduceret tilstrækkeligt til at gøre den uhørlig. Samme argumenter har der også været fremme på avforums.

Hvis nogen kan henvise til en artikel eller lignende med en beskrivelse af hvorfor det ikke kan lade sig gøre at reducere jitter tilstrækkeligt via HDMI uden at benytte HDMI 1.3a med master clocken i receiveren vil jeg selvfølgelig være parat til at ændre mening. Det skal ikke bare være en eller anden tilfældig blog skrevet af en eller anden tilfældig person - dem har jeg set for mange af.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 09:37

Andyk,

Jeg har også talt med andre som både er til tungt hifi og surround, der har de også prøvet bitstream vs PCM, og der høres ingen forskel umiddelbart.

HDMI er ikke optimal for en ordenlig lyd kvalitet, som jeg høre det. Men om der er forskel på kvaliteten imellem de forskellige mærker og modeller, det skal jo komme an på nogler prøver og debater

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu