recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit skærmbillede bliver grønt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit skærmbillede bliver grønt

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 00:05
Et hint ville være at bruge windows power tools - de har et resize-tool der gør opgaven til UG - bortset fra at det kun er mindre billeder rent arealmæssigt. Så er det bare at højreklikke på filen (billedet) og vælge opløsningen. Tager 5 sek!
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 16:35
Hej Jeg havde lavet en jpg fil hvor jeg havde sat 5 billeder sammen. Den var på 225 kb. Men alligevel i meget dårlig kvalitet.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 16:36
Gamma
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 16:41
rgb levels
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 16:42

Farve temp

Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 16:46

CIE diagram.

Jeg var lige en tur rund og se på andre sony skærme, hvor jeg indsatte de samme indstillinger. Resultatet var, at de havde det samme grønne skær. Så det nok mine øjne det er galt med.(Min gamle phillips har ødelagt dem)

 

 

 Jeg så bl.a på to forskellige 46W4500 og en 40 40Z4500.  



Redigeret af -claus- - 21-Januar-2009 kl. 16:48
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 21:31

Lad os kigge på din hvidbalance:

Selv sensoren ikke måler nøjagtigt under IRE25, er det normalt ikke helt ved siden af med måling på den grønne komponent, da den udgør rundt regnet 71% af lyset i en korrekt kalibreret hvidbalance.

Umiddelbart kune det se ud til, at du har en grønfejl i hvidbalancen - både baseret på, at den grønne skyder over og den røde (21% af lyset) rammer under målet.

Ellers ligger du med dE~=4 over resten af skalaen, hvilket er meget tæt på at være godt nok (dE<=5, helst dE<=3)- specielt set i lyset af sensorens måleusikkerhed.

De eneste indstillinger, der med sikkerhed kan ændre på hvidbalancen i dette område af gråtoneskalen, findes i servicemenuen. Der er ikke noget du kan gøre i brugermenuen.

Grunden til at jeg foreslog dig at prøve at stille lidt på LYS og KONTRAST i brugermenuen er, at hvidbalancen kan være så ujævn, at man ved at justere LYS (BIAS eller OFFSET) og KONTRAST (GAIN) kan flytte lidt på den del af gråtoneskalaen, der anvendes i intervallet IRE0 til IRE100. Det er dog ikke den korrekte måde at ændre på noget, da LYS påvirker sortniveauet, og KONTRAST selvfølgelig påvirker kontrastforholdet og dermed lysudbyttet - men man kan få en idé om, hvordan hvidbalancen ser ud ved at vise en gråtoneskala og manipulere lidt med LYS og KONTRAST. Måske mindskes fejlen for dit TV, hvis du skruer lidt op for LYS - men det kan koste lidt på sortniveauet - det kan du f.eks. checke med DVE.

Jeg tror ikke, det er dine øjne det er galt med (selvom det lyder underligt, at du ser det på flere andre TV også) - det er nærmere et almindeligt fænomen, som øjet er følsomt overfor - og man kan evt. forsøge at løse det med en kalibrering (evt. kun af LEVEL 0 i hvidbalancen).

Ekstra information til de som orker at læse mere...:

Problemer med farvegengivelsen opstår, fordi CRT-skærmenes gammakurver er meget anderledes end LCD-panelers gammakurver: Man er derfor nødt til at lave en transformation af LCD-panelets karakteristik for at efterligne den fosfor-baserede skærmteknologi (og det menneskelige øje), som hele produktionskæden er indrettet efter.

I denne transformation (f.eks. vha. en 1D LUT for luminansen (pr. RGB-komponent) og/eller en 3D LUT for  hele gamut'en) indgås der kompromisser og dermed kan/vil indføres fejl - bl.a. pga. variationer i produktionen af individuelle paneler og den tidsmæssige ressource, der afsættes til individuel fabriksindstilling pr. panel (underlagt en kvalitetsstyringsmodel, f.eks. baseret på stikprøvekontrol og statistik).

Sony har publiceret nogle interessante artikler vedr. deres arbejde med udvikling af deres serie af professionelle LCD-skærme - og viser hvordan de kommer meget tæt på at emulere en fosfor-baseret skærm - men også at man pga. variationer i produktionen af de professionelle paneler er nødt til at udmåle hvert enkelt panel meget grundigt for at komme i mål mht. overholdelse af de valgte standarder.

 

Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 00:56

Jeg har også tænkt mig at komme igang med få det indstillet. Hvis jeg skulle starte på level 0, Ville det så være smart starte med at hæve den røde. Det skulle give negativ effekt for de andre to. Eller ville du give den røde lidt op og de to andre lidt ned.

Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 06:58

Bantam:

Ekstra information til de som orker at læse mere...:

Problemer med farvegengivelsen opstår, fordi CRT-skærmenes gammakurver er meget anderledes end LCD-panelers gammakurver: Man er derfor nødt til at lave en transformation af LCD-panelets karakteristik for at efterligne den fosfor-baserede skærmteknologi (og det menneskelige øje), som hele produktionskæden er indrettet efter.

Er det kun ved SD eller gælder denne LCD tilretning også ved HD?



Redigeret af Stenholt - 22-Januar-2009 kl. 06:59
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 09:43

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Er det kun ved SD eller gælder denne LCD tilretning også ved HD?

Gamma-kurverne er (alt andet lige) ens for SD og HD (der kan være forskellige anbefalinger gamma-værdien) - så udfordringen er den samme. I SD-materiale er de individuelle pixels dog større - så problemet kan sikkert bedre observeres.

Hvis SD-materialet er analog-TV, tilføres der endnu en fejlkilde i forbindelse med omsætning af det analoge signal til et digitalt signal - og da det er sjældent, at man er heldig at to fejl ophæver hinanden, kan billedgengivelsen blive yderligere forringet. 

 

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

... Hvis jeg skulle starte på level 0, Ville det så være smart starte med at hæve den røde. Det skulle give negativ effekt for de andre to. Eller ville du give den røde lidt op og de to andre lidt ned.

Hmm - i dette tilfælde vill jeg nok prøve at sænke den grønne i LEVEL 0 lidt først, da fejlen udmønter sig som en grønfejl. Hvis dette efter et antal forsøg ikke virker, kan du forsøge med den røde (efter at have justere grøn tilbage til udgangspunktet).

Det er vigtigere at bruge dine øjne end din sensor i denne fase af kalibreringen - men du må ikke ændre ret meget på LEVEL 0, da du ellers kan ødelægge gamma-forløbet og derved introducere grimme farveblandingsfejl i de mørke dele afbilledet. Igen, dine øjne er det bedste instrument til at spotte fejl.

Efterfølgende, når/hvis du får løst problemet, skal du finindstille sortniveauet vha. LYS i brugermenuen.

HUSK: Noter altid værdierne ned, før du ændrer noget i servicemenuen, så du kan komme tilbage til udgangspunktet...

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu