recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alternativ til AE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAlternativ til AE

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 14:47

Hej Muele.

Min oprindelige plan var at jeg på min Mac/Windows/Linux installerede et layer som (når det var loaded/aktiv) smed lyden ud på netværket til den IP som boksen har og dermed ud i anlægget - altså istedet for line-out kabel. Det var min drøm/plan.

Men jeg kan godt se det måske er lidt utopi og måske også unødvendigt. Jeg prøver lige at skitsere op hvordan opsætningen er nu:

1. Surroundanlæg i stuen, bruges til musik (bl.a.).

2. 2 dekstops, Mac og Windows.

3. 2 bærbare, begge Macs.

4. 1 hjemmestrikket Server/NAS (central filserver).

5. PS3

6. PSP.

7. Noxon iRadio

Ok, indtil videre har jeg brugt iTunes på de 4 computere til at afspille musik, enten lokalt eller via anlægget. Jeg har også haft min PSP tilsluttet PS3 via Remote Play i tilfælde hvor jeg ikke gad tænde en computer eller TV, men det virker som en lidt kluntet løsning - jeg vil gerne undgå at bruge PS3 til dette formål.

Dvs. hvis jeg ikke har siddet ved min desktop så var eneste mulighed at bruge min iRadio eller en bærbar på sofabordet. Begge løsninger er jeg trætte af - min iRadio er så kluntet og langsom i brug at den for længst er droppet. Så er der min bærbare tilbage som jeg også er træt af, at bruge til dette formål, dels fordi den fylder og dels fordi jeg er ved, at sælge den (konen er også ved at sælge hendes).

Det jeg så nok søger nu er en rigtig smart fjernbetjent løsning hvor jeg synes en iPod Touch er rigtig smart (set i lyset af jeg også mangler de andre funktioner den kan tilbyde).

Jeg var ikke klar over at jeg kunne bruge en Squeeze med en Touch - er det korrekt forstået at denne kan betjene en Squeeze præcis som det er muligt med en Sonos? Hvis dette er tilfældet så var det jo en oplagt og billigere løsning end Sonos som godt nok er pepret, men igen det må koste hvad det vil bare jeg får den rigtige løsning.

Min Server/NAS kører Linux på en 4200+ CPU med 2 kerner samt 3GB ram så den er rigelig kraftig til de services der måtte kræves, blot de findes! Og det skulle ikke være et problem med hverken Sonos og Squeeze.

Sidst men ikke mindst er det et krav at der kan spilles lyd via enheden betjent fra en computer der kører hvilket som helst styresystem - umiddelbart vinder Squeeze der, da Sonos vist ikke leverer softwaren til dette og Squeeze blot er webbaseret.. ?

Håber ovenstående er forståeligt, det er lidt bøvlet at forklare



Redigeret af MartinJohansen - 04-Februar-2009 kl. 14:47
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 15:50

Kort svar: Squeeze kan alt det du ønsker, og til en (i mne øjne) fair pris.

iTouch: Det eneste der kan volde lidt besvær er konfigurationen af en SB receiver, hvis man ikke har en controller. Men der er nogen der har udviklet et program der kan klare det. Dog er der mange der har både SB controller og iTouch, der synes at controlleren er rarere at bruge end iTouch applikationen. Det er vist en smagssag. Edit: For at bruge iTouch/iPhone skal man købe en app i able's app-store til ca 60kr

Overførsel af lydkort-lyd: Jeg ved ikke hvornår man lige har brug for det. Men der er nogen der har udviklet et plugin (til windows?) der kan det.

Betjening hvorsomhelst-fra: Jep. Dels kan man køre en emulering af controlleren, inkl lokal afspilningsmulighed. Dels kører serveren en web-side, hvor man kan styre de tilsluttede enheder. Den kommer endda med et antal skins, så den egner sig til en mobiltelefon, en touchskærm eller hvad ved jeg.

Uden at have prøvet Sonos, er jeg alligevel ikke bleg for at komme med en klokkeklar anbefaling af Squeeze. Da især hvis prisen er en faktor. (Sonos er vist trods alt stadig kongen af streamet musik(vel især på lydkvalitet og nem opsætning)) Squeeze er så fleksibelt. F.eks. kan jeg køre den emulerede controller på min pc på arbejde og høre min musik derhjemmefra uden at omgå firmaets mp3-politik (som siger "no no", uanset om rettighederne er iorden)

Jeg håber jeg har adresseret alle dine spørgsmål, ellers kom bare igen.

Det lyder meget som om jeg er sælger hos Logitech eller lignende. Det er jeg slet ikke. Jeg er bare en tilfreds bruger. De andre løsninger er sikkert også fuldt brugbare.

Du kan gratis hente Squeeze' software og prøve det af. Dog kan du selvf- ikke prøve iTouch applikationen da du nok ikke kan downloade en emulator af den ? ;) Og den emulerede controller har slet ikke den samme easy of use som controlleren har.

Iøvrigt, hvis du har en Noxon iRadio, så har du en fornemmelse af hvad UPNP kan byde på. Dog er der vist ikke noget reelt alternativ til at køre Twonky på serveren. Alt andet stinker i sammenligning.

mvh Mogens



Redigeret af Muele - 04-Februar-2009 kl. 15:51
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 18:06

Hej Mogens,

Du har fået adresseret det hele og tusind tak.

Jeg var slet ikke klar over iPeng kunne det samme som den løsning Sonos's har - ydermere er der Linux apps til Squeeze så jeg tror ikke jeg kan se nogen grund til at købe Sonos.

Det eneste jeg lige grubler lidt over er om man kan installere og konfigurerer serveren uden adgang til GUI.

Tak igen - der blev lige sparet en del penge - jeg er ikke i tvivl om, at Sonos er lækker og måske også bedre hvis man har mange zoner og ønsker gapless playpack, men højst sansynligt skal jeg kun bruge 1 zone og måske 1 mere på badeværelset, men ikke synkront.

Den medfølgende kontroller ser rigtig lækker ud og ang. lydkort-lyd.. ja så har du ret.. hvornår har man brug for det.. men det var da min tanke fra starten

Jeg tror sq det ender med en Squeeze Duet løsning - prisen er spiselig (Sonos' skulle proppes ned hvis det var  ).

Tak igen til jer alle for jeres forslag!

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 18:53
Hej

Jeg er lidt rystet over din tråd.
Tænk at ville sælge hele 2 mac's.

Du kan også købe et par atv, de kan let styres fra din touch samt streame fra din nas.

Men umiddelbart er bedste løsning vel noget B og O.
Du har vist et ret advanceret link system.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 19:59

Hej Lahan,

Det er heller ikke stensikkert Mac'erne skal sælges, men fakta er, at ingen af os rigtig bruger dem længere nu hvor de 2 stationære er up-to-date.

Atv (går ud fra du mener Apple TV) har jeg ikke overvejet - så dem kigger jeg selvfølgelig lige på inden det endelige valg.

Du må ikke være så rystet - der er trods alt stadig en Mac tilbage i huset såfremt de 2 små sælges

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 20:43

I min verden er en ATV firhjulet motorcykel; så hvordan den er til musik, ved jeg ikke.

Mht SqueezeCenter, så ved jeg ikke om man kan installere serveren uden UI på Debian, men konfigurering kan klares med web-interfacet.

Jeg har kigget i din blog og set din server. Den klarer nok let 8-10 zoner uden at hoste i det, især hvis de fleste er kablede. Så der vinder Sonos desværre heller ikke.

God fornøjelse med at træffe det endelige valg.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 20:48

Jeg har allerede fået installeret SqueezeCenter på min server og sat det op, så nu mangler jeg blot selve hardwaren - softwaren spiller perfekt og webinterfacet er ret lækkert synes jeg.

Først var jeg opsat på Sonos, men jeg er bange for jeg føler mig for låst - det her oser jo af open source - lige efter mit hovede

Der vil være kabel overalt hvor en evt. Zone skal installeres så ingen problemer der - jeg bruger kun trådløst til transportabelt udstyr - fast installeret trækker jeg kabel til uanset hvor det er næsten

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 21:19

Hej igen,

Ved du hvad det program hedder som nogen bruger til at konfigurere receiveren?

Det kunne være lækkert i første omgang at undvære den originale controller da den er lidt pepret og jo altid kan tilkøbes.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 21:51

Her er en tråd om det på slimdevice's forum:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=43722

Den er startet af forfatteren, men derudover ved jeg ikke om den kan bruges.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 21:57

Ellers kunne du gå efter en classic istedet for receiveren. Den kan konfigureres med IR fjernbetjeningen og derefter styres med iTouch.

Plus du får et display som viser sangoplysninger osv. Og en fjernbetjening der ikke forsvinder ud af huset sammen med husbond.

Det ville nok være mit førstevalg, hvis jeg skulle købe uden en controller. Hvis det så viser sig at iTouch betjeningen skulel være håbløs, har du jo altid IR-fjernbetjeningen. Men igen, den koster jo lidt mere for noget du muligvis slet ikke har brug for.

Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1495
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2009 kl. 22:04
Jeg har brugt det nævnte værktøj til konfigrering af begge mine receiver, da det ikke var muligt at give dem fast ip-adresseda jeg købte dem. Så værktøjet virker, men der er meget beta over det.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2009 kl. 05:54
Jeg tror jeg tager chancen med omtalte værktøj - det er vel trods alt kun en gang det skal bruges?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu