|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() Sendt: 19-Februar-2009 kl. 21:58 |
Der er indimellem nogle som ikke kan få TViX til at fungere med f.eks Vista, når de skal dele deres diske. Jeg har lavet en hurtig gennemgang af at sætte TViX op sammen med NFS imod en NSF server på en Windows maskine. Vejledningen er gennemført med: haneWIN NFS Server 1.1.62 og TViX firmware 1.3.95 NFS Server til Windows: Start med at downloade haneWIN NSF serveren. Den er shareware og koster 19€. http://www.hanewin.net/nfs-e.htm Kør installationen. Den er temmelig basal, så klik bare next et par gange. Når installationen er overstået så start NSF serveren: Klik OK til shareware reminderen. Slå NSF Server protokol version 2 fra. Ret exports filen til ved at klikke på Edit exports file Editer exports i Notepad: # betyder at linien er en kommentar og bliver ikke brugt. Første parameter angiver hvilket katalog du ønsker at dele. Her er e:\ftp\ delt. -name angiver det navn som kataloget skal deles ud som. I eksemplet er det ftp -readonly betyder at TViX kun får lov til at læse og ikke skrive. God så børnene eller kæresten ikke kan komme til at slette nogle filer på serveren. -public betyder alle har adgang. Ikke angivet i eksemplet. Med -range kan du begrænse hvilke maskiner der har adgang. Her har alle adresser imellem 1 og 254 adgang i netværket 10.100.100.x Bemærk at rækkefølgen du skriver disse parametre i er vigtig. Når du har gemt filen i Notepad, så klik på ”Restart server” . Windows Firewall: Hvis du har Windows firewall aktiveret, så skal du åbne for nogle porte før NFS serveren fungerer. Du kan lave dem på 2 måder: Metode 1: Ændringerne kan laves fra kommando linien ved at udføre følgende 3 kommandoer: Start en kommando prompt og skriv følgende 3 kommandoer en af gangen. Afslut hver kommando med enter og vær sikker på at kommandoen afsluttes med et "Ok". netsh firewall add portopening ALL 1058 "NFS Daemon Port" ENABLE CUSTOM LocalSubnet Metode 2:
Lav nu 6 porte med følgende konfiguration: Navn: NFS Daemon Port TCP Port: 1058 Type: TCP Navn: NFS Daemon Port UDP Port: 1058 Type: UDP Navn: NFS Server Port TCP Port: 2049 Type: TCP Navn: NFS Server Port UDP Port: 2049 Type: UDP Navn: NFS SunRPC TCP Port: 111 Type: TCP Navn: NFS SunRPC UDP Port: 111 Type: UDP Du kan øge sikkerheden ved at klikke på Change scope og f.eks vælge My network (subnet only). Så vil andre udover dit lokal net ikke kunne kontakte servicen. Din liste over porte skulle gerne ligne denne lidt når du er færdig: Sig OK til denne og gør klar til at starte din TViX op. TViX: Inde I TviX’ens setup vælger du først ”Network” og herefter kan du lave op til 4 netværks forbindelser. I dette tilfælde skal vi lave en ”Normal(NFS)” forbindelse. Min server hedder 10.100.100.11 og inde i NFS Serveren fra før kaldte vi NFS delingen for ”ftp”. Vælg herefter OK og gem ændringerne ved at gå ud med ”Exit” og svar Yes. Du skulle nu gerne kunne vælge en NFS forbindelse i TViX.
Redigeret af hedberg - 19-Februar-2009 kl. 23:21 |
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
Netwærks opsætning af TViX imod Microsoft Vista med SMB netværk (Windows Networking). Testet med firmware 1.2.52 og 1.3.95 og en trial udgave af Microsoft Vista Enterprise i en virtuel maskine. Hvis du benytter firmwaren 1.2.52 og tidligere, så forsøger TViX som standard at logge på en Windows maskine med brugernavnet tvixhd1 og passwordet tvixhd1. Først fra firmware 1.3.74 har man mulighed for at ændre brugernavnet og passwordet. (Du kan undersøge hvilken firmware du kører med ved at gå ind i setup i TViX'en. Firmwaren står i højre hjørne). Stort set alt hvad du skal til at lave oplever Vista som et potentielt sikkerhedsproblem og derfor vil Vista bede sig godkende alle dine handlinger - som f.eks at starte User manageren og lign. Dette er helt normalt. Opret en bruger: Klik på START menuen og vælg Control Panel. Start User Accounts Klik på Add or remove user account. Klik på Create a new account Opret brugeren - I eksemplet bruger vi tvixhd1, vær sikker på at Standard user er markedet og klik på Create Account. Dobbeltklik nu på brugeren tvixhd1 og vælg create a password. Hvis du benytter firmware 1.2.52 eller tidligere i din TViX SKAL du vælge passwordet tvixhd1. Klik på Create password. Luk User Account programmet. Aktiver deling: Åbn nu Network and Sharing Center. Dette kan f.eks gøres ved at højreklikke på dit netstik ikon i bunden til højre og vælge Network and Sharing Center. Alternativt kan du starte den via en kommando der hedder: control.exe /name Microsoft.NetworkAndSharingCenter Når det er startet så vær sikker på at File sharing er aktiveret - Se billedet.
Åbn din Fil explorer (f.eks ved at trykke på din Windows tast og E samtidigt) og find den mappe du ønsker at dele. I eksemplet deler vi en mappe på C:\ der hedder media Højreklik på denne mappe og vælg Share Skriv navnet på din bruger - I eksemplet er det tvixhd1 og klik på Add. Som standard er brugeren Reader hvilket er nok hvis din TViX kun skal kunne afspille og ikke slette filer. Klik efterfølgende på Share for at aktivere ændringerne. Klik på Done for at afslutte. SMB Netværk på TViX: Gå ind i din Setup på TViX'en og vælg Network Vælg en af Network Disk 1-4 og indtast henholdsvis share navnet. I eksemplet var det media. Tast din computers IP adresse. I dette tilfælde er min 10.100.100.231 for min Vista Trial maskine. Du kan finde din IP adresse ved f.eks at gå til en kommando prompt og skrive ipconfig. Hvis din firmware er 1.3.74 eller højere har du 2 ekstra felter i forhold til 1.2.52. Nemlig ID og Password. Her taster du det brugernavn og password du valgte tidligere i Vista. Husk at kører du med 1.2.52 så vil den altid forsøge at logge på med brugernavnet tvixhd1 og passwordet tvixhd1. I dette tilfælde hvor vi er rigtigt sikkerheds beviste er passwordet: p@ssw0rd valgt. Hvis du kører med den gamle firmware 1.2.52 og gerne vil have at folk ikke kan logge ind på din maskine med brugeren tvixhd1 (som vi jo alle sammen ved har passwordet tvixhd1), så gør følgende: Start Local Security Policy med kommandoen secpol.msc i f.eks en kommando prompt. Under Local Policies, User Rights Assignment og Deny log on locally tilføjer du brugeren tvixhd1
Redigeret af hedberg - 20-Februar-2009 kl. 01:41 |
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
![]() |
Reserveret
|
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
KissmeTiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 518 |
![]() |
Jeg står ikke lige selv og har brug for guiden, men det er der utvivlsomt andre der har.
Rigtig flot stykke arbejde, Hedberg !! ![]() Lad os generelt få noget mere af den slags her på recordere .. |
|
Panta rei
|
|
![]() |
|
![]() |
Laver du vejledningen til Vista EDIT: Pyt.. Du slipper i denne omgang.. Redigeret af hedberg - 20-Februar-2009 kl. 01:08 |
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
@Hedberg
Er du sikker på at det er nødvendigt med så mange ændringer i firewall'en? Da jeg brugte haneWin på WinXP var det tilstrækkeligt at lave undtagelser for pmapd.exe og nfsd.exe (portmap og nfs daemons). Uanset om jeg gjorde det, tog den første forbindelse fra min Popcorn Hour til haneWin NFS serveren omkring et minut (men kun første gang, derefter var det 1-2 sekunder). Derfor droppede jeg firewall'en i Windows XP. Det generer mig ikke eftersom jeg sidder bag en NAT router med SPI firewall (OpenWrt). |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
JesperLund: Jeg lavede listen ved at slå logning til i Windows firewall. Herefter åbnede jeg portene en af gangen. Jeg har ikke efterfølgende testet om nogle kunne slåes fra igen, da min server også sidder bag en HW firewall alligevel og jeg kun slår den til for det lokale subnet. Men det kan sagtens tænkes du har ret. |
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
![]() |
Så kom der også en vejledning til SMB netværk (Windows networking) op imod en Vista.
|
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Er det ikke muligt at skifte brugernavn og adgangskode på tvixen?
|
|
![]() |
|
![]() |
Jow, Det kan man ihvertfald fra firmware 1.3.74, men ikke i f.eks 1.2.52. Redigeret af hedberg - 20-Februar-2009 kl. 12:18 |
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Det ville være langt det bedste at skifte dem, idet at de dermed så ikke kan "gættes" udefra. Alternativ er at helt udelade muligheden for at logge ind udefra.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg syntes jeg giver muligheden for begge dele? Det er måske for indforstået beskrevet? I eksemplet bruger jeg selv p@ssw0rd, men jeg forklarer at ved 1.2.52 kan man ikke lndre det, men man kan sikre sin maskine lidt mere ved at lukke brugeren lidt ned.
|
|
Med venlig hilsen,
Thomas |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |