recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multirumsløsning på plads/mine erfaringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMultirumsløsning på plads/mine erfaringer

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Emne: Multirumsløsning på plads/mine erfaringer
    Sendt: 22-Marts-2009 kl. 14:44

Dette er en gennemgang af min jagt på et multirumssystem som kunne det hele og så en beskrivelse af hvad det endte med. Håber det kan bruge til lidt :)

Så er det hele på plads. Efter at have været rigtigt langt omkring, så faldt valget på VMC og Sonos og det spiller bare. Mit udgangspunkt var et multimediesystem, som kunne distribuere både lyd og billede til alle rum. Endvidere skulle lyden kunne linkes i zoner på kryds og tværs af alle rum, hvor zonerne skulle kunne afspille de linkede zoner synkront. Billedet i et givet rum skulle kunne styres fra en hver controller i systemet. Det hele skulle selvfølgelig kunne styres fra en og samme controller i x antal udgaver.

Det blev hurtigt klart for mig kontrollen over billedet måtte skæres ned, så man kun kontrollere billedet ved det fjernsyn/extender man står ved. Det andet kan givet lade sig gøre, men så taler vi løsninger i minimum 300.000 kroner klassen. Og så skal man bero sig på component med omfattende kabling frem for HDMI :(

I denne kategori tjekkede jeg Russounds eget program og en forretning i Århus som selv laver multirumsløsninger baseret på Russound og lign. mærker. Intet var tilfredsstillende på trods af en ikke beskeden pris.

Det næste punkt var lyden, zonerne og synkronisering. Her kiggede jeg på autonomichome.com, som giver nem adgang til multirumsløsninger (lyd) igennem almindelige lydkort. Man får nemt de zoner man gerne vil have, men ingen form form for synkronisering imellem dem. Envidere, kan de som en af de få læse både Windows og iTunes beskyttede filer med coverart. Til gengæld var der helt forfærdelig performance i de tests jeg lavede. Om det var et spørsmål om kofiguration skal jeg ikke kunne svare på.

Jeg kiggede meget mere på CasaTools/CasaTunes, som tilbyder synkroniserede zoner over pc'en, men kun med specielle lydkort. Dette software kunne dog ikke læse DRM filer :( . På den positive side havde det nogen rigtig lækre features såsom fuldt integreret internet radio, hvor man uden problemer kunne tilføje sine egne + muligheden for en favoritliste. Doorbell integration med muting af zoner. Paging med muting af zoner. iPod/MP3-player integration, således at en hver player, som bliver sat til server-pc'en kunne kunne vælges som kildemateriale med fuld mulighed for at browse og søge på den tilsluttede enhed - Lækkert! Integration med surroundsound systemer baseret på 12v trigger input/output. På den negative side var performance ikke helt som den skulle være og interfacet kunne heller ikke måle sig med min nyfundne kærlighed. Der var heller ikke lavet et iPod skin / opløsning (400x320) af webserverens browserinterface. De kunne dog meddele mig, at dette var på vej. Med dette software er jeg meget i tvivl om performanceproblemerne udelukkende skyldes min hardwareopsætning. Jeg kunne ikke finde ud af dette, da den nærmeste forhandler ligger i UK og da jeg ikke havde lyst til at kaste 10k efter den boks, som jeg skulle bruge til at fuldende mit setup med, hvis det nu skulle vise sig at være et reelt problem. Det er ellers et stykke software med rigtig meget potentiale, da det har rigtig mange lækre features en udemærket brugerflade / interface (kunne laves bedre, men stadig godt) og så en rigtig god sund fordeling mellem proprietær-hardware og så hardware man altid vil kunne bruge igen: 10k til matrixboks og lydkort, som giver 12 stereozoner. Resten er til PC, forstærkere og højtalere efter eget valg.

Havde jeg fået vist en velfungerende demo, som jeg selv kunne  se og føle på (høre), så kan det sagtens være, at jeg havde valgt denne løsning til mit lydsystem.

I stedet faldt valget på Sonos. jeg var i Hifi-klubben i Århus og se det in action og var tæt på solgt med det samme. Jeg tjekkede nogle få vigtige features, såsom netradio og tilslutningsmuligheder. Det var afgørende for mig, at man kunne bruge en hver MP3-player / iPod som kilde og distribuere lyden rundt som man lyster og det kan man. Man skal dog styre musikken på fra playeren, da der tale om en simpel lydindgang, så ingen kontrol overplayeren. Det er acceptabelt, men her kunne de godt kigge lidt nærmere på CasaTools' løsning.

Sonos er nu installeret, hvilket var virkelig simpelt og det spiller. Kæresten er helt med på vognen og vi nyder begge vores nyfundne musikfrihed. Mit største "men" til Sonos er DRM filer. De kan ikke afspilles og da jeg køber stort set al min musik hos iTunes giver dette et ekstra skridt med ripping inden musikken kan findes i Sonos. Heldigt, at ikke alle numre er DRM beskyttet. Til ripping har jeg købt TuneBite, som virker rigtig godt, da det holder styr på hvilke nye og gamle filer. Hver gang jeg har købt noget musik trykker jeg bare find DRM og så finder den kun nytilkomne DRM filer. Det er nemt og smertefrit, men det ville være smukte hvis det kunne automatiseres helt :)

Musikken styres ved hjælp af den originale controller og en ekstra indkøbt iPod Touch. Det virker utroligt gennemført og nemt. Kæresten kunne finde ud af bruge det i første forsøg - Det er vigtigt:)

på billedsiden kører jeg med VMC og DMA2200 extendere. Det kører nemt og smertefrit bortset fra extendernes manglende mulighed for at tilføjelse af codecs, så det ville kunne afspille stort set alt. Det vil jeg ikke beskrive videre, da det er blevet beskrevet så mange gange og bedre end jeg ville kunne gøre det :)

Nu mangler jeg kun, at få samlet mine tv og extender remotes i en. Så er det hele på plads. Så har jeg en type remote til billede og en type remote til lyd. Det kan jeg godt leve med, selv om jeg gerne så det samlet i en. #Patriarken laver du ikke lige en tv/extender iPod remote app .

Jeg er gået en del på kompromis i forhold til mine originale tanker, men jeg faktisk rigtig rigtig en mere rigtig godt tilfreds :):):)

Mvh.
Iver

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2009 kl. 15:17
Citér #Patriarken laver du ikke lige en tv/extender iPod remote app .

Jeg er gået en del på kompromis i forhold til mine originale tanker, men jeg faktisk rigtig rigtig en mere rigtig godt tilfreds :):):)

Jo, det kunne jeg måske godt....Hvis ikke det var den sure Ipod. Men måske man kan lave noget spændende med en IR-Transciever og Girder. Jeg vil prøve at kigge på mulighederne ved lejlighed...

I øvrigt enormt spændende at læse om dine erfaringer. Godt gået, lyder som et kanont system du har lavet dig!

Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2006
Status: Offline
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2009 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

på billedsiden kører jeg med VMC og DMA2200 extendere. Det kører nemt og smertefrit bortset fra extendernes manglende mulighed for at tilføjelse af codecs, så det ville kunne afspille stort set alt. Det vil jeg ikke beskrive videre, da det er blevet beskrevet så mange gange og bedre end jeg ville kunne gøre det :)



Ved ikke om jeg forstår ovenstående korrekt, men vil da lige  benytte lejligheden for at synge min sædvanlige sang om at bruge "transcode 360" til at afspille mkv, mov osv. på extendere :)

Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 12:29

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jo, det kunne jeg måske godt....Hvis ikke det var den sure Ipod. Men måske man kan lave noget spændende med en IR-Transciever og Girder. Jeg vil prøve at kigge på mulighederne ved lejlighed...

Lyder spændende. Det var mest ment som en joke, men det ville da være rigtig fedt, hvis du lavede et eller andet genialt.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

I øvrigt enormt spændende at læse om dine erfaringer. Godt gået, lyder som et kanont system du har lavet dig!

Tak - Jeg er også rigtig glad for det.

/Iver

Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 12:39

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:


Ved ikke om jeg forstår ovenstående korrekt, men vil da lige  benytte lejligheden for at synge min sædvanlige sang om at bruge "transcode 360" til at afspille mkv, mov osv. på extendere :)

Jeg tror bestemt, at det er forstået korrekt. Det kan være, at du lige har løst det problem, som jeg har brugt det halve af weekenden på at løse. Jeg har siddet og testet et hav af video convertere uden det store held. Ved du noget om hvad det trækker i ressourcer fra serverpc'en? Jeg skulle jo gerne kunne køre ud til 2-3 fjernsyn af gangen - teoretisk, da det meget sjældent vil være nødvendigt.

Jeg kører en i720 med 6 GB. GFX'et (hvis det spiller ind) er et ATI HD3870.

/Iver

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:


Ved ikke om jeg forstår ovenstående korrekt, men vil da lige  benytte lejligheden for at synge min sædvanlige sang om at bruge "transcode 360" til at afspille mkv, mov osv. på extendere :)

Jeg tror bestemt, at det er forstået korrekt. Det kan være, at du lige har løst det problem, som jeg har brugt det halve af weekenden på at løse. Jeg har siddet og testet et hav af video convertere uden det store held. Ved du noget om hvad det trækker i ressourcer fra serverpc'en? Jeg skulle jo gerne kunne køre ud til 2-3 fjernsyn af gangen - teoretisk, da det meget sjældent vil være nødvendigt.

Jeg kører en i720 med 6 GB. GFX'et (hvis det spiller ind) er et ATI HD3870.

/Iver


Jeg har ikke sådan et Powerhouse af en backend, men jeg vil umiddelbart tro det er lad-sig-gørligt. (Grafikkortet bruges ikke med garanti)
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2006
Status: Offline
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:


Ved ikke om jeg forstår ovenstående korrekt, men vil da lige  benytte lejligheden for at synge min sædvanlige sang om at bruge "transcode 360" til at afspille mkv, mov osv. på extendere :)

Jeg tror bestemt, at det er forstået korrekt. Det kan være, at du lige har løst det problem, som jeg har brugt det halve af weekenden på at løse. Jeg har siddet og testet et hav af video convertere uden det store held. Ved du noget om hvad det trækker i ressourcer fra serverpc'en? Jeg skulle jo gerne kunne køre ud til 2-3 fjernsyn af gangen - teoretisk, da det meget sjældent vil være nødvendigt.

Jeg kører en i720 med 6 GB. GFX'et (hvis det spiller ind) er et ATI HD3870.

/Iver



Prøv med denne guide: LINK

Den kan dog koges ned til:

1. Installér TC 360
2. Overskriv mencoder med en anden version

Derefter kan du højreklikke i extenderen og vælge "more">"transcode". Bemærk der er lidt forsinkelse.
Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 15:20

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:


Prøv med denne guide: LINK

Den kan dog koges ned til:

1. Installér TC 360
2. Overskriv mencoder med en anden version

Derefter kan du højreklikke i extenderen og vælge "more">"transcode". Bemærk der er lidt forsinkelse.

 Lige i 64 bit fælden endnu en gang. Citat: "*****Transcode 360 will not work with MyMovies running on 64-bit operating systems...". Bittert. Det kunne være, at jeg snart skulle til at få købt en 32 bits version...

Ahhh det kan udskydes lidt endnu. Lidt on-the-fly googling gav mig beroligende svar. Den nye 4.6 beta burde virke til Vista 64

/Iver

Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2006
Status: Offline
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2009 kl. 17:44
Ved ikke om det løser dit problem akut, men du behøver ikke bruge MyMovies for at have gavn af Transcode 360.

Tip #2: Hvis du har problemer med nogle divx/xvid filer, så kan det løses ved at ændre fourcc til XVID/XVID. Google kender en batch converter.
Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 12:28

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

Ved ikke om det løser dit problem akut, men du behøver ikke bruge MyMovies for at have gavn af Transcode 360.

Tip #2: Hvis du har problemer med nogle divx/xvid filer, så kan det løses ved at ændre fourcc til XVID/XVID. Google kender en batch converter.

Argh... Det blev en lang aften i går. Jeg var jo så dum at tage den version, som angiveligt burde virke på Vista 64... Det gjorde den ikke og jeg har da sjældent haft med, så besværligt software at gøre. Efterfølgende tog jeg så versionen fra din guide, som ikke burde virke til Vista 64 og vupti den virkede. Software der ikke kan afinstalleres burde brænde i helvede... men hva. Er jo bare glad for, at der nogen der gider/kan lave den slags, som vi andre kan nyde godt af.

Jeg vil dog sige, at det ikke virker imponerende qua den forsinkelse man oplever.

Vil du ikke uddybe Tip #2. Jeg har siddet med en del convertere og kan ikke huske, at jeg stødt på fourcc som en setting. Jeg er newbie til videoconvertering, så lidt ekstra info ville være fedt. Er det rigtig antaget, at batch converter blot betyder, at converteren kan rykke igennem en ordentlig omgang filer på en gang?

/Iver

Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2006
Status: Offline
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af - Iver - Iver skrev:

Jeg vil dog sige, at det ikke virker imponerende qua den forsinkelse man oplever.

Vil du ikke uddybe Tip #2. Jeg har siddet med en del convertere og kan ikke huske, at jeg stødt på fourcc som en setting. Jeg er newbie til videoconvertering, så lidt ekstra info ville være fedt. Er det rigtig antaget, at batch converter blot betyder, at converteren kan rykke igennem en ordentlig omgang filer på en gang?



Ang. forsinkelse så kan du evt. prøve at lege med bufferstørrelsen. Den defineres så vidt jeg husker i en fil i "program files\transcode"

Ang. tip #2, så snakker vi ikke egentlig konvertering. Divx/xvid filer indeholder 2 x 4 bytes i deres header, som fortæller hvilken codec der bruges (sådan ca.). Extendere vil ikke afspille filen med mindre de 2 x 4 bytes hedder XVID/XVID. Du kan hente et lille program som kan batchændre disse bytes her. Vil dog anbefale dig at starte med en enkelt test fil :)
Til top
- Iver Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 17:50

NikolajC, du er en stjerne! Buffer ned til 5 secs (det laveste jeg kunne vælge) og jeg er nede på godt 1 sekunds ventetid. Eneste sjove ting er, at jeg ikke kan bruge pauseknappen til at pause filmen med, men det kan jeg på stopknappen, som jo altid spørger en ekstra gang og der vælger jeg bare "fortsæt". Det er smukt!

FourCC tingen fik jeg ikke til at virke. Jeg prøvede på en fil, men uden resultat, selv om den sagde noget a la: "applied to selected file(s)". Jeg ved ikke om filen er en Divx/XVID. Kun at det er en .AVI. Så vidt jeg har forstået dækker .AVI over en del forskellige encoders. Kan jeg se hvilken slags det er på nogen måde?

Kunne være rart at vide, men min transcode 360 kører jo ganske tilfredstillende nu - Tak endnu en gang!

/Iver

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu