recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED kontra plasma/LCD, teori og praksis
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLED kontra plasma/LCD, teori og praksis

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Emne: LED kontra plasma/LCD, teori og praksis
    Sendt: 27-April-2009 kl. 20:19

Hej

Jeg har nogle spørgsmål som gerne må besvares kort og med minimal tekniske begreber, da jeg ingen forstand har på LED.

1. Hvad burde i teorien være bedst? LED, LCD eller plasma (evt. OLED)?
2. Hvad er bedst i praksis? LED, LCD eller plasma?
3. Hvilken LED skærm har fået bedst omtale?

Mange takker.
Hessi.



Redigeret af Hessi - 27-April-2009 kl. 20:20
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 20:36

De spørgsmål du stiler, kan ikke alle svares kort. Derfor vil jeg råde dig til at læse denne artikel fra Flatpanels.dk der vil du få svar på meget.

http://www.flatpanels.dk/paneltek.php#13

Sony 46X4500 er PT nok den bedste LED skærm.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 20:52
Husk Led er også et lcd tv, så det i mine øjne hedder det stadig LCD/plasma.

LED har stadig en pris, hvor de fleste ikke har råd.
men er enige i at en sony nok sammen sharp har de bedste LED systemer.
LED er med local dimming giver en lcd en noget bedre billedekvalitet.
meget høj kontrast

Edge LED, som både sony og samsung har påvirker ikke billedekvaliteten. Foreksempel den nye samsung 7070

Hvis man bedst kan lide billedet fra et plasma, ja så hjælper en LED skærm ikke meget.

Et LED local dimming giver god sort, og slipper for backlight bleeding(lys udlip i mørke områder). Men der er også ulemper.

et pioneer plasma kan vise en sort, som er helt naturlige fra panelet, uden hjæpe midler. Det betyder den kan vise den bedste shadow detail, næsten alle dejtaler i mørke områder. Mange lcd kan godt vise sort, men man mister en masse detajier i billedet. 

betragtningsvinklen her er der stor forskel mellem led/lcd og plasma.
her har en plasma en stor fordel.

hvad er bedst, vil jeg ikke svare på. Fordi så starter krigen.
men de fleste kan nok være enige om at et plasma giver det mest korrekte billede. I hvertfald fra plasma topmodellerne




OLED bliver fremtiden, fordi den smelter mange fordele fra både lcd og plasma sammen.


Redigeret af xcardman - 27-April-2009 kl. 21:09
Til top
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 21:03

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:


OLED bliver fremtiden, fordi den smelter mange fordele fra både lcd og plasma sammen.

Ja, den smelter mange fordele fra både LCD og Plasma sammen, og eliminere også ulemperne fra både Plasma og LCD.

OLED is the future!

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Tech2009 Tech2009 skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:


OLED bliver fremtiden, fordi den smelter mange fordele fra både lcd og plasma sammen.

Ja, den smelter mange fordele fra både LCD og Plasma sammen, og eliminere også ulemperne fra både Plasma og LCD.

OLED is the future!



håber mit pio 5090H kan holde i næste 5-6 år, før er det nok ikke muligt og købe en ordentligt 50 tommer oled skærm.
kan også være det tager længere tid. Prisen er nok også stadig høj om 6 år.
Til top
truehorses Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 21:15

Et af de fedeste led tv er SHARP, men de koster kassen

50" fåes fra 30 kilo og op efter...og det kan lave sort....sort...sort så teknikken kan jo et eller andet, men udvikles jo....ligesom Plasma udvikles..

 

truehorses
LG50PS7000
Til top
Tech2010 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 728
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Oprindeligt skrevet af Tech2009 Tech2009 skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:


OLED bliver fremtiden, fordi den smelter mange fordele fra både lcd og plasma sammen.

Ja, den smelter mange fordele fra både LCD og Plasma sammen, og eliminere også ulemperne fra både Plasma og LCD.

OLED is the future!



håber mit pio 5090H kan holde i næste 5-6 år, før er det nok ikke muligt og købe en ordentligt 50 tommer oled skærm.
kan også være det tager længere tid. Prisen er nok også stadig høj om 6 år.

Det vil ikke undre mig hvis prisen stadig er for høj om 6 år på en 50 tommer OLED. Men nu må vi se hvad der sker. Forhåbentlig er priserne på OLED skærme blevet mere realistiske til en ordentlig købspris om 5-6 år.



Redigeret af Tech2009 - 27-April-2009 kl. 21:19
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af truehorses truehorses skrev:

Et af de fedeste led tv er SHARP, men de koster kassen

50" fåes fra 30 kilo og op efter...og det kan lave sort....sort...sort så teknikken kan jo et eller andet, men udvikles jo....ligesom Plasma udvikles..

 



sort er fint, men hvad med shadow detail. Den først lcd tv jeg havde, et sony w3000 model kunne også lave sort som et hul om dagen.
problemet var bare at alt var sort og alle detaljer var væk. 
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 00:00

Hvad med det Samsung som de reklamerer med på tv ?

Jeg så det hos en kammerat igår, og var bestemt ikke imponeret, men mest af alt fordi der var sat turbo på farver, kontrast mm. således af græsplæne var neongrøn, og rød var orange...  Det kunne man nok justere sig ud af, men jeg nænnede ikke at kommentere det på farverne

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 01:21
OLED har potentiale til at blive det bedste, men der er ingen garantier. Sony's 11" OLED-TV har en eminent kontrast, og fantastisk farvegengivelse, men groft sagt, kan den rent faktisk ikke levere en særlig korrekt billedgengivelse, i forhold til f.eks. de bedste Plasma-skærme på markedet. Teknologien, til at gøre det, burde vel være der, måske først om et par år, men det handler vel i høj grad om konstruktionen, og hvorvidt producenterne af OLED-TV går efter Pioneer-modellen, eller groft sagt følger alle de andre, med hensyn til billedkvalitet.

Hvis alle teknologier på kryds og tværs, havde ét mål for øje, som var den korrekte billedgengivelse, kunne jeg forestille mig, at OLED ville ligge højt placeret.

Selvom LCD-teknologien har flyttet sig væsentligt siden debuten, kunne LCD-TV være endnu bedre idag, hvis producenterne havde fokuseret mere på dén billedgengivelse, som f.eks. Otto stræber efter. Hvordan OLED udvikler sig, afhænger derfor efter min mening af om producenterne ændrer indstilling til billedkvalitet. Godt nok har OLED klare fordele, som f.eks. fantastisk dyb sort, men som vi alle ved, er der adskillige parametre som spiller ind i det perfekte billede

En Pioneer er f.eks. bedre end mange projektorer, hvad angår kontrast, men alligevel leverer de lidt dyre projektorer sammenlagt et væsentligt bedre billede, simpelthen fordi man her formår at mixe flere ting sammen, til en mere succesfuldt Cocktail.


Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 06:44
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

OLED har potentiale til at blive det bedste, men der er ingen garantier. Sony's 11" OLED-TV har en eminent kontrast, og fantastisk farvegengivelse, men groft sagt, kan den rent faktisk ikke levere en særlig korrekt billedgengivelse, i forhold til f.eks. de bedste Plasma-skærme på markedet. Teknologien, til at gøre det, burde vel være der, måske først om et par år, men det handler vel i høj grad om konstruktionen, og hvorvidt producenterne af OLED-TV går efter Pioneer-modellen, eller groft sagt følger alle de andre, med hensyn til billedkvalitet.

Hvis alle teknologier på kryds og tværs, havde ét mål for øje, som var den korrekte billedgengivelse, kunne jeg forestille mig, at OLED ville ligge højt placeret.

Selvom LCD-teknologien har flyttet sig væsentligt siden debuten, kunne LCD-TV være endnu bedre idag, hvis producenterne havde fokuseret mere på dén billedgengivelse, som f.eks. Otto stræber efter. Hvordan OLED udvikler sig, afhænger derfor efter min mening af om producenterne ændrer indstilling til billedkvalitet. Godt nok har OLED klare fordele, som f.eks. fantastisk dyb sort, men som vi alle ved, er der adskillige parametre som spiller ind i det perfekte billede

En Pioneer er f.eks. bedre end mange projektorer, hvad angår kontrast, men alligevel leverer de lidt dyre projektorer sammenlagt et væsentligt bedre billede, simpelthen fordi man her formår at mixe flere ting sammen, til en mere succesfuldt Cocktail.




en dejlig beskrivelse
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hej

Jeg har nogle spørgsmål som gerne må besvares kort og med minimal tekniske begreber, da jeg ingen forstand har på LED.

1. Hvad burde i teorien være bedst? LED, LCD eller plasma (evt. OLED)?
2. Hvad er bedst i praksis? LED, LCD eller plasma?
3. Hvilken LED skærm har fået bedst omtale?

Mange takker.
Hessi.



Nu vi snakker om alle mulige teknologier på kryds og tværs, er det på sin ret at nævne Laser-Tv, som Mitsubishi står for. Ikke en teknologi man hører eller taler så meget om, men har den ikke sin berettigelse, ligesom alle andre?

Allerede nu, har man rent faktisk ifølge hvad jeg har læst mig frem til, konstrueret et Tv, vel og mærket i første forsøg, som rent faktisk på nogle områder er bedre end Pioneer, som jo ellers regnes for det ypperste inden for fladskærmstv.

Men om Laser-Tv nogensinde eller indenfor de næste 5 år når ud til den brede befolkning, som vi kender det fra LCD og Plasma, er uvist.

Det er første gang jeg ser et referencebillede, hvor Pioneer rent faktisk bliver overmatchet. Men når det er sagt, kan jeg faktisk ikke gennemskue, hvilket billede der egentlig er det "korrekte billede", for der er immerværk stor forskel. Det kan jo være, at Laser-Tv'et rent faktisk ikke leverer det korrekte billede i forhold til hvordan det egentlig skal se ud.

OBS: en 65" koster omkring 7000 Dollars, svarende til 40000 Kr. Selvom det er mange penge, er det da ikke så galt igen. Sony's 11" OLED-TV  koster 30.000 Kr.

(Sammenligning med Pioneer)

http://www.thetechlounge.com/article/585/Mitsubishi-LaserVue -65-HDTV-We-Meet-Again/

(Mere om teknologien)

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_TV


Redigeret af vasif - 28-April-2009 kl. 20:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu